Videos relacionados con حساسية و تورم الجلد

Informaciona

Comparte y descubre información

  • آمار نرخ بیکاری و تورم در حوزه پولی یورو

  • تازه ترین آمار تورم در اسپانیا و آلمان

    تورم در اسپانیا در ماه سپتامبر سال جاری در مقایسه با یک سال گذشته به رقم کم سابقه منفی ۱.۲ درصد رسیده است. نرخ تورم که مدتی است در اسپانیا منفی شده، در ماه اوت منفی نیم درصد بوده است.

    کاهش شدید قیمت نفت در بازار و قیمت برق در خارج نشدن اقتصاد اسپانیا از تورم منفی نقش داشته اند.

    روند منفی قیمتها و در نتیجه تورم منفی مصرف داخلی را به امید پایین تر آمدن قیمتها با کاهش شدید مواجه می کند و در بنیه اقتصادی کشور اختلال بسیار شدیدی بوجود می آورد.

    اما در آلمان، قدرتمندترین اقتصاد حوزه پولی یورو، نرخ تورم در ماه سپتامبر نسبت به یک سال گذشته از ۰.۲ درصد تغییری پیدا نکرده است. کاهش قیمت در بخش انرژی، نرخ تورم را در این کشور در سطح پایینی قرار داده است.

    Ver video "تازه ترین آمار تورم در اسپانیا و آلمان"

  • ونزوئلا؛ اعتراض به تورم بالا و کمبود کالا

    هزاران نفر از مخالفان سیاست های نیکلاس مادورو، رییس جمهوری ونزوئلا روز شنبه در کاراکاس، پایتخت این کشور دست به تظاهرات زدند.

    آنها به تورم بالا و کمبود کالا در این کشور اعتراض داشتند.

    این اعتراضها در آستانه برگزاری نشست روسای جمهوری پیشین کشورهای شیلی، کلمبیا و مکزیک در ونزوئلا برگزار شد.

    Ver video "ونزوئلا؛ اعتراض به تورم بالا و کمبود کالا"

  • تورم صفر و کاهش مصرف خانوارهای ژاپنی در ماه ژوئیه

    اخباری که درباره اقتصاد ژاپن منتشر می شود چندان خوشایند دولت و بانک مرکزی این کشور نیست.

    در ماه ژوئیه، تورم در این کشور همچنان صفر بوده و بار دیگر مصرف خانوارهای ژاپنی کاهش یافته است.

    ژاپن مدتهاست با مشکل عدم تحرک بازار روبروست و ادامه یافتن شرایط موجود، بهبود تدریجی وضعیت اقتصادی این کشور را تهدید می کند.

    هدف دولت ژاپن، افزایش نرخ تورم در این کشور به میزان ۲ درصد است و سیاستگذاران اقتصادی ژاپن همچنان در فشارند تا با ارایه پشتیبانی های مالی بیشتر، محرکهای لازم برای پویایی در بازار را فراهم کنند اما سیاستهای اتخاذ شده توسط شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن تاکنون نتوانسته موثر واقع شود و کارشناسان شک دارند که ادامه این سیاستهای مالی بتواند به تحرک بازار کمک کند.

    خرید اقلام بزرگی مانند خودرو همچنان در پایین ترین سطح است که نشان می دهد مصرف کنندگان هنوز هم چندان تمایلی به مصرف ندارند.

    Ver video "تورم صفر و کاهش مصرف خانوارهای ژاپنی در ماه ژوئیه"

  • خریدهای سال نو در روسیه تحت الشعاع افت ارزش روبل و افزایش تورم

    بحران اقتصادی روسیه مراکز خرید این کشور را در روزهای پایانی سال جاری میلادی تحت الشعاع قرار داده و رونق سال های گذشته را از آنها گرفته است.

    تحریم های غرب علیه مسکو در واکنش به الحاق کریمه به روسیه و تحرکات نظامی در شرق اوکراین، به تورم بی سابقه ای طی پنج سال گذشته در این کشور دامن زده و آن را تا ۱۰ درصد افزایش داده و از ارزش روبل هم به میزان ۵۰ درصد کاسته و در نتیجه جیب مشتریان سال نو را خالی تر کرده است.

    در این میان خانواده ها برای خرید هدایای سال نو در جستجوی شیوه های جایگزین هستند، همانطور که یک شهروند روس گفت: «امسال با ابتکار و خلاقیت هدایای مورد نیاز را آماده می کنم. پول خلاقیت کمتری باقی می گذارد. برای اینکه به هر فروشگاه سر می زنید، چیزهای قشنگ و جذاب می بینید و آنها را می خرید. وقتی پول ندارید از خلاقیت و ابتکارتان کمک می گیرید.»

    افت ارزش روبل در برابر دیگر ارزهای خارجی تعطیلات بسیاری از خانواده های روس را تحت تاثیر قرار داده، .بویژه آنهایی که چمدانشان را برای سفر به اروپا بسته اند.

    به گفته کارشناسان اثرات افت ارزش روبل که از سال ۱۹۹۸ تاکنون بی سابقه توصیف شده و کاهش جهانی قیمت نفت، پس از تعطیلات سال نوی میلادی بر اقتصاد روسیه آشکارتر خواهد شد.

    Ver video "خریدهای سال نو در روسیه تحت الشعاع افت ارزش روبل و افزایش تورم"

  • کاهش شدید نرخ تورم در سوییس

    روند نزولی نرخ تورم در سوییس ادامه دارد. این نرخ در ماه اوت سال جاری در مقایسه با یک سال گذشته ۱.۴ درصد کاهش یافته است. این بیشترین کاهش نرخ تورم طی ۵۶ سال گذشته گزارش شده است.

    کاهش شدید نرخ تورم اقتصاد سوییس را در معرض ابتلای به معضل تورم منفی قرار داده است.

    سیاست پولی بانک مرکزی سوییس در متوقف کردن ساز و کارهای حمایتی از فرانک واحد پولی این کشور و افزایش ارزش آن در برابر دلار آمریکا و یورو به روند نزولی نرخ تورم در کشور سرعت بخشیده است. سیاست گذاران این نهاد در نشست هفدهم سپتامبر سال جاری این نهاد تحولات نرخ تورم و انتطباق احتمالی سیاست پولی بانک مرکزی با این تغییرات را بررسی خواهند کرد.

    Ver video "کاهش شدید نرخ تورم در سوییس"

  • اقتصاد چین در معرض خطر تورم منفی

    دفتر ملی آمار چین روز سه شنبه نرخ تورم در بازه زمانی یک ساله را ۱.۲ درصد اعلام کرد.

    چند ماهی است که نرخ تورم در چین روندی نزولی به خود گرفته و از هدف دولت این کشور یعنی رسیدن به نرخ تورم ۳ درصدی فاصله زیادی دارد. این موضوع خطر ابتلای اقتصاد چین به تورم منفی را بیش از پیش پررنگتر کرده است.

    افت فعالیتهای اقتصادی در چین و کاهش حجم صادرات این کشور موجب شده برای سی و نهمین ماه متوالی قیمتهای اجناس تولیدی با کاهش همراه باشد.

    Ver video "اقتصاد چین در معرض خطر تورم منفی"

  • خطر تورم منفی بیش از پیش حوزه پولی یورو را تهدید می کند

    داده های موسسه آمار اروپا، یوروستات نشان می دهد نرخ تورم در حوزه پولی یورو در ماه نوامبر نسبت به ماه پیش از آن کاهش یافته و به رقم ۰.۳ درصد رسیده که با هدف از پیش تعیین شده بانک مرکزی اروپا یعنی ۲ درصد فاصله زیادی دارد.

    کاهش بیش از حد قیمت نفت و سوخت تاثیر مستقیمی بر روی پایین آمدن نرخ تورم داشته اند.

    بانک مرکزی اروپا برای مقابله با روند نزولی نرخ تورم و مبارزه با خطر تورم منفی در منطقه، به اعمال ساز و کارهای غیرمتعارف حمایتی روی آورده که تاکنون نتیجه قابل توجهی نداشته است.

    Ver video "خطر تورم منفی بیش از پیش حوزه پولی یورو را تهدید می کند"

  • نرخ تورم صفر درصدی در بریتانیا

    دفتر ملی آمار بریتانیا نرخ تورم در این کشور در ماه مارس در بازه زمانی یکساله را صفر اعلام کرده است. نرخ تورم کنونی بریتانیا فاصله زیادی با اهداف از پیش تعیین شده بانک مرکزی این کشور برای رسیدن به نرخ تورم دو درصدی دارد. با این وجود کارشناسان امور اقتصادی اعتقاد ندارند که خطر تورم منفی بریتانیا را تهدید می کند.

    بانک مرکزی بریتانیا تحولات مربوط به نرخ تورم در کشور را زیر نظر دارد و پیش بینی می شود در ابتدای سال آینده میلادی درباره بالابردن و با عدم تغییر در نرخ بهره بانکی خود تصمیم گیری کند.

    Ver video "نرخ تورم صفر درصدی در بریتانیا"

  • نرخ تورم صفر در حوزه پولی یورو

    نرخ تورم در حوزه پولی یورو در ماه آوریل سال جاری در مقایسه با زمان مشابه در سال ۲۰۱۴ تغییری نداشته و صفر بوده است.

    نمودار نرخ تورم در این منطقه نشان می دهد این نرخ از ماه فوریه سال جاری پس از ماهها سرانجام روندی صعودی به خود گرفته است.

    بانک مرکزی اروپا برای مبارزه موثر با روند نزولی نرخ تورم در حوزه پولی یورو و مقابله با خطر تورم منفی در منطقه از ماه مارس سال جاری برنامه بازخرید ماهانه اوراق قرضه دولتی خود را به مرحله اجرا درآورده است. هدف این نهاد رسیدن به تورم ۲ درصدی در منطقه است.

    Ver video "نرخ تورم صفر در حوزه پولی یورو"

  • نرخ تورم ترکیه به ۸ درصد رسید

    نرخ تورم در ترکیه در ماه سپتامبر سال جاری در مقایسه با یک سال گذشته با افزایش همراه بوده و به رقم ۸ درصد رسیده است. قیمتها در بخشهای خدمات، املاک و مواد غذایی بیشترین افزایش را داشته اند.

    این نرخ تورم با اهداف از پیش تعیین شده دولت ترکیه یعنی رسیدن به تورم ۵ درصدی فاصله زیادی دارد.

    بدنبال انتشار آمار مربوط به نرخ تورم در ترکیه ارزش لیره واحد پولی این کشور در برابر دلار آمریکا سقوط کرد. از ابتدای سال ۲۰۱۵ تاکنون حدود ۲۲ درصد از ارزش لیره در برابر دلار کاسته شده است.

    Ver video "نرخ تورم ترکیه به ۸ درصد رسید"

  • روند منفی نرخ تورم در فرانسه

    نرخ تورم در فرانسه در ماه ژانویه نسبت به ماه پیش از آن یک درصد کاهش یافته و در معیار زمانی یک ساله ۰.۴ درصد افت دارد. این برای اولین بار از سال ۲۰۰۹ است که نرخ تورم در این کشور چنین افتی دارد و روندی منفی به خود گرفته است.

    کاهش شدید قیمت نفت در بازار و گذراندن بیش از یک ماه دوران حراج اجناس و تخفیف قیمتها در بازار از جمله عوامل مهم سقوط نرخ تورم در فرانسه محسوب می شوند.

    قیمت منابع انرژی در ماه ژانویه نسبت به زمان مشابه در سال ۲۰۱۴ میلای ۷.۱ درصد کاهش یافته است.

    Ver video "روند منفی نرخ تورم در فرانسه"

  • خطر تورم منفی اقتصاد چین را تهدید می کند

    نرخ تورم در چین در ماه مارس سال جاری نسبت به ماه پیش از آن تغییری نکرده و همچنان ۱.۴ درصد گزارش می شود.

    در حالی که رشد اقتصاد چین اخیر از سرعت بالایی برخوردار نیست، نرخ تورم بسیار پایین موجب شده خطر تورم منفی نیز بر اقتصاد این کشور سایه افکند.

    دولت چین با اعمال تدابیر حمایتی از اقتصاد هدف خود را رسیدن به نرخ تورم ۳ درصدی تعیین کرده است. عدم ثبات در وضعیت اقتصادی دنیا همچنین افت قیمت مواد اولیه، از جمله نفت از عواملی هستند که خطر تورم منفی در چین را افزایش می دهند.

    Ver video "خطر تورم منفی اقتصاد چین را تهدید می کند"

  • کاهش نرخ تورم در حوزه پولی یورو

    نرخ تورم در حوزه پولی یورو به پایین ترین حد خود طی پنج سال اخیر رسیده است.

    موسسه آمار اروپا، یوروستات روز سه شنبه نرخ تورم در این منطقه را در ماه سپتامبر سال جاری ۰.۳ درصد اعلام کرد که نسبت به ماه پیش از آن یک دهم درصد تنزل دارد.

    این آمار بیم گرفتاری منطقه به تورم منفی را بیشتر خواهد کرد و سیاستگذاران بانک مرکزی اروپا را بیش از پیش تحت فشار قرار خواهد داد تا برای رسیدن به هدف نرخ تورم دو درصدی، سیاست پولی خود را متحول کنند.

    این نهاد روز پنجشنبه نشستی فوق العاده در ناپل ایتالیا خواهد داشت.

    Ver video "کاهش نرخ تورم در حوزه پولی یورو"

  • روند منفی نرخ تورم در آمریکا

    نرخ تورم در ایالات متحده آمریکا برای اولین بار از سال ۲۰۰۹ روندی منفی به خود گرفته است.

    براساس آمار منتشر شده در روز پنجشنبه قیمتها در ماه ژانویه ۰.۷ درصد تنزل یافته است. این میزان از افت قیمتها از سال ۲۰۰۸ بی سابقه گزارش شده است.

    افت شدید ۹.۷ درصدی قیمت نفت و منابع انرژی در ایالات متحده عامل اصلی تنزل نرخ تورم در این کشور معرفی شده است.

    این رقم از هدف بانک مرکزی آمریکا برای رسیدن به تورم دو درصدی در کشور بسیار دور است. این نهاد پیش بینی می کند در کوتاه مدت روند نزولی نرخ تورم ادامه پیدا کند.

