Videos relacionados con تبدیل درهم به یورو

Informaciona

Comparte y descubre información

  • بازگشت اعتماد به اقتصاد منطقه یورو

  • یونان و اعضای منطقه یورو به توافق نرسیدند

    در پایان نشست وزرای اقتصاد منطقه پولی یورو، توافقی بر سر چگونگی بازپرداخت بدهی های یونان حاصل نشد.

    دولت جدید یونان با تمدید مدت زمان بازپرداخت این بدهی ها موافق نیست و خواهان بازنگری شرایط بازپرداخت وام ۲۴۰ میلیارد یورویی این کشور است.

    یونان همچنان تاکید دارد که طرح بازپرداخت بدهی ها همزمان با اعمال سیاست های ریاضتی باعث نابودی اقتصاد این کشور شده است.

    مهلت طرح حمایتی اعضای منطقه پولی یورو از اقتصاد یونان آخر ماه فوریه به سر می رسد. احتمال می رود که وزرای اقتصاد منطقه یورو جمعه آینده بار دیگر در مورد چگونگی بازپرداخت بدهی های یونان دیدار و مذاکره کنند.

    Ver video "یونان و اعضای منطقه یورو به توافق نرسیدند"

  • واکنش ها نسبت به خبرهای مربوط به رشد اقتصادی منطقه یورو

    اعلام یک دهم درصد رشد اقتصادی فراتر از ارقام پیش بینی شده در منطقه پولی یورو، به برخی خوش بینی ها و در عین حال ناباوری ها در کشورهای این منطقه دامن زده است. نامتوازن بودن رشد در منطقه یورو به ویژه در کشور هایی مانند یونان مشکلی است که خوش بینی را به زیر سئوال می برد.

    یک شهروند یونان می گوید: “ما که آنرا احساس نکردیم. چون چنین می گویند الزاما درست نیست. امیدوارم که اینطور باشد، ولی من نمی بینم.”

    آمارهای مربوط به رشد اقتصادی اگر نتوانند قدرت خرید شهروندان را افزایش دهند، اعتماد چنئانی را بر نمی انگیزند.

    یک شهروند دیگر می گوید: “ارقام می توانند جعلی باشند، همانگونه که در گذشته بوده اند. این واقعیت را نشان نمی دهد. واقعیت در شماره ها و ارقام نیست. بلکه در جایی است که بتوانی ببینی، مانند اینجا.”

    تاثیر پذیری اقتصادهای پیرامونی از دو قدرت اقتصادی بزرگ منطقه یورو یعنی آلمان و فرانسه، ضرورت پیشگامی این قدرت های برتر در انجام اصلاحات عمیق تر را مطرح می کند. نیازی که هنوز در مورد آن تصمیم گرفته نشده است.

    مینا آندروا، سخنگوی معاون کمیسیون اروپا می گوید: “این ارقام البته بخش کوچکی از خبرهای خوب هستند، اما جایی برای رضایت از خود باقی نمی گذارد. برای تقویت رشد و بهبود وضع اقتصادی ما همچنان به اقدامات قاطع سیاسی نیاز داریم.”

    برخی تحلیل گران اقتصادی و مالی بر ضرورت اصلاحات ساختاری بلندپروازانه و به کار گرفتن همه ابزار ممکن برای تقویت سرمایه گذاری در اروپا تاکید می کنند.

    یک کارشناس اقتصاد می گوید: “منطقه پولی یورو برخی مشکلات ساختاری واقعی دارد و یک چراغ درخشان یعنی آلمان که در حال حاضر دچار لکنت زبان است. بنابراین فکر می کنم، ماریو دراگی به سمت ترجیح دادن یک یوروی ضعیف و بنابراین رویارویی با تورم سوق داده می شود. خطر واقعی در مورد از دست دادن یک دهه مانند ژاپن وجود دارد.”

    اما ظاهرا مشکلات ساختاری فقط بین کشورهای منطقه نیست، بلکه در داخل اقتصادهای نیرومند نیز به چشم می خورد.

    0.20
    “ما که آنرا احساس نکردیم. چون چنین می گویند الزاما درست نیست. امیدوارم که اینطور باشد، ولی من نمی بینم.”

    0.33

    0.43
    زن: “ارقام می توانند جعلی باشند، همانگونه که در گذشته بوده اند. این واقعیت را نشان نمی دهد. واقعیت در شماره ها و ارقام نیست. بلکه در جایی است که بتوانی ببینی، مانند اینجا.”
    0.55

    1.15
    مینا آندروا، سخنگوی معاون کمیسیون اروپا می گوید: “این ارقام البته بخش کوچکی از خبرهای خوب هستند، اما جایی برای زضایت از خود باقی نمی گذارد. برای تقویت رشد و بهبود وضع اقتصادی ما همچنان به اقدامات قاطع سیاسی نیاز داریم.”

    1.26

    1.36

    Ver video "واکنش ها نسبت به خبرهای مربوط به رشد اقتصادی منطقه یورو"

  • اعتراض مردم یونان به احتمال خروج از منطقه یورو

    در پی بی نتیجه ماندن نشستهای یونان و گروه یورو که با موضوع بدهکاریهای یونان به صندوق بین المللی پول و اصلاح برخی قوانین اقتصادی این کشور انجام شده، اکنون یک گمان این است که یونان مجبور به خروج از منطقه یورو شود. منطقه یورو یک اتحادیه مالی و اقتصادی شامل تعدادی از کشورهای اتحادیه اروپا است که یورو را به عنوان پول رسمی خود انتخاب کرده اند. برخی از مردم این کشور، نگران این خروج احتمالی هستند و به آن اعتراض دارند. آنها در میدانی در شهر آتن تجمع کرده و خواسته هایشان را فریاد می زنند.

    یک بانوی میانسال یونانی در جمع معترضان می گوید: «من اینجا هستم چون می خواهم که کشورم در منطقه یورو باقی بماند. می خواهم که فرزندان و نوه هایم آینده ای روشن داشته باشند. این آینده، در صورت جدایی از منطقه یورو ممکن نیست»

    یک مرد جوان یونانی نیز می گوید:«من اصلا نمی خواهم در مورد خروج یونان از ناحیه یورو فکر کنم. این یک فاجعه خواهد بود، نه فقط برای نسل من بلکه برای همه آیندگان ناخوشایند است.»

    آپوستولوس استایکوش خبرنگار یورونیوز در آتن که در جمع معترضان حاضر شده است، می گوید: «هر راهی که به خروج از یورو منجر

    Ver video "اعتراض مردم یونان به احتمال خروج از منطقه یورو"

  • تبدیل محل سکونت رئیس مافیا به پایگاه پلیس

    خبر کوتاه

    محل سکونت سالواتوره رینا، رئیس سابق مافیای سیسیل به محلی نظامی برای پلیس تبدیل می شود.

    این تصمیم توسط وزیر کشور ایتالیا اتخاذ شده است. این خانه محلی است که سالواتوره رینا تا پیش از دستگیری در سال ۱۹۹۳ میلادی در آن سکونت داشت.

    Ver video "تبدیل محل سکونت رئیس مافیا به پایگاه پلیس"

  • ۲۰هزار یورو مجازات گردشگر روسی به خاطر آسیب زدن به بنای کلوسئوم در ایتالیا

    خبر کوتاه

    یک گردشگر روسی در ایتالیا به خاطر صدمه زدن به بنای کلوسئوم به پرداخت ۲۰ هزار یورو و چهار سال زندان تعلیقی مجازات شد.

    این گردشگر ۴۲ ساله با تکه سنگی حرف اول نام خود را در اندازه ۲۵ سانتی متر بر دیوار کلوسئوم حک کرده بود.

    مرمت بخش آسیب دیده این بنای تاریخی انجام شد.

    Ver video "۲۰هزار یورو مجازات گردشگر روسی به خاطر آسیب زدن به بنای کلوسئوم در ایتالیا"

  • سازمان ملل خواستار ۴۰۰ میلیون یورو کمک به نپال شد

    میلیون ها شهروند نپالی به کمک های فوری نیاز دارند. سازمان ملل متحد خواستار کمک ۴۰۰ میلیون یورویی جامعه جهانی برای امدادرسانی به زلزله زدگان نپال شد.

    این در حالیست که بسیاری از بازماندگان از عملکرد دولت و کندی روند توزیع کمک های بین المللی به شدت انتقاد می کنند. بسیاری خواستار برکناری دولت شده اند. روز چهارشنبه، سوشیل کویرالا، نخست وزیر نپال که برای بازدید از مجروحان زلزله به یک بیمارستان کاتماندو رفته بود با اعتراض شماری از مردم خشمگین مواجه شد.

    براساس تخمین سازمان ملل متحد، برای کمک به کسانی که به دلیل زمین لرزه، خانه شان ویران شده یا مجبور به ترک آن شده اند، به بیش از پانصد هزار چادر نیاز است.

    یک زن و شوهر که یک نوزاد چهار ماهه دارند می گویند: «ما روی گونی و کیسه های پلاستیکی با یک شال می خوابیم. کودکان به زحمت دراز می کشند و ما نشسته می خوابیم.»

    بسیاری اکنون نگران شیوع بیماری در مناطق زلزله زده نپال هستند. دارو، آب آشامیدنی و مواد غذایی یافت نمی شود. شهروندان از عملکرد دولت خشمگین اند.

    یکی دیگر از بازماندگان زلزله می گوید: «بسیاری از مردم بی خانمان هستند و کوچکترین کمک از

    Ver video "سازمان ملل خواستار ۴۰۰ میلیون یورو کمک به نپال شد"

  • توافق اصولی گروه یورو برای تمدید کمک مالی به یونان

    وزیران دارایی حوزه پولی یورو، موسوم به گروه یورو، برنامه اصلاحات اقتصادی ارائه شده از سوی دولت یونان را گام نخست خوبی برآورد کردند. در نتیجه آنها در روز سه شنبه با ادامه کمکهای مالی به این کشور طی چهار ماه آینده توافق کردند.

    با این حال یرون دِیسل بلوم رییس یوروگروپ خواستار توسعه و گسترش فهرست اصلاحات آتن شد.

    آقای دیسل بلوم گفت: «اگر شرایط اقتصادی ایجاب کند، اهداف مالی را می توان تا حدی تنظیم کرد، همانطور که در گذشته هم انجام شده است. اما این تصمیم نمی تواند بصورت یک جانبه از سوی دولت های درگیر اتخاذ شود و آنها بگویند که ما دیگر خود را متعهد به این اهداف نمی دانیم. این روش به اینصورت نیست.»

    برخی مقام های اروپایی با ابراز تردید در مورد اصلاحات پیشنهادی از سوی دولت یونان، می گویند که آتن با موانع و مشکلات بزرگی روبرو خواهد بود.

    یانیس واروفاکیس، وزیر دارایی یونان مجبور شده است شماری از وعده های انتخاباتی حزب سیریزا را فعلا نادیده بگیرد.

    با این وجود، کریستین لاگارد، رییس صندوق بین المللی پول گفت که اصلاحات یونان باید «واضح تر» باشد از جمله در مورد حقوق بازنشستگی، مالیات و خصوصی س

    Ver video "توافق اصولی گروه یورو برای تمدید کمک مالی به یونان"

  • آلمان به هر پناهجو ماهیانه تا ۶۷۰ یورو پرداخت می کند

    آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان روز پنجشنبه از تخصیص بودجه به دولت های فدرال برای کمک به پناهجویان خبر داد.

    بر این اساس هر یک از دولت های محلی به ازای هر پناهجو ماهانه تا سقف ششصد و هفتاد یورو دریافت خواهند کرد. این مبلغ حدودا به مدت پنج ماه از زمان ورود پناهجو به خاک آلمان تا پایان بررسی تقاضای پناهندگی پرداخت می شود.

    این تصمیم پس از جلسه چند ساعته خانم مرکل با اعضای کابینه و مقامات محلی اعلام شد. به گفته صدر اعظم آلمان همچنین پانصد میلیون یورو جهت ساخت مسکن برای پناهجویان و سیصد و پنجاه میلیون یورو برای پناهجویان صغیر بدون سرپرست اخصاص داده می شود.

    اگرچه هنوز رقم دقیق بودجه لازم برای پناهجویان اعلام نشده اما به نظر می رسد این رقم بین شش تا ده میلیارد یورو باشد. تنها در سه هفته نخست ماه سپتامبر صد و سی پنج هزار پناهجو وارد آلمان شده اند و برآورد می شود که این شمار تا پایان سال جاری میلادی به هشتصد هزار تا یک میلیون نفر برسد. از میان شانزده ایالت آلمان، ایالت بایرن به دلیل همسایگی با اتریش میزبان بیشترین تعداد پناهجوست.

    Ver video "آلمان به هر پناهجو ماهیانه تا ۶۷۰ یورو پرداخت می کند"

  • فرانسه؛ سرقت دو کامیون حامل جواهرات به ارزش نه میلیون یورو

    پانزده فرد مسلح در بزرگراه میان لیون و پاریس، دو کامیون مخصوص حمل جواهرات را به سرقت بردند.

    دو خودرویی که به نظر می رسد متعلق به سارقان باشد در حالی که کاملا سوخته شده بودند، ساعاتی بعد پیدا شدند، اما اثری از جواهرات به سرقت رفته که ارزش آن نه میلیون یورو برآورد شده، یافت نشده است.

    بنابر گزارشها، در این سرقت مسلحانه که در شش سال گذشته در فرانسه بی سابقه بوده، به کسی آسیبی نرسیده است.

    پلیس فرانسه می گوید که این سرقت با سلاحهای جنگی صورت گرفته ولی هیچ گلوله ای شلیک نشده است.

    اداره مرکزی مبارزه با جنایات سازمان یافته در فرانسه مامور تحقیق در این زمینه شده است.

    Ver video "فرانسه؛ سرقت دو کامیون حامل جواهرات به ارزش نه میلیون یورو"

  • واکنش مردم یونان به بی نتیجه ماندن مذاکرات با گروه یورو

    مذاکرات میان یونان و گروه یورو تاکنون به توافقی منجر نشده است با این حال به نظر می رسد جو عمومی در آتن، از موضع دولت در مذاکرات حمایت می کند. روزنامه های روز پنج شنبه آتن با درج تیترهایی چون «جو هیجان انگیز» و یا «بهار در آتن، مه در بروکسل» به مذاکرات بی نتیجه بروکسل واکنش نشان دادند.

    یکی از ساکنان آتن می گوید: «مذاکره کردن خوب است برای اینکه محدودیت هایتان را در مذاکره بشناسید. باید منتظر بود و دید، این یک بازی است که بر اساس نتیجه ای که بدهد می توان مذاکرات را قضاوت کرد.»

    یکی دیگر از ساکنان آتن می گوید: «ما چندین بار عقب نشینی کرده ایم، به نظر من باید قوی تر عمل کنیم تا شرایط برای مردم بهتر شود.»

    نشست روز چهارشنبه وزیران دارایی منطقه پولی یورو در ارتباط با بدهی های یونان پس از ساعت ها بحث و گفتگو بدون نتیجه به پایان رسید. ادامه مذاکرات، به روز دوشنبه موکول شده اما هیچ برنامه خاصی برای این جلسه اعلام نشده است. دولت چپگرای یونان بدنبال تغییر طرح نجات کشور است و همین موضوع باعث اختلافات جدید میان دو طرف شده است.

    چهارشنبه شب مردم آتن در حمایت از مواضع دولت در مذاکرات دست به تجم

    Ver video "واکنش مردم یونان به بی نتیجه ماندن مذاکرات با گروه یورو"

  • واکنش شهروندان یونانی به پیشنهادات جدید دولت برای باقی ماندن در یورو

    در حالی که دولت یونان و وام دهندگان به این کشور، در حال بررسی یک طرح نجات اقتصادی دیگر هستند، مردم یونان همچنان در انتظار باز شدن بانکهایی هستند که از حدود دو هفته پیش بسته شده و قرار است تا دوشنبه همچنان بسته بمانند.

    اما مردم یونان درباره پیشنهادات جدید دولت این کشور به گروه یورو چه فکر می کنند؟

    یک شهروند ساکن آتن می گوید: “مسئله این نیست که ما طرح نجات را بپذیریم. مسئله این است که آیا این تدابیر قابل اجرا هستند. وقتی سی درصد بیکاری داریم، جایی برای صحبت کردن درباره هیچ موضوع دیگری نیست.”

    دیگری هم می گوید: “ما یونانیها گیج شده ایم. قطعا ما نمی خواهیم اروپا را ترک کنیم. هیچ یونانی چنین چیزی را نمی خواهد. اما این تدابیر ریاضت اقتصادی بسیاری از مردم را به زانو در آورده ولی می گویند که باید با این وضعیت کنار بیاییم. همه ما خیلی نگرانیم ولی نمی خواهیم از اتحادیه اروپا خارج شویم.”

    زمان به سرعت برای یونانیها می گذرد و طی چند ساعت و شاید چند روز آینده می بایست درباره باقی ماندن یا نماندن یکی از نمادهای تاریخ تمدن اروپا در پول واحد اروپایی تصمیم گیری شود.

    برخی مقامات اروپایی پیشنهادا

    Ver video "واکنش شهروندان یونانی به پیشنهادات جدید دولت برای باقی ماندن در یورو"

  • بحران مهاجران در اروپا به یک مسالۀ حل نشدنی تبدیل شده است

    مسالۀ مهاجران در اروپا به یک بحران تبدیل شده و سازمان های مرتبط با امور پناهجویان نسبت به وخیم تر شدن وضعیت این مهاجران هشدار می دهند.

    ایتالیا، یونان و مالت بیشترین مهاجرانی را که سوار بر قایق های پرسرنشین به سوی اروپا سرازیر می شوند، در خود جای داده اند. بر طبق گزارشات کمیسیون اروپا، ترکیه به نقطۀ ورودی مهاجرانی که از خاورمیانه عزیمت می کنند، تبدیل شده اما مدیترانه همچنان برترددترین مسیر مورد استفاده توسط مهاجران غیرقانونی است.

    این مهاجران که در میان آنها، کودکان و زنان زیادی نیز دیده می شوند، با کمبود مواد غذایی و بهداشتی مواجه هستند. بیشتر این مهاجران به دلیل نداشتن جا در خیابان ها زندگی می کنند.

    نجیب ضاضال، یک مهاجر افغان که در حال حاضر در مقدونیه به سر می برد، می گوید: «اینجا هیچ چیز نیست، هم امکاناتی هم وجود ندارد. افراد در اینجا در کنار خطوط راه آهن و زیر آفتاب می خوابند. بچه های زیادی مریض شده اند و هیچ چیزی نداریم که به بچه ها بدهیم و برای بیماران نیز امکاناتی نیست.»

    روزانه صدها مهاجر سعی می کنند خود را از طریق دریای مدیترانه به اروپا برسانند که بسیاری از آنها جان خود

    Ver video "بحران مهاجران در اروپا به یک مسالۀ حل نشدنی تبدیل شده است"

  • صندوق بین المللی پول: یونان به پنجاه میلیارد یورو کمک نیاز دارد

    صندوق بین المللی پول روز پنجشنبه اعلام کرد تا سال ۲۰۱۸ یونان برای جوابگویی به نیازهای مالی اقتصادی خود به ۵۰ میلیارد یورو کمک مالی احتیاج دارد.