    Ver video "روند منفی نرخ تورم در آمریکا"

  • افزایش نرخ بهره بانک مرکزی روسیه برای مقابله با نرخ بالای تورم

    بانک مرکزی روسیه روز پنجشنبه نرخ بهره بانکی خود را یک دهم درصد بالا برد تا این نرخ به رقم ۱۰.۵ درصد برسد.

    هدف از اتخاذ چنین تصمیمی مقابله با کاهش روز افزون ارزش روبل در برابر دلار و یورو همچنین مبارزه با نرخ بالای تورم در کشور اعلام شده است. نرخ تورم تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۱۰ درصد پیش بینی می شود.

    علاوه بر سقوط ارزش روبل، اعمال تحریمهای اقتصادی متقابل روسیه علیه کشور های غربی در واردات مواد غذایی موجب شده نرخ تورم روندی صعودی به خود گیرد.

    برغم تحولات مذکور کاهش ارزش روبل در بازار مبادلات ارزی روز پنجشنبه ادامه پیدا کرد. بدین ترتیب هر دلار ۵۵ روبل و ۴۵ کوپک معامله شد و هر یورو نزدیک به ۶۹ روبل مورد داد و ستد قرار گرفت.

    Ver video "افزایش نرخ بهره بانک مرکزی روسیه برای مقابله با نرخ بالای تورم"

  • کاهش نرخ بهره بانکی بانک مرکزی سوئد

    بانک مرکزی سوئد نرخ بهره بانکی خود را روز سه شنبه کاهش داد. بدین ترتیب این نرخ از ۰.۲۵ درصد به صفر تنزل پیدا کرد.

    مبارزه با نرخ بسیار پایین تورم و خطر تورم منفی مهمترین عاملی است که مقامات بانک مرکزی سوئد را برآن داشته تا نسبت به ایجاد تغییر در نرخ بهره بانکی این نهاد تصمیم گیری کنند.

    در ماه سپتامبر سال جاری نرخ تورم در این کشور اسکاندیناوی ۰.۴ درصد تنزل پیدا کرده بود. این نرخ از هدف از پیش تعیین شده بانک مرکزی یعنی رسیدن به تورم ۲ درصدی فاصله زیادی دارد.

    در ماه ژوئیه سال جاری نیز نرخ بهره بانک مرکزی از ۰.۷۵ درصد به ۰.۲۵ درصد کاهش پیدا کرده بود.

    Ver video "کاهش نرخ بهره بانکی بانک مرکزی سوئد"

  • نرخ تورم در بریتانیا به صفر رسید

    بنا به گزارش دفتر آمار ملی بریتانیا، نرخ تورم در این کشور از ۳ دهم درصد در ماه ژانویه به صفر درصد در ماه فوریه رسید.

    این یک رکورد بی سابقه است که نمود آن را می توان هم اکنون در کاهش چشمگیر قیمت مواد غذایی و محصولات صنعت انفورماتیک در این کشور مشاهده کرد.

    این اولین بار از سال ۱۹۸۹ میلادی تا کنون است که نرخ تورم در این کشور به صفر می رسد.

    بهای پوند، ارز رایج بریتانیا نیز در مقابل دلار کاهش یافته است و پیش بینی می شود در صورت ادامه وضعیت موجود، بریتانیا در ماه مارس با تورم منفی روبرو شود.

    پیش بینی می شود بانک مرکزی این کشور برای جلوگیری از منفی شدن نرخ تورم، نرخ بهره بانکی را در آینده ای نزدیک افزایش دهد.

    Ver video "نرخ تورم در بریتانیا به صفر رسید"

  • عدم تغییر نرخ بهره وام در روسیه

    بانک مرکزی روسیه نرخ اصلی بهره وام را بدون تغییر و ۱۱ درصد اعلام کرد. به نظر می رسد این تصمیم مسکو که برای پنجمین مرتبه متوالی اتخاذ می شود با هدف مهار نرخ تورم در این کشور صورت گرفته است.

    براساس اعلام بانک مرکزی روسیه، نرخ تورم در این کشور روندی نزولی پیدا کرده و تا مارس ۲۰۱۷ به زیر ۶ درصد خواهد رسید. اما دولت در نظر دارد این میزان را تا ۴ درصد کاهش دهد.

    هرچند کارشناسان عدم تغییر در نرخ بهره وام را پیش بینی کرده بودند، اما گمان می رفت پس از افزایش نسبی قیمت نفت که به قدرت گرفتن دوباره روبل و کاهش نگرانی ها درباره تورم منجر شده، لحن بانک مرکزی روسیه کمی ملایم تر شود.

    Ver video "عدم تغییر نرخ بهره وام در روسیه"

  • سایه خطر تورم منفی از حوزه پولی یورو دور می شود

    آمارها نشان می دهد خطر تورم منفی از حوزه پولی یورو رسما از بین رفته است. نرخ تورم در این منطقه در ماه آوریل سال جاری از منفی به رقم صفر رسیده است. این نرخ در ماه ژانویه منفی ۰.۶ درصد و در فوریه منفی ۰.۳ درصد بوده است.

    کاهش قیمت سوخت که از اواسط سال ۲۰۱۴ آغاز شد تاثیر مهمی بر روند نزولی نرخ تورم در حوزه پولی یورو داشته است.

    آمار مربوط به نرخ تورم در این منطقه خبری خوبی برای بانک مرکزی اروپاست که از ماه مارس برنامه بازخرید ماهانه اوراق قرضه دولتی خود را آغاز کرد. هدف اصلی اجرای چنین برنامه های مقابله با خطر تورم منفی عنوان شده است.

    اما آمار مربوط به نرخ بیکاری در حوزه پولی یورو نشان میدهد این نرخ در ماه مارس نسبت به ماههای گذشته ثابت مانده و ۱۱.۳ درصد جمعیت فعال این منطقه را دربر می گیرد.

    اما نرخ بیکاری در آلمان، برترین اقتصاد حوزه پولی یورو در ماه آوریل روندی نزولی دارد و از رقم ۶.۵ درصد جمعیت فعال این کشور به ۶.۴ درصد رسیده است. این پایین ترین نرخ بیکاری طی ۲۰ سال گذشته در این کشور است.

    Ver video "سایه خطر تورم منفی از حوزه پولی یورو دور می شود"

  • اختلاف نظر در کمیته سیاست پولی بانک مرکزی اروپا

    بانک مرکزی اروپا برای اولین بار روز پنجشنبه گزارش آخرین نشست کمیته سیاست پولی این نهاد را منتشر کرد.

    در این گزارش وجود اختلاف نظر بین سیاستگذاران این نهاد درباره برنامه بازخرید اوراق قرضه دولتی به چشم می خورد. هدف از این برنامه مقابله با نرخ بسیار پایین تورم و خطر تورم منفی در حوزه پولی یورو بوده است.

    برخی اعضای بانک مرکزی اروپا اجرای این برنامه را ساز و کاری موثر و یک سیاست پولی کامل می دانند. در مقابل عده ای اعتقاد دارند اجرای چنین طرحی باید در موارد بسیار ضروری و بعنوان آخرین راه حل این نهاد به مرحله اجرا درآید.

    Ver video "اختلاف نظر در کمیته سیاست پولی بانک مرکزی اروپا"

  • هشدار رییس بانک مرکزی اروپا نسبت به تعلل برای مبارزه با نرخ تورم

    ماریو دراگی، رییس بانک مرکزی اروپا روز پنجشنبه نسبت به واکنش دیر برای مهار نرخ بسیار پایین تورم در حوزه پولی یورو و عدم مبارزه موثر با خطر تورم منفی در این منطقه هشدار داد.

    به اعتقاد آقای دراگی برنامه رسیدن به نرخ تورم ۲ درصدی در میان مدت باید در الویت قرار گیرد.

    ماریو دراگی در سخنان خود از بانک های مرکزی کشورهای عضو حوزه پولی یورو خواست تا برای رسیدن به اهداف این نهاد در زمینه نرخ تورم تلاش کنند.

    رییس بانک مرکزی اروپا پیش از این نیز از آمادگی نهاد تحت امرش برای ایجاد تحول در سیاستهای پولی خود در نشست دهم مارس سال جاری خبر داده بود.

    اجرای برنامه بازخرید ماهانه اوراق قرضه دولتی یکی از مهمترین تدابیر بانک مرکزی اروپا برای مقابه با نرخ بسیار پایین تورم در حوزه پولی یوروست.

    نرخ تورم در حوزه پولی یورو در ماه ژانویه سال جاری چهار دهم درصد بوده که نسبت به ماه دسامبر رشدی معادل ۰.۲ درصد داشته است.

    Ver video "هشدار رییس بانک مرکزی اروپا نسبت به تعلل برای مبارزه با نرخ تورم"

  • افزایش نرخ تورم در ترکیه

    نرخ تورم در ترکیه در ماه آوریل سال جاری در بازه زمانی یک ساله افزایش یافته و به رقم ۷.۹۱ درصد رسیده است. این نرخ تورم نسبت به ماه مارس ۰.۳۰ درصد رشد دارد.

    بانک مرکزی ترکیه نیز پیش بینی های خود از نرخ تورم در سال ۲۰۱۵ را تغییر داده است. ابتدا پیش بینی می شد این نرخ تا پایان سال ۵.۵ درصد باشد اما اکنون آخرین ارزیابی ها این نهاد رقم ۶.۸ درصد را پیش بینی کرده است.

    تضعیف ارزش لیره ترکیه در برابر دلار آمریکا از جمله مهمترین عامل افزایش نرخ تورم در ترکیه است. انتظار می رود بانک مرکزی ترکیه تدابیر حمایتی از واحد پولی کشور را به مرحله اجرا درآورد.

    Ver video "افزایش نرخ تورم در ترکیه"

  • کاهش نگران کننده نرخ تورم در یونان

    نرخ تورم در یونان روندی نزولی دارد. موسسه آمار یونان روز دوشنبه اعلام کرد نرخ تورم در این کشور در ماه اکتبر ۱.۷ درصد کاهش یافته است. این در حالی است که در ماه سپتامبر نیز نرخ تورم ۰.۸ درصد پایین آمده بود.

    به نظر می رسد یونان پس ماهها درگیری با رکود اقتصادی، اینبار باید با خطر تورم منفی مقابله کند.

    روند نزولی نرخ تورم از حدود ۲۰ ماه پیش در این کشور آغاز شد. در ماه نوامبر سال ۲۰۱۳ نرخ تورم در کشور ۲.۹ درصد کاهش یافته بود.

    خطر تورم منفی اقتصاد حوزه پولی یورو را نیز تهدید می کند.

    Ver video "کاهش نگران کننده نرخ تورم در یونان"

  • کاهش تقاضا و افت رشد بخش خصوصی در حوزه پولی یورو

    روند رشد اقتصادی بخش خصوصی در حوزه پولی یورو در ماه سپتامبر سال جاری میلادی افت پیدا کرده و به پایین ترین حد خود طی ده ماه گذشته رسیده است.

    موسسه مالی مارکیت با انتشار این خبر کاهش میزان تقاضا در این منطقه را از عوامل این افت معرفی کرده است. کاهش سطح قیمتها و پایین بودن بیش از حد نرخ تورم در حوزه پولی یورو افت میزان تقاضا را در پی داشته است.

    سیاستگذاران بانک مرکزی اروپا همواره نگران افت بیش از حد قیمتها در حوزه پولی یورو هستند و در تلاشند تا نرخ تورم در این منطقه را تا حدی بالا ببرند.

    Ver video "کاهش تقاضا و افت رشد بخش خصوصی در حوزه پولی یورو"

  • افزایش نرخ تورم در حوزه پولی یورو پس از ماهها روند نزولی

    نرخ تورم در حوزه پولی یورو پس از ۵ ماه روند نزولی سرانجام در ماه مه ۰.۳ درصد افزایش یافته است. این نرخ در ماه آوریل صفر اعلام شده بود.

    داده های موسسه آمار اروپا نشان می دهد در بخشهای خدمات و مواد غذایی قیمتها بیشترین افزایش را داشته است.

    بدین ترتیب آمار نرخ تورم نشان میدهد خطر ابتلای منطقه به تورم منفی تا حدودی از بین رفته است. بانک مرکزی اروپا برای از بین بردن این خطر با تزریق پول به بدنه اقتصاد حوزه پولی یورو در ماه مارس یک برنامه بازخرید ماهانه اوراق قرضه دولتی را اجرا کرده است.

    Ver video "افزایش نرخ تورم در حوزه پولی یورو پس از ماهها روند نزولی"

  • کاهش ارزش یورو در برابر دلار آمریکا

    ارزش یورو در برابر دلار آمریکا روندی نزولی به خود گرفته است. روز جمعه در بازار معاملات ارزی هر یورو یک دلار و ۲۰ سنت مورد معامله قرار گرفته است. ارزش یورو در برابر دلار به پایین ترین حد خود از سال ۲۰۱۰ تنزل پیدا کرده است.

    براساس گزارشها در طول سال ۲۰۱۴ میلادی حدود ۱۲ درصد از ارزش یورو در برابر دلار کاسته شده است.

    یکی از عوامل ادامه یافتن روند نزولی ارزش یورو مصاحبه روز جمعه ماریو دراگی، رییس بانک مرکزی اروپا با روزنامه اقتصادی «هاندلسبلت» چاپ دوسلفدورف آلمان عنوان شده است. در این مصاحبه رییس بانک مرکزی اروپا از آمادگی این نهاد برای ایجاد تغییرات تکنیکی و ایجاد تحول کمیتی و کیفیتی در تدابیر حمایت اقتصادی خبر داده است.

    هدف اصلی بانک مرکزی از اعمال این تدابیر مبارزه موثر با نرخ بسیار پایین تورم در حوزه پولی یورو و خطر تورم منفی عنوان شده است.

    نرخ تورم در این منطقه در ماه نوامبر سال ۲۰۱۴ میلادی تنها ۰.۳ درصد بوده است. با توجه به کاهش روز افزون قیمت نفت در بازارهای جهانی این نرخ قابلیت کاهش مجدد دارد.

    Ver video "کاهش ارزش یورو در برابر دلار آمریکا"

  • بانک مرکزی اروپا متعهد به تشدید تدابیر حمایتی در صورت ضرورت

    نشست ماهانه بانک مرکزی اروپا در ساختمان جدید این نهاد در فرانکفورت به ریاست ماریو دراگی روز پنجشنبه برگزار شد.