    این نهاد اعتقاد دارد اقتصاد یونان پویایی خود را از دست داده و پیش بینی می کند روند رشد اقتصادی این کشور در سال ۲۰۱۵ صفر باشد.

    صندوق بین المللی پول می گوید در صورتی که میزان رشد اقتصادی یونان مطابق پیش بینی ها نباشد و برنامه های اصلاحی اقتصادی به مرحله اجرا درنیاید، باید قسمت زیادی از بدهی های این کشور بخشیده شود.

    موضع این نهاد بین المللی زمانی منتشر می شود که یونان برای همه پرسی روز یکشنبه درباره پیشنهادات بستانکاران جهت اعمال اصلاحات در این کشور خود را آماده می کند.

    Ver video "صندوق بین المللی پول: یونان به پنجاه میلیارد یورو کمک نیاز دارد"

  • اختلافات قومی، فوتبال صربستان و آلبانی را به صحنه نبرد تبدیل کرد

    یک هواپیمای کوچک بدون سرنشین که پرچم موسوم به «آلبانی بزرگ» را حمل می کرد باعث شد مسابقه فوتبال تیم های صربستان و آلبانی به صحنه نزاع تبدیل شود.

    این حادثه روز سه شنبه و در زمان برگزاری دیدار این دو تیم در چهارچوب بازی های مقدماتی یورو ۲۰۱۶، در شهر بلگراد، پایتخت صربستان روی داد.

    این پرچم نقشۀ موسوم به «آلبانی بزرگ» را نشان می داد که قلمرو سرزمینهایی همچون آلبانی، کوزوو و صربستان را در خود جای داده بود.

    یکی از بازیکنان صربستان این پرچم را پاره کرد. این کار منجر به اعتراض بازیکنان آلبانی و آغاز درگیری شد.

    تلویزیون دولتی صربستان می گوید اولسی راما، برادر نخست وزیر آلبانی، در پی این حادثه دستگیر شده است. زیرا چنین ادعا شده که او این پرچم را از راه دور هدایت می کرده است. وزیر کشور آلبانی این ادعا را رد کرده است.

    یکی از تماشاچیان صربستان می گوید: «این موضوع برای آلبانیایی ها واقعا شرم آور است. اولسی راما یکی از سیاستمداران است و نباید چنین کاری می کرد. فکر می کنم امشب این ورزش بود که اهمیت داشت نه سیاست.»

    یکی از حامیان کوزوو می گوید: «صربها امشب با این جرم ملی نشان دادند که تاریخ تا چه اندازه واقعیت دارد. این یک مسابقه فوتبال بود اما آنها آن را به صحنه جنگ تبدیل کردند.»

    دو کشور آلبانی و صربستان از زمان جنگهای داخلی منطقه بالکان دچار اختلافهای شدید هستند.

    Ver video "اختلافات قومی، فوتبال صربستان و آلبانی را به صحنه نبرد تبدیل کرد"

  • سنگال: تا سال ۲۰۳۵ به اقتصاد در حال ظهور تبدیل می شویم

    داکار، پایتخت سنگال با توسعه سریع چهره ای نو بخود می گیرد. زیرساخت ها دگرگون و پروژه های جدید تکمیل می شوند. سنگال مصمم است تا سال ۲۰۳۵ میلادی به اقتصاد در حال ظهور تبدیل شود.

    بلندپروازی سنگال تبدیل شدن به قطبی اقتصادی در بین کشورهای غرب آفریقاست، منطقه ای با ۳۰۰ میلیون نفر جمعیت. برای این کار ساز و کار تجارت باید بهبود یابد و مراحل اداری تسهیل و هزینه سرمایه گذاران کم گردد. برای این کار سنگال باید رقابتی تر شود.

    یکی از استراتژی های سنگال برای توسعه، ساخت و توسعه دیامینیادیو، پروژه ای شهری، در ۳۰ کیلومتری جنوب داکار است.

    این پروژه ۳۰ تا ۴۰ هزار شغل ایجاد خواهد کرد، پروژه ای عظیم شامل دانشگاه ها، بیمارستان ها و ادارات؛ شهری جدید با مراکز و سازمان هایی بوسعت ۳ هزار هکتار.

    دلفین گناسادیا، مدیر پروژه از گروه گراتان می گوید:«در عرض سه سال در اینجا ۳ هزار واحد خانه احداث می شود با ۱۵ هزار نفر سکنه و فروشگاه ها و ادارات. »

    دیامینیادیو، مرکز کنفرانس بین المللی سنگال را در خود جای می دهد. فرودگاه بلیز دیاگان در نزدیکی آن سال آتی تکمیل می شود که با ترن سریع السیر و بزرگراه به داکار متص

    Ver video "سنگال: تا سال ۲۰۳۵ به اقتصاد در حال ظهور تبدیل می شویم"

  • گروه یورو مذاکرات بیشتر با یونان را به بعد از همه پرسی موکول کرد

    پس از پافشاری نخست وزیر یونان بر برگزاری همه پرسی روز یکشنبه، کشورهای حوزه منطقه یورو هرگونه مذاکره بیشتر با یونان را به بعد از برگزاری همه پرسی در این کشور موکول کردند.

    وزرای دارایی کشورهای عضو حوزه یورو پس از سخنان نخست وزیر یونان یک کنفرانس تلفنی مشترک برگزار کردند.

    یرون دایسیلبلوم، رئیس گروه یورو پس از این کنفرانس تلفنی گفت: «در روزهای آینده گفتگویی در مورد پیشنهادات و توافقات مالی صورت نخواهد گرفت، چه با گروه یورو، و چه بین مقامات یونان و نهادهای مورد نظر. ما اینک به شکلی ساده تنها منتظر نتیجه همه پرسی یونان می مانیم.»

    فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه روز چهارشنبه در واکنش به تحولات یونان گفت که همچون یونان، این وظیفه کشورهای حوزه یورو است تا برای حفظ این کشور در این منطقه مالی تلاش کنند.

    رئیس جمهور فرانسه همچنین تاکید کرد که اینک زمان حرفهای سختگیرانه زدن نیست بلکه زمان گفتگو است.

    فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه گفت: «این وظیفه ما است که اطمینان حاصل کنیم که یونان در منطقه یورو باقی می ماند زیرا به عنوان فردی اروپایی من تمایلی به جدایی در حوزه یورو ندارم.»

    آن

    Ver video "گروه یورو مذاکرات بیشتر با یونان را به بعد از همه پرسی موکول کرد"

  • بدبینی صندوق بین المللی پول نسبت به روند رشد اقتصادی حوزه پولی یورو

    صندوق بین المللی پول نسبت به پیش بینی های ماه ژوئیه خود درباره رشد اقتصادی حوزه پولی یورو تجدیدنظر کرد.

    بدین ترتیب بر اساس آخرین پیش بینی این نهاد رشد اقتصادی منطقه پولی یورو تا پایان سال ۲۰۱۴ میلادی ۰.۸ درصد خواهد بود. این رقم در پیش بینی های قبلی ۱.۱ درصد اعلام شده بود. برای سال ۲۰۱۵ نیز رشد اقتصادی این منطقه ۱.۳ درصد ارزیابی شده که از پیش بینی های قبلی ۰.۲ درصد کمتر است.

    اولیویه بلانشار، رییس اقتصاددانان صندوق بین المللی پول می گوید: «رشد اقتصادی حوزه پولی یورو عملا بسیار زود دچار افت شده است. این موضوع حتی در قلب این منطقه نیز مصداق دارد. این امر معیارهای زمانی که میراث گذشته هستند را منعکس می کند. منظور رشد اقتصادی ضعیف خصوصا در جنوب اروپا و سایر نقاط منطقه است که نقش مهمی در کندی روند بهبود امور اقتصادی ایفا می کنند.»

    نرخ بسیار پایین تورم و خطر تورم منفی در حوزه پولی یورو همچنین نرخ بالای بیکاری دو عاملی هستند که آهنگ رشد اقتصادی در این منطقه را با کندی مواجه کرده اند.

    صندوق بین المللی پول حتی رشد اقتصادی شاگرد ممتاز حوزه پولی یورو یعنی آلمان را نیز دچار افت می بیند. این نهاد در وضعیت کنونی نتایج اعمال سیاستهای بودجه ای سختگیرانه برای تثبیت بودجه کشورهایی چون آلمان را مثبت ارزیابی نمی کند.

    به اعتقاد صندوق بین المللی پول حوزه پولی یورو برای شتاب دادن به آهنگ رشد اقتصادی خود تنها نباید بر روی سیاستهای حمایتی بانک مرکزی اروپا تکیه داشته باشد. تقویت بخش بانکی و شرکتها، نهایی کردن پروژه اتحاد بانکی و اعمال اصلاحات اساسی به روند رشد اقتصادی این منطقه شتاب خواهد داد.

    Ver video "بدبینی صندوق بین المللی پول نسبت به روند رشد اقتصادی حوزه پولی یورو"

  • بیت المقدس به خط مقدم جنگ میان اسراییل و فلسطینیان تبدیل شده است

    گزارش تفصیلی

    علیرغم آتش بس میان غزه و اسراییل بعد از درگیری های تابستان امسال، شهر بیت المقدس، همچنان صحنه درگیری و زد و خورد میان فلسطینی ها و اسراییلی هاست.

    این منطقه که به دلیل وجود مسجدالاقصی، از موقعیت خاصی برای هر دو ملت برخوردار است، از ماه ژوئن، یعنی از زمانی که یک نوجوان فلسطینی توسط اسراییلی های افراط گرا زنده زنده سوزانده شد، متشنج است.

    پیدا شدن جسد یک رانندۀ اتوبوس که در خودروی خود به دار آویخته شده بود، بر آتش شعله های این درگیری ها افزوده و سرکوب جوانان فلسطینی توسط نیروهای نظامی اسراییل، شمار مجروحان و کشته شدگان این زد و خوردها را بالا برده است. حمله روز سه شنبه به یک کنیسه و کشته شدن چهار اسراییلی در حال نیایش و قتل دو نفر از حمله کنندگان فلسطینی توسط پلیس اسراییل، از دیگر موارد رویارویی میان این دو نیروی مخاصم است.

    نگرانی و ترس از اینکه، این وقایع به آغاز یک انتفاضۀ جدید ختم بشود، دیده می شود. انتفاضۀ دوم نیز از همین مکان مقدس برای مذاهب ابراهیمی آغاز شد و حال، نگرانی از تولد یک انتفاضۀ جدید، موجب شده که اسراییل بر تدابیر امنیتی در این مسجد بویژه روزهای جمعه که فلسطینی ها برای شرکت در نماز جمعه به این مکان می ایند، بیافزاید.

    شرق بیت المقدس یکی از مناطقی است که تعداد فلسطینی ها در آن به نسبت اسراییلی ها بیشتر است و دولت اسراییل سعی می کند با شهرک سازی در این منطقه که آن را از سال ۱۹۶۷ میلادی به اراضی تحت اشغال خود افزوده، شمار بیشتری از اسراییلی ها را در این منطقه ساکن کند. در پی همین سیاست، و علیرغم درگیری های رو به گسترش در بیت المقدس، وزیر کشور اسراییل دستور ساختن ۵۰۰ واحد مسکونی در شمال این شهر را صادر کرد. همزمان، ساخت ۲۰۰ منزل مسکونی در شهرک “راموت” در شرق بیت المقدس آغاز شده است.

    این ساخت و سازها بر خشم فلسطینی های ساکن این بخش از شهر بیت المقدس افزوده و علیرغم مخالفت جامعۀ بین المللی، دولت اسراییل اعلام کرده که بر اجرای این طرح مصر است و آن را متوقف نخواهد کرد.

    بیشتر ساکنان شهرک های یهودی نشین در شرق بیت المقدس از میان یهودیان ارتدوکس و تندرو هستند و تلاش می کنند دسترسی مسلمانان فلسطینی را به اماکن مقدس و بویژه مسجد الاقصی ممنوع کنند. از اقدامات یهودیان شهرک نشین این منطقه از بیت المقدس می توان به جنایت زنده زنده سوزاندن نوجوان فلسطینی توسط یک گروه از یهودیان تندرو اشاره کرد که در پاسخ به قتل سه اسراییلی توسط اعضای گروه عزالدین قسام صورت گرفت.

    در حال حاضر، ۱۹۶ هزار یهودی در شهرک های یهودی نشین شرق بیت المقدس زندگی می کنند. تعداد فلسطینی های این منطقه از شهر بیت المقدس نیز ۲۸۲ هزار نفر برآورد می شود. اسراییل این ساخت و سازها را در آنسوی خط موسوم به مرز سبز انجام می دهد که طبق قراردادهای بین المللی منطقه تحت اختیار فلسطینی هاست.

    بر اساس آمارهای اعلام شده توسط سازمان غیردولتی اسراییلی “اکنون صلح“، تعداد یهودیان ساکن در شهرک های یهودی نشین بیت المقدس نزدیک به ۳۱۱ هزار نفر گزارش می شود و شمار فلسطینی های این شهر نیز بالغ بر دو میلیون و ۳۶۰ هزار نفر برآورد شده است.

    دولت اسراییل به دنبال افزایش شمار یهودیان در این مناطق است و قصد دارد با اجرای برنامه هایی نظیر طرح دو مرحله ای ساخت بیش از ۱۰۰۰ واحد مسکونی که در ماه اکتبر و بدستور نخست وزیر اسراییل آغاز شد، به این هدف برسد. دو شهرک یهودی نشین به نام “رمت اشلومو” در شمال بیت المقدس و شهرک یهودی نشین دیگری به نام “هارهوما” در شرق این شهر از جمله نقاطی است که برای اجرای این طرح انتخاب شده اند.

    اتحادیۀ اروپا و آمریکا از اسراییل خواسته اند طرح ساخت این منازل مسکونی در اراضی اشغالی را متوقف کند اما دولت اسراییل از این اقدام سرباز می زند. توقف شهرک سازی در اراضی کرانه باختری و بیت المقدس از شرایط فلسطینی ها برای ادامه مذاکرات صلح است اما به دلیل عدم اجرای این شرط از سوی دولت اسراییل، این مذاکرات ناتمام مانده است.

    Ver video "بیت المقدس به خط مقدم جنگ میان اسراییل و فلسطینیان تبدیل شده است"

  • بلغارستان، رومانی و صربستان: نمی خواهیم به منطقه حائلی برای مهاجران تبدیل شویم

    تنها در ۲۴ ساعت گذشته حدود ۱۳ هزار مهاجر و پناهجوی دیگر وارد اسلوونی شدند تا با عبور از مرز این کشور خود را از طریق اتریش به آلمان برسانند.

    این در حالی است که آلمان قوانین اعطای پناهندگی را سخت تر می کند و سه کشور بلغارستان، رومانی و صربستان می گویند نمی خواهند به منطقه حائلی برای مهاجران تبدیل شوند.

    این سه کشور می گویند آماده اند تا مرزهایشان را به روی مهاجران ببندند اگر آلمان و اتریش دروازه هایشان را ببندند.

    دولت راستگرای مجارستان مرزهای این کشور با کروواسی و اسلوونی را بسته است و مهاجران مجبورند از اسلوونی، تنها مسیر باقی مانده ایده آل، خود را به کشورهای غرب اروپا برسانند.

    از سوی دیگر اسلوونی هم امکان حصارکشی مرز خود با کروواسی را رد نمی کند.

    دونالد توسک، رئیس لهستانی شورای اتحادیه اروپا می گوید:«امروز، هیچ چیزی برای اردوگاه سیاسی میانه روی اروپا مهمتر از مرزهای خارجی آن نیست، نه برای این که اروپا به قلعه ای دست نیافتنی تبدیل شود بلکه برای این که از ارزش هایی همچون همبستگی، آزادی و بازبودن آن بطور موثر محافظت شود. تنها در این صورت خواهیم توانست رادیکال ها را از دستیابی

    Ver video "بلغارستان، رومانی و صربستان: نمی خواهیم به منطقه حائلی برای مهاجران تبدیل شویم"

  • جنگ داخلی، یمن را به زمینه ای مساعد برای حضور داعش تبدیل می کند

    طی هفته های اخیر، حوثی های یمن با حمایت نظامیان طرفدار علی عبدالله صالح، رییس جمهوری پیشین این کشور به سمت شهر عدن در جنوب این کشور سرازیر شده اند. این تحرکات با حملۀ ائتلاف کشورهای عرب به فرماندهی عربستان سعودی روبرو شده است. این ائتلاف، عملیات بمباران مواضع حوثی ها در یمن را که گفته می شود از سوی ایران حمایت می شوند، از روز پنجشنبه آغاز کرده و نگرانی از تبدیل این جنگ به صف آرایی شیعه و سنی به رهبری عربستان وهابی را بیشتر کرده است.

    کاترین زیمرمن، پژوهشگر موسسۀ اینترپرایس آمریکا در این باره می گوید: «به لحاظ تاریخی یمن یک کشور فرقه ای نیست به همین دلیل اهمیت می یابد. موضع ایرانی ها در یمن طی چند ماه اخیر رشد و گسترش یافته و قوی تر شده و خیلی بیشتر از قبل به یک تهدید برای کشورهای سنی منطقه تبدیل شده است.»

    حوثی ها مسلح که تحت نام انصار الله یا شباب المومنین شناخته می شوند، در شمال شرقی یمن زندگی می کنند و از سال ۲۰۰۴ و بعد از مرگ رهبر خود، حسین بدرالدین حوثی، چندین بار علیه دولت مرکزی اعلان جنگ کرده اند. آنها ۵ درصد از جمعیت یمن را تشکیل می دهند و بخشی از جمعیت زیدیان این کشور هستند.

    Ver video "جنگ داخلی، یمن را به زمینه ای مساعد برای حضور داعش تبدیل می کند"

  • مدودیف: اوکراین با خروج از موقعیت عدم تعهد، به دشمن بالقوه روسیه تبدیل می شود

    سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، خروج اوکراین از حالت کشوری غیرمتعهد را بازدارنده و غیرسازنده خواند.

    آقای لاوروف در واکنشی سریع به تصویب قانون خروج اوکراین از کشورهای غیرمتعهد که سه شنبه توسط نمایندگان پارلمان این کشور انجام گرفت، گفت: “فکر می کنم تصویب این قانون در پارلمان اوکراین غیرسازنده است و این حس را می دهد، همانگونه که بسیاری از سیاستمداران اوکراینی بروشنی می گویند اوکراین با تصویب این قانون می خواهند به پیمان ناتو بپیوندد. این موضوع به حل بحران کمکی نمی کند.”

    دیمیتری مدودیف، نخست وزیر روسیه هم در صفحه فیس بوکش نوشته است که تصویب این قانون از اوکراین یک “دشمن بالقوه” می سازد.

    نمایندگان پارلمان اوکراین تحت فشار روسیه در سال 2010 میلادی قانون وضعیت غیرمتعهد را برای کشورشان تصویب کردند و حالا دولت جدید این کشور که متمایل به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، است می خواهد این وضعیت را تغییر دهد.

    Ver video "مدودیف: اوکراین با خروج از موقعیت عدم تعهد، به دشمن بالقوه روسیه تبدیل می شود"

  • نزدیک به دو میلیون یورو غرامت، برای دو نوزاد جابجا شده در یک کلینیک فرانسه

    دو خانواده در جنوب فرانسه که بیست سال پیش بدلیل اشتباه زایشگاه، فرزندانشان جابجا شده بود، بیش از یک میلیون و هشتصد هزار یورو خسارت گرفتند.

    این اتفاق در یک کلینیک در شهر کن، هنگامی رخ داد که هر دو نوزاد بدلیل زردی در یک دستگاه قرار گرفتند و یک پرستار، آنها را اشتباهی به مادران تحویل داد.

    مانون سرانو، یکی از این دختران که اکنون بیست سال سن دارد می گوید با این حکم دادگاه، فصل تلخی از زندگی اش خاتمه می یابد.

    او گفت: «پول برای من هیچ معنایی ندارد. چیزی با پول تغییر نمی کند. مهمترین مسئله این است که این کلینیک دیگر نمی تواند مادران را سرزنش کند. اکنون ثابت شده که این کلینیک است که باید سرزنش شود. همه آنها باید مسئولیت این عمل وحشتناک را تا آخر عمر بدوش بگیرند.»

    به مرور زمان، هر دو مادر متوجه شده بودند که کودکشان شباهتی به پدر و مادر خود ندارد. حتی، پدر مشکوک مانون، خانواده اش را ترک کرد. در سن ده سالگی، یک آزمایش دی ان ای، ثابت کرد که کودک، دختر بیولوژیکی خانواده نیست.

    با این حال، هر دو خانواده تصمیم گرفتند کودکان خود را عوض نکنند.

    Ver video "نزدیک به دو میلیون یورو غرامت، برای دو نوزاد جابجا شده در یک کلینیک فرانسه"

  • سقوط ارزش یورو در برابر دلار آمریکا به پایین ترین حد خود طی نه سال گذشته

    احتمال خروج یونان از حوزه پولی یورو و نگرانی بازار از آهنگ کند رشد اقتصادی در این منطقه موجب شده ارزش یورو در برابر دلار آمریکا به پایین ترین حد خود طی نه سال اخیر برسد.

    قوت گرفتن اوضاع اقتصادی در ایالات متحده آمریکا نیز ارزش دلار را نیز افزایش داده و پیش بینی می شود روند کاهش ارزش یورو در کوتاه مدت متوقف نشود.

    کریستیان کاهلر، تحلیلگر امور اقتصادی از «دی زد بانک» فرانکفورت می گوید: «بحث درباره وضعیت یونان موضوع اصلی رسانه ها است و موجب نگرانی سرمایه گذاران شده است. اما کاهش ارزش یورو مربوط به ضرورت اعمال اصلاحات در فرانسه و ایتالیا است که هنوز درباره آنها اتخاذ تصمیم نشده است امری که تردید بسیاری از سرمایه گذاران ر بدنبال داشته است.»

    روز دوشنبه در بازار مبادلات ارزی هر یورو یک دلار و ۱۸ سنت معامله شد که بدین ترتیب به زیر رقم نمادین ۱ دلار و ۲۰ سنت سقوط کرده است. پایین ترین داد و ستد یورو در برابر دلار در سال ۲۰۱۴ یک دلار و ۱۹سنت ثبت شده است.

    پیروزی حزب چپ رادیکال سیریزا در انتخابات پارلمانی زودهنگام یونان که ۲۵ ژانویه برگزار می شود می تواند با توجه به موضع ضد اتحادیه اروپا و ضد تدابیر ریاضت اقتصادی این حزب یونان را دچار آشفتگی و عدم ثبات سیاسی اقتصادی کند.

    فیدل هلمر، کارشناس اقتصادی می گوید: «یونان اهمیت زیادی برای حوزه پولی یورو دارد. زیرا خروج این کشور از منطقه پولی یورو به بیم و نگرانی درباره احتمال خروج سایر کشورها دامن می زند. این موضوع می تواند موجب آشفتگی در بانکها شود و مشتریان این نهادها تمایل پیدا کنند تا پول خود را بیرون بکشند.»

    در واکنش به این تحولات شاخص سهام در پایان کار روز دوشنبه بازار بورس آتن ۵.۶۳ درصد افت داشته است. ارزش سهام بانکهای این کشور نیز بطور محسوسی افت را تجربه کرده اند.

    Ver video "سقوط ارزش یورو در برابر دلار آمریکا به پایین ترین حد خود طی نه سال گذشته"

  • وزیران دارایی کشورهای عضو منطقه یورو جمعه شب برنامه سوم کمک های مالی به یونان را تصویب کردند.

    وزراری دارایی گروه یورو سرانجام رای به تایید سومین کمک مالی به یونان دادند.

    طبق این کمکها در سه سال آینده اتن می تواند از کمک مالی 86 میلیارد یورویی بهره مند شود. در مقابل دولت یونان متعهد می شود تا
    دست به اصلاحات اساسی اقتصادی در این کشور بزند.

    یوکلید تساکولوتوس، وزیر دارایی یونان می گوید:
    این توافق منافع زیادی برای ما دارد. فرصتی اساسی می دهد تا بتوانیم ساختارهای ادارات بخشهای دولتی را اصلاح کنیم. با فساد در کشور مبارزه کنیم، مقابل فرار مالیاتی بایستیم و اصلاحات ساختاری در کشورمان انجام دهیم.

    صندوق بین المللی پ
    ول در ماه اکتبر تصمیم می گیرد که در کنار وام دهندگان اروپایی قرار خواهد گرفت یا نه؟ تا آنزمان تنها یونان از کمکهای مالی گروه یورو، کشورهای عضو منطقه مالی یورو بهره خواهد برد.

    اولین بسته کمکهای مالی پنج شنبه آینده به دولت یونان تحویل داده می شود. بسته مالی که کمک خواهد کرد تا یونان بخشی از بدهی اش به بانک جهانی را پرداخت کند.

    همزمان ده میلیارد یورو برای کمک به حساب بانکهای یونان واریز خواهد شد. پولی که کمک می کند بانکهای این کشور نفسی تازه کنند. بقیه اولین بسته مال

    Ver video "وزیران دارایی کشورهای عضو منطقه یورو جمعه شب برنامه سوم کمک های مالی به یونان را تصویب کردند."

  • بیلان مالی پررونق «بانکیا» در سه ماهه اول سال ۲۰۱۵

    بانک اسپانیایی «بانکیا» بیلان مالی پررونقی در سه ماهه اول سال ۲۰۱۵ داشته است. میزان سود خالص این بانک ۱۲.۸ درصد معادل ۲۴۴ میلیون یورو رشد داشته است.

    این نهاد پیش بینی می کند روند صعودی بیلان مالی اش در سال جاری میلادی ادامه داشته باشد و میزان سود این نهاد به رقم ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو برسد. سود بانکیا در سال ۲۰۱۴ میلادی ۷۴۷ میلیون یورو گزارش شده است.

    این بانک که به سمبل بحران اقتصادی در اسپانیا تبدیل شده در اوج این بحران در سال ۲۰۱۲ توسط دولت نجات داده شد و به یک بانک ملی تبدیل گردید.

    Ver video "بیلان مالی پررونق «بانکیا» در سه ماهه اول سال ۲۰۱۵"

  • کاهش سرمایه شرکت شارپ

    شرکت ژاپنی شارپ از میزان سرمایه خود می کاهد و به یک شرکت کوچک تبدیل خواهد شد. سرمایه این شرکت از ۸۹۰ میلیون یورو به رقم ۷۴۰ هزار یورو تقلیل پیدا خواهد کرد. این تصمیم مدیران شارپ باید مورد تایید مجمع عمومی سهامداران نیز برسد.

    ضرر و زیان و مشکلات مالی این شرکت و کاهش میزان پرداخت مالیات آن از طریق کوچک کردن حجم شرکت از جمله مهمترین عوامل این کاهش میزان سرمایه است.

    پیش بینی می شود میزان ضرر و زیان شارپ در سه ماهه اول سال ۲۰۱۵ به رقم ۱.۵ میلیارد یورو برسد.

    Ver video "کاهش سرمایه شرکت شارپ"

  • حداقل دستمزد ماهانه در پرتغال ۲۰ یورو افزایش یافت

    دولت پرتغال و اتحادیه های کارگری توافق کردند که حداقل دستمزد ماهانه ۲۰ یورو افزایش یابد. به این ترتیب از اول ماه اکتبر حداقل حقوق و دستمزد ماهانه ۵۰۵ یورو خواهد بود. توافقی که موافقان و مخالفانی دارد؛ یکی از نمایندگان اتحادیه می گوید: «برای بسیاری این نکته، یعنی افزایش حداقل دستمزد ماهانه از ۴۸۵ به ۵۰۵ یورو بی معنا است. اما این یک نشانه خوبی است. اکنون عوامل اصلی اقتصاد کشور باید قدم های لازم بعدی را بر دارند.» دیگری اما بر این باور است که «این توافق دیر و ناکافی است. دولت حداقل دستمزد ماهانه را به وسیله سود دهی کارفرمایان تبدیل کرده است.»

    طبق این توافق، در ازاء افزایش ۲۰ یوروی حداقل حقوق، سهم کارفرمایان در تامین بیمه های اجتماعی کارمندان به ۲۳ درصد کاهش می یابد.

    Ver video "حداقل دستمزد ماهانه در پرتغال ۲۰ یورو افزایش یافت"

  • درآمد و سود فیسبوک در سال گذشته میلادی رکورد شکست

    شبکه اجتماعی فیسبوک طی سه ماهه چهارم سال گذشته میلادی با رشد ۴۹ درصدی در درآمدش توانست ۳۹ درصد رشد را در سود خود نسبت به زمان مشابه سال ۲۰۱۳ تجربه کند.

    این شبکه اجتماعی با ۱۲.۵ میلیارد یورو درآمد در سال گذشته میلادی، ۲.۶ میلیارد یورو سود را به ثبت رساند که ۸۶ درصد آن از محل تبلیغات مربوط به تلفن های همراه هوشمند و دیگر دستگاه های دیجیتالی همراه و نیز اپلیکیشن ها گزارش شده است.

    با گذشت یک دهه از تاسیس فیس بوک، این شبکه مجازی توانسته به بزرگترین آن در سطح جهانی تبدیل شود و شرکت های اینترنتی رقیب نظیر گوگل و یاهو را که عرصه مهمی برای تبلیغات دستگاه های دیجیتالی همراه محسوب می شوند به چالش بگیرد.

    Ver video "درآمد و سود فیسبوک در سال گذشته میلادی رکورد شکست"

  • محاکمه مدیرعامل دویچه بانک به اتهام شهادت کذب

    یورگن فیچن، مدیرعامل دویچه بانک، بزرگترین بانک آلمان به اتهام شهادت کذب در برابر دادگاهی در مونیخ قرار گرفت. وی به همراه چهار تن دیگر از مسئولان و مدیران این بانک به شهادت کذب در پرونده ورشکستگی شبکه تلویزیونی «مدیاکیرش» به ریاست لئو کیرش که به یکی از جنجالی ترین پرونده ها در آلمان تبدیل شد متهم هستند. آنها متهم بودند با شهادت دروغ خود زمینه ورشکستگی این شبکه را فراهم کرده اند.

    پیش از این در سال ۲۰۱۴ دویچه بانک در دعوای حقوقی مرتبط با این پرونده حدود یک میلیارد یورو غرامت پرداخته بودند.

    Ver video "محاکمه مدیرعامل دویچه بانک به اتهام شهادت کذب"

  • یونان در برزخ همه پرسی یکشنبه

    سه روز مانده به همه پرسی یونان، بحث و گفتگو میان حامیان پذیرش برنامه مالی گروه یورو و مخالفان داغ داغ است. آخرین نظرسنجی ها نشان می دهد طرفداران نه در این همه پرسی اکثریت را دارند.

    تعبیر بسیاری از رای دهندگان درباره این همه پرسی به منزله ماندن و یا خروج از منطقه مالی یورو است. تعبیری که مورد قبول دولت یونان نیست.
    دولت الکسیس سیپراس می گوید مخالفت با یکی از برنامه های مالی منطقه مالی یورو به معنای مخالفت با ارزشهای پیدایش اتحادیه اروپا و واحد پولی یورو نیست.

    الکسیس سیپراس، نخست وزیر یونان در اینباره می گوید: “جهت گیریهای سیاسی ما همواره در راستای نزدیکی به اتحادیه اروپا است اما این بدان معنی نیست که ما اجازه برقراری و حفظ روابط دیپلماتیک با دیگر کشورهای جهان را نداشته باشیم. ما باید از لحاظ ژئوپلیتیک موقعیتمان را تقویت کنیم.”

    یانیس واروفاکیس، وزیر دارایی یونان که این روزها به ستاره سیاسی این کشور تبدیل شده است رسما نظر خود راجع به همه پرسی را عدم پذیرش برنامه ها دانسته و اعلام کرده است در صورت پذیرش این برنامه از سوی یونانیها از مقام خود استعفا خواهد کرد.

    واروفاکیس چهارشنبه

    Ver video "یونان در برزخ همه پرسی یکشنبه"

  • «شوخی» تلخ وزیر دارائی آلمان درباره یونان و اقتصاد بحرانزده این کشور

    ولفگانگ شوئبله، وزیر دارائی آلمان در گفتگو با همتای آمریکایی خود به او رسما پیشنهاد می دهد که پورتوریکو را در ازای یونان به منطقه مالی یورو بیاورد و در مقابل یونانی ها واحد پولشان را به دلار تبدیل کنند و آمریکا اقتصاد بحرانزده این کشور را تحویل بگیرد.

    موضوعی که با واکنشهای فراوانی از سوی کاربران اینترنتی و در شبکه های اجتماعی مواجه شده است. بسیاری این شوخی آقای وزیر را اهانت به کهن ترین ملت اروپا و یکی از قدیمی ترین تمدنهای بشری می دانند.

    ولفگانگ شوئبله در یک کنفرانس خبری گفت: “چند روز پیش به جک لو، وزیر خزانه داری ایالات متحده گفتم شما اقتصاد پورتوریکوی ورشکست شده را به منطقه مالی یورو منتقل کنید و در ازای آن یونان را هم به منطقه ارزی دلار ببرید. او فکر کرد که شوخی می کنم.”

    Ver video "«شوخی» تلخ وزیر دارائی آلمان درباره یونان و اقتصاد بحرانزده این کشور"

  • بانکداران بنام اسپانیایی با سپردن وثیقه سنگین دادگاهی می شوند

    دادگاهی در مادریدِ اسپانیا، برای «رودریگو رآتو» رئیس سابق صندوق بین المللی پول و «بانکیا» ۳ میلیون و برای «میگل بِلسا» رئیس سابق بانک «کاخا مادرید» ۱۶ میلیون یورو وثیقه تعیین کرد.

    این دو رئیس سابق بانک برای سپردن این مبلغ به دادگاه سه روز مهلت دارند در غیر اینصورت باید منتظر مسدود شدن دارایی هایشان باشند.

    صدور کارت های اعتباری برای ۸۶ مقام بانکیا و کاخا مادرید با صورتحسابی ۱۵ میلیون یورویی، از جمله اتهامات وارده به رؤسای سابق این دو بانک درهم ادغام شده است.

    «بانکیا» که با پیوستن «کاخا مادرید» و شش بانک دیگر به آن به غولی در اسپانیا تبدیل شد، دو سال پیش (۲۰۱۲ میلادی) تا آستانه ورشگستی پیش رفت و با سیاستهای مالی و وام مسکن خود اسپانیا را دست بدامن وام دهندگان بین المللی کرد.

    گروهی کوچکی که رور پنجشنبه به اعتراض در برابر دادگاه تجمع کرده بودند شمار اندکی از هزاران سهامدار و وامدارانی بودند که بخاطر سیاستهای مالی بانکیا متضرر شده اند.

    رئیس فعلی بانکیا در واکنش به تصمیم دادگاه، سوء مدیریت و جنجال فساد را مربوط به گذشته دانست و آینده بانکیا را بسیار مثبت خواند.

    Ver video "بانکداران بنام اسپانیایی با سپردن وثیقه سنگین دادگاهی می شوند"

  • کاهش نرخ بیکاری در منطقه پولی یورو

    احیای فعالیتهای اقتصادی در منطقه پولی یورو در ماههای اخیر، منجر به تحولات مثبت در بازار کار این منطقه شده است.

    بنا بر گزارش سازمان آمار اروپا (یورو استات)، نرخ بیکاری در منطقه پولی یورو در مجموع در سال جاری رو به کاهش بوده و از ۱۱.۴ درصد در ماه ژانویه، به ۱۱.۳ درصد در ماه فوریه رسیده است. در ماه مارس نیز ۴۹ هزار نفر از شمار متقاضیان کار کاسته شده است (آمار متقاضیان کار در ماه فوریه ۱۸ میلیون و ۲۰۴ هزار نفر بوده است).

    در میان کشورهای منطقه پولی یورو، ایتالیا و فرانسه بیشترین میزان بیکاری و آلمان کمترین تعداد را داشته است.

    در ایتالیا، سومین اقتصاد منطقه یورو نرخ بیکاری در ماه فوریه یک دهم درصد افزایش یافته و به رقم ۱۲.۷ درصد رسیده است.

    در فرانسه به عنوان قدرت دوم منطقه یورو، نرخ بیکاری در همان سطح ۱۰.۶ درصد باقی مانده و نسبت به ماه قبل از آن تغییری مشاهده نشده است.

    اما در آلمان به عنوان اقتصاد اول این منطقه، تولید پانزده هزار شغل در این کشور منجر به آن شد که نرخ بیکاری در ماه مارس به رقم کم سابقه ۶.۴ درصد برسد.

    Ver video "کاهش نرخ بیکاری در منطقه پولی یورو"

  • همزیستی صنعتی در دانمارک

    مدل دانمارکی «همزیستی صنعتی» یکی از مدلهای موفق در روابط متقابل میان بخش های گوناگون صنعتی است. این مفهوم می گوید که چطور ضایعات یک صنعت را به مواد اولیه صنعت دیگری تبدیل کنیم. این روش برای محیط زیست و تجارت مفید است. برای آگاهی از چگونگی کار سیستم همزیستی صنعتی در این برنامه «دنیای تجارت» به شهر بندری کوچک کلونبرگ در دانمارک رفته ایم:

    چهل سال است که این بندر کوچک به مرجع جهانی بوم شناسی صنعتی یا آنچنان که در اینجا نامیده میشود: «همزیستی صنعتی» تبدیل شده است. به عبارت دیگر ضایعات یک بخش صنعتی به مواد اولیه بخش دیگر تبدیل می شود. دراین باره با «متو اسکوبیر» صحبت کرده ایم:

    یورونیوز: شما بانوی همزیستی صنعتی در دانمارک نام گرفته اید، مزایای این سیستم چیست؟

    متو اسکوبیر: «در میان هفت مشارکت کنننده در کلونبرگ، ما توانستیم تولید کربن را حدود 275 هزار تن کاهش دهیم و سالانه حدود هشتاد میلیون یورو صرفه جویی کنیم.»

    ایده اصلی ادغام شرکت های کوچک و متوسط در سیستم همزیستی صنعتی است. همانند شرکتی در این منطقه که تخصصش پاکسازی مخازن، با مصرف فراوان آب است. شش ماه است که «کن» مدیر این شرکت با

    Ver video "همزیستی صنعتی در دانمارک"

  • گروه اروپا از یونان تدوین برنامه کامل اصلاحات اقتصادی طلب کرد

    وزیران دارایی حوزه پولی یورو موسوم به گروه اروپا روز جمعه در «ریگا» پایتخت لتونی تشکیل جلسه دادند.