    با وجود اراده این نهاد برای تقویت بنیه اقتصادی حوزه پولی یورو، مدیران آن برای کاهش مجدد نرخ بهره بانکی به توافق نرسیدند. بنابراین نرخ بهره بانکی بانک مرکزی اروپا همچنان ۰.۰۵ درصد باقی ماند.

    ماریو دراگی، رییس بانک مرکزی اروپا در جریان یک کنفرانس خبری پس از نشست یاد شده گفت: «اگر لازم باشد برای پاسخگویی به خطرات ناشی از نرخ بسیار پایین تورم در دوره ای طولانی پاسخ گفت، هیئت مدیره متفقا نسبت به تعهداتش درباره استفاده از ساز و کارهای غیر متعارف پایبند است. موضوعی که کار را پیچیده می کند ایجاد تغییر در آهنگ و ساختار تدابیر اتخاذ شده در آغاز سال آینده است. ما تدابیر مقدماتی فنی برای اعمال این ساز و کارها را تشدید کرده ایم.»

    بانک مرکزی اروپا نسبت به خطر ابتلای حوزه پولی یورو به تورم منفی بسیار نگران است. این نهاد نسبت به پیش بینی های خود درباره نرخ تورم در این منطقه تجدیدنظر کرد. بر اساس پیش بینی های جدید نرخ تورم تا پایان سال ۲۰۱۴ میلادی ۰.۵ درصد و در سال ۲۰۱۵ هفت دهم درصد خواهد بود. این درحالی است که پیش از این نرخ تورم بالاتر پیش بینی می شد.

    تره ور ویلیامز، رییس اقتصاددانان بخش فعالیتهای بازرگانی بانک لویدز می گوید: «پاسخ مناسب برای بازگشت به رشد اقتصادی، اعمال اصلاحات اساسی، اجرای سیاست پولی انعطافی و احتمالا کاهش مالیتها است. می دانیم که اجرای اصلاحات اساسی بسیار دشوار است. از نقطه نظر سیاست پولی دراگی به وضوح با همه اهرمهایی که در اختیار دارد کار می کند.»

    مقامات بانک مرکزی اروپا نسبت به رشد اقتصای در حوزه پولی یورو نیز بدبین هستند و پیش بینی های خود را در این زمینه تغییر داده اند. براساس پیش بینی های جدید میزان رشد اقتصادی در این منطقه تا پایان سال ۲۰۱۴ میلادی ۰.۸ درصد و در سال آینده تنها یک درصد خواهد بود. در پیش بینی های قبلی این رشد برای سال جاری میلادی ۰.۹ درصد و برای سال ۲۰۱۵ میلادی ۱.۶ درصد ارزیابی شده بود.

    Ver video "بانک مرکزی اروپا متعهد به تشدید تدابیر حمایتی در صورت ضرورت"

  • تدابیر بانک مرکزی سوئد برای مقابله با نرخ تورم منفی در کشور

    بانک مرکزی سوئد برای مقابله با نرخ تورم منفی در کشور یک سری تدابیر حمایت اقتصادی را به مرحله اجرا در می آورد.

    بر این اساس نرخ بهره بانکی این نهاد از صفر به منفی ۰.۱ درصد تنزل یافت. از سوی دیگر برنامه خرید اوراق قرضه دولتی نیز از سوی بانک مرکزی اجرا خواهد شد. میزان خرید این اوراق تا سقف یک میلیارد و ۴۰ میلیون یورو گزارش شده است.

    در سوئد از سال ۲۰۱۲ قیمتها و نرخ تورم روندی نزولی به خود گرفت و اکنون این نرخ با هدف از پیش تعیین شده بانک مرکزی این کشور یعنی ۲ درصد فاصله زیادی دارد.

    با انتشار این خبر ارزش کرون واحد پولی سوئد در بازار مبادلات ارزی حدود ۲ درصد کاهش یافت.

    Ver video "تدابیر بانک مرکزی سوئد برای مقابله با نرخ تورم منفی در کشور"

  • هشدار صندوق بین الملی پول نسبت به روند کند رشد اقتصاد جهان

    صندوق بین المللی پول روز پنجشنبه نسبت به محبوس ماندن حوزه پولی یورو در دام نرخ بسیار پایین تورم و رشد ناچیز اقتصادی هشدار داد و خواهان اقدامات ملموس تر بانک مرکزی اروپا شد.

    کریستین لاگارد، رییس این نهاد درباره رشد جهانی اقتصاد می گوید: «علیرغم کاهش قیمت نفت و رشد اقتصادی قوی ایالات متحده آمریکا ما شاهد آن هستیم که رشد جهانی اقتصاد با مانع برخورد می کند. اگر به نقشه نگاهی بیاندازیم تنها ایالات متحده است که امسال مستعد ایجاد تغییر در روند فعلی است. این در حالی است که رشد اقتصادی در منطقه پولی یورو، ژاپن و قدرتهای نوظهور اقتصادی که فراموش نکنیم موتور رشد اقتصاد جهان بودند، ضعیف خواهد بود.»

    صندوق بین المللی پول اعتقاد دارد سقوط قیمت نفت نه تنها به نفع اقتصاد حوزه پولی یورو نیست بلکه این منطقه را دچار تورم منفی نیز می کند.

    Ver video "هشدار صندوق بین الملی پول نسبت به روند کند رشد اقتصاد جهان"

  • افزایش اندک نرخ تورم در ژاپن در ماه مارس

    نرخ تورم در ژاپن در ماه مارس سال جاری ۰.۲ درصد افزایش یافته است. در بازه زمانی یک ساله نیز نرخ تورم در این کشور ۲.۲ درصد رشد دارد.

    با این وجود پیش بینی می شود این نرخ در ماههای آینده روندی نزولی به خود گیرد امری که می تواند سیاستگذاران بانک مرکزی ژاپن را به ادامه اجرای تدابیر حمایت اقتصادی ترغیب کند.

    دولت ژاپن پیش بینی می کند نرخ تورم تا پایان سال ۲۰۱۵ میلادی کمتر از ارزیابی های اولیه تنها ۰.۸ درصد باشد. اقتصاد ژاپن مدتها با تورم منفی درگیر بود. این نرخ تورم از هدف از پیش تعیین شده بانک مرکزی این کشور یعنی ۲ درصد فاصله زیادی دارد.

    Ver video "افزایش اندک نرخ تورم در ژاپن در ماه مارس"

  • احتمال خرید اوراق قرضه دولتی توسط بانک مرکزی اروپا

    ماریو دراگی، رییس بانک مرکزی اروپا روز دوشنبه در صحن پارلمان اروپا و در مقابل کمیسیون اقتصادی و پولی این پارلمان در بروکسل از خرید اوراق قرضه دولتی در صورت ضرورت خبر داد.

    بدین ترتیب رییس این نهاد به گمانه زنی ها درباره احتمال ایجاد تحول در سیاستهای پولی بانک مرکزی اروپا پایان داد.

    رییس بانک مرکزی اروپا گفت: «اعمال تدابیر دیگر غیرمتعارف می تواند به خرید انواع اوراق قرضه منتهی شود. یکی از آنها خرید اوراق قرضه دولتی است.»

    هدف اصلی بانک مرکزی اروپا ایجاد تغییر در چشم انداز منفی امور اقتصادی در حوزه پولی یورو و مبارزه موثر با نرخ بسیار پایین تورم و در نتیجه خطر تورم منفی در این منطقه است.

    از سوی دیگر موضع بانک مرکزی اروپا با استقبال و واکنش مثبت بازارهای بورس اروپایی روبرو شد. ارزش سهام در اکثر این بازارها روز دوشنبه با رونق همراه بود.

    نرخ بهره استقراض دولتی اکثر کشورهای حوزه پولی یورو از جمله ایتالیا نیز کاهش یافت.

    Ver video "احتمال خرید اوراق قرضه دولتی توسط بانک مرکزی اروپا"

  • افزایش اندک نرخ تورم در حوزه پولی یورو

    نرخ تورم در حوزه پولی یورو در ماه مارس برای دومین ماه متوالی اندکی افزایش یافته است. امری که خطر گرفتاری این منطقه به تورم منفی را تا حدودی منتفی کرده است. با این وجود نرخ تورم هنوز منفی ۰.۱ درصد است.

    کندی روند کاهش قیمتها در ماه مارس نشان می دهد برنامه بازخرید ماهانه اوراق قرضه دولتی که توسط بانک مرکزی اروپا به مرحله اجرا درآمده نتایج مثبتی بدنبال داشته است.

    Ver video "افزایش اندک نرخ تورم در حوزه پولی یورو"

  • نرخ تورم در ژاپن باردیگر پایین می آید

    ژاپن که سالهاست اقتصادش با تورم منفی دست و پنجه نرم می کند بار دیگر نرخ تورم را برای سال مالی ۲۰۱۵ – ۲۰۱۶ با افت پیش بینی می کند. بدین ترتیب بانک مرکزی ژاپن این نرخ را یک درصد پیش بینی کرده که نسبت به پیش بینی های قبلی ۰.۷ درصد کاهش دارد.

    افت شدید ۶۰ درصدی قیمت نفت از ماه ژوئن سال ۲۰۱۴ از عوامل اصلی کاهش قیمتها در ژاپن محسوب می شود.

    انتظار می رود بانک مرکزی ژاپن برای مقابله با این روند برنامه توسعه اعطای وام و تشویق بانکها جهت ایجاد تسهیلات واگذاری وام را در دستور کار خود قرار دهد.

    از سوی دیگر بانک مرکزی اجرای برنامه بازخرید اوراق قرضه تا سقف ۵۴۶ میلیارد یورو در سال را ادامه خواهد داد.

    Ver video "نرخ تورم در ژاپن باردیگر پایین می آید"

  • نرخ تورم بسیار پایین در حوزه پولی یورو

    نرخ تورم در حوزه پولی یورو در ماه اوت با ۰.۲ درصد در مقایسه با یک سال گذشته تغییر چندانی پیدا نکرده است.

    سقوط قیمت نفت قیمتها را در بخش انرژی با کاهش مواجه کرده امری که در پایین ماندن نرخ تورم در حوزه پولی یورو نقش عمده ای ایفا کرده است.

    بانک مرکزی اروپا با اعمال تدابیر حمایتی خود از جمله اجرای برنامه بازخرید ماهانه اوراق قرضه دولتی در نظر دارد نرخ بسیار پایین تورم در حوزه پولی یورو را افزایش دهد. هدف این نهاد رسیدن به نرخ تورم دو درصدی در این منطقه است.

    Ver video "نرخ تورم بسیار پایین در حوزه پولی یورو"

  • تصمیم گیری فدرال رزرو درباره افزایش نرخ بهره در آمریکا

    بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه درباره افزایش نرخ بهره در این کشور تصمیم خواهد گرفت.

    کمیته سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا روزهای سه شنبه و چهارشنبه تشکیل جلسه خواهد داد تا درباره سیاستهای نوین تنظیم بازار و برقراری تعادل میان یک بازار کار منسجم و تورم موجود تصمیم گیری کند.

    از سال ۲۰۰۸ میلادی تاکنون، نرخ بهره در این کشور نزدیک صفر نگاه داشته شده و در مجموع از سال ۲۰۰۶ تا کنون نرخ بهره افزایش نیافته است.

    اقدام بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا در کاهش قابل توجه نرخ بهره، پس از اوج گیری بحران اقتصادی در این کشور در سال ۲۰۰۷ میلادی انجام شد و واکنشی بود به سقوط بورسها و رکودی که بانکها و مستغلات این کشور را دربر گرفته بود.

    Ver video "تصمیم گیری فدرال رزرو درباره افزایش نرخ بهره در آمریکا"

  • واکنش بازارهای مالی به تصمیم بانک مرکزی آمریکا

    تصمیم بانک مرکزی آمریکا مبنی بر عدم تغییر در نرخ بهره خود روز پنجشنبه تکلیف بازارهای مالی را روشن کرد.

    جانت یلن، رییس بانک مرکزی آمریکا ضمن تشریح سیاست پولی نهاد تحت امرش و تایید عدم تغییر در نرخ بهره ۰.۲۵ درصدی، معیارهایی چون وضعیت اقتصادی خارج از ایالات متحده و تحول نرخ تورم را در تعیین سیاست پولی این نهاد دخیل دانست.

    خانم یلن گفت: «پیشرفت روند بهبود اوضاع اقتصادی پس از رکود به اندازه کافی بالاست. وضعیت مصرف داخلی نیز به اندازه کافی مناسب است. با این حال با توجه به روشن بودن تریدهای زیادی نسبت به وضعیت اقتصادی در خارج و پیش بینی بسیار پایین بودن نرخ تورم، کمیته سیاست پولی اعتقاد دارد باید در انتظار شواهد و مدارک بیشتر ماند.»

    با انتشار تصمیم بانک مرکزی آمریکا شاخص مهم «اس اند پی ۵۰۰» بازار بورس نیویورک، معرف ۵۰۰ سهام برتر در این بازار با افت ۰.۲۶ درصدی مواجه شد. شاخص سهام داوو جونز نیز با کاهش ۰.۳۹ درصدی همراه بود.

    آندرئا کندوراش، از شرکت فرانسوی «مونسگور فینانس»، فعال در زمینه مدیریت سهام و کارگزاری در بازارهای مالی در واکنش گفت: «نکته مهم در کنفرانس خبری دیروز خانم یلن اشاره

    Ver video "واکنش بازارهای مالی به تصمیم بانک مرکزی آمریکا"

  • اتخاذ سیاستهای پولی نامتعارف از طریق «تسهیل کمی» از سوی بانک مرکزی اروپا

    ماریو دراگی، رییس بانک مرکزی اروپا همانطوری که پیشتر اعلام کرده بود از ابزار و امکانات تحت اختیارش برای بهبود اوضاع اقتصادی حوزه پولی یورو استفاده می کند.

    بانک مرکزی اروپا در پایان نشست روز پنجشنبه خود نسبت به اعمال برنامه بازخرید ماهانه اوراق قرضه دولتی و خصوصی اتخاذ تصمیم کرد.

    به نظر می رسد سیاستگذاران این نهاد با اعمال سیاست پولی نامتعارف «تسهیل کمی» رویه بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا را در پیش گرفته اند. این نهاد تا چندی پیش با اجرای این برنامه، ماهانه میلیاردها دلار به پیکره اقتصاد کشور پول تزریق می کرد.