    محور گفتگوها در نشست ریگا به بحران بدهی های یونان و مذاکره با نمایندگان این کشور اختصاص داشت. وزیران دارایی منطقه پولی یورو در پایان این جلسه نگرانی خود را از تاخیر و کند بودن روند مذاکرات با یونان اعلام کردند.

    یرون دایسلبلوم، رئیس گروه وزیران دارایی منطقه یورو گفت: «ما به یک لیست کامل اصلاحات با جزییات احتیاج داریم. همه به این موضوع واقف هستیم که زمان به سرعت در حال گذشتن است. در دو ماهه اخیر وقت زیادی را از دست دادیم. این موضوع روشن است که مذاکرات حال حاضر باید به سرعت پیش رود.»

    دولت یونان باید با تدوین یک برنامه و پروژه اصلاحات با جزییات کامل وزیران دارایی گروه یورو را مجاب کند تا نسبت به اعطای بسته کمک مالی معادل ۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو به این کشور موافقت کنند. با این کمک مالی یونان می تواند نسبت به تسویه حساب قسمتی از بدهی های خود که باید در ماه مه سال جاری پرداخت شود اقدام کند.

    Ver video "گروه اروپا از یونان تدوین برنامه کامل اصلاحات اقتصادی طلب کرد"

  • ادامه روند نزولی ارزش یورو در برابر دلار آمریکا

    ارزش یورو در برابر دلار آمریکا برای پنجمین روز پیاپی کاهش پیدا کرده است. در بازار مبادلات ارزی هر یورو یک دلار ۱۷ سنت مورد معامله قرار گرفته است. بدین ترتیب نرخ برابری یورو در مقابل دلار آمریکا در پایین ترین حد خود طی نه سال اخیر قرار گرفته است.

    اعمال تدابیر حمایتی بانک مرکزی اروپا از طریق تزریق پول به پیکره اقتصاد حوزه پولی یورو برای سرعت بخشیدن به روند رشد اقتصادی این منطقه از جمله مهمترین عامل افت ارزش یورو معرفی می شود.

    از جمله اثرات مثبت کاهش ارزش یورو در برابر دلار رونق در بخش تجارت خارجی حوزه پولی یورو خواهد بود.

    Ver video "ادامه روند نزولی ارزش یورو در برابر دلار آمریکا"

  • بازگشایی بانکها در یونان و اعمال محدودیت های بانکی جدید

    بانکهای یونان سرانجام روز دوشنبه ساعت هشت صبح به وقت محلی باز شدند، اما محدودیتهای بسیاری در نقل و انتقال پول که محدودیت برداشت پول نقد هم جزو آنهاست همچنان پابرجاست.

    در این هفته بیشترین مبلغ قابل برداشت از عابر بانکها به شکل یکجا، سیصد یورو خواهد بود واز هفته بعد افراد می توانند یا به شکل روزانه شصت یورو و یا یکبار در هفته چهارصدوبیست یورو پول نقد از حسابشان برداشت کنند.

    مجلس یونان همچنین اصلاحات گسترده ای را در نظام مستمری این کشور به تصویب رسانده است. یک مستمری بگیر می گوید: «گفته بودند امروز می توانیم چهارصد یورو از حسابمان برداشت کنیم، اما فقط می توانم شصت یورو از بانک بگیرم، گفته بودند می توانیم روزی شصت یورو برداشت کنیم یا اینکه تا جمعه صبر کنیم و همه چهارصد و بیست یورو را یکجا برداریم، اما در اعلام تلویزیونی نگفتند، نگفتند که امروز به بانک نروید و تا جمعه صبر کنید تا کل مبلغ را بگیرید».

    مشتریان بانکها قادر نخواهند بود، چک ایش را نقد کنند بلکه تنها می توانند مبلغ چک را به حسابشان واریز کنند. افراد همچنین نمی توانند از کارتهای بانکی خود در خارج از کشور هم پول برداشت کنند، ب

    Ver video "بازگشایی بانکها در یونان و اعمال محدودیت های بانکی جدید"

  • طلبکاران یونان را بهتر بشناسیم

    یونان با دارا بودن ۳۱۲ میلیارد یورو بدهی معادل ۱۷۵ درصد تولید ناخالص داخلی خود صاحب رکوردی باورنکردنی در اتحادیه اروپاست.

    اما سئوالی که مطرح می شود اینست که بستانکاران یونان دقیقا چه کشورها و نهادهایی هستند؟

    حدود ۶۰ درصد بدهی های یونان تنها مربوط به منطقه پولی یورو و صندوق اروپایی ثبات مالی می شود. در این بین مطالبات آلمان به رقم ۶۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو و فرانسه ۴۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون یورو می رسد. در بین نهادهای بین المللی صندوق بین المللی پول با ۲۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو بیشترین طلب را از یونان دارد. بعد از این نهاد، بانک مرکزی اروپا قرار دارد که میزان طلبش به رقم ۱۸ میلیارد و ۱۰۰ میلیون یورو می رسد. این بانک، از پنج سال پیش، با بازخرید اوراق قرضه دولتی یونان در بازار به این کشور کمک کرده است.

    پانایوتیس پتراکیس، اقتصاددان می گوید: «اگر توافقی حاصل شود یونان سه سال به ثبات خواهد رسید تا بتواند بدهی های خود را بازپرداخت کند، توسعه یابد و به رشد اقتصادی برسد.»

    موضع صندوق بین المللی پول که ۳۰ ژوئن سال جاری قسمتی از طلب خود یعنی ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو را دریافت نکرد

    Ver video "طلبکاران یونان را بهتر بشناسیم"

  • ماندن یونان در حوزه پولی پولی یوروِِ؛ توافق بر سر کمکهای مالی تازه به یونان

    بیش از ۱۴ ساعت مذاکره متوالی بین سران کشورهای عضو منطقه پولی یورو، رییس کمیسیون و شورای اروپایی سرانجام به پایان رسید و نتیجه آن توافق بر سر برنامه جدید کمکهای مالی به یونان بود.

    ابتدا دونالد توسک، رییس شورای اروپایی، خبر این توافق را صبح دوشنبه اعلام کرد.

    آقای توسک در کنفرانس خبری گفت: “ تدابیر مشخصا بطور جدی اجرا خواهند شد. حالا باید پارلمانهای کشورهای عضو یورو و پارلمان یونان مهر تاییدی بزنند بر این اصلاحات جدید. اعتماد شرکای اروپایی کمک زیادی به اقتصاد یونان برای ماندن در منطقه پولی یورو کرده است.”

    رییس کمیسیون اروپایی، ژان کلود یونکر، هم گفت: “از همان آغاز گفتگوها درباره یونان، کمیسیون اروپایی همواره تاکید داشت که هیچگاه با خروج یونان از منطقه پولی یورو موافق نبوده است. خروج یونان از یورو وجود اتفاق نمی افتد.”

    پارلمان یونان چهارشنبه و پنجشنبه آتی طرحهای جدید اصلاحی پیشنهادی گروه یورو را به رای خواهد گذاشت. در صورت موافقت اکثریت پارلمان یونان با طرحهای جدید اصلاحی که تدابیر سختگیرانه جدیدتری در آن گنجانده شده، یونان می تواند اصلاحات را به اجرا گذاشته و در ازای آن اولی

    Ver video "ماندن یونان در حوزه پولی پولی یوروِِ؛ توافق بر سر کمکهای مالی تازه به یونان"

  • اتهام رستوران مک دونالد به فرار مالیاتی در اروپا

    رستوران زنجیره ای غذاهای سریع، مک دونالد به فرار مالیاتی در اروپا متهم شده است.

    بنا بر اعلام چند اتحادیه بزرگ کارگری بین المللی و سازمان غیردولتی مبارزه با فقر، این رستوران طی سالهای ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ میلادی با فرار مالیاتی از پرداخت بیش از یک میلیارد یورو مالیات خودداری کرده و بیش از ۳.۷ میلیارد یورو از درآمد حاصل از فعالیت رستورانهای اروپایی اش را روانه یکی از شرکتهای تابعه اش در لوکزامبورگ کرده است.

    در حال حاضر مشکل اجتناب از پرداخت مالیات از موضوعات مطرح در اروپا محسوب می شود و به یک چالش سیاسی عمده برای کشورها تبدیل شده است.

    پابلو سانچز، از فدراسیون خدمات عمومی اتحادیه اروپا می گوید: «اکنون شرکتهای بیشتر و بیشتری دست به این کار می زنند و بتدریج نظارت بر آنها تقریبا غیرممکن می شود، آنهم درحالیکه هزاران شهروند درهمه جا باید مالیاتشان را پرداخت کنند.»

    در مقابل مدیران این رستوران تاکید دارند که در فعالیتهایشان به قوانین مالی کشورها احترام می گذارند و مرتکب خطایی نشده اند.

    Ver video "اتهام رستوران مک دونالد به فرار مالیاتی در اروپا"

  • سرقت حدود دو میلیون یورو اسکناس کهنه از بانک فرانسه

    به دنبال ناپدید شدن حدود دو میلیون یورو اسکناس کهنه در بانک مرکزی فرانسه موسوم به “بانک دو فرانس“، پلیس این کشور از کشف یک میلیون و 800 هزار یورو و بازداشت چهار نفر در این زمینه خبر داد.

    بنابر گزارشها، این اسکناسهای کهنه اما قابل استفاده که قرار بوده برای تخریب و تولید دوباره به کارخانه های چاپ اسکناس منتقل شوند، توسط دو تن از کارمندان بانک فرانسه به سرقت رفته اند.

    پانصد هزار یورو از این مبلغ در باغ یکی از مظنونان و یک میلیون 300 هزار یورو دیگر نیز در منزل یک شخص ثالث در ویک لو کونت واقع در مرکز فرانسه یافت شده است.

    دو تن از کارمندان بانک فرانسه، در اواخر ماه اوت به دلیل ناپدید شدن این اسکناسها، اخراج شده بودند.

    تحقیق درباره این سرقت به پلیس قضایی کلرمون فران واگذار شده است.

    Ver video "سرقت حدود دو میلیون یورو اسکناس کهنه از بانک فرانسه"

  • شرکت «یوکس» بازار آنلاین فروش محصولاتش را توسعه می دهد

    شرکت ایتالیایی «یوکس» که به فروش آنلاین محصولات مد می پردازد، سهام شبکه رقیب خود «نت-اَ-پورتر» را که یک شرکت تابعه از گروه سوئیسی ریشمون است، خریداری کرد.

    به این ترتیب شرکت نوینی از ادغام دو شرکت «یوکس» و «نت-اَ-پورتر» و با فروش سالانه ۱.۳ میلیارد یورو بوجود می آید که به یکی از فروشندگان اصلی در بازار آنلاین کالاهای لوکس تبدیل خواهد شد.

    قرار است فدریکو مارکتی، بنیانگذار گروه «یوکس» مدیریت شرکت جدید را بر عهده داشته باشد.

    فروش آنلاین محصولات لوکس هنوز در ابتدای راه است و تنها ۵ درصد از کل بازار فروش کالاهای لوکس جهان را در اختیار دارد.

    Ver video "شرکت «یوکس» بازار آنلاین فروش محصولاتش را توسعه می دهد"

  • کاهش قیمت نفت و سوخت گذرا است

    ژولی از لیموژ فرانسه پرسیده است : با وجود سقوط قیمت نفت، بهای سوخت تنها اندکی کاهش یافته است. آیا این روند ادامه خواهد یافت؟

    توماس پورشر، اقتصاد دان به این پرسش پاسخ می دهد: «به دو دلیل نباید منتظر کاهش سیستماتیک قیمت نفت و سوخت بود. اول این که، قیمت نفت با دلار اعلام می شود، در حالی که بهای آن معمولا با یک واحد پولی دیگر پرداخت می شود. برای مثال در اروپا، نفت را با یورو می خریم و باید نرخ برابری دلار و یورو را در نظر داشت.

    وی درباره تاثیر مالیات ها بر افزایش قیمت سوخت می گوید: «دلیل دوم این است که مالیات بر قیمت سوخت بسیار بالاست. این مالیات ها معمولا نرخ ثابتی دارند. مانند فرانسه که مصرف کنندگان، عملا هربار، پنجاه درصد بهای سوخت را به عنوان مالیات می پردازند.

    اگر مثال فرانسه را در نظر بگیریم، قیمت هر بشکه نفت به دلار، پنجاه درصد کاهش یافته است. اگر همین بها را به یورو تبدیل کنیم، میزان کاهش چهل درصد است. اگر بهای سوخت را با احتساب مالیات در پمپ بنزین ها در نظر بگیریم، قیمت، فقط هفده درصد پایین آمده است.»

    توماس پورشر، درباره تداوم روند کاهش قیمت سوخت می گوید: «سوال دوم، آیا ا

    Ver video "کاهش قیمت نفت و سوخت گذرا است"

  • تغییر در ترکیب تیم مذاکره کننده یونان با بستانکاران این کشور

    آلکسیس سیپراس، نخست وزیر یونان در ترکیب تیم مذاکره کننده با بستانکاران این کشور تغییر ایجاد می کند.

    پس از آنکه یانیس واروفاکیس، وزیر دارایی این کشور در راس این تیم از مذاکرات روز جمعه ریگا پایتخت لتونی با وزیران دارایی حوزه پولی یورو موسوم به گروه یورو دست خالی بازگشت، همه انتقادها اکنون متوجه وی و تیم مذاکره کننده شده است.

    اعضای گروه یورو در نشست ریگا اعطای یک بسته نجات مالی به یونان را به اجرای یک برنامه کامل اصلاحات اقتصادی منوط کرده بودند.

    Ver video "تغییر در ترکیب تیم مذاکره کننده یونان با بستانکاران این کشور"

  • مذاکرات درباره بدهی های یونان به هفته آینده موکول شد

    کمیسیون اروپا می گوید که گفتگوهای بر سر بدهی های یونان در روز دوشنبه آینده و در اجلاس وزرای اقتصاد کشورهای عضو حوزه پولی یورو “یورو گروپ” ادامه خواهد یافت. به نظر می رسد در نشست فوق، دو طرف بر روی تمدید مدت زمان مذاکرات به توافق برسند.

    مینا آندروا، یکی از سخنگویان کمیسیون اروپا از قصد ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا برای نگه داشتن یونان در حوزه پولی یورو خبر داد. او گفت: «خروج یونان از حوزه پولی یورو گزینه یونکر نیست. او در مدت سه سالی که ریاست “یورو گروپ” را بر عهده داشت، تلاشش را برای این کار انجام داد. یونان را از حوزه پولی یورو بیرون نمی کنیم. با توجه به این که در حال حاضر شرایط آرامتر شده، چنین گزینه ای مطرح نیست. تمام تلاشمان را برای ماندن یونان در حوزه پولی یورو انجام خواهیم داد.»

    آلکسیس سیپراس، نخست وزیر چپگرای یونان، که خواهان بخشیده شدن قسمتی از بدهی های کشورش است، شامگاه سه شنبه برای کسب رای اعتماد به پارلمان یونان خواهد رفت.

    Ver video "مذاکرات درباره بدهی های یونان به هفته آینده موکول شد"

  • نخست وزیر یونان به دنبال سازشی صادقانه با بستانکاران است

    پارلمان یونان روز دوشنبه بار دیگر به صحنه تنش میان دولت و احزاب مخالف تبدیل شد. توافق یونان با وام دهندگان و اصلاحات ضروری برای حل بحران نقدینگی کشور در کانون این بحث و جدل ها بود.

    الکسیس سیپراس، نخست وزیر یونان یک روز پس از آنکه مذاکرات با گروه یورو را مایوس کننده ارزیابی کرد، گفت به دنبال «یک سازش صادقانه» با بستانکاران است، بدون آنکه تسلیم بی قید و شرط خواسته های آنها شود.

    آقای سیپراس خطاب به نمایندگان پارلمان گفت: «با توافقنامه بیستم فوریه نیاز به گفتگو درباره ضرورت زمان بندی دوباره بدهی ها مطرح شده است. واقعیت این است که پرداخت بدهی ها غیرممکن است.»

    نخست وزیر یونان برای مذاکره با بستانکاران بر سر برنامه زمانی بازپرداخت بدهی ها به حمایت مخالفان امید بسته تا بتواند در برابر نمایندگان گروه یورو قدرتمند ظاهر شود.

    آنتونیس ساماراس، رهبر حزب دموکراسی نوین و مهمترین چهره مخالف دولت خطاب به آقای سیپراس گفت: «از هرآنچه ما (کشور) را از برخورد با صخره نجات دهد حمایت می کنیم. اما شما بر سر کار هستید و کشور را اداره می کنید. ما از شما می خواهیم حالا مذاکره کنید و به دروغگویی پایان دهید.

    Ver video "نخست وزیر یونان به دنبال سازشی صادقانه با بستانکاران است"

  • کابوس پایان ناپذیر بدهی های یونان

    در حالی که عدم بازپرداخت بدهی بیش از ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورویی یونان نگرانی اروپاییان را برانگیخته و اختلال شدیدی در بازارهای بورس ایجاد کرده، سررسید قسمت بزرگ دیگری از بدهی های این کشور تا ۱۹ روز دیگر فرا می رسد.

    رابرت شاپیرو، رییس شرکت «سونکون» فعال در بخش خدمات و مشاوره امور مالی گفت: «اروپایی ها بخصوص آلمان به یونان کمک مالی اعطاء کرده اند. مالیات دهندگان از اینکه به همه کمک مالی پرداخت شود خسته شده اند. یک کشور ورشکسته در حوزه پولی یورو این پیام را به سایر اعضا ارسال می کند که آنها به فکر اجرای اصلاحات ضروری باشند.»

    قسمت دیگری از بازپرداخت بدهی های یونان در ماه ژوئیه جمعا به رقم ۶ میلیارد و ۹۵۲ میلیون یورو می رسد. در این بین ۳.۵ میلیارد یورو باید به بانک مرکزی اروپا و ۴۵۲ میلیون یورو به صندوق بین المللی پول بازپرداخت شود.

    علیرغم وجود این بحران شدید و پیچیده کمیسیون اروپا روز چهارشنبه اطمینان داد حوزه پولی یورو در هر شرایطی قدرت و ظرفیت مقاومت در برابر تحولات منفی را دارد. همچنین این نهاد تاکید کرده که تا پیش از بیستم ژوئیه امکان رسیدن به توافق هنوز وجود دارد.

    Ver video "کابوس پایان ناپذیر بدهی های یونان"

  • بازگشایی بانکهای یونان به همراه محدویت های بیشتر

    بانکهای یونان سرانجام روز دوشنبه ساعت هشت صبح به وقت محلی باز شدند، اما محدودیت های بسیاری در نقل و انتقال پول همچنان پابرجا هستند.

    خانواده ها می توانند تا پنج هزار یورو برای شهریه دانشجویان و تا سقف دوهزار یورو برای هزینه های بیمارستانی به خارج از کشور پول حواله کنند.

    هنوز کسی نمی تواند خرید اینترنتی انجام بدهد و صاحبان کسب و کار باید برای پرداخت بهای کالاهای وارداتی شان تأیید کمیته ای خاص را به دست آورند.

    یک بازرگان می گوید:«برداشت پول، انتقال چکهای بانکی، هر چیزی که یک کسب و کار به آن نیاز دارد، هنوز با مشکل روبرو است. امیدوارم که قدم به قدم به وضعیت عادی برگردیم».

    در این هفته بیشترین مبلغ قابل برداشت از عابر بانکها به شکل یکجا، سیصد یورو خواهد بود واز هفته بعد افراد می توانند یا به شکل روزانه شصت یورو و یا یکبار در هفته چهارصدوبیست یورو پول نقد از حسابشان برداشت کنند.

    صفهای طولانی در برابر عابر بانکها تشکیل شده است و یک شهروند که موفق نشده پولی برداشت کند می گوید:«کلافه؟ نمی دانم با چه زبانی بگویم چه حالی دارم. چرا؟ برای اینکه کسانی که این برنامه را ریخته اند اصلا مغز ندا

    Ver video "بازگشایی بانکهای یونان به همراه محدویت های بیشتر"

  • رشد اقتصادی بیش از انتظار در منطقه پولی یورو

    گزارش روز جمعه موسسه آمار اتحادیه اروپا حاکی است که رشد اقتصادی منطقه یورو در سه ماهه سوم سال جاری یک دهم درصد بیش از پیش بینی ها بوده است.

    بنا به ارزیابی های اولیه این موسسه، رشد اقتصادی سه ماهه سوم منطقه یورو هشت دهم درصد بوده که نسبت به سه ماهه دوم دو دهم درصد بیشتر است.

    دو قدرت اقتصادی برتر منطقه یورو یعنی آلمان و فرانسه، در سه ماهه سوم به ترتیب یک دهم درصد و سه دهم درصد رشد اقتصادی داشته اند.

    Ver video "رشد اقتصادی بیش از انتظار در منطقه پولی یورو"

  • افزایش سقف کمک نقدی اضطراری به بانک های یونانی

    بانک مرکزی اروپا سقف کمک اضطراری نقدی به بانک های یونان را بالا برد. این برای دومین بار طی هفته جاری است که این نهاد میزان این کمک را افزایش می دهد. پیش از این روز چهارشنبه ۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون یورو به این کمک ها افزوده شده بود. بدین ترتیب بانک مرکزی روز جمعه با افزودن ۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون یورو میزان این کمک های اضطراری را به رقم ۸۵ میلیارد ۹۰۰ میلیون یورو رسانده است.

    در مدت زمان کمتر از ۴ ماه، ۱۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون یورو به سقف کمک های نقدی اضطراری به بانک های یونان افزوده شده است.

    هدف از اتخاذ چینین تصمیمی مقابله با روند خروج سرمایه از یونان است که اخیرا شدت گرفته است. تنها طی روزهای گذشته جمعا حدود ۳ میلیارد یورو از بانک های یونانی پول خارج شده است.

    بحران بدهی های یونان موجب شده مردم این کشور از بیم عدم توانایی دولت در بازپرداخت بدهی های خود به گیشه های بانک ها هجوم بیاورند و پول های خود را بیرون بکشند.

    Ver video "افزایش سقف کمک نقدی اضطراری به بانک های یونانی"

  • الگوردو سه میلیارد یورو برای امسال بلیط بخت آزمایی فروخته است

    مراسم سالانۀ الگوردو که یکی از بزرگترین مراسم لاتاری یا بخت آزمایی در نوع خود در جهان است، روز سه شنبه در مادرید برگزار می شود. این بخت آزمایی یکی از برنامه هایی است که به مناسبت جشن های کریسمس هزاران نفر را به این شهر می کشاند.

    رقم لاتاری امسال الگوردو مجموعا دو میلیارد و ۲۰۰ هزار یورو عنوان شده و هزاران نفر برای بردن جایزۀ بزرگ آن که برای امسال چهار میلیون یورو تعیین شده، بلیط های این بخت آزمایی را خریداری کرده اند.

    هر بلیط الگوردو ۲۰۰ یورو به فروش می رسد و به دلیل گران بودن این بلیط های بخت آزمایی گاه چند نفر به طور مشترک اقدام به خرید یک بلیط می کنند.

    الگوردو از سال ۱۸۱۲ بنا نهاده شده و همه ساله در ۲۲ دسامبر در مادرید مراسم این قرعه کشی برگزار می شود.

    به گفتۀ برگزار کنندگان الگوردو، امسال معادل سه میلیارد یورو بلیط بخت آزمایی فروخته شده است.

    Ver video "الگوردو سه میلیارد یورو برای امسال بلیط بخت آزمایی فروخته است"

  • آیا خاندان سلطنتی بریتانیا همچون یک بنگاه سودده عمل می کند؟

    روز چهارشنبه نهم ماه اکتبر، یک رویداد سلطنتی دیگر گردشگران را به بریتانیا کشاند. ملکه الیزابت دوم در این روز رکورد دار طول دوران سلطنت در بریتانیا شد.

    طرفداران خاندان سلطنتی در بریتانیا گاه آن را همچون یک شرکت سودده در نظر می گیرند. در حالی که ثروت شخصی ملکه بالغ بر ۳۸۴ میلیون یورو ارزیابی شده است اما ارزش واقعی خاندان سلطنتی برای بریتانیا ۷۸ میلیارد یورو تخمین زده می شود.

    رابرت هیگ، مدیر روابط عمومی شرکت مشاوره ای برند فایننس (brandfinance) می گوید: «اگر همچون یک تجارت به خاندان سلطنتی نگاه کنید باید به برنامه ریزی برای وراثت فکر کنید و اینکه آیا پرنس چارلز به اندازه الیزابت در نقش مدیرعاملی موفق خواهد بود یا خیر! او همچون الیزابت مورد تحسین همگان نیست اما برای ارزیابی آن باید به کل مجموعه خانواده سلطنتی نگاه کرد.»

    از مجموع ۳۸۴ میلیون یورو ثروت ملکه الیزابت، ۱۴۳ میلیون یورو آن مربوط به ارث او از مادرش، ملکه مادر می شود. ارزش املاک ملکه الیزابت ۹۸ میلیون یورو و کلکسیون تمبر نیز ۶۷ میلیون یورو از ثروت او را شامل می شود. ارزش سرمایه گذاری های انجام شده توسط ملکه بریتانیا نیز ۶۷

    Ver video "آیا خاندان سلطنتی بریتانیا همچون یک بنگاه سودده عمل می کند؟"

  • مشکل بازپرداخت وامهای مسکن با ارز خارجی در مجارستان و واکنش مجلس این کشور

    مجارستان از جمله کشورهایی است که بیش از سایر کشورهای اروپای شرقی تحت تاثیر منفی تصمیم بانک مرکزی سوییس مبنی بر توقف تدابیر حمایتی از فرانک قرار گرفت.

    این شهروند مجاری که در سال ۲۰۰۶ وام مسکنی در بوداپست گرفته بود باید آنرا به فرانک سوییس بازپرداخت کند. افزایش ارزش فرانک در برابر دلار آمریکا در بازار موجب شده میزان بازپرداخت وام وی بجای ۲۰۰ یورو در ماه دو برابر شود.

    ماته، روزنامه نگاری مجاری نیز که برای خرید خودروی خود وام دریافت کرده بود با مشکلی مشابه درگیر بوده است.

    ماته گرهارد می گوید: «شاید بهتر بود به برای این مشکل به دادگاه می رفتم زیرا پرونده های زیادی در این مورد در دادگستری مطرح است.»

    ماته به عدم اطلاعش از خطرات ناشی از تبدیل این وامها به پول خارجی تاکید دارد.

    اما مجلس مجارستان در ماه نوامبر سال ۲۰۱۴ به این مشکل واکنش نشان داد و قانونی را برای حمایت بدهکاران با پول خارجی تصویب کرد. در این قانون نرخ تبدیل ارز با نوسان حذف شده و نرخ ثابتی تعیین شده است.

    ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان منشاء تصویب این قانون پس از نهایی شدن آن از حمایت از شهروندان مجاری در برابر نوسا

    Ver video "مشکل بازپرداخت وامهای مسکن با ارز خارجی در مجارستان و واکنش مجلس این کشور"

  • لیتوانی: سال نو، پول نو

    از نخستین روز سال جدید میلادی واحد پول لیتوانی به طور رسمی از لیتاس به یورو تغییر کرد. این تغییر به دلیل بحران مالی هفت سال به تأخیر افتاده بود اما در این مدت پول قبلی این کشور با یورو سنجیده می شد.

    تجربه مثبت دو کشور دیگر حوزه دریای بالتیک یعنی استونی و لتونی که به ترتیب در سال های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۴ به واحد پول مشترک اروپا پیوسته بودند سبب تشویق مقامات لیتوانی به انجام این تغییر شده بود.

    به این ترتیب از بیست و هشت کشور عضو اتحادیه اروپا، هم اکنون نوزده کشور با مجموع جمعیت سیصد و سی و هفت میلیون نفر عضو منطقه یورو هستند.

    انتظار می رود که با پذیرش یورو، در دراز مدت تولید ناخالص ملی این کشور سه میلیونی، ۳/۱ درصد افزایش یابد و ضمن ترمیم بودجه و ایجاد تعادل در حساب های عمومی، سبب رشد اقتصادی شود. در عین حال از زمان آغاز بحران مالی تاکنون صد و پنجاه هزار نفر از شهروندان از این کشور مهاجرت کرده اند.

    رشد اقتصادی لیتوانی در سال ۲۰۰۹ پانزده درصد سقوط کرده بود اما احتمالا تا پایان سال ۲۰۱۴، ۹/۲ درصد افزایش یافته است.

    پذیرش یورو هم چنین سبب تسهیل در صادرات محصولات لیتوانی به منطقه یورو خواهد شد. شصت درصد محصولات لیتوانی به کشورهای منطقه یورو و تنها بیست درصد آن به روسیه صادر می شود.

    یک تحلیل گر مالی می گوید: «برای بسیاری از ساکنان حوزه بالتیک که در میانه کشمکش روسیه با غرب قرار دارند، قطعا نوعی احساس نا امنی همواره وجود داشته است. اما به گمان من، ایجاد پیوند با اقتصاد غرب می تواند احساس ثبات را در آنها تقویت کند.»

    دور شدن از روسیه به معنی استقلال در زمینه تأمین انرژی هم هست. با رسیدن پایانه شناور گاز طبیعی مایع موسوم به «استقلال» در ماه اکتبر، کشور کوچک لیتوانی گاز مورد نیاز خود را از نروژ خریداری کرده و وابستگی خود به واردات گاز از روسیه را کاهش می دهد.

    Ver video "لیتوانی: سال نو، پول نو"

  • ارزش روبل بازهم سقوط کرد

    ارزش روبل، واحد پول رایج روسیه روز دوشنبه و در ادامه روند نزولی خود به ۶۱ و ۶۱ دهم درصد در برابر دلار کاهش یافت.

    سقوط بهای نفت در بازارهای جهانی همزمان با اعمال تحریم های اقتصادی علیه روسیه از دلایل عمده کاهش ارزش روبل است. ارزش پول رایج روسیه طی سال گذشته میلادی بیش از ۴۰درصد سقوط کرده است.

    یِوگِنیا، یکی از شهروندان مسکو می گوید: «ترجیح می دهم که پولم را بسته به اینکه کجا و چه زمانی می خواهم خرج کنم تبدیل به سه ارز کنم. اگر هم مجبور باشم که روبل خرج کنم، روبل پس انداز می کنم و اگر یورو یا دلار نیاز داشته باشم تبدیل به یورو یا دلار می کنم. ترجیح می دهم که پولم را تقسیم کنم و در بانک های متفاوت نگه دارم. بنابراین اگر یکی از بانک ها با مشکل مواجه شود، تاثیر زیادی بر من نمی گذارد.»

    از سوی دیگر همزمان با کاهش ارزش روبل، تقاضا برای خرید خودروهای لوکس بالا رفته است. این خودروها اگرچه با بهای ثابت پیشین ولی با روبل که حالا ارزش خود را در زمان قیمت گذاری ندارد، تبادل می شوند.

    سِرگِی مُردُون، مدیر فروش لامبورگینی در مسکو می گوید: «تمام خودروها با برچسب بهای اصلی به روبل، طی دو هفته در نمایشگاه جارو شدند. خودروی دیگری برای فروش به روبل نداریم. تامین کنندگان ما به دلیل اینکه نمی دانند چگونه با توجه به بهای تازه ارز، خودروها را قیمت گذاری کنند از سرعت فعالیتشان کاسته شده است.»

    دولت روسیه پیش از این برآورد می کرد که در پایان دهه جاری میلادی بتواند آلمان را به عنوان بزرگترین بازار خودروی اروپا پشت سر بگذارد. با رو به وخامت گذاشتن شرایط اقتصادی روسیه، این رویا دست نیافتنی به نظر می رسد.

    Ver video "ارزش روبل بازهم سقوط کرد"

  • یونان بدنبال توافق بر سر اجرای برنامه تجدیدساختار بدهی های خود

    از زمان برگزاری انتخابات پارلمانی در یونان و پیروزی حزب چپ رادیکال سیریزا و بدنبال آن انتخاب الکسی سیپراس بعنوان نخست وزیر، مسئله بدهی های یونان به بزرگترین نگرانی کشورهای اروپایی و حتی غیراروپایی تبدیل شده است.

    الکسی سیپراس به همراه یانیس واروفاکیس، وزیر دارایی مذاکره برای بخشش بدهی های یونان و یا اجرای یک برنامه تجدیدساختار این بدهی ها را در دستور کار قرار داده اند.

    بدهی های یونان ۳۲۱ میلیارد یورو معادل ۱۷۵ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور ارزیابی شده است. بزرگترین بستانکار این کشور اعضای حوزه پولی یورو است. پس از آن ۱۰ درصد بدهی های این کشور باید به صندوق بین المللی پول پرداخت شود. ۶ درصد به بانک مرکزی اروپا و ۳ درصد به بانکهای یونانی، ۲۱ درصد مابقی مربوط به بخش خصوصی است.

    اما گروه تروئیکا شامل صندوق بین المللی پول، بانک مرکزی اروپا و اتحادیه اروپا با اعطای بسته های کمک مالی از جمله مهمترین بستانکار یونان است. اخیرا وزیر دارایی این کشور مشروعیت این گروه را زیر سئوال برد و از عدم همکاری یونان با آن خبر داد.

    واژلیس آگاپیتوس، اقتصاددان می گوید: «یونان انتخابهای محدودی دارد. دل

    Ver video "یونان بدنبال توافق بر سر اجرای برنامه تجدیدساختار بدهی های خود"

  • رهبران اروپا در نشست اشتغالزایی جوانان؛ با تاکیداتی همسو اما سیاست هایی ناهمسو

    رهبران اتحادیه اروپا و کشورهای مطرح این اتحادیه، روز چهارشنبه در میلان ایتالیا دور هم گرد آمدند تا به بحران بیکاری در اروپا بپردازند.

    اگرچه سیاست های کشورهای بزرگ اتحادیه در مواجه با بحران اقتصادی و بیکاری همسو نیست اما تاکید بر اهمیت اشتغالزایی برای جوانان از مهمترین بخش های سخنان رهبران این کشورها در نشست امروز بود.

    فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه گفت:«ما باید برنامه اشتغالزایی جوانان را به یکی از برنامه های رشد اقتصادی در اروپا تبدیل کنیم. اگر اروپا نتواند امید را به نسل آتی ارزانی دارد، مردم به اروپا پشت خواهند کرد. ما مخاطرات و خطرات را می بینیم. اروپا باید بار دیگر به فرصتی برای جوانان تبدیل شود.»

    فرانسه و ایتالیا می خواهند تا جهت ایجاد شغل برای ۵ میلیون جوان اروپایی، بودجه اشتغالزایی اتحادیه اروپا از ۶ به ۲۰ میلیارد یورو افزایش یابد، امری که با مخالفت شدید آلمان روبروست.

    حدود ۲۵ میلیون نفر در اروپا بیکارند. در میان جوانان نیز تقریبا از هر چهار نفر یک نفر بیکار است.

    آلمان خواهان ادامه سیاستهای ریاضت اقتصادی است، رویه ای که ایتالیا و فرانسه خواهان تغییر آن هستند و می گویند چنین سیاستهایی منجر به رشد اقتصادی نمی شود.

    Ver video "رهبران اروپا در نشست اشتغالزایی جوانان؛ با تاکیداتی همسو اما سیاست هایی ناهمسو"

  • بحران یونان و ادامه ماراتن مذاکرات در بروکسل برای یافتن راه حل

    رهبران منطقه یورو در پایان روز یکشنبه نشستی اضطراری را با موضوع بحران مالی یونان در بروکسل تشکیل دادند.

    آنها در تلاشند به توافقی دست یابند که بر اساس آن امکان ارایه یک بسته جدید مالی به یونان برای حفظ این کشور در منطقه یورو فراهم شود.

    آلکسیس سیپراس، نخست وزیر یونان پیش از شرکت در این نشست اعلام کرد که پیشنهادهای جدید گروه یورو را مطلوب نمی داند و اعمال اصلاحات جدیدی همچون برنامه هایی برای کسب مالیات بیشتر از شهروندان یا اصلاحاتی در حقوق بازنشستگان نیاز به مصوبه پارلمان یونان دارد.

    رهبران منطقه یورو تاکید کردند که برای دریافت کمک مالی کوتاه مدت ۱۹ میلیارد یورویی، آتن باید بتواند اعتماد اعضا را جلب کند در غیراینصورت احتمال دارد که این کشور بطور موقت منطقه یورو را ترک کند.

    شاندور شیروژ، خبرنگار یورونیوز در بروکسل می گوید: «بر اساس اطلاعاتی که به بیرون منتقل شده، طرح آلمان مبنی بر خروج موقت یونان از منطقه یورو دیگر روی میز نیست با این حال ممکن است طلبکاران در مقابل خواهان اصلاحات بیشتری باشند.»

    Ver video "بحران یونان و ادامه ماراتن مذاکرات در بروکسل برای یافتن راه حل"

  • با تملک احتمالی آلکاتل لوسنت توسط نوکیا غول فناوری در اروپا متولد می شود

    شرکت نوکیا برای تملک شرکت فرانسوی – آمریکایی «آلکاتل لوسنت» با مقامات این کمپانی ساخت تلفنهای همراه و تجهیزات تلفنی – مخابراتی وارد مذاکرده شده است.

    دولت فرانسه نسبت به تبعات این نقل و انتقال از لحاظ حذف احتمالی نیروی کار دو شرکت در فرانسه هشدار داده است.

    امانوئل ماکرون، وزیر دارایی فرانسه ضمن ابراز اطمینان از این موضوع که هیچ یک از دو شرکت نیروی کار خود را در فرانسه حذف نخواهند کرد گفت: «نزدیک شدن نوکیا و آلکاتل لوسنت با توجه به بهترین تکنولوژی که دو گروه در اختیار دارند، آنها را به قهرمان اروپا در زمینه تجهیزات و تکنولوژی تلفنهای همراه و ثابت تبدیل خواهد کرد. این قهرمان بزرگ خواهد توانست با شرکتهایی چون هوآوی و یا شرکتهای بزرگ چینی رقابت کند.»

    نیروی کار آلکاتل در فرانسه به رقم ۶ هزار نفر می رسد.

    نهایی شدن این نقل و انتقال گروه نوکیا – آلکاتل لوسنت را به یکی از بزرگترین گروههای تولید لوازم تلفنهای همراه با حجم معاملاتی معادل ۲۷ میلیارد یورو تبدیل خواهد کرد.