    بدین ترتیب بانک مرکزی اروپا با خرید ماهانه اوراق قرضه دولتی و خصوصی با سر رسید ۷ تا ۱۰ ساله تا سقف ۶۰ میلیارد یورو حجم پول در گردش در حوزه پولی یورو را بالا می برد.

    هدف اصلی اتخاذ چنین تدابیری تسهیل در اعطای وام به شرکتها، کارخانجات و افراد است. بانک مرکزی امیدوار است با اجرای این برنامه با نرخ بسیار پایین تورم در حوزه پولی یورو و خطر تورم منفی در این منطقه مبارزه کند.

    مارک هیفله، مدیر دفتر سرمایه گذاری بانک یو بی اس می گوید: «دامنه برنامه بازخرید اوراق قرضه گسترده تر

    Ver video "اتخاذ سیاستهای پولی نامتعارف از طریق «تسهیل کمی» از سوی بانک مرکزی اروپا"

  • بانک مرکزی روسیه نرخ بهره بانکی خود را تغییر نداد

    بانک مرکزی روسیه در پایان نشست سیاست پولی این نهاد در روز جمعه نرخ بهره بانکی خود را از هشت درصد تغییری نداد.

    علیرغم این تصمیم، سیاستگذاران این بانک اعلام کرده اند در صورتی که نرخ تورم در کشور بار دیگر افزایش یابد و کاهش ارزش روبل، واحد پولی روسیه نسبت به دلار آمریکا ادامه پیدا کند، این نهاد آمادگی افزایش نرخ بهره بانکی خود را دارد.

    بانک مرکزی روسیه با انتشار بیانیه ای به روند روبه رشد قیمتها اشاره کرده و عامل اصلی آنرا تنش و درگیریهای ژئوپلیتیک اعلام کرده است.

    ماریا پوملنیکووا، تحلیلگر امور اقتصادی از رایف آیزن بانک در مسکو می گوید: «ما شاهد این موضوع هستیم که تاکید و توجه بانک مرکزی متوجه اثرات دراز مدت تحریمهای واردات مواد غذایی از کشورهای غربی بوده است و این نهاد به موضوع فکر نکرده که این تحریمها اثرات کوتاه مدت دارد. اما در صورت ادامه خطر و یا در صورت بوجود آمدن خطراتی جدید که با تحریمهای جدید اقتصادی و تحولات ژئوپلیتیک در ارتباط باشند بانک مرکزی تدابیر سیاست پولی خود را سخت تر خواهد کرد و نرخ بهره بانکی این نهاد افزایش خواهد یافت.»

    بانک مرکزی روسیه از فصل بهار سه بار نرخ بهره خود را افزایش داده بود. ارزیابی سیاستگذاران این نهاد اینست که نرخ بهره بانکی حال حاضر برای مقابله با نرخ تورم ۷.۶ درصدی و رساندن آن به چهار درصد در میان مدت کفایت می کند.

    Ver video "بانک مرکزی روسیه نرخ بهره بانکی خود را تغییر نداد"

  • برگزاری نشست دو روزه بانک مرکزی آمریکا

    کمیته سیاست پولی بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا آخرین اجلاس سال ۲۰۱۴ خود را در روزهای سه شنبه و چهارشنبه تشکیل می دهد.

    سیاست گذاران این نهاد به ریاست جانت یلن در شرایطی گردهم می آیند که آمار مربوط به نرخ بیکاری و شاخص مصرف در کشور در وضعیت مناسبی قرار دارند. امری که احتمال ایجاد تغییر در سیاست پولی بانک مرکزی را تقویت کرده است.

    با وجود این، سقوط روز افزون قیمت نفت در بازار معاملات نفتی و خطر افزایش نرخ تورم در آمریکا کمیته سیاست پولی را در اتخاذ تصمیم محتاط تر خواهد کرد.

    Ver video "برگزاری نشست دو روزه بانک مرکزی آمریکا"

  • برنامه خرید روزانه ارز بانک مرکزی روسیه ارزش روبل را کاهش داد

    تصمیم بانک مرکزی روسیه مبنی بر خرید ارز معادل ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون دلار در روز برای مقابله با سقوط ارزش روبل واحد پولی کشور و تامین ذخایر ارزی موجب شد ارزش روبل در برابر دلار آمریکا روز پنجشنبه با افت همراه باشد و در بازار مبادلات ارزی هر دلار بیش از ۵۰ روبل مورد معامله قرار گیرد.

    بر اساس گزارشها تنها در روز پنجشنبه ۱.۳۵ درصد از ارزش روبل در برابر دلار آمریکا کاسته شده است.

    اعمال تحریمهای اقتصادی کشورهای غربی علیه روسیه پس از آغاز درگیریها در اوکراین موجب شده این کشور گرفتار بحران اقتصادی شدیدی شود و با مشکلاتی چون افزایش نرخ تورم و کاهش ارزش روبل درگیر باشد.

    Ver video "برنامه خرید روزانه ارز بانک مرکزی روسیه ارزش روبل را کاهش داد"

  • آشفتگی در بازار بورس مسکو در پی قوت گرفتن احتمال تحریمهای جدید

    شدت گرفتن تنش و ناآرامی در اوکراین و سقوط قیمت نفت دربازار افت مجدد ارزش روبل در برابر دلار آمریکا را روز دوشنبه در پی داشته است.

    کاهش شدید ارزش روبل در برابر دلار آمریکا و یورو نرخ تورم در روسیه را به رقم ۱۱ درصد رسانده است.

    بازار بورس مسکو نیز روز دوشنبه آشفتگی را تجربه کرد. قوت گرفتن احتمال اعمال تحریمهای بیشتر اقتصادی کشورهای غربی علیه روسیه شاخص سهام دراواسط کار این بازار را ۴.۲۱ درصد دچار افت کرده است.

    دولت روسیه پیش بینی می کند رشد اقتصادی این کشور در سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۵ درصد افت داشته باشد.

    Ver video "آشفتگی در بازار بورس مسکو در پی قوت گرفتن احتمال تحریمهای جدید"

  • خروج ژاپن از رکود اقتصادی

    اقتصاد ژاپن در سه ماهه آخر سال ۲۰۱۴ میلادی نسبت به زمان مشابه در سال پیش از آن ۲.۲ درصد رشد داشته است.

    پیش از این رشد اقتصادی ژاپن دو فصل متوالی دچار افت گردید و این کشور وارد رکود اقتصادی شده بود. با این وجود آهنگ رشد اقتصادی این کشور در سه ماهه چهارم کمی کمتر از پیش بینی هاست.

    افزایش مالیات بر ارزش افزوده در ژاپن موجب شده بود میزان مصرف در این کشور بطور محسوسی کاهش یابد و اقتصاد آنرا در سراشیبی قرار دهد.

    انتظار می رود بانک مرکزی ژاپن برای سر و سامان بخشیدن به اوضاع اقتصادی و مبارزه با نرخ تورم منفی در کشور، اجرای برنامه های حمایتی خود را ادامه دهد.

    Ver video "خروج ژاپن از رکود اقتصادی"

  • بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را افزایش نداد

    از میزان ثبت نام جویندگان کار در مراکز کاریابی ایالات متحده آمریکا در ماه ژوئن کاسته شده است. براساس آمار وزارت کار آمریکا در این زمان ۲۷۶ هزار ثبت نام جدید به عمل آمده که نسبت به ماه پیش از آن ۱۲ هزار تقاضا کمتر ثبت شده است.

    نرخ بیکاری در ایالات متحده در ماه مه سال جاری به رقم ۵.۵ درصد جمعیت فعال این کشور رسیده است.

    برغم این آمار جانت یلن، رییس بانک مرکزی آمریکا در پایان نشست دو روزه کمیته سیاست پولی این نهاد اعلام کرد آمار مربوط به نرخ بیکاری و نرخ تورم در حدی نیست که افزایش نرخ بهره بانک مرکزی را توجیه کند.

    شتاب گیری روند رشد اقتصادی کشور، ادامه روند نزولی نرخ بیکاری و رسیدن به نرخ تورم دو درصدی عواملی هستند که می تواند در آینده ای نه چندان دور سیاستگذاران بانک مرکزی را برای بالا بردن نرخ بهره این نهاد ترغیب کند.

    Ver video "بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را افزایش نداد"

  • خوش بینی رییس بانک مرکزی اروپا نسبت به بهبود وضعیت اقتصادی در قاره سبز

    ماریو دراگی رییس بانک مرکزی اروپا دو شنبه در کمیسیون اقتصادی پارلمان اروپا تاکید کرد که به رشد اقتصادی قاره سبز خوش بین است و اعلام کرد بزودی بانک مرکزی اروپا کمکهای مالی به موسسات مالی بحران زده خواهد کرد.

    وی گفت شاخص های اقتصادی امیدوار کننده هستند و نشان دهنده بهتر شدن اوضاع در اروپا می باشند. او دلیل این رشد اقتصادی را ماحصل طرحهای خرید اوراق بورس بهادار و مقابله با کاهش تورم دانست.

    وی همچنین در پاسخ به نماینده چپ گرای پرتغالی پارلمان اروپا که او را بدلیل تحت فشار گذاشتن یونان بازخواست کرد، گفت: “آخر چگونه ما یونان را تحت فشار گذاشته ایم؟ ما تا به حال به آنها ۱۰۴ میلیارد یورو وام داده ایم. این مبلغ نزدیک به ۶۵ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور است. بالاترین رقم کمکی که در اروپا وجود دارد. چگونه می گویید ما یونان را تحت فشار قرار می دهیم. دیگر قضاوت با شماست.”

    وی هم چنین در سخنانش اعلام کرد که نرخ تورم همچنان نزدیک به صفر باقی می ماند چرا که قیمت نفت هم کاهش بی سابقه ای در بازارهای جهانی داشته است.

    Ver video "خوش بینی رییس بانک مرکزی اروپا نسبت به بهبود وضعیت اقتصادی در قاره سبز"

  • تاثیر پیروزی حزب لیکود اسرائیل بر بازارهای مالی

    اگرچه تشکیل دولت ائتلافی جدید اسرائیل دو تا سه هفته طول خواهد کشید، اما حتی پیش از آغاز به کار این دولت، پیروزی حزب لیکود در انتخابات اخیر، تاثیر خود را بر رفتار سرمایه گذاران در بازار ارز و سهام این کشور گذاشته است.

    با پیروزی دوباره بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز چهارشنبه ارزش سهام انرژی و سهام دارویی تل اویو، و همچنین قیمت شِکِل (واحد پول اسرائیل) در بازارهای جهانی افزایش یافت.

    سرمایه گذاران اسرائیل نیز در انتظار اعلام تصمیم جدید بانک مرکزی آمریکا هستند، چراکه این موضوع نیز بر سطح معاملات و نرخ برابری شِکِل با دلار تاثیر خواهد گذاشت.

    پیش بینی می شود در دولت ائتلافی جدید و موشه کالون در پست وزارت اقتصاد قرار بگیرد، در این صورت سیاستهای مربوط به کاهش هزینه های زندگی و کنترل میزان تورم و کنترل بیشتر بانکها در این کشور را اجرا کند.

    Ver video "تاثیر پیروزی حزب لیکود اسرائیل بر بازارهای مالی"

  • رشد بالای خرده فروشی در آلمان

    رشد میزان خرده فروشی در آلمان در ماه آوریل سال جاری بیشتر از پیش بینی ها بوده و به رقم ۱.۷ درصد رسیده است. در بازه زمانی یک ساله نیز خرده فروشی در قدرتمندترین اقتصاد حوزه پولی یورو ۱ درصد رشد به خود دیده است.

    نرخ تورم پایین در آلمان همچنین پایین بودن نرخ بیکاری و بهره بانکی از جمله محرکهای مهم مصرف در این کشور محسوب می شوند. اخیرا مصرف داخلی نقش کلیدی را در رشد اقتصادی آلمان ایفا کرده است. این درحالی است که معمولا تجارت خارجی موتور اقتصادی این کشور بشمار می رود.

    Ver video "رشد بالای خرده فروشی در آلمان"

  • کاهش نرخ تورم در ماه مارس در منطقه یورو

    قیمت کالاها در منطقه یورو بار دیگر در ماه مارس کاهش یافت.

    بر اساس اعلام سازمان آمار اروپا (یورو استات) قیمت کالاهای مصرفی در ۱۹ کشور عضو این منطقه، در ماه ژانویه ۰.۶ درصد، در ماه فوریه ۰.۳ درصد و سرانجام در ماه مارس ۰.۱ درصد نسبت به مدت مشابه در سال قبل کاهش یافته است.

    نرخ کاهش قیمتها بسیار کم است و پیش بینی می شود بزودی قیمت کالاها و خدمات دوباره افزایش یابد.

    در همین حال، نرخ بیکاری نیز در این منطقه به پایین ترین سطح خود طی سه سال اخیر رسیده است که نشان دهنده تحرک بیشتر در فعالیتهای اقتصادی و احتمالا افزایش نرخ تورم خواهد بود.

    در این گزارش ذکر شده است که عمده ترین علت کاهش قیمت کالاهای مصرفی، کاهش قیمت حامل های انرژی بوده است.

    Ver video "کاهش نرخ تورم در ماه مارس در منطقه یورو"

  • نشست گروهی از سیاستمداران و تجار در وین برای کمک به اقتصاد اوکراین

    گروه جدیدی از دولتمردان بین المللی، اتحادیه ها تجاری و کارفرمایان تشکیل شده تا به بازسازی اقتصاد اوکراین کمک کنند که اکنون در آستانه فروپاشی است.

    با افزایش تورم، کاهش تولید ناخالص داخلی و کمبود ارز، وظیفه این گروه جدید آن است که با یک برنامه بازسازی اقتصادی چند میلیارد دلاری، به تشویق سرمایه گذاری خارجی بپردازند. اوکراین در وضعیت گریزناپذیر قرار گرفته است. از یک سو کسب و کارها بشدت به سرمایه گذاری نیاز دارد و از سوی دیگر سرمایه گذاران خارجی تمایلی به این کار ندارند.