    با انتشار این خبر ارزش سهام آلکاتل لوسنت در پایان کار روز سه شنبه بازار بورس پاریس افزایش قابل توجه ۱۶ درصدی به خود دید

    Ver video "با تملک احتمالی آلکاتل لوسنت توسط نوکیا غول فناوری در اروپا متولد می شود"

  • کاهش آهنگ رشد اقتصادی حوزه پولی یورو

    آهنگ رشد اقتصادی حوزه پولی یورو در ماه نوامبر کاهش یافت و به پایین تر حد خود در یک سال و نیم گذشته رسید.

    شاخص جهت گیری معاملات در این منطقه در ماه نوامبر به ۵۱.۴ رسیده که نسبت به ماه پیش از آن، ۷ دهم واحد کاهش داشته است.

    موسسه مارکیت در بروکسل که آمار این شاخص را به صورت ماهیانه منتشر می کند، اعلام کرده است که توجه به میزان تولید ناخالص داخلی در حوزه یورو، نشانگر رشد بسیار کند در بخش تولید و در عین حال وضعیت مساعد بخش خدمات است.

    Ver video "کاهش آهنگ رشد اقتصادی حوزه پولی یورو"

  • توافق میان گروه یورو و یونان برای تمدید چهار ماهه کمک های مالی

    گروه یورو و یونان بعد از چندین دور مذاکره، سرانجام بر سر تمدید چهار ماهه کمک های مالی به این کشور توافق کردند.

    اصلاحات پیشنهاد شده از سوی یونان از سوی گروه یورو رضایت بخش توصیف شده است. این توافق خطر خروج یونان از منطقه یورو را کاهش و فرصتی برای دولت چپگرای جدید یونان برای مذاکره با طلبکاران جهت پرداخت بدهی های بلند مدت ایجاد می کند.

    نشست اضطراری وزرای دارایی حوزه پولی یورو بعد از ظهر روز جمعه در بروکسل برگزار شد. یونان درخواست کرده بود که کمک ها مالی به این کشور برای شش ماه تمدید شود اما سرانجام بر سر تمدید چهار ماهه این کمک ها، میان یونان و گروه یورو توافق صورت گرفت.

    Ver video "توافق میان گروه یورو و یونان برای تمدید چهار ماهه کمک های مالی"

  • توافق روسیه و فرانسه بر سر ناوهای تحویل داده نشده به روسیه

    خبر کوتاه

    مسکو از توافق روسیه و فرانسه برای بازپرداخت یک و دو دهم میلیارد یورو، به روسیه بابت عدم تحویل ناوهای جنگی به این کشور خبر داد.

    به دنبال بحران اوکراین، فرانسه از تحویل این ناوها به روسیه خود داری کرده بود.

    Ver video "توافق روسیه و فرانسه بر سر ناوهای تحویل داده نشده به روسیه"

  • بانکهای آلمانی در یونان در معرض خطرند

    در صورت ایجاد عدم ثبات سیاسی و اقتصادی در یونان پس از انتخابات پارلمانی ۲۵ ژانویه بانکهای آلمانی در این کشور با ریسکی معادل ۲۳.۵ میلیارد یورو مواجه هستند.

    در این بین، بانک توسعه «کا اف و» با اعطای ۱۵ میلیارد یورو وام به دولت یونان بیش از سایر نهادهای مالی آلمانی آسیب پذیر است.

    کومرتس بانک با اعطای ۴۰۰ میلیون یورو وام و اعتبارت در ردیف بعدی قرار گرفته است. پس از این نهاد دویچه بانک قرار می گیرد که با اعطای وامهایی معادل ۲۹۸ میلیون یورو به شرکتها در یونان در معرض خطر قرار دارد.

    Ver video "بانکهای آلمانی در یونان در معرض خطرند"

  • اعطای وام انتقالی به یونان

    روز پنجشنبه، ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرد که کشورهای منطقه یورو با اعطای بک وام انتقالی به مبلغ هفت میلیارد یورو به یونان موافقت کرده اند.

    آقای یونکر گفت: “توافقی که با یونان کرده ایم نتیجه مثبت خواهد داد منوط به اینکه کل برنامه توافق شده به مورد اجرا گذاشته شود.”

    قرار است جزئیات فنی این وام به مذاکره دقیقتر گذاشته شود. یونان با شدیدترین اقدامات ریاضتی در تاریخ اتحادیه اروپا موافقت کرده است. اما، خیابانهای آتن شاهد شدیدترین اعتراضهای مردم این کشور در دو سال گذشته بوده است.

    Ver video "اعطای وام انتقالی به یونان"

  • بازگشایی بانکهای یونان در روز دوشنبه، پس از سه هفته تعطیلی

    آخرین گزارشها از یونان حاکی است که یک روز پس از تصویب طرح تدابیر شدیدتر ریاضت اقتصادی توسط پارلمان این کشور، بانکهای یونان همچنان تا یکشنبه بسته مانده و از روز دوشنبه کار خود را پس از سه هفته تعطیلی آغاز خواهند کرد.

    این در حالی است که میزان برداشتها با دستگاههای خودپرداز همچنان محدود به شصت یورو در روز است.

    همزمان با رای گیری در پارلمان یونان، الکسیس تسیپراس، نخست وزیر این کشور از سی و دو نماینده هم حزب خود در پارلمان که به طرح وام دهندگان به یونان رای “نه” داده بودند انتقاد کرد.

    اما صحبتهایی از برگزاری انتخابات زودهنگام در یونان در ماه اکتبر به گوش می رسد.

    یرون دیسلبلوم، رییس گروه یورو هم در دیدار از آلمان، با ابراز امیدواری نسبت به حل بحران یونان گفت: “من خیلی خوشحال می شوم که دیگر در مورد خروج یونان از یورو سخنی به میان نیاوریم بلکه درباره بازگشت یونان به مسیری که ما در این برنامه پیش بینی کرده ایم، صحبت کنیم.”

    وزرای دارایی منطقه یورو، خشنود از رای پارلمان یونان، قرار است درباره اعطای یک وام هشتاد میلیارد یورویی به این کشور در غالب برنامه سوم نجات اقتصادی ، مذاکره کنند.

    Ver video "بازگشایی بانکهای یونان در روز دوشنبه، پس از سه هفته تعطیلی"

  • رشد فعالیتهای اقتصادی در حوزه پولی یورو در ماه فوریه

    فعالیتهای اقتصادی بخش خصوصی، صنعتی و خدمات در حوزه پولی یورو در ماه فوریه سال جاری بالاترین رشد را طی هفت ماه اخیر داشته است.

    شاخص موسسه مالی مارکیت در این ماه به رقم ۵۳.۵ واحد رسیده که نسبت به ماه ژانویه ۰.۹ واحد رشد دارد. با توجه به رشد این شاخص پیش بینی می شود میزان رشد اقتصادی حوزه پولی یورو در سه ماهه اول سال ۲۰۱۵ میلادی ۰.۳ درصد باشد.

    افزایش میزان سفارشات این بخشها و کاهش قیمت محصولات و خدمات شرکتها و بنگاههای تجاری در رونق اقتصادی نسبی بخشهای مختلف در حوزه پولی یورو نقش داشته اند.

    Ver video "رشد فعالیتهای اقتصادی در حوزه پولی یورو در ماه فوریه"

  • انتقادات به برنامه سرمایه گذاری کمیسیون اروپا

    سرمایه گذاری در بخشهای زیربنایی، تکنولوژی نوین و تحقیقات جزییات طرح سرمایه گذاری وسیع کمیسیون اروپا است که روز چهارشنبه معرفی شد.

    ژان کلود یونکر، رییس کمیسیون اروپا در پارلمان اروپا برنامه مذکور را تشریح کرد و هدف از تبیین چنین برنامه ای را شتاب بخشیدن به روند رشد اقتصادی در حوزه پولی یورو عنوان کرد.

    بدین ترتیب اتحادیه اروپا با اختصاص ۱۶ میلیارد یورو و بانک اروپایی سرمایه گذاری با ۵ میلیارد یورو از سرمایه گذاری با پشتوانه خود خبر می دهند. انتظار می رود در بلند مدت این سرمایه گذاری منجر به سرمایه گذاری بخش خصوصی و جذب سرمایه تا رقم ۳۱۵ میلیارد یورو شود.

    فابیان زولگ، رییس اجرایی کانون مطالعات درباره سیاستهای اروپا می گوید: «ابزار در دست یونکر محدود است. بنابراین کاری که وی صورت داده احتمالا تنها راه ممکن برای رسیدن به رقم ۳۰۰ میلیارد یورو بوده است. اما آیا به این رقم خواهیم رسید این موضوع قابل بحث دیگری است.»

    اما شیوه و عملکرد کمیسیون اروپا در این سرمایه گذاری با تضمین مورد انتقاد کارشناسان اقتصادی قرار گرفته است.

    گونترم ولف، رییس موسسه تحقیقات «بروگل» می گوید: «سرمایه گذاری با پشتوانه و تضمین بخش غیر خصوصی، به سرمایه گذاری کمک خواهد کرد. زیرا ریسک و خطر به جای بخش خصوصی متوجه بخش دولتی خواهد بود. اما در عین حال این به معنای آنست که خطر بیشتری مالیات دهندگان را تهدید می کند. بنابراین این بهترین استراتژی بشمار نمی رود.»

    عده ای از کارشناسان اقتصادی نیاز سالانه اروپا به سرمایه گذاری را ۲۶۰ میلیارد یورو ارزیابی می کنند و اعتقاد دارند رقم ۳۱۵ میلیون یورو در بلند مدت تغییری در پویایی اقتصادی این قاره ایجاد نمی کند.

    Ver video "انتقادات به برنامه سرمایه گذاری کمیسیون اروپا"

  • رشد فعالیتهای اقتصادی در منطقه یورو

    رشد فعالیت بخش خصوصی در کشورهای منطقه یورو در ماه مارس بیش از سطح انتظار بوده است.

    برآوردهای اولیه موسسه تحقیقات «مارکیت» نشان می دهد که سیاست خرید گسترده اوراق قرضه دولتی که توسط بانک مرکزی اروپا اجرا شده نتیجه بخش بوده است. همچنین گزارشها نشان می دهد که شرکتهای منطقه یورو همچنان قیمتها را برای حمایت از کسب و کار پایین نگه می دارند.

    این تحولات خبر از بازگشت اعتبار به منطقه یورو می دهد که برای صاحبان کسب و کار خبر خوشایندی است.

    کری کریج، از شرکت خدمات مالی و بانکداری «جی پی مورگان» می گوید: «برای ما، بازگشت اعتبار به منطقه یورو یکی از دلایلی است که فکر کنیم رشد خارج از منطقه یورو نیز در سال پیش رو بسیار بهتر خواهد شد. برنامه بانک مرکزی اروپا می تواند اعتمادها را برگرداند و مصرف و سرمایه گذاری را تقویت کند اما در بلند مدت باید رشد را تقویت کرد تا اقتصاد به جلو رود.»

    بنا به گزارش موسسه «مارکیت»، رشد فعالیت بخش خصوصی در کشور آلمان از ماه ژوئیه به این سو روندی صعودی داشته و در ماه مارس به بالاترین سطح خود رسیده است. در فرانسه نیز گرچه اجرای اصلاحات به آهستگی پیش می رود اما سطح فعال

    Ver video "رشد فعالیتهای اقتصادی در منطقه یورو"

  • حذف محدودیتهای انتقال سرمایه به خارج از قبرس

    دولت قبرس آخرین محدودیتهای مربوط به خروج و انتقال سرمایه از کشور را حذف کرد. این محدودیتها که در اوج بحران اقتصادی این کشور در سال ۲۰۱۳ وضع شده بودند شامل انتقال پول و سرمایه اشخاص حقیقی و حقوقی به خارج بود. اشخاص حقیقی حق نداشتند بیش از ۲۰ هزار یورو پول از کشور خارج کنند.

    زمانی این تدابیر محدود کننده به مرحله اجرا درآمد که مردم و شرکتها از بیم به وخامت گراییدن اوضاع اقتصادی کشور تنها در ماه مارس سال ۲۰۱۳ میلیاردها یورو را از بانکها بیرون کشیدند.

    دریافت وامی معادل ۱۰ میلیارد یورو از گروه تروئیکا شامل اتحادیه اروپا، صندوق بین المللی پول و بانک مرکزی اروپا موجب شد دولت قبرس تدابیر ریاضت اقتصادی کم سابقه ای را در کشور به مرحله اجرا درآورد امری که به قیمت سه سال رکود اقتصادی در این جزیره کوچک تمام شد.

    Ver video "حذف محدودیتهای انتقال سرمایه به خارج از قبرس"

  • کشف دستگاه های چاپ اسکناس جعلی در ایتالیا

    خبر کوتاه

    پلیس ایتالیا روز پنجشنبه از کشف پنج دستگاه چاپ اسکناس و یک وسیله جابجایی پول های جعلی و مجموعه ای از اسکناس های ۵۰ یورویی به ارزش بیش از ۵۰ میلیون یورو خبر داد.
    به گفته پلیس از این چاپگرها که در تولید اسکناس های جعلی یورو استفاده می شده از انبار یک شرکت فاضلاب در جنوب ناپل کشف شده است.

    Ver video "کشف دستگاه های چاپ اسکناس جعلی در ایتالیا"

  • ابراز امیدواری وزیر دارایی یونان به تصویب اصلاحات پیشنهادی توسط نهادهای اروپا

    گرچه چهره الکسیس تسیپراس، نخست وزیر جدید یونان، در هنگام ورود به جلسه هیئت وزرا در روز شنبه، خندان به نظر می رسید، اما او به خوبی می داند که زمان به سرعت سپری می شود و او می بایست تا روز دوشنبه، لیستی از مجموعه اصلاحات اقتصادی مورد نظرش را به گروه یورو ارائه دهد.

    لیستی که سرنوشت آینده اقتصاد این کشور، دریافت وام و ماندن یا نماندن در منطقه یورو، به آن بستگی خواهد داشت.

    یانیس واروفاکیس، وزیر دارایی یونان که پس از ده روز ماراتن مذاکره با همتایان اروپایی خود به آتن بازگشته، با تاکید بر این که این لیست با هدف ارزیابی سریعتر آن، در زمان مقرر ارائه خواهد شد، می گوید: “من بسیار امیدوارم که مجموعه پیشنهادات ما به تصویب نهادهای اروپایی برسد و ما شاهد یک مرحله جدید از ثبات و رشد اقتصادی باشیم.”

    توافق روز جمعه میان یونان و گروه یورو برای تمدید چهار ماهه اعطای کمک مالی در راس اخبار روزنامه های روز شنبه یونان بود و از آن بعنوان آخرین شانس برای حصول توافق میان دو طرف یاد می شد.

    ناظران معتقدند که ممکن است دولت یونان نتواند موافقت گروه یورو برای افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان و توقف خصو

    Ver video "ابراز امیدواری وزیر دارایی یونان به تصویب اصلاحات پیشنهادی توسط نهادهای اروپا"

  • توافق بر سر سومین برنامه کمک مالی به یونان

    پس از حدود هفده ساعت مذاکره سخت و دشوار برای رسیدن به توافقی همه جانبه، الکسیس سیپراس، نخست وزیر یونان، برنامه اصلاحات درخواست شده را پذیرفت و رهبران منطقه پولی یورو برای آغاز گفتگوها درباره سومین طرح نجات اقتصادی اعلام آمادگی کردند.

    میزان سومین کمک مالی به یونان که در چارچوب مکانیسم ثبات اروپایی در عرض سه سال به این کشور اعطا می شود هشتاد و شش میلیارد یورو اعلام شده است که طبق یک برنامه از پیش تعیین شده شانزده میلیارد یورو از آن تا مارس ۲۰۱۶ میلادی توسط صندوق بین المللی پول تامین خواهد شد.

    آقای سیپراس همچنین شرط مطرح شده توسط آلمان برای تاسیس یک صندوق خصوص سازی را پذیرفته است. بر اساس این پیش شرط، صندوق خصوصی سازی نه در لوکزامبورگ بلکه در یونان قرار خواهد گرفت و مقامات یونانی تحت نظارت نهادهای اروپایی آن را اداره خواهند کرد.

    هدف از تاسیس این صندوق جمع آوری مبلغی به ارزش پنجاه میلیارد یورو حاصل از فروش دارایی های دولتی در یونان است که بیست و پنج میلیارد یورو از آن به تامین اعتبار بانک های یونانی و نیم دیگر آن برای بازپرداخت بدهی ها و نیز سرمایه گذاری در اقتصاد این کشور اختصاص دا

    Ver video "توافق بر سر سومین برنامه کمک مالی به یونان"

  • تظاهرات خلبانان ایرفرانس در پاریس

    خبر کوتاه

    حدود ۳۰۰ خلبان ایرفرانس، روز سه شنبه در پاریس گردهم آمدند. آنها نه روز است که در اعتراض به برنامه جدید راهبردی این شرکت هواپیمایی در اعتصاب به سر می برند. اعتصابی که روزانه نزدیک به ۲۰ میلیون یورو به ایرفرانس ضرر وارد می کند.

    Ver video "تظاهرات خلبانان ایرفرانس در پاریس"

  • یوروگروپ: بدون اجرای اصلاحات هیچ مبلغی به یونان پرداخت نمی شود

    وزیران دارایی حوزه پولی یورو در نشست روز جمعه خود در لتونی به یونان هشدار دادند تا آتن با اجرای کامل اصلاحات اقتصادی آنان موافقت نکند خبری از پرداخت باقیمانده بسته نجات مالی نخواهد بود.

    رئیس یوروگروپ، گروهی که متشکل از وزرای دارایی کشورهای عضو حوزۀ پولی یورو است همچنین پرداخت ۷.۲ میلیارد یورو به یونان را پس از ماه ژوئن ممکن ندانست.

    یرون دیسلبلوم با بیان این که وزرای دارایی امیدوارند بودند تا در نشست مهم روز جمعه به توافقی با یونان دست پیدا کنند گفت:« هنوز از توافق دوریم و مایلم بار دیگر تاکید کنم توافق جامع پیش نیاز هر گونه و هر مبلغ پرداختی به یونان است.»

    آقای دیسلبلوم از این هم فراتر رفت و بازبینی پیشرفت های حاصل شده با دولت یونان را به ۱۱ ماه مه موکول کرد، یک روز پیش از آن که یونان ملزم است تا ۷۵۰ میلیون یورو از بدهی هایش را به وام دهندگان بین المللی بپردازد.

    یانیس واروفاکیس، وزیر دارایی دولت چپگرای یونان روزهای سختی را در پیش رو دارد. وی روز جمعه امتیازاتی را به همتایان اروپایی اش داد اما تاکید کرد که انتظارات از آتن در خصوص اصلاحات اقتصادی و بازپرداخت بدهی ها باید با واقعی

    Ver video "یوروگروپ: بدون اجرای اصلاحات هیچ مبلغی به یونان پرداخت نمی شود"

  • بازپرداخت ۴/۳ میلیارد یورو از بدهی های یونان

    یونان ۴/۳ میلیارد یورو از بدهی های خود را پرداخت کرد. بازپرداخت این قسط در پی تصویب سومین کمک مالی اروپا به یونان صورت می گیرد. این مبلغ که شامل قسط اول وام جدید و بهره آن است، روز پنج شنبه و در زمان سررسید مقرر، به حساب بانک مرکزی اروپا واریز شده است.

    ارزش سومین بسته کمک مالی ۸۶ میلیارد یورو است که نخستین تراکنش آن برای مبلغی در حدود ۲۳ میلیارد یورو روز چهارشنبه انجام شده است. از این مبلغ، ۱۰ میلیارد یورو به بازپرداخت اقساط عقب افتاده اختصاص دارد.

    دولت یونان موظف است بازپرداخت اقساط این وام را در مدت سه سال انجام دهد. این کشور هم چنین متعهد می شود که در قبال دریافت این وام اصلاحات اقتصادی مطروحه در توافق نامه با وام دهندگان را انجام دهد.

    بقیه کمک مالی جدید به تدریج و در قالب تراکنش نقدی یا اوراق قرضه دولتی به حساب یونان واریز خواهد شد.

    Ver video "بازپرداخت ۴/۳ میلیارد یورو از بدهی های یونان"

  • واکنش بانک مرکزی روسیه در برابر سقوط ارزش روبل

    سقوط ارزش روبل واحد پولی روسیه در برابر دلار آمریکا و یورو ادامه دارد. امری که سران بانک مرکزی این کشور را برای حمایت از واحد پولی خود به واکنش وا داشته است. این نهاد یازده میلیارد دلار از ذخایر ارزی کشور را به حمایت از ارزش روبل اختصاص داده است.

    با اعمال تحریمهای اقتصادی کشورهای غربی علیه روسیه بر سر بحران اوکراین ارزش روبل در برابر دلار آمریکا از ۳۳ روبل در ازای هر دلار در ماه ژانویه به رقم ۴۱ روبل در ماه اکتبر رسیده است.

    بدین ترتیب از ماه ژانویه سال جاری ارزش روبل در برابر دلار افت ۲۸ درصدی به خود دیده است.

    دیمیتری پولیوو، کارشناس امور مالی و اقتصادی می گوید: «خطر اعمال چنین سیاستی اینست که ممکن است نرخ برابری روبل به جایی برسد که مردم برای تبدیل پس انداز روبل خود به پول خارجی و حتی دلار اقدام کنند. بدین ترتیب توقف این روند بسیار مشکل خواهد بود.»

    علاوه بر اعمال تحریمهای اقتصادی علیه روسیه تنزل قیمت نفت نیز از دیگر عوامل سقوط ارزش روبل معرفی می شود.

    در بازارهای مالی روز پنجشنبه هر دلار کمی بیش از ۴۰ روبل مورد معامله قرار گرفته بود. هر یورو نیز ۵۲ روبل و ۴۰ کوپک داد و ستد شده است.

    Ver video "واکنش بانک مرکزی روسیه در برابر سقوط ارزش روبل"

  • تاثیر یونان و نفت بر افت ارزش سهام در بازارهای آسیا

    پیروزی احتمالی حزب چپ رادیکال سیریزا در انتخابات پارلمانی زودهنگام یونان و بحث ماندن یا نماندن آتن در حوزه پولی یورو نه تنها بر ارزش یورو که بر بازارهای جهانی بورس و سهام تاثیر گذاشته است.

    به همین دلیل و نیز بدلیل کاهش قیمت نفت در سطح جهان، ارزش سهام در بازارهای بورس آسیا هم روز سه شنبه سیر نزولی داشت و شاخص کل بورس نیکی در همین روز در ژاپن ۲.۵ درصد کاهش پیدا کرد.

    بخاطر احتمال خروج یونان از حوزه پولی یورو، ارزش یورو هم در برابر دلار آمریکا به پایین ترین حد خود طی نه سال اخیر رسیده است.

    تردید درباره آینده اقتصاد و سیاست یونان و نیز افت ارزش یورو و قیمت نفت سبب شده است تا سرمایه گذاران کمتر ریسک خرید بکنند.

    Ver video "تاثیر یونان و نفت بر افت ارزش سهام در بازارهای آسیا"

  • بررسی وضعیت و تحولات اروپا پس از بحران اقتصادی در کنفرانس بوداپست

    در بوداپست پایتخت مجارستان روز دوشنبه کنفرانسی تحت عنوان «لامفالوسی» درباره بررسی وضعیت و تحولات اروپا و اتحاد پولی پس از بحران اقتصادی برگزار شد.

    تصمیم بانک مرکزی اروپا مبنی بر اجرای برنامه بازخرید اوراق قرضه دولتی در این کنفرانس مورد بررسی قرار گرفت.

    گیئورگی ماتولسی، رییس بانک مرکزی مجارستان می گوید: «روئسای بانکهای مرکزی که امروز در این کنفرانس حضور دارند متفقا اعتقاد دارند که اتحادیه اروپا و حوزه پولی یورو به سیاستهای اقتصادی سنتی احتیاج ندارد بلکه به اعمال اصلاحات اساسی نیازمند است. ماریو دراگی اجرای یک برنامه عالی را آغاز کرده که پیش از هر چیز شامل حوزه پولی یورو می شود. اما تبعات این برنامه به کشورهای خارج از منطقه پولی یورو نیز می رسد. کاهش نرخ بهره استقراض دولتی و افزایش نقدینگی به رشد اقتصادی این کشورها کمک خواهد کرد.»

    بئاتریس آسبوت، خبرنگار یورونیوز در بوداپست می گوید: «۱۶ سال از آغاز به کار واحد پولی یورو می گذرد. امروز شاهد وجود شبه تورم منفی در منطقه پولی یورو هستیم. از آن زمان از خود می پرسیم آیا این واحد پولی در منطقه ای که دولتهای عضو هر کدام سیاستهای متفاوتی دار

    Ver video "بررسی وضعیت و تحولات اروپا پس از بحران اقتصادی در کنفرانس بوداپست"

  • کمپانی «گالریا کاوف هوف» وابسته به شرکت زنجیره ای مترو واگذار می شود

    شرکت زنجیره ای مترو، فعال در بخش تهیه و فروش کالا به فروشگاههای خرده فروش شرکت وابسته به خود «گالریا کاوف هوف» را واگذار می کند. کمپانی کانادایی«هادسونز بی» با پرداخت ۲ میلیارد و ۸۲۵ میلیون یورو این شرکت را تملک خواهد کرد.

    این نقل و انتقال سود عملیاتی شرکت مترو را تا رقم ۷۰۰ میلیون یورو بالا خواهد برد.

    در ماه سپتامبر سال جاری این معامله مرحله نهایی خود را طی خواهد کرد. این معامله به «هادسونز بی» اجازه خواهد داد تعداد فروشگاههای خود در دنیا را به رقم ۴۶۴ باب برساند.

    Ver video "کمپانی «گالریا کاوف هوف» وابسته به شرکت زنجیره ای مترو واگذار می شود"

  • رونق در بخش خصوصی و خدمات حوزه پولی یورو

    گزارش ماهانه موسسه مالی مارکیت از امور اقتصادی در حوزه پولی یورو نشان می دهد شاخص فعالیتهای اقتصادی بخش خصوصی در این منطقه در ماه دسامبر نسبت به ماه پیش از آن بهبود یافته و به رقم ۵۱.۷ واحد رسیده است.

    شاخص خدمات نیز در زمان مشابه ۵۱.۹ واحد اعلام شده که نسبت به ماه نوامبر ۰.۸ واحد رشد به خود دیده است.

    اما شاخص فعالیتهای بخش خصوصی و خدمات در آلمان، موتور اقتصادی حوزه پولی یورو اندکی افت دارد.

    شاخص بالای رقم ۵۰ بیانگر رونق نسبی فعالیتهای اقتصادی در یک بخش است.

    Ver video "رونق در بخش خصوصی و خدمات حوزه پولی یورو"

  • یونان؛ ادامه مذاکرات وزرای دارایی یورو، لغو اجلاس سران اتحادیه اروپا

    همزمان با ورود وزرای دارایی منطقه یورو به بروکسل برای تصمیم گیری در مورد باقی ماندن یا نماندن یونان در پول واحد اروپایی، اعلام شد که اجلاس سران اتحادیه اروپا که قرار بود بعد از ظهر یکشنبه برگزار شود لغو شده و این اجلاس به جلسه سران منطقه یورو محدود شده است.

    قرار است اجلاس سران تا زمان تصمیم گیری در قبال بحران یونان ادامه یابد.

    همزمان، والدیس دومبرووسکیس، معاون کمیسیون اروپا، با پیچیده توصیف کردن مذاکرات، ابراز امیدواری کرد که امروز پیشرفتهای بیشتری حاصل شود.

    او همچنین افزود:“بعید است که کمیسیون اروپا به دنبال آغاز مذاکراتی برای یک برنامه سوم نجات اقتصادی یونان باشد.”

    نه ساعت مذاکرات روز شنبه وزرای دارایی منطقه یورو بدون حصول نتیجه ای پایان یافت.

    دولت آلمان خواستار ضمانتهای بیشتری از طرف دولت یونان برای انجام اصلاحات مورد نظر آنها شده است.

    آلمان اعلام کرده که در غیر این صورت عضویت یونان در منطقه یورو می بایست” موقتا به حالت تعلیق” در آید.

    Ver video "یونان؛ ادامه مذاکرات وزرای دارایی یورو، لغو اجلاس سران اتحادیه اروپا"

  • یونان به تعهدش در قبال صندوق بین المللی پول عمل کرده است

    بدنبال روزها تردید و تردد در مورد توانایی یونان در بازپرداخت اقساط دیونش به صندوق بین المللی پول، ، روز دوشنبه، بنبال اجلاس وزیران دارایی منطقه یورو، وزیر دارایی یونان دستور انتقال مبلغ هفتصد و پنجاه میلیون یورو قسط قروض کشور به صندوق را صادر کرد، اما هنوز هیچگونه توافقی درمورد پرداخت وام بیشتر به این کشور صورت نگرفته است.

    مقامات وزارت دارایی یونان می گویند این مبلغ در روز سه شنبه در حساب صندوق بین المللی پول واریز خواهد شد.

    وزرای دارایی منطقه یورو ضمن استقبال از دستاوردهای یونان، پذیرفتند که برای دیگر اصلاحات در یونان از جمله صندوق بازنشستگی، به زمان بیشتری نیاز است.

    یرون دی سی بلوم، رئیس گروه وزرای دارایی منطقه یورو گفت: “ما درمورد توافق نهایی (بر سر پرداخت وام به یونان) در اسرع وقت، اشتراک نظر داریم. با مشکل زمان و وجه روبرو هستیم، اما امیدواریم قبل از آنکه وقت و پول به اتمام برسد به توافق برسیم. این هدف مشترک ماست.”

    برخی از مقامات حزب چپ گرای نخست وزیر سیپراس مصر بودند که این وجه نباید تا هنگامیکه وام دهندگان بین المللی یونان بیانیه ای مثبت در مورد اصلاحات در یونان صادر نکرده

    Ver video "یونان به تعهدش در قبال صندوق بین المللی پول عمل کرده است"

  • کاهش ارزش یورو در برابر دلار آمریکا

    ارزش یورو در برابر دلار آمریکا روندی نزولی به خود گرفته است. روز جمعه در بازار معاملات ارزی هر یورو یک دلار و ۲۰ سنت مورد معامله قرار گرفته است. ارزش یورو در برابر دلار به پایین ترین حد خود از سال ۲۰۱۰ تنزل پیدا کرده است.

    براساس گزارشها در طول سال ۲۰۱۴ میلادی حدود ۱۲ درصد از ارزش یورو در برابر دلار کاسته شده است.

    یکی از عوامل ادامه یافتن روند نزولی ارزش یورو مصاحبه روز جمعه ماریو دراگی، رییس بانک مرکزی اروپا با روزنامه اقتصادی «هاندلسبلت» چاپ دوسلفدورف آلمان عنوان شده است. در این مصاحبه رییس بانک مرکزی اروپا از آمادگی این نهاد برای ایجاد تغییرات تکنیکی و ایجاد تحول کمیتی و کیفیتی در تدابیر حمایت اقتصادی خبر داده است.

    هدف اصلی بانک مرکزی از اعمال این تدابیر مبارزه موثر با نرخ بسیار پایین تورم در حوزه پولی یورو و خطر تورم منفی عنوان شده است.

    نرخ تورم در این منطقه در ماه نوامبر سال ۲۰۱۴ میلادی تنها ۰.۳ درصد بوده است. با توجه به کاهش روز افزون قیمت نفت در بازارهای جهانی این نرخ قابلیت کاهش مجدد دارد.

    Ver video "کاهش ارزش یورو در برابر دلار آمریکا"

  • حوزه پولی یورو رشد اقتصادی خود را بازیافته است

    به رغم وجود بحران بدهی های یونان، اقتصاد حوزه پولی یورو در مسیر رشد قرار گرفته است.

    شاخص فعالیت های تولیدی و ساخت و ساز موسسه مالی مارکیت در این منطقه در ماه ژوئن به رقم ۵۴.۱ واحد رسیده که نسبت به ماه پیش از آن نیم واحد رشد دارد. این بالاترین میزان رشد فعالیت های بخش تولید و ساخت و ساز در حوزه پولی یورو از سال ۲۰۱۱ میلادی محسوب می شود.

    مایک اینگرم، تحلیلگر از شرکت آمریکایی بی جی سی فعال در بخش ارائه خدمات مالی می گوید: «چند سالی بود که بانک مرکزی اروپا پشت فرمان خوابش برده بود. در نهایت این نهاد به اقتصاد منطقه یورو کمک کرد تا در شرایط خطر تورم منفی استقرار پیدا کند. دو معیاری که نقش مهمی داشتند کاهش قیمت نفت و افت ارزش یورو در برابر دلار آمریکا بود. این دو فاکتورهای مهم بهبود اوضاع اقتصادی در منطقه پولی یورو طی دوازده ماه گذشته است.»

    تولید ناخالص داخلی منطقه پولی یورو در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۵ میلای نیز ۰.۴ درصد رشد داشته است. بدین ترتیب پیش بینی می شود میزان رشد اقتصادی این منطقه تا پایان سال ۲۰۱۵ حدود ۲ درصد باشد.

    اجرای برنامه بازخرید ماهانه اوراق قرضه دولتی توسط بانک مرکزی

    Ver video "حوزه پولی یورو رشد اقتصادی خود را بازیافته است"

  • افزایش میزان سود شرکت «ایندیتکس» صاحب مارک «زارا»

    شرکت اسپانیایی «ایندیتکس» صاحب مارک «زارا» از افزایش سود فصلی خود خبر می دهد. بدین ترتیب سود خالص این شرکت به رقم ۵۲۱ میلیون یورو رسیده این در حالی است که پیش بینی می شد این میزان از سود ۵۱۰ میلیون یورو باشد.

    میزان فروش فصلی ایندیتکس نیز ۱۳ درصد رشد داشته است.

    کاهش ارزش یورو در برابر دلار آمریکا و بازگشت روند مناسب رشد اقتصادی در حوزه پولی یورو در افزایش بیلان مالی ایندیتکس نقش داشته اند.

    Ver video "افزایش میزان سود شرکت «ایندیتکس» صاحب مارک «زارا»"

  • مارکیت: بهبود اقتصادی در منطقه یورو

    بنا بر گزارش موسسه مالی مارکیت، رشد کسب و کار در منطقه یورو در پایان ماه گذشته شتاب گرفته است؛ خبری که نشان از بهبود وضعیت اقتصادی اتحادیه اروپا دارد.

    بر اساس این گزارش، شاخص مدیران خرید در منطقه یورو که در برآورد قبلی ۵۳.۷ بود به ۵۳.۹ رسیده که بالاترین میزان طی چهار سال اخیر بوده است و پیش بینی می شود برای سه ماهه سوم سال همچنان به میزان ۰.۴ درصد رشد کند.

    بخش خصوصی در منطقه یورو نیز از ماه ژوئیه رشد قابل توجهی را آغاز کرده و پس از توافق ۱۳ ژوئیه میان آتن و طلبکاران بین المللی، منطقه یورو همچنان در مسیر بهبود اقتصادی باقی مانده است.

    Ver video "مارکیت: بهبود اقتصادی در منطقه یورو"

  • نشست گروه یورو درباره یونان شنبه شب بدون نتیجه پایان یافت

    نشست وزرای دارایی کشورهای حوزه یورو درباره بسته پیشنهادی دولت یونان شنبه شب بدون نتیجه پایان یافت. با این حال گروه یورو روز یکشنبه بحث در مورد بسته پیشنهادی یونان را پی خواهد گرفت.

    یرون دایسیلبلوم، رئیس گروه یورو پس از پایان نشست شنبه شب گفت که گفتگوها بسیار دشوار است و کار ادامه خواهد یافت. به گفته وی گفتگوهای گروه یورو در مورد برنامه های اصلاحات پیشنهاد شده توسط دولت یونان صبح یکشنبه از سر گرفته خواهد شد.

    Ver video "نشست گروه یورو درباره یونان شنبه شب بدون نتیجه پایان یافت"

  • شرکت مخابراتی آلتیس پرتغال تله کام را به مالکیت خود درآورد

    گروه مخابراتی فرانسوی «آلتیس» با شرکت برزیلی «اوی» برای تملک شرکت مخابراتی پرتغال تله کام به توافق رسید.

    بدین ترتیب صاحب شرکت آلتیس، پاتریک درایی تاجر ثروتمند فرانسوی برای به مالکیت درآوردن پرتغال تله کام به صاحب آن «اوی» ۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو می پردازد.

    این سومین نقل و انتقال بزرگ برای شرکت آلتیس است پیش از این، شرکت مخابراتی اس اف آر و شرکت مخابراتی ویرژین موبیل به مالکیت آلتیس درآمده بود.

    این شرکت با پرداخت رقم بیش از ۱۳ میلیارد یورو صاحب اس اف آر شده بود.

    Ver video "شرکت مخابراتی آلتیس پرتغال تله کام را به مالکیت خود درآورد"

  • کاهش ارزش یورو در برابر دلار: شکست اقتصادی یا رونق صادرات؟

    آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، همچنان بر موضع خود در مورد سخت گیری بر یونان اصرار می ورزد. مباحث مطرح در مورد خروج این کشور از منطقه پولی یورو توسط برخی از احزاب مخالف برنامه های ریاضت اقتصادی دولت یونان نیز، گمانه زنی ها در مورد ترک منطقه یورو را شدت بخشیده است.

    مطبوعات آلمان از جمله مجلۀ اشپیگل از این موضوع سخن گفته اند و تمامی اینها، موجب شده است که ارزش یورو در برابر دلار آمریکا به پایین ترین حد خود طی نه سال گذشته سقوط کند.

    ارزش یورو به نسبت دلار آمریکا از روز دوشنبه به اینسو باز هم کاهش یافته و یک یورو با ۱.۲۰ دلار معاوضه می شود. درست است که این امر نگرانی سرمایه گذاران در منطقه نفوذ یورو و کشورهای اروپایی را برانگیخته و بازارهای مالی را نیز تحت تاثیر قرار داده است اما برخی از کشورها از جمله آلمان که یکی از قدرتمندترین کشورهای اروپایی است، از کاهش ارزش یورو سود می برند.

    فیدل پیتر هلمر، مدیر تجاری بانک “هاوک اند اوفهاوسر” در این باره می گوید: “کشورهای صادر کننده در منطقه یورو از پایین بودن ارزش این واحد پولی خوشحال هستند چرا که تولیدات آنها برای خریداران خارجی ارزان تر تمام می شود چرا که این کشورها بیشتر خرید می کنند.”