    لورنس پریسو، رئیس پیشین تشکل کارفرمایان فرانسه (مدف) می گوید: «مهمترین دارایی اوکراین مردمش هستند. منابع انسانی فوق العاده و با استعدادی در اوکراین هست که دارای پیشینه آموزشی بسیار خوبی اند.»

    این تشکل در وین بوسیله دیمیترو فیرتاش تاجر بحث انگیز اوکراینی گردهم آمده اند. این گروه مدعی است برای مدرنیزه کردن اوکراین برنامه و توصیه هایی دارد.

    برنارد هنری لوی، فیلسوف و نویسنده فرانسوی که در نشست این گروه شرکت کرده، می گوید: «برای بنای یک اقتصاد شکوفا، باید بنیادها و ریشه های اخلاقی و سیاسی سالمی داشته باشید.»

    این گروه

    Ver video "نشست گروهی از سیاستمداران و تجار در وین برای کمک به اقتصاد اوکراین"

  • سقوط تاریخی ارزش روبل در برابر دلار آمریکا

    تصمیم بانک مرکزی روسیه مبنی بر افزایش نرخ بهره خود از ۸ به ۹.۵ درصد جهت مبارزه با نرخ تورم بالا در کشور واکنش منفی بازار مبادلات ارزی را بدنبال داشته است.

    بدین ترتیب در این بازارها روز جمعه، ارزش روبل واحد پولی روسیه در برابر دلار آمریکا به پایین ترین سطح خود در تاریخ تنزل پیدا کرد و هر دلار کمی بیش از ۴۳ روبل داد و ستد شد.

    کاهش ارزش روبل در برابر دلار از نتایج اعمال تحریمهای اقتصادی علیه روسیه توسط کشورهای غربی در بحران اوکراین ارزیابی می شود. در پی اجرای این تحریمها سرمایه گذاران زیادی خاک روسیه را ترک کرده اند.

    کاهش قیمت نفت و گاز در بازارهای جهانی از دیگر عوامل سقوط ارزش روبل است. قسمت اعظم درآمد روسیه از فروش نفت و گاز تامین می شود.

    Ver video "سقوط تاریخی ارزش روبل در برابر دلار آمریکا"

  • افزایش دور از انتظار نرخ تورم در بازار کالاهای مصرفی آمریکا

    قیمت کالاهای مصرفی در ایالات متحده آمریکا، در ماه اکتبر افزایش دور از انتظاری داشت و شواهد حاکی از ادامه این روند در ماه های پیشِ رو است.

    وزارت کار آمریکا، سه شنبه با انتشار گزارشی اعلام کرد که کاهش قیمت گازوئیل، باعث ایجاد تحرک دربازار مسکن و دارو و در نتیجه، افزایش شاخص قیمت مصرف کننده شده است.

    نرخ تورم در بازار کالاهای مصرفی، منهای بازار مواد غذایی و حامل های انرژی در ماه اکتبر در ایالات متحده آمریکا ۱ و هفت دهم درصد افزایش یافته است. در همین زمان، حوزه پولی یورو، در بازار مشابه با تورمی معادل ۴ دهم درصد مواجه بود است.

    در ایالات متحده آمریکا همچنین، قیمت مواد غذایی پس از افزایش ۳ دهم درصدی در ماه سپتامبر، در ماه اکتبر هم ۲دهم درصد بالا رفت.

    با نزدیک شدن به کریسمس و جشن های سال نوی میلادی، روند افزایش قیمت های کالاهای مصرفی در آمریکا، احتمالا با آهنگ پرشتاب تری ادامه خواهد یافت.

    Ver video "افزایش دور از انتظار نرخ تورم در بازار کالاهای مصرفی آمریکا"

  • رشد خوشبینی اقتصادی در میان آلمانی ها

    بنا بر گزارش موسسه تحقیقات بازار«جی اف کی» روحیه مصرف در میان آلمانی ها طی سیزده سال اخیر هرگز تا به این اندازه بالا نبوده، که یکی از دلایل آن امیدواری به داشتن درآمدی بالاتر در آینده است.

    آلمان هم اکنون اولین قدرت اقتصادی منطقه یورو محسوب می شود.

    در سال ۲۰۱۴ میلادی دستمزد نیروی کار در آلمان ۱.۷ درصد افزایش یافت؛ امری که باعث بالا رفتن خوشبینی در میان آلمانی ها و افزایش میزان مصرف و درنهایت تقویت رشد اقتصادی این کشور در سال جدید میلادی نیز می شود.

    علاوه بر نرخ پایین بیکاری و همچنین تورم پایین، سیاستهای بانک مرکزی اروپا در کاهش ارزش یورو نیز باعث شد که صادرات آلمان به خارج از منطقه یورو از قدرت رقابتی بالایی برخوردار باشد.

    Ver video "رشد خوشبینی اقتصادی در میان آلمانی ها"

  • نرخ بهره بانک مرکزی اروپا تغییری نکرد

    سیاستگذاران بانک مرکزی اروپا در جریان نشست سیاست پولی روز چهارشنبه خود در فرانکفورت در نرخ بهره بانکی ۰.۰۵ درصدی این نهاد تغییری ایجاد نکردند.

    بانک مرکزی اروپا در ماه سپتامبر سال گذشته نرخ بهره بانکی خود را به پایین ترین حد تاریخی تنزل داده بود.

    این نهاد از ماه مارس سال جاری برای مقابله با روند نزولی نرخ تورم و بالا بردن روند رشد اقتصادی در حوزه پولی یورو اجرای برنامه بازخرید اوراق قرضه دولتی را در دستور کار خود قرار داده است.

    Ver video "نرخ بهره بانک مرکزی اروپا تغییری نکرد"

  • برگزاری جلسه پرسش و پاسخ ولادیمیر پوتین با شهروندان روسیه

    ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه روز پنج شنبه ۲۷ فروردین، به سنت هرساله در تلویزیون ملی «روسیه ۲۴» حاضر شد و بطور مستقیم به پرسشهای شهروندان این کشور در موضوعات مختلف پاسخ گفت.

    بیش از ۲.۵ میلیون پرسش از طریق اینترنت و دیگر ابزارهای ارتباطی ارسال شده بود و با توجه به فشار تحریم های بین المللی، بخش عمده پرسشها درباره اقتصاد روسیه و معاش ساکنان آن بود.

    آقای پوتین در ابتدای این جلسه گزارشی از وضعیت اقتصادی این کشور طی سال گذشته را ارائه داد و گفت: «من به مدیران کسب و کار گفته ام که انتظار لغو تحریمها را نداشته باشید. زیرا این یک موضوع کاملا سیاسی و ابزار آنها برای اجبار روسیه به همکاری است. بعضی کشورها می خواهند توسعه را در روسیه مهار کنند و ضمنا من معتقدم این موضوع، بطور مستقیم ارتباطی با اتفاقاتی که در اوکراین روی می دهد، ندارد.»

    به گفته آقای پوتین، طی یک سال اخیر به دلیل کاهش قیمت نفت و اعمال تحریم های اقتصادی، نرخ تورم در روسیه به ۱۱.۴ درصد، نرخ بیکاری ۵.۸ درصد و میزان افت سرمایه گذاریها نیز به ۲.۵ درصد رسیده است، با این وجود میزان خروج سرمایه ها از کشور فاجعه بار نبوده و منابع

    Ver video "برگزاری جلسه پرسش و پاسخ ولادیمیر پوتین با شهروندان روسیه"

  • نرخ بهره بانک مرکزی بریتانیا تغییر نکرد

    سیاستگذاران بانک مرکزی بریتانیا (بانک انگلستان) روز پنجشنبه در نرخ بهره این نهاد یعنی نیم درصد تغییری ایجاد نکردند.

    نیم درصد پایین ترین حد تاریخی نرخ بهره بانک مرکزی بریتانیا محسوب می شود که شش سال پیش تعیین شده است.

    نرخ تورم منفی در ماه آوریل که از هدف ۲ درصدی بانک مرکزی فاصله زیادی دارد، و همچنین کندی روند رشد اقتصادی بریتانیا موجب شده است که سیاستگذاران این نهاد در پایان نشست کمیته سیاست پولی بانک مرکزی که روزهای چهارشنبه و پنجشنبه برگزار شد، در نرخ بهره بانکی خود تغییری ایجاد نکنند.

    کارشناسان اقتصادی پیش بینی می کنند تا سال ۲۰۱۶ این نرخ بهره تغییر نکند.

    Ver video "نرخ بهره بانک مرکزی بریتانیا تغییر نکرد"

  • افزایش شاخص اعتماد مصرف کنندگان آلمانی

    تحقیقات موسسه «گ اف ک» آلمان نشان می دهد اعتماد مصرف کنندگان این کشور به اوضاع اقتصادی در ماه مه افزایش داشته است.

    این موسسه که از حدود ۲ هزار مصرف کننده آلمانی تحقیقات بعمل آورده شاخص اعتماد مصرف کنندگان را در ماه مه ۱۰.۱ واحد اعلام کرده که نسبت به ماه قبل یک دهم واحد افزایش دارد.

    موسسه گ اف ک پیش بینی می کند علیرغم کندی آهنگ رشد اقتصادی آلمان در سه ماهه اول سال ۲۰۱۵، این روند صعودی در ماه ژوئن نیز ادامه داشته باشد.

    پایین بودن نرخ بیکاری و نرخ تورم همچنین افزایش میانگین حقوق و دستمزدها در بالا رفتن میزان مصرف در آلمان تاثیر داشته اند.

    Ver video "افزایش شاخص اعتماد مصرف کنندگان آلمانی"

  • «تنوع برای بقا» راه حل قزاقستان برای مواجهه با کاهش قیمت نفت

    قزاقستان با شعار «تنوع برای بقا» بدنبال آن است که با متنوع کردن صادرات محصولاتش با بحران رکود قیمت نفت مبارزه کند. به همین منظور آنها تقویت شرکت های کوچک و متوسط را در دستور کار خود قرار داده اند.

    از آغاز بحران کاهش قیمت نفت، قزاقستان بدنبال آزمودن انعطاف پذیری اقتصادی است. از سال ۲۰۱۴ ارزش پول ملی این کشور بشدت کاهش یافته و تورم در فوریه گذشته به ۱۵ درصد رسید. اقتصاد این کشور وابسته به فروش نفت و گاز است و ۶۰ درصد صادران قزاقستان به نفت خام اختصاص دارد. متنوع کردن صادرات و تقویت شرکت های کوچک و متوسط سیاست اصلی قزاقستان در وضع کنونی است.

    آمینا سرژووا گل توزیع می کند. اما با آغاز بحران بانک ها به او وام نمی دهند. از سوی دیگر او با مشکل پرداخت وام مسکنی روبروست که به دلار باید
    پس دهد. او می گوید: «به من وام نمی دهند و بهمین دلیل نمی توانم کارم را با باز کردن یک مغازه توسعه دهم. مشکلات دیگری هم دارم که باید برای آنها هزینه کنم اما در این وضعیت نمی توانیم کسب و کارمان را گسترش دهیم.»

    ایگور یک شرکت نساجی کوچک را با شش کارگر اداره می کند. آنها تی شرت و لباس زیر تولید می کنند. از نظر

    Ver video "«تنوع برای بقا» راه حل قزاقستان برای مواجهه با کاهش قیمت نفت"

  • افزایش اندک شمار جویندگان کار اسپانیایی

    در اسپانیا از ماه دسامبر تا ژانویه حدود ۷۸ هزار نفر بر تعداد افراد جوینده کار افزوده شده است. با این وجود این کمترین میزان افراد جوینده کار طی یک ماه در این کشور از سال ۲۰۰۷ اعلام شده است. در ماه ژانویه سال ۲۰۱۴ بیش از ۲۸۸ هزار نفر جوینده کار در مراکز کاریابی ثبت نام کرده بودند.

    علیرغم اینکه اقتصاد اسپانیا چندی است در مسیر رشد قرار گرفته است اما معضل بیکاری و نرخ بسیار پایین تورم همچنان اقتصاد این کشور را تهدید می کنند.

    Ver video "افزایش اندک شمار جویندگان کار اسپانیایی"

  • چالش های پیش روی دیلما روسف در دور جدید ریاست جمهوری برزیل

    برگزاری مراسم تحلیف ریاست جمهوری برزیل تحت تدابیر امنیتی. خانم دیلما روسف شصت و هفت ساله دور دوم ریاست جمهوری خود را در شرایط دشواری آغاز می کند. او میراث دار لولا دا سیلوا، رئیس جمهور پیشین است که وضعیت حزب کارگران برزیل را بهبود بخشیده بود.

    خانم روسف که یک اقتصاددان است، بعد از دوازده سال حضور در ساختار قدرت، به سختی توانست برای بار دوم به ریاست جمهوری برگزیده شود و هدایت کشوری را به عهده گیرد که دچار فساد و رسوایی های مالی است.

    ژیلبرتو براگا، تحلیل گر اقتصادی می گوید: «پیام صندوق های رأی آن بود که دولت باید برنامه های اجتماعی خود را ادامه دهد و مردم را از فقر و زندگی سطح پایین بیرون آورد. در عین حال باید به فکر تولید منابع برای این برنامه ها باشد و شرایط مناسب سرمایه گذاری را به وجود آورد. باید تورم را کنترل کند و مراقب پول کشور باشد.»

    نرخ بیکاری در برزیل از سال ۲۰۱۰ میلادی تا کنون در حال نزول است و امسال به رکورد تاریخی ۵/۴ درصد رسیده است. اما تورم از سال ۲۰۱۳ آهنگی فزاینده داشته است. قیمت محصولات مصرفی که در ماه اوت گذشته ۵/۶ درصد افزایش داشته مستقیما بر روی قدرت خرید طبقه متوسط تأثیر گذاشته است. نقطه ضعف دیگر کارنامه دولت برزیل، نرخ پایین رشد اقتصادی است. این میزان در سال ۲۰۱۴ منفی بوده و در سال ۲۰۱۵، برای پنجمین سال متوالی، از نیم درصد فراتر نخواهد رفت.

    به هر روی، مشکلات اقتصادی و اجتماعی هم چنان فراروی رئیس جمهوری برزیل در دور جدید خواهد بود. او از برنامه های اجتماعی رئیس جمهور پیش از خود که چهل میلیون نفر را از فقر بیرون کشید، بهره برده است. اما این برای بالا کشیدن اقتصاد کشور کافی نیست.

    خانم دیلما روسف باید با چالش های دیگری نیز دست و پنجه نرم کند. او باید غول نفتی پتروبراس را که یک شرکت بزرگ ملی است مدیریت کند، زیرا فساد گسترده در این شرکت تاکنون حتی دامن سیاست مداران حزب کارگران و احزاب نزدیک به آن را لکه دار کرده است، گر چه هیچ یک از آنان تا این زمان مورد پیگرد قرار نگرفته اند.

    دیلما روسف در عین حال نباید اجازه دهد تا پتروبراس که بزرگ ترین شرکت در این کشور است متضرر شود. پتروبراس نیاز به اعتمادسازی دوباره نزد مردم برزیل و سرمایه گذاران خارجی دارد.

    Ver video "چالش های پیش روی دیلما روسف در دور جدید ریاست جمهوری برزیل"

  • کاهش نرخ تورم در اسپانیا ادامه دارد

    داده های موسسه ملی آمار اسپانیا نشان می دهد نرخ تورم در این کشور در ماه مه سال جاری در مقایسه با یک سال گذشته ۰.۲ درصد کاهش یافته است. این یازدهمین ماه پیاپی است که نرخ تورم در اسپانیا روندی نزولی دارد.

    پس از آغاز بحران اقتصادی در سال ۲۰۰۸ میلادی اقتصاد اسپانیا دچار رکود شدید شد. اما این کشور توانست در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۳ پس از دریافت یک بسته کمک مالی از اتحادیه اروپا خود را از رکود اقتصادی رها سازد.

    Ver video "کاهش نرخ تورم در اسپانیا ادامه دارد"

  • رشد فعالیتهای اقتصادی حوزه پولی یورو در ماه مارس

    فعالیتهای اقتصادی در حوزه پولی یورو در ماه مارس رشد داشته است. شاخص موسسه مالی مارکیت نشان می دهد در این زمان میزان سفارشها در این منطقه به رقم ۵۴.۱ واحد رسیده که در بالاترین حد طی چهار سال گذشته قرار دارد.

    رشد اقتصادی بالا و پویایی اقتصاد آلمان، برترین اقتصاد حوزه پولی یورو از جمله عوامل مهم بالا رفتن روند فعالیتهای اقتصادی در این منطقه محسوب می شود.

    این آمار خبر خوبی برای بانک مرکزی اروپا خواهد بود، نهادی که برای سرعت بخشیدن به روند رشد اقتصادی در حوزه پولی یورو و مبارزه با خطر تورم منفی از ماه مارس برنامه بازخرید ماهانه اوراق قرضه دولتی خود را آغاز کرده است.

    Ver video "رشد فعالیتهای اقتصادی حوزه پولی یورو در ماه مارس"

  • «محافظه کاران بریتانیا از کارنامه اقتصادی خود بهره برداری نکردند»

    موضوع اقتصاد در هر کشوری در دنیا اغلب در کانون کارزار تبلیغات انتخاباتی قرار می گیرد. انتخابات سراسری بریتانیا هم از این قاعده مستثنی نبوده است.

    دانیله هارالامبوس، تحلیلگر سیاسی از موسسه اکونومیست اینتلجنس یونیت در همین راستا، تبلیغات حزب محافظه کار را در زمینه اقتصاد مفید و موثر ارزیابی نمی کند.

    وی می گوید:«حزب حاکم محافظه کار در سرمایه گذاری بر روی نقاط قوت خود و بهره برداری از آنها موفق نبوده است که عبارتند از کارنامه اقتصادی اشان از سال ۲۰۱۰ که بریتانیا را از رکود به رشد رساند و به پررشدترین اقتصاد فعلی گروه هفت تبدیل کرد و دیگری جایگاه نخست وزیری که از آن حزب محافظه کار است. محافظه کاران به جای این ها در کمپین خود با لحنی منفی حمله به شخص اد میلیبند را برگزیدند که بنظرم بسیاری از رای دهندگان را متجعب کرد.»

    حزب کارگر آقای میلیبند می گوید هزینه زندگی روزانه با حزب حاکم محافظه کار افزایش یافته و تحت نخست وزیری دیوید کامرون، دستمزدها با تورم همخوانی نداشته است.

    Ver video "«محافظه کاران بریتانیا از کارنامه اقتصادی خود بهره برداری نکردند»"

  • پوتین: کریمه جزئی از خاک روسیه می ماند

    ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در سخنرانی سالانه خود در پارلمان روسیه تاکید کرد، کریمه همواره جزئی از خاک این کشور باقی خواهد ماند.

    وی همچنین خطاب به جامعه جهانی و با اشاره به ادامه بحران اوکراین نسبت به احتمال وقوع جنگی دیگر در جهان هشدار داد.

    وی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد که روسیه سالی سخت را پیش رو خواهد داشت و این کشور باید بر خود متکی باشد.

    دولت روسیه روز چهارشنبه نسبت به بروز بحران اقتصادی در سال اینده میلادی هشدار داده بود.

    کاهش بهای نفت خام در بازار جهانی و تحریم های اقتصادی غرب علیه روسیه موانع عمده ای را برای سرمایه گذاری خارجی در این کشور ایجاد کرده است.

    طی یک سال گذشته، ارزش واحد پول روسیه در برابر ارزهای معتبر خارجی تا ۴۰ درصد کاهش یافته است و پیش بینی می شود که نرخ تورم در این کشور در سال آینده تاه ۱۰ درصد افزایش یابد.

    Ver video "پوتین: کریمه جزئی از خاک روسیه می ماند"

  • اقتصاد شکننده اوکراین علیرغم رسیدن به توافق آتش بس

    علیرغم رسیدن به یک توافق آتش بس در اوکراین مدتها درگیری و ناآرامی در شرق این کشور بر روی اقتصاد این کشور و «گریونا» واحد پولی این کشور اثر منفی داشته است.

    سقوط ارزش واحد پولی اوکراین از یازده روز پیش، پس از آنکه بانک مرکزی این کشور تصمیم گرفت تدابیر حمایتی خود را متوقف کند به خود شدت گرفته است. یکی از دلایل سقوط گریونا نرخ تورم بسیار بالا در اوکراین است. در ماه ژانویه این نرخ به رقم ۲۸ درصد رسیده است.

    بوریس کوشتیروک، اقتصاددان اوکراینی می گوید: «بانک مرکزی اوکراین اعلام کرد میزان کسری بودجه در سال ۲۰۱۴ به رقم ۵ میلیارد دلار رسیده است و امسال نیز این مسئله بسیار نگران کننده است. اما سئوالی که مطرح می شود اینست: تا کجا دولت می تواند به شرکتهای اوکراینی کمک کند برای اینکه آنها بتوانند پاسخگوی معیارهای اتحادیه اروپا باشند و بتوانند وارد بازارهای مختلف اروپایی شوند.»

    روبل روسیه که مدتی بود دچار افت شدیدی در برابر دلار آمریکا و یورو شده بود در ماه فوریه روند صعودی گرفته و حتی روز دوشنبه دو درصد به ارزشش افزوده شد. اما در مقابل، گریونا در برابر دلار روندی نزولی به خود گرفته است.

    صندوق

    Ver video "اقتصاد شکننده اوکراین علیرغم رسیدن به توافق آتش بس"

  • سیاستهای حمایتی بانک مرکزی اروپا برای حوزه پولی یورو و بانکهای یونان

    سیاستگذاران بانک مرکزی اروپا به ریاست ماریو دراگی روز پنجشنبه در نیکوزیا، پایتخت قبرس تشکیل جلسه دادند.

    در پایان این نشست، بانک مرکزی اروپا در نرخ بهره بانکی خود یعنی ۰.۰۵ درصد تغییری ایجاد نکرد.

    رییس بانک مرکزی اروپا در جریان یک کنفرانس خبری پس از نشست نیکوزیا گفت: «انعطاف پذیر کردن سیاستهای پولی بانک مرکزی اروپا در جهت حمایت و تقویت ظهور و توسعه مثبت اقتصاد حوزه پولی یوروست. ارتباط و دسترسی به بازارهای مالی همچنین هزینه های مربوط به استقراض بخش خصوصی از خارج از این منطقه نیز بهبود یافته است. خصوصا شرایط مربوط به استقراض شرکتها و اخذ وام خانوارها بهتر شده است.»

    اجرای برنامه بازخرید ماهانه اوراق قرضه دولتی این نهاد با هدف تزریق پول به حوزه پولی یورو و مبارزه با خطر تورم منفی، از روز دوشنبه آینده آغاز خواهد شد و تا سال ۲۰۱۶ ادامه خواهد یافت. بانک مرکزی اروپا ماهانه شصت میلیارد یورو اوراق قرضه خریداری خواهد کرد.

    اما ماریو دراگی درباره وضعیت یونان گفت: «بانک مرکزی اروپا تا امروز یکصد میلیارد یورو به یونان کمک مالی اعطاء کرده است. این کمک طی هجده ماه گذشته از ۵۰ میلیارد به ۱۰۰ می

    Ver video "سیاستهای حمایتی بانک مرکزی اروپا برای حوزه پولی یورو و بانکهای یونان"

  • بدبینی صندوق بین المللی پول نسبت به روند رشد اقتصادی حوزه پولی یورو

    صندوق بین المللی پول نسبت به پیش بینی های ماه ژوئیه خود درباره رشد اقتصادی حوزه پولی یورو تجدیدنظر کرد.

    بدین ترتیب بر اساس آخرین پیش بینی این نهاد رشد اقتصادی منطقه پولی یورو تا پایان سال ۲۰۱۴ میلادی ۰.۸ درصد خواهد بود. این رقم در پیش بینی های قبلی ۱.۱ درصد اعلام شده بود. برای سال ۲۰۱۵ نیز رشد اقتصادی این منطقه ۱.۳ درصد ارزیابی شده که از پیش بینی های قبلی ۰.۲ درصد کمتر است.

    اولیویه بلانشار، رییس اقتصاددانان صندوق بین المللی پول می گوید: «رشد اقتصادی حوزه پولی یورو عملا بسیار زود دچار افت شده است. این موضوع حتی در قلب این منطقه نیز مصداق دارد. این امر معیارهای زمانی که میراث گذشته هستند را منعکس می کند. منظور رشد اقتصادی ضعیف خصوصا در جنوب اروپا و سایر نقاط منطقه است که نقش مهمی در کندی روند بهبود امور اقتصادی ایفا می کنند.»

    نرخ بسیار پایین تورم و خطر تورم منفی در حوزه پولی یورو همچنین نرخ بالای بیکاری دو عاملی هستند که آهنگ رشد اقتصادی در این منطقه را با کندی مواجه کرده اند.

    صندوق بین المللی پول حتی رشد اقتصادی شاگرد ممتاز حوزه پولی یورو یعنی آلمان را نیز دچار افت می بیند. این نهاد در وضعیت کنونی نتایج اعمال سیاستهای بودجه ای سختگیرانه برای تثبیت بودجه کشورهایی چون آلمان را مثبت ارزیابی نمی کند.

    به اعتقاد صندوق بین المللی پول حوزه پولی یورو برای شتاب دادن به آهنگ رشد اقتصادی خود تنها نباید بر روی سیاستهای حمایتی بانک مرکزی اروپا تکیه داشته باشد. تقویت بخش بانکی و شرکتها، نهایی کردن پروژه اتحاد بانکی و اعمال اصلاحات اساسی به روند رشد اقتصادی این منطقه شتاب خواهد داد.

    Ver video "بدبینی صندوق بین المللی پول نسبت به روند رشد اقتصادی حوزه پولی یورو"

  • رهبر مخالفان در ونزوئلا به توطئه علیه رئیس جمهوری متهم شد

    یکی از رهبران مخالف در ونزوئلا به دست داشتن در توطئه علیه نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری متهم شد.

    ماریا کورینا ماچادو که طی ماه های گذشته همواره در راس اعتراض های خیابانی علیه رئیس جمهور سوسیالیست بوده با رد این اتهام آن را بهانه ای از سوی دولت برای خاموش کردن صدای اعتراض ها و منحرف کردن افکار عمومی از بحران اقتصادی کشور خواند.

    این رهبر مخالفان پس از آنکه ماه ها تحت بازجویی قرار داشت روز چهارشنبه در انظار عمومی ظاهر شد.

    در صورت اثبات این اتهام، او متحمل مجازات هشت تا شانزده سال زندان خواهد شد.

    در همین حال، لئوپولدو لوپز، دیگر رهبر مخالفان به اتهام تحریک به خشونت در اعتراض ها علیه دولت، از ماه فوریه سال جاری زندانی است.

    ونزوئلا از ۱۲ فوریه سال جاری شاهد اعتراض های خشونت آمیز مخالفان دولت بوده که ده ها کشته به جا گذاشته است.

    مخالفان با انتقاد از دولت مادورو به دلیل میزان جرم و جنایت و مشکلات اقتصادی، می گویند سیاست های او به کمبود کالاهای اساسی و نرخ بالای تورم منجر شده است.

    Ver video "رهبر مخالفان در ونزوئلا به توطئه علیه رئیس جمهوری متهم شد"

  • تظاهرات تولیدکنندگان لبنیات در مقابل کمیسیون اروپا

    روز پنجشنبه، گروهی از تولیدکنندگان لبنیات در اروپا، در مقابل ساختمان کمیسیون اروپا در بروکسل، دست به تظاهرات زدند و خواهان ادامه مقررات مربوط به سهمیه تولید شیر شدند.

    مشکل عمده این است که اروپا با مازاد تولید شیر روبروست که نتیجه آن سقوط بهای آن در بازار است.

    یکی از تظاهرکنندگان به یورونیوز گفت که از کمیسیون اروپا می خواهد سهمیه تولید شیر را فورا سه درصد کاهش بدهد تا تعادل در بازار فروش برقرار شود.

    تولیدکننده دیگری گفت اگر به تولیدکنندگان عمده اجازه تولید شیر بیش از حد داده شود، کشاورزان کوچکتر ورشکسته خواهند شد که نتیجه آن نهایتا کمبود شیر در اروپا ست.

    یکی از علل تورم بازار شیر و لبنیات، تحریمهای روسیه علیه لبنیات اروپا به تلافی تحریم های مالی اروپا علیه روسیه است.

    Ver video "تظاهرات تولیدکنندگان لبنیات در مقابل کمیسیون اروپا"

  • سقوط ارزهای قزاقستان و روسیه

    دولت قزاقستان اعلام کرد به دلیل کاهش قیمت جهانی نفت، ارزش پول رایج این کشور، «تنگه» را به حالت شناور در آورده است تا بتواند از تورم جلوگیری کند. نخست وزیر این کشور می گوید که دولت در بازار ارز وارد نخواهد شد تا روند عرضه و تقاضا تعیین کننده نرخ ارز باشد.

    روسیه، کشور همسایه قزاقستان نیز به دلیل کاهش قیمت نفت، با رکود اقتصادی مواجه است.

    روز پنج شنبه ارزش هر دلار آمریکا در قزاقستان به ۱۸۸ تنگه، یعنی به کمترین میزان در ۱۷ سال گذشته رسید. تنها دو روز پیش ارزش هر دلار برابر با ۲۵۰ تنگه بود.

    ارزش روبل روسیه نیز به رکورد جدیدی در شش ماه گذشته رسید به طوری که هر روبل روز پنج شنبه تنها ۷۵ یورو معامله شد. این پایین ترین حد نمادین ارزش روبل در برابر یورو، پول واحد اروپاست.

    هر دو کشور روسیه و قزاقستان از تولید کنندگان مهم نفت در منطقه و جهان به شمار می روند.

    Ver video "سقوط ارزهای قزاقستان و روسیه"

  • تظاهرات سراسری ضد دولتی در برزیل؛ «روسف باید کناره گیری کند»

    دیلما روسف، رئیس جمهوری برزیل دشوارترین روزهای خود را در حیات سیاسی اش می گذراند.

    مخالفان دولت که از عملکرد رئیس جمهوری خشمگین هستند امروز یکشنبه در تظاهرات سراسری شرکت می کنند تا بار دیگر با صدایی رساتر بگویند که دیلما روسف باید از مقامش کناره گیری کند.

    اما خانم روسف حاضر به عقب نشینی نیست و به فعالیتش ادامه می دهد. با اینکه او در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته برزیل برای دومین بار انتخاب شد اما نظر سنجی ها نشان می دهد که محبوبیت خانم روسف به هشت درصد افت کرده و از اینرو به منفورترین رییس جمهور طی سه سال گذشته و پس از دیکتاتوری نظامی تبدیل شده است.

    محبوبیت خانم روسف پس از افشای رسوایی فساد مالی در شرکت نفت و گاز دولتی پتروبراس به طرز بیسابقه ای کاهش یافت و مشکلات موجود در کنگره، تورم رو به رشد، مساله بیکاری، همگی وی را در وضعیت بحرانی قرار داده است.

    مخالفان سیاسی دولت می گویند که بخش زیادی از رشوه ها در دوره ریاست خانم روسف بر این شرکت صورت گرفته حال آنکه خانم روسف که پیشتر در تحقیقات دادستان کل تبرئه شده، شخصا هرگونه دخالت در آن رسوایی را رد می کند.

    Ver video "تظاهرات سراسری ضد دولتی در برزیل؛ «روسف باید کناره گیری کند»"

  • نرخ بیکاری در بریتانیا ثابت ماند

    نرخ بیکاری در بریتانیا از ماه اوت تا ماه اکتبر سال جاری ثابت مانده است. دفتر ملی آمار بریتانیا با اعلام این مطلب نرخ بیکاری را ۶ درصد جمعیت فعال کشور اعلام کرد که پایین ترین آمار از شش سال گذشته محسوب می شود.

    با توجه به افزایش حقوق و دستمزدها بالاتر از نرخ تورم در بریتانیا دیوید کامرون، نخست وزیر این کشور از کارکرد برنامه اقتصادی دولت ابراز خشنودی کرده است.

    بین ماههای اوت تا اکتبر تنها ۶۳ هزار نفر از تعداد افراد بیکار کاسته شده که تاثیری در پایین آوردن آمار کلی بیکاری نداشته است.

    Ver video "نرخ بیکاری در بریتانیا ثابت ماند"

  • دیلما روسف به دنبال احیای اقتصاد برزیل

    دیلما روسف، رئیس جمهوری برزیل که برای دومین بار به این سمت برگزیده شده است، با مشکلات اقتصادی متعددی از جمله مهار تورم بالا، جذب سرمایه گذاری و احیای اقتصاد برزیل روبروست.

    بازارهای برزیل که خواهان ایجاد تغییر در سیاستهای اقتصادی این کشور بودند، به ابقای خانم روسف در پست ریاست جمهوری، واکنشی منفی نشان دادند و ارزش سهام بورس سائوپائولو، صبح روز دوشنبه ۶ درصد کاهش یافت.

    سونیا فلوری، تحلیلگر سیاسی در این باره می گوید: «دولت با چالش های متعددی روبروست؛ بحران اقتصادی یکی از آنهاست که منجر به توقف رشد کشور شده است. اما دولت توانست بیکاری را مهار کند؛ موضوعی که یکی از مهمترین نگرانی های روسف محسوب می شد. فکر می کنم او موفق شد که این پیام را بخوبی به رای دهندگان منتقل کند که در وضعیتی که تمام جهان دچار بحران است، برزیل به حفظ اشتغال و افزایش سطح حداقل دستمزدها پرداخت. فکر می کنم به همین دلیل او برنده شد. او ثابت کرد که قادر به مدیریت کشور در وضعیت بحران است.»

    خانم روسف خود را متعهد کرده است که برای حل مشکلات اقتصادی این کشور، با مخالفان و منتقدان خود و همچنین مولدان کسب و کار همکاری کند و دو طبقه متوسط به بالا و جامعه فقیر برزیل را با یکدیگر آشتی دهد.

    فعالان اقتصادی در انتظارند تا ببینند خانم روسف برای اجرای اصلاحات چه کسی را به عنوان وزیر جدید اقتصاد این کشور معرفی خواهد کرد.

    Ver video "دیلما روسف به دنبال احیای اقتصاد برزیل"

  • حوزه پولی یورو رشد اقتصادی خود را بازیافته است

    به رغم وجود بحران بدهی های یونان، اقتصاد حوزه پولی یورو در مسیر رشد قرار گرفته است.

    شاخص فعالیت های تولیدی و ساخت و ساز موسسه مالی مارکیت در این منطقه در ماه ژوئن به رقم ۵۴.۱ واحد رسیده که نسبت به ماه پیش از آن نیم واحد رشد دارد. این بالاترین میزان رشد فعالیت های بخش تولید و ساخت و ساز در حوزه پولی یورو از سال ۲۰۱۱ میلادی محسوب می شود.

    مایک اینگرم، تحلیلگر از شرکت آمریکایی بی جی سی فعال در بخش ارائه خدمات مالی می گوید: «چند سالی بود که بانک مرکزی اروپا پشت فرمان خوابش برده بود. در نهایت این نهاد به اقتصاد منطقه یورو کمک کرد تا در شرایط خطر تورم منفی استقرار پیدا کند. دو معیاری که نقش مهمی داشتند کاهش قیمت نفت و افت ارزش یورو در برابر دلار آمریکا بود. این دو فاکتورهای مهم بهبود اوضاع اقتصادی در منطقه پولی یورو طی دوازده ماه گذشته است.»

    تولید ناخالص داخلی منطقه پولی یورو در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۵ میلای نیز ۰.۴ درصد رشد داشته است. بدین ترتیب پیش بینی می شود میزان رشد اقتصادی این منطقه تا پایان سال ۲۰۱۵ حدود ۲ درصد باشد.

    اجرای برنامه بازخرید ماهانه اوراق قرضه دولتی توسط بانک مرکزی

    Ver video "حوزه پولی یورو رشد اقتصادی خود را بازیافته است"

  • تدابیر روسیه برای مقابله با کاهش ارزش روبل

    کاهش بسیار شدید ارزش روبل، واحد پولی روسیه در برابر دلار آمریکا و یورو موجب شده مقامات این کشور برای مقابله با این بحران با دستپاچگی تدابیری بیاندیشند.

    فروش ارز یکی از تدابیری است که در دستور کار وزارت دارایی روسیه قرار گرفته است. انتشار این خبر ارزش روبل در برابر دلار را روز چهارشنبه ۲.۷ درصد افزایش داد.

    دیمیتری مدودف، نخست وزیر روسیه که روز چهارشنبه در دومین نشست اضطراری دولت در طی دو روز گذشته شرکت کرد گفت: «ما شاهد واکنش احساسی بازارها هستیم. این به نفع ما خواهد بود تا دوباره نظم را به بازار بازگردانیم. هیچ کس نه شهروندان، نه بانکها و نه صنعت از بی ثباتی نفع نمی برند.»

    با این تحولات شاخص سهام نیز در بازار بورس مسکو پس از مدتها، رونق به خود دید. ارزش سهام در این بازار در روز چهارشنبه ۱۴.۴۱ درصد افزایش یافت.

    روند نزولی ارزش روبل از روز دوشنبه سرعت گرفته است. این افت از زمان بحران مالی سال ۱۹۹۸ میلادی بی سابقه توصیف شده است.

    کاهش قیمت نفت و اعمال تحریمهای اقتصادی کشورهای غربی علیه روسیه سیستم اقتصادی کشور را دچار اختلال کرده و نرخ تورم را به رقم ۱۰ درصد رسانده است.

    مردم از بیم آنکه قیمت محصولات خارجی همانند تولیدات شرکت «آیکیا» و یا شرکت «اپل» به رقمی سرسام آور برسد به شعب این شرکتها هجوم آورده اند و اجناس آنها را خریداری می کنند.

    Ver video "تدابیر روسیه برای مقابله با کاهش ارزش روبل"

  • بررسی وضعیت و تحولات اروپا پس از بحران اقتصادی در کنفرانس بوداپست

    در بوداپست پایتخت مجارستان روز دوشنبه کنفرانسی تحت عنوان «لامفالوسی» درباره بررسی وضعیت و تحولات اروپا و اتحاد پولی پس از بحران اقتصادی برگزار شد.

    تصمیم بانک مرکزی اروپا مبنی بر اجرای برنامه بازخرید اوراق قرضه دولتی در این کنفرانس مورد بررسی قرار گرفت.

    گیئورگی ماتولسی، رییس بانک مرکزی مجارستان می گوید: «روئسای بانکهای مرکزی که امروز در این کنفرانس حضور دارند متفقا اعتقاد دارند که اتحادیه اروپا و حوزه پولی یورو به سیاستهای اقتصادی سنتی احتیاج ندارد بلکه به اعمال اصلاحات اساسی نیازمند است. ماریو دراگی اجرای یک برنامه عالی را آغاز کرده که پیش از هر چیز شامل حوزه پولی یورو می شود. اما تبعات این برنامه به کشورهای خارج از منطقه پولی یورو نیز می رسد. کاهش نرخ بهره استقراض دولتی و افزایش نقدینگی به رشد اقتصادی این کشورها کمک خواهد کرد.»

    بئاتریس آسبوت، خبرنگار یورونیوز در بوداپست می گوید: «۱۶ سال از آغاز به کار واحد پولی یورو می گذرد. امروز شاهد وجود شبه تورم منفی در منطقه پولی یورو هستیم. از آن زمان از خود می پرسیم آیا این واحد پولی در منطقه ای که دولتهای عضو هر کدام سیاستهای متفاوتی دار

    Ver video "بررسی وضعیت و تحولات اروپا پس از بحران اقتصادی در کنفرانس بوداپست"

  • اقتصاد غرب اوکراین متاثر از درگیریهای شرق این کشور

    اثرات جنگ و درگیری در شرق اوکراین بین نیروهای دولتی و جدایی طلبان طرفدار روسیه به مناطق غربی این کشور نیز سرایت کرده است. منطقه «ترانس کارپاتیا» از جمله این مناطق است.

    فعالیتهای اقتصادی ترانس کارپاتیا با رکود شدیدی مواجه شده است. مردم این منطقه اثرات ناآرامی ها در شرق کشور را به خوبی احساس می کنند.

    اوزکار بالوگ، اقتصاددان می گوید: «مانند سایر مناطق اوکراین، اثرات جنگ برای ترانس کارپاتیا محسوس است زیرا کشور در وضعیت جنگی به سر می برد. میزان خرده فروشی در سال جاری ۲۵ درصد کاهش یافته است. اما وضعیت اینجا نسبت به شرق اوکراین کمتر وخیم است. اما مردم اثرات جنگ را در زندگی روزمره خود مشاهده می کنند.»

    اعمال برنامه های اصلاحی که توسط صندوق بین المللی پول در ازای دریافت کمک مالی به اوکراین دیکته شده نرخ تورم را در کشور بالا برده و قدرت خرید مردم را کاهش داده است.

    بئاتریس آسبوت، خبرنگار یورونیوز در بوداپست می گوید: «ترانس کارپاتیا هیچگاه جزو مناطق ثروتمند اوکراین به شمار نمی رفت اما جنگ وضعیت را بدتر کرده است. میانگین حقوق حدود ۱۲۰ یورو در ماه است. اگر چه جنگ دورتر و خارج از این منطقه جری

    Ver video "اقتصاد غرب اوکراین متاثر از درگیریهای شرق این کشور"

  • عدم تغییر در سیاستهای پولی بانک مرکزی اروپا

    همانطور که پیش بینی می شد بانک مرکزی اروپا در نشست روز چهارشنبه کمیته سیاست پولی خود در فراکفورت در نرخ بهره بانکی اش تغییری بوجود نیاورد. بدین ترتیب در پایین ترین حد تاریخی نرخ بهره این نهاد یعنی ۰.۰۵ درصد که در ماه سپتامبر سال گذشته درباره آن تصمیم گیری شده بود تغییری ایجاد نشد.

    ماریو دراگی، رییس بانک مرکزی اروپا گفت: «روند رشد اقتصادی و بهبود اوضاع براساس پیش بینی ها ادامه دارد. با وجود این، آمار و ارقام بهتری را انتظار داشتیم. اما در دوره طولانی که نرخ بهره بسیار پایین است با مشکلاتی مواجه خواهیم شد اما آیا این موضوع دلیل خوبی برای ایجاد تغییرات در سیاست پولی است؟ پاسخ منفی است.»

    بانک مرکزی اروپا برای بالا بردن روند رشد اقتصادی در حوزه پولی یورو و مقابله با خطر تورم منفی در این منطقه از ماه مارس برنامه بازخرید ماهانه اوراق قرضه دولتی خود را آغاز کرده بود. در این راستا این نهاد پیش بینی می کند میزان رشد اقتصادی حوزه پولی یورو تا پایان سال ۲۰۱۵ میلادی به رقم ۱.۵ درصد و در سال ۲۰۱۶ به رقم ۱.۹ درصد برسد.

    Ver video "عدم تغییر در سیاستهای پولی بانک مرکزی اروپا"

  • انتخابات ریاست جمهوری برزیل و طبقه متوسط

    کدامیک از سه کاندیدای اصلی انتخابات ریاست جمهوری برزیل از حمایت قشرمتوسط این کشور برخوردار خواهد شد؟

    طبقه ای صد میلیونی و نماینده نیمی از جمعیت این قدرت نوظهور اقتصادی منطقه آمریکای لاتین.

    نزدیک شصت درصد واجدان شرایط رای دادن از میان طبقه متوسط هستند، طبقه ای با احساساتی بعضا چپی و البته از نظرمالی وابسته به جناح راست.

    یکی از شهروندان سائوپائولو در این باره می گوید: «برزیلی ها هنوز تصمیم نگرفته اند به چه کسی رای دهند. شما تنها سه کاندیدا را می بینید و به تفاوتهای اساسی آنها با یکدیگر توجهی ندارید.»

    شهروند دیگری می گوید: «بنظرم آینده برزیل دوباره در دست حزب کارگر خواهد بود.»

    اما دیگری نظر متفاوتی دارد: «خیلی دوست دارم دیلما روسف و حزب کارگر از قدرت کنار بروند.»

    شهروند دیگری می گوید: «برزیل به کسی نیازمند است که بتواند تغییر بوجود بیاورد. نه تنها در حرف که در عمل.»

    و دیگری می گوید: «من شخصا به دیلما روسف رای نمی دهم ولی از سایرکاندیداها هم خوشم نمی آید.»

    بعد از چهارسال رشد اقتصادی آهسته، اقتصاد برزیل از نیمه نخست سال جاری میلادی وارد مرحله رکود شده و
    آثار این وضعیت اقتصادی بر زندگی طبقه متوسط برزیل مشهود شده است.

    شان مالوف در زمره پنج درصد بیکاران رسمی ای است که هیچگونه درآمدی ندارند و باید با یک تورم شش و نیم درصدی دست و پنجه نرم کنند.

    او می گوید: «دوستان زیادی اطرافم هستند که شرایطی مشابه شرایط مرا دارند. آنها بیکارند. شغلشان را از دست داده اند. برخلاف من که قراردادم تمدید نشد، آنها را رسما اخراج کردند. اینجا در برزیل شرکت های چند ملیتی زیادی هستند که با کارکنان خود چنین کاری می کنند. شرکتهای کوچکی که از طرف دولت حمایت نمی شوند هم مجبور تعداد کارکنان خود را کم کنند.»

    افزایش تورم در کنار عدم رشد اقتصادی؛ اینگونه است که قدرت خرید خانواده ها تحت تاثیر قرار گرفته است. در کنار این مسئله نباید از رشد نرخ بهره بانکی که خانواده های مقروض را تحت فشاری مضاعف قرار داده، بسادگی گذشت. یکی از موتورهای محرکه رشد اقتصادی که به اعتقاد یک کارشناس، از کارکرد اصلی خود دور شده است.

    آندره پرفیتو در این باره می گوید: «یکی از عواملی که علت پویایی اقتصاد برزیل بشمار می رفت افزایش خانواده های مصرف کننده بود. ولی سرمایه گذاری صورت نمی گرفت. سرمایه گذاری تا حد زیادی به اعتبار کشور وابسته است. اکنون در مرحله گذار قرار داریم که به چند مسئله همزمان باید پرداخته شود. بنابراین انتخابات دشواری خواهد بود.»

    ریتا فریه را، خبرنگار یورونیوز در برزیل در پایان گزارش ارسالی خود می گوید: «تنها چند ساعت مانده تا پایان کارزار انتخاباتی، بسیاری از برزیلی ها هنوز در انتخاب رییس جمهور آینده شان مرددند. طبق آخرین نظرسنجی ها احتمال پیروزی دیلما روسف در دور اول بسیار ضعیف است و در مرحله دوم هم رقابت شانه به شانه خواهد بود.»

    Ver video "انتخابات ریاست جمهوری برزیل و طبقه متوسط"

  • آغاز رقابت های انتخاباتی در بریتانیا

    همزمان با آغاز رقابت های انتخاباتی احزاب در بریتانیا، دیوید کامرون، نخست وزیر این کشور، با راندن یک قطار به عنوان حرکتی نمادین برای “هدایت کشور” کمپین انتخاباتی خود را آغاز کرد.

    در همین حال اد میلیبند، رهبر حزب کارگر و از مخالفان دولت با اشاره به شرایط اقتصادی و سیاسی در بریتانیا این اقدام نخست وزیر را به هدایت “قطاری خراب” تشبیه کرد.

    نظر سنجی های اولیه حاکی از آن است که حزب کارگر رقیب اصلی محافظه کاران حاکم در انتخابات سراسری ماه مه خواهد بود و برخی پیش بینی ها یکی از این دو حزب را پیروز نهایی انتخابات معرفی می کند.

    حزب استقلال بریتانیا یا “یوکیپ” به رهبری نایجل فاراژ نیز از دیگر احزاب شرکت کننده در این انتخابات سراسری است.

    فشارهای این حزب بر دولت سبب شد تا دیوید کامرون برپایی همه پرسی برای جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا را در سال ۲۰۱۷ میلادی وعده دهد.

    با این حال نظر سنجی ها از کاهش ۲ درصدی محبوبیت این حزب راستگرای افراطی در میان رای دهندگان حکایت دارد.

    آغاز کمپین های انتخاباتی در بریتانیا با اعلام خبر کاهش نرخ تورم این کشور تا پایان سال جاری همراه بود.

    بانک انگلستان ض

    Ver video "آغاز رقابت های انتخاباتی در بریتانیا"

  • مهار نرخ بیکاری در آلمان

    نرخ بیکاری در آلمان، قدرتمندترین اقتصاد حوزه پولی یورو در ماه فوریه نسبت به ماه پیش از آن دارای ثبات بوده و تغییری نداشته است. بدین ترتیب این نرخ از رقم ۶.۵ درصد جمعیت فعال این کشور تغییری پیدا نکرده است.

    اما از سوی دیگر از تعداد افراد جوینده کار در این کشور بیش از ۲۰ هزار نفر کاسته شده است.

    رولف بورکل، تحلیلگر امور اقتصادی می گوید: «این خوش بینی مربوط به وضعیت اقتصادی آلمان می شود. خصوصا با نرخ بسیار پایین تورم. در ماه ژانویه این نرخ برای اولین بار از سال ۲۰۰۹ منفی بوده است. این به معنای آنست که قدرت خرید شهروندان افزایش یافته است.»

    افزایش میزان مصرف در آلمان یکی از عوامل مهم بهبود روز افزون اوضاع اقتصادی این کشور و عدم افزایش نرخ بیکاری در آن است.

    آلمان در شرایطی موفق به مهار معضل بیکاری می شود که اکثر کشورهای حوزه پولی یورو مدتهاست با افزایش روز افزون آن درگیر هستند.

    Ver video "مهار نرخ بیکاری در آلمان"

  • جنگ جهانی اول، سرآغاز یک قرن تغییرات جغرافیایی و سیاسی

    جنگ جهانی اول یکی از بزرگترین جنگ هایی است که در تاریخ معاصر به وقوع پیوسته است. این جنگ که به بهانۀ قتل ولیعهد اتریش در سارایوو آغاز شد، در زمان کمی به دیگر کشورهای اروپا گسترش یافت و بیش از ۴۰ کشور جهان حتی کشورهایی نظیر هند را که در آنزمان، مستعمرۀ انگلیس بود، به جبهه های جنگ کشید.

    در طول این جنگ که چهار سال به طول انجامید، کشورهای درگیر در قالب دو گروه متحدین و متفقین – اتحاد مثلت و اتفاق مثلث – به مصاف یکدیگر رفتند. در طول ۴ سال جنگ جهانی اول که از آن با نام هایی نظیر جنگ بزرگ هم یاد می کنند، در مجموع از میان لشگر متفقین که از کشورهایی مانند فرانسه، بریتانیا، روسیه، ژاپن، و آمریکا تشکیل شده بود و جبهۀ متحدین که از اتحاد آلمان، اتریش، مجارستان و عثمانی بوجود آمده بود، بیش از ۱۰ میلیون نفر در جبهه های جنگ جان باختند.

    شمار قربانیان غیرنظامی این جنگ نیز نزدیک به ۹ میلیون نفر ثبت شده است و در حدود ۲۰ میلیون نفر نیز در طول ۴ سال و سه ماه و دو هفته ای که این جنگ بطول انجامید، مجروح شدند. میلیون ها نفر در نتیجۀ این جنگ آواره شدند و خرابی های زیادی نیز به بار آمد.

    جنگ جهانی اول، عامل تغییرات و اصلاحات بنیادی و مهمی در سدۀ بیستم بود که از آنجمله می توان به بحران اقتصادی دهه های ۲۰ و ۳۰ میلادی اشاره کرد و سقوط امپراطوری های مهمی نظیر امپراطوری عثمان نیز از تغییرات ناشی از این جنگ است.

    این جنگ با غلبۀ نیروی متفقین بر جبهۀ متحدین پایان یافت و موجب تحمیل غرامت بسیار به آلمان و دیگر کشورهای عضو متحدین شد و مورخان، همین شرایط تحمیل شده را از ریشه های پیدایش نازیسم و فاشیسم در آلمان و ایتالیا می دانند.

    خلع سلاح آلمان و پرداخت غرامت از سوی این کشور به کشورهای حاضر در جبهۀ متفقین، واگذاری تمامی کشتی های جنگی این کشور به فرانسه و بریتانیا و محرومیت از داشتن نیروی دریایی و هوایی از بندهای معاهدۀ ورسای است که در تاریخ بیست و هشتم ژوئن ۱۹۱۹ به امضا رسید. این معاهده به جنگ جهانی اول رسما خاتمه داد اما از چند ماه پیش از آن یعنی از تاریخ یازدهم نوامبر ۱۹۱۸ آتش بس در میان کشورهای درگیر برقرار شده بود.

    روز یازدهم نوامبر ۱۹۱۸، توافق آتش بس میان ژنرال های ارتش متفقین و آلمان به امضا رسیده بود که در آن توافق نیز، نیروهای پیروز به آلمان شانس مذاکره در مورد شرایط تحمیل شده به این کشور را ندادند.

    شرایط گنجانده شده در توافق آتش بس یازدهم نوامبر و در پی آن، معاهدۀ ورسای، آلمان را با یک بحران عمیق اقتصادی و بویژه افزایش نرخ سرسام اور تورم و همچنین کاهش شدید ارزش واحد پولی مارک آلمان روبرو کرد که اثرات آن به کشورهای دیگر اروپا و حتی آمریکا نیز کشیده شد.

    بیست سال پس از آن بود که جنگ جهانی دوم با رهبری نازی های آلمان که بعد از جنگ بزرگ قدرت گرفته بودند، آغاز شد.

    Ver video "جنگ جهانی اول، سرآغاز یک قرن تغییرات جغرافیایی و سیاسی"

  • تحریمها غربی اقتصاد روسیه را در آستانه رکود قرار داده است

    اعمال تحریمهای اقتصادی علیه روسیه توسط کشورهای غربی بدنبال بحران در اوکراین، تاثیرات منفی خود بر روی اقتصاد روسیه را نمایان می کند.

    با وجود این دولت روسیه بدنبال اعمال تدابیری است تا بتواند در بلند مدت از اثرات منفی این تحریمها بکاهد.

    سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه که در جریان کنفرانس انجمن اروپایی بازرگانی سخن می گفت درباره روابط کشورش با اتحادیه اروپا گفت: «روابط بین روسیه و اتحادیه اروپا به نقطه ای رسیده که ملاحضات و روابط دوجانبه در آینده، معیار تصمیماتی که اتخاذ خواهد شد قرار می گیرد. این در حالی است که باید از خود بپرسیم که آیا شریک استراتژیک اروپاییان هستیم و یا یک رقیب.»

    از سوی دیگر کاهش بیش از حد ارزش روبل، واحد پولی روسیه در برابر دلار آمریکا موجب تضعیف بیلان مالی شرکتهای روس شده است. هر دلار در بازارهای مالی کمی بیش از ۴۰ روبل مبادله شده است. بدین ترتیب روبل به پایین ترین حد تاریخی خود در برابر دلار تنزل یافته است.

    مقابله به مثل روسیه در تحریم محصولات غذایی کشورهای غربی نیز نتیجه منفی برای اقتصاد این کشور در پی داشته و نرخ تورم را افزایش داده است.

    کاهش قیمت نفت نیز مزید بر علت شده و بیش از پیش اقتصاد روسیه را که قسمت اعظم درآمد خود را از فروش نفت بدست می آورد تحت فشار قرار داده است.

    احتمال آن می رود روسیه برای مقابله با افت روند آهنگ رشد اقتصادی خود و برای جلوگیری از سقوط به ورطه رکود اقتصادی از ذخایر ارزی خود استفاده کند.

    Ver video "تحریمها غربی اقتصاد روسیه را در آستانه رکود قرار داده است"

  • کاهش ارزش یورو در برابر دلار: شکست اقتصادی یا رونق صادرات؟

    آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، همچنان بر موضع خود در مورد سخت گیری بر یونان اصرار می ورزد. مباحث مطرح در مورد خروج این کشور از منطقه پولی یورو توسط برخی از احزاب مخالف برنامه های ریاضت اقتصادی دولت یونان نیز، گمانه زنی ها در مورد ترک منطقه یورو را شدت بخشیده است.

    مطبوعات آلمان از جمله مجلۀ اشپیگل از این موضوع سخن گفته اند و تمامی اینها، موجب شده است که ارزش یورو در برابر دلار آمریکا به پایین ترین حد خود طی نه سال گذشته سقوط کند.

    ارزش یورو به نسبت دلار آمریکا از روز دوشنبه به اینسو باز هم کاهش یافته و یک یورو با ۱.۲۰ دلار معاوضه