    این امر یعنی صادرات، برای آلمان که نخستین قدرت اقتصادی اروپا محسوب می شود، جایگاه ویژه ای دارد. در سال ۲۰۱۳، صادرات آلمان، ۴۶ درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل داده است و بیشتر صادرات این کشور نیز، بعد از فرانسه در داخل اروپا، به آمریکا ارسال می شود.

    یک یوروی ضعیف در برابر دلار آمریکا، ممکن است تقاضای آمریکایی ها برای تولیدات آلمانی را بالا ببرد و موجب گردش بیشتر چرخ های کارخانجات و تولیدات روز افزون شود.

    با وجود آنکه بحران اقتصادی، کمتر توانسته آلمان را تحت تاثیر قرار دهد اما کم شدن میزان تقاضا برای صادرات المان در تابستان گذشته، نگرانی مقامات این کشور را برانگیخته بود. ضمن انکه، اقتصاد اروپا به پویایی اقتصاد کشورهای بزرگ این قاره بویژه آلمان وابستگی زیادی دارد.

    ضمن آنکه کاهش ارزش یورو را باید در رابطه با بازار نفت نیز مورد توجه قرار داد. پایین آمدن ارزش یورو رابطه مستقیم با بهای نفت دارد و وقتی نفت و مشتقات آن از جمله بنزین ارزان خریداری شود، به مشتریان نیز ارزان ارائه می شود.

    تاثیر این مساله در بودجه خانوار آلمانی به زودی دیده می شود و رضایتمندی آنها را از وضعیت اقتصادی در پی خواهد داشت.

    جرج کرامر، رییس بخش تجاری کومرتس بانک در آلمان می گوید: “ترکیب یوروی ضعیف و نفت ارزان، اقتصاد را به جلو هل می دهد. این مساله برای ما اهمیت زیادی دارد چرا که اقتصاد آلمان باید از مرحله نیمه رکودی که در تابستان امسال با آن روبرو بود، فاصله زیادی بگیرد و حالا این رشد می تواند به آرامی صورت بگیرد.”

    یکی دیگر از تاثیرات یوروی کم ارزش، ایجاد تورم منفی در منطقه پولی یوروست است. در سال گذشته قیمت کالاها در آلمان تنها یک دهم درصد افزایش یافت در حالیکه در اسپانیا، بهای کالاها یک و یک دهم درصد کاهش داشته است. این یعنی اینکه اسپانیا هم اکنون با تورم منفی روبروست.

    همزمان، بانک مرکزی اروپا نیز که تجربه ژاپن را در پیش چشمان خود دارد، برای اینکه مصرف کنندگان دائم در انتظار ارزان تر شدن کالاها دست از خرید نکشند، راه حل چاپ اسکناس را برگزیده است. آلمان با این راه حل مخالف است و آن را هزینه بر می داند.

    ارزش پایین یورو در برابر دلار آمریکا به نفع اقتصاد آلمان است اما با اینحال، خروج یونان برای این کشور گران تمام می شود چرا که ۶۵ میلیارد یورو از بدهی یونان به آلمان به آلمان تعلق دارد.

    هر چند مقامات آلمان مطالب منتشر شده در مجلۀ اشپیگل مبنی بر خروج احتمالی یونان از منطقه پولی یورو را تکذیب کرده اند اما به نظر می رسد کاهش ارزش یورو به نفع آلمان تمام می شود.

    Ver video "کاهش ارزش یورو در برابر دلار: شکست اقتصادی یا رونق صادرات؟"

  • واکنش به پیشنهادهای تازه یونان

    در پی ارائه پیشنهادهای نهایی دولت یونان به اعتباردهندگان بین المللی، پنجشنبه شب، فرانسه، آلمان و رئیس گروه وزیران دارایی منطقه یورو نسبت به آن واکنش نشان داده اند.

    فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه گفت: “یونان اراده خود را برای ابقاء عضویت در منطقه یورو نشان داده است. برنامه پیشنهادی آنها جدی و معتبر است.”

    اما چنانچه انتظار میرفت، یرون دایسلبلوم، رئیس گروه وزیران دارایی منطقه یورو، جانب احتیاط را گرفته و منتظر انتشار جزئیات طرح است. او روز جمعه گفت: “حمایت گسترده پارلمان یونان به (حل مسئله) کمک می کند، اما ما باید نخست به پیامد نهایی و وجوهی بنگریم که باید در سالهای آینده پرداخت شود.”

    در این میان، آلمان بدون اشاره به جزئیات، خواهان اصلاحات بیشتر از جانب دولت یونان است. سخنگوی وزارت دارایی آلمان گفت: “کافی نیست که پیشنهادهای سابق در لفافه ای تازه عرضه شود. ما به اصلاحات کامل نیازمندیم زیرا درباره تمدید برنامه کمکی صحبت نمی کنیم بلکه به یک برنامه (جدید) سه ساله می نگریم.”

    یونان بفوریت به نقدینگی نیاز دارد تا بتواند بانکهایش را گشوده، دست کارفرمایان را برای پرداخت دستمزدها باز بگذ

    Ver video "واکنش به پیشنهادهای تازه یونان"

  • خرید اوراق قرضه دولتی توسط بانک مرکزی اروپا رسما از ماه مارس آغاز می شود

    بانک مرکزی اروپا در جریان نشست کمیته سیاست پولی این نهاد در روز پنجشنبه نرخ بهره بانکی خود را از ۰.۰۵ درصد تغییری نداد اما نسبت به اعمال تدابیر جدیدی برای بهبود اوضاع اقتصادی حوزه پولی یورو اتخاذ تصمیم کرد.

    ماریو دراگی رییس این نهاد از خرید ماهانه اوراق قرضه دولتی و خصوصی معادل شصت میلیارد یورو تا ماه سپتامبر سال ۲۰۱۶ خبر داد. زمان آغاز اجرای این برنامه ماه مارس سال جاری میلادی است.

    رییس بانک مرکزی اروپا در جریان یک کنفرانس خبری گفت: «در ماه مارس سال جاری بانک مرکزی اروپا و بانکهای مرکزی کشورهای عضو حوزه پولی یورو برنامه خرید اوراق قرضه دولتی و اوراق قرضه مربوط به نهادهای حوزه پولی یورو را آغاز خواهند کرد. این برنامه بازخرید اوراق قرضه براساس مشارکت همه دولتهای عضو سیستم بانک مرکزی اروپا به اجرا در می آید.»

    براساس ارزیابی های بانک مرکزی اروپا ۲۰ درصد این اوراق قرضه بازخرید شده دارای ریسک هستند که مسئولیت خطر ضرر و زیان بین کشورهای عضو حوزه پولی یورو تقسیم خواهد شد.

    بدنبال این تحولات ارزش یورو در برابر دلار آمریکا بار دیگر در بازارهای مالی کاهش یافت.

    Ver video "خرید اوراق قرضه دولتی توسط بانک مرکزی اروپا رسما از ماه مارس آغاز می شود"

  • مصاحبه یورونیوز با دیدیه رایندرس، از معماران نظام پولی یورو

    دیدیه رایندرس، وزیر خارجه بلژیک به تازگی مقر تازه یورونیوز در لیون فرانسه را افتتاح کرد. سوفی دجردن، مدیر بخش فرانسوی یورونیوز مصاحبه ای را با او درباره مسائل روز اروپا انجام داده است.

    یورونیوز: شما یک کهنه کار سیاست بلژیک هستید. در سال ۱۹۹۹ میلادی وزیر دارایی بودید و رهبری گذار به نظام پولی یورو را داشتید. پس از گذشت ۱۵سال نظرتان راجع به واحد پول مشترک چیست؟ آیا این چیز با ارزشی است؟

    دیدیه رایندرس: بله، معتقدم که یورو واقعا وضعیت اروپا را در صحنه بین المللی تقویت کرده است. تنها یک مثال در حوزه صنعت می زنم، از زمانی که یورو واحد پول مشترک شده، ایرباس از بوئینگ پیشی گرفته و این بدلیل قراردادهایی است که در حوزه پولی یورو بسته می شود، ما می توانیم در حوزه صادرات با وسعت زیاد در حوزه پولی یورو فعالیت کنیم. قطعا این موضوع، وضعیت شمار زیادی از شرکتها را در اروپا آسانتر کرده است. برای نسلهای جوان نیز، این پول رایج است. این احتمالا یکی از آخرین رویاهای اروپاست که محقق شده است و اکنون باید بدنبال رویاهای دیگری برای معرفی به مردم بود.

    یورونیوز: درست است ولی در برابر فشار کشورهایی که هرگز

    Ver video "مصاحبه یورونیوز با دیدیه رایندرس، از معماران نظام پولی یورو"

  • تاخیر یک روزه در پرتاب اوریون به فضا

    خبر کوتاه

    اولین پرتاب آزمایشی کپسول اوریون به فضا بنا به دلایل فنی و همچنین وزش باد بمدت 24 ساعت به تاخیر افتاد.

    از این کپسولهای آزمایشی قرار است در دراز مدت برای فرستادن فضانوردان به کره مریخ استفاده شود.

    ناسا برای این پروژه بیش از هفت میلیارد یورو سرمایه گذاری کرده است.

    Ver video "تاخیر یک روزه در پرتاب اوریون به فضا"

  • برف همیشگی در پیست های اسکی

    وقتی برف کافی در پیست اسکی نباشد، ازدستگاه ساخت برف مصنوعی استفاده می شود. ولی این روش گران تمام می شود و هنگامی که درجه هوا بالاتر از صفر است دستگاه قادر به ساخت برف نمی شود.

    دو مهندس ایتالیایی که در کوه های آلپ ایتالیا زندگی می کنند، دستور ساخت تبدیل آب به برف را به تکامل رسانده اند. آنها تنها در چند ثانیه آب را بدون استفاده از مواد شیمیایی به کریستال برف تبدیل می کنند. آنها نام این برف را «نوه اکس ان» گذاشته اند که به معنای برف همیشگی است.

    فرانچسکو بزانا، مهندس و مخترع می گوید: «دستگاه ما به دو دلیل از دستگاه قبلی متفاوت است. اول اینکه دستگاه ما فقط یک دهم نیروی برق دیگر دستگاه، انرژی مصرف می کند و دوم اینکه دستگاه ما در هر گونه شرایط آب و هوایی قادر به تولید همان مقدار برف است.»

    در داخل دستگاه، بخار با فشار بالا خلایی ایجاد می کند که باعث تبدیل آب به برف آبکی می شود. وقتی این برف آبکی از دستگاه خارج می شود، اکسیژن هوای آزاد آنرا به کریستال برف تبدیل می کند، حتی در دمای پانزده درجه بالای صفر.

    این دستگاه با مصرف ۲۷ کیلو وات نیرو (چهار کیلو وات برق و بقیه از نیروی حرارتی) نیم

    Ver video "برف همیشگی در پیست های اسکی"

  • نکامی گروه یورو و یونانی هایی که پول هایشان را از بانکها بیرون می کشند

    ناکامی نشست روز پنجشنبه گروه یورو در دستیابی به توافقی بر سر مساله بدهی های یونان موجب افزایش اضطراب و تشویش یونانی ها نسبت به اوضاع اقتصادی کشور شده است.

    هزاران یونانی از ساعات اولیه بامداد روز جمعه با تشکیل صف های طولانی در برابر بانک ها درصدد بیرون کشیدن پول هایشان هستند؛ آنچه به وخامت بحران مالی این کشور دامن می زند.

    بانکها نیز برای کنترل اوضاع، محدودیت هایی را اعمال کرده اند. از جمله اینکه برداشت مبالغ بیش از ده هزار یورو از نظر زمانی مشروط شده است.

    یکی از شهروندان آتن گفت: «من امروز صبح آمدم تا شانزده هزار یورو از حسابم بیرون بکشم. اما گفتند تنها دو هزار یورو می پردازند. به همین دلیل یک بار دیگر آمدم که دو هزارتای دیگر بگیرم. اما گفتند که برای باقیمانده باید روز دوشنبه بیایم.»

    دیگری افزود: «ما پولمان را بیرون می کشیم. بی ثباتی، ناامنی و ترس حاکم است و به تدریج پولم را از حسابم برداشت می کنم.»

    کسانی که با چمدان هایی پر از پول از بانک ها خارج می شوند در جستجوی شیوه های دیگری برای تضمین امنیت سرمایه شان هستند.

    شهروند دیگری نیز در زمینه نگرانی حاکم نسبت به امنیت سرمایه چن

    Ver video "نکامی گروه یورو و یونانی هایی که پول هایشان را از بانکها بیرون می کشند"

  • رشد اندک فعالیتهای بخش ساخت و ساز و تولیدات در حوزه پولی یورو

    آمار موسسه مالی مارکیت از تحولات بخش تولیدات و ساخت و ساز در حوزه پولی یورو نشان می دهد این بخش در ماه دسامبر سال ۲۰۱۴ رشد اندکی به خود دیده است.

    شاخص رشد بخش تولیدات و ساخت و ساز ۵۰.۶ واحد اعلام شده که نسبت به ماه نوامبر ۰.۵ واحد رشد دارد.

    علیرغم اینکه شاخص بالای ۵۰ واحد بیانگر پویایی فعالیتهای این بخش است اما رشد کند و برخلاف انتظار آن میانگین رشد اقتصادی حوزه پولی یورو در سه ماهه آخر سال را زیر سئوال خواهد برد. بدین ترتیب پیش بینی می شود رشد اقتصادی این منطقه در این زمان تنها ۰.۱ درصد باشد.

    در این بین در آلمان، قدرتمندترین اقتصاد حوزه پولی یورو شاخص رشد فعالیتهای بخش تولیدات و ساخت و ساز به رقم ۵۱.۲ واحد رسیده است که نسبت به ماه نوامبر ۱.۷ واحد رشد دارد.

    وجود بحرانهای ژئوپلیتیک و مشکلات بانک مرکزی اروپا برای اعمال سیاست پولی تاثیر گذار جهت برگرداندن پویایی به حوزه پولی یورو از جمله عواملی هستند که فعالیتهای اقتصادی در این منطقه را تحت الشعاع قرار داده اند.

    Ver video "رشد اندک فعالیتهای بخش ساخت و ساز و تولیدات در حوزه پولی یورو"

  • مهلت توافق سپری و یونان وارد راهی نامعلوم شد

    ضرب الاجل یونان برای بازپرداخت ١.٦ میلیارد یورو از بدهی هایش به صندوق بین المللی پول نیمه شب سه شنبه سپری شد و همه پرسی آری یا نه که دولت چپگرای الکسیس سیپراس، نخست وزیر یونان برگزار می کند در راه است.

    در این همه پرسی که روز یکشنبه برگزار می شود یونانیان به اصلاحات درخواستی وام دهندگان آری یا نه خواهند گفت.

    بانک های یونان برای کنترل نقدینگی تعطیل اند اما برخی از شعبه ها به بازنشستگان در برداشت ١٢٠ یورو از حساب هایشان باز خواهند بود. مبلغ برداشت روزانه برای افراد عادی از دستگاه های خودپرداز هم ٦٠ یورو تعیین شده است.

    یونان برای دریافت آخرین بستۀ نجات مالی ۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورویی با وام دهندگان بین المللی به توافق نرسیده و ٣٠ ژوئن، آخرین مهلت دستیبابی به توافق سپری شده است.

    آیا یونان و وام دهندگان تا روز برگزاری همه پرسی سرنوشت ساز مصالحه خواهند کرد یا یونان وارد راهی نامعلوم خواهد شد؟

    هر چند ظهر امروز چهارشنبه نیز دیدارهایی صورت خواهد گرفت اما احتمال خروج یونان از حوزه پولی یورو و به تبع آن اتحادیه اروپا بیشتر از هر زمان دیگر قوت گرفته است.

    آکیس تاتسیس، خبرنگار یونان ا

    Ver video "مهلت توافق سپری و یونان وارد راهی نامعلوم شد"

  • خشنودی گردشگران آمریکایی از کاهش ارزش یورو

    با سقوط ارزش یورو در مقابل دلار، قدرت خرید گردشگران آمریکایی در اروپا به طور قابل توجهی افزایش پیدا کرده و صنعت گردشگری اروپا با رونق جدیدی روبروست.

    با اینکه این خبر خوبی برای اقتصاد اروپا محسوب می شود اما برای شهروندان اروپایی، سفر به آمریکا هزینه بالاتری خواهد داشت.

    ارزش یورو در معاملات دوشنبه صبح در بازارهای بورس آسیایی به کمتر از ۱.۰۵ دلار سقوط کرد، که پایین ترین ارزش آن در برابر دلار در دوازده سال گذشته است.

    یک توریست آمریکایی از ماساچوست گفت: «شش ماه پیش هنگامی که برنامه سفرم را آماده می کردم، برای خرید یک یورو باید حدود ۱.۳۴ دلار می پرداختم اما حالا یورو فقط حدود ۱.۰۳ دلار است. این خیلی خوب است. من پولم را در آمریکا عوض کردم. این تاثیر زیادی دارد چون می توانم پول بیشتری خرج کنم. قیمت خیلی ارزان شده است.»

    توریست دیگر آمریکایی از ایالت فلوریدا گفت: «ما برای تعطیلات به پاریس آمده ایم و از دخترمان هم که در لندن است دیدار کردیم. قطعا خیلی آسان تر بود که اینجا بیاییم چون با کاهش یورو راحت می توانیم ولخرجی کنیم. در هتل بهتری اقامت کردیم و توانستیم از جاهای بیشتری بازدید کنیم.

    Ver video "خشنودی گردشگران آمریکایی از کاهش ارزش یورو"

  • بازپرداخت قسمتی از بدهی های یونان مربوط صدور اوراق قرضه به ین

    دولت یونان روز سه شنبه بدهی های خود معادل ۱۴۸ میلیون یورو مربوط صدور اوراق قرضه به ین ژاپن را بازپرداخت کرد.

    یونان ۲۰ سال پیش نسبت به صدور این اوراق قرضه اقدام کرده بود و این اوراق به سرمایه گذاران خصوصی فروخته شده بود.

    هدف دولت از بازپرداخت این بدهی ها جلب اعتماد سرمایه گذاران و بازارهای بین المللی عنوان شده است.

    پیش از این یونان موفق نشده بود قسمتی از بدهی خود به صندوق بین المللی پول معادل ۱.۵ میلیارد یورو را که سررسید آن ۳۰ ژوئن سال جاری بود، بازپرداخت کند. روز دوشنبه نیز بدهی ۴۵۶ میلیون یورویی به این نهاد نیز بازپرداخت نشده است.

    Ver video "بازپرداخت قسمتی از بدهی های یونان مربوط صدور اوراق قرضه به ین"

Esta Pagina participa en el Programa de Afiliados de Amazon EU y Amazon Services LLC, un programa de publicidad para afiliados diseñado para ofrecer a sitios web un modo de obtener comisiones por publicidad, publicitando e incluyendo enlaces a Amazon.es y Amazon.com

Utilizando el siguiente enlace podrás encontrar una página en la que se muestra la política de privacidad de esta web. Puedes usar el siguiente enlace para ver nuestras normas de uso. Si encuentras algún contenido inadecuado, puedes denunciarlo utilizando el siguiente enlace. Haciendo click en el siguiente enlace puedes ver el Aviso Legal de este sitio web.

Utilizamos cookies para medir y analizar el tráfico de este sitio web. Más información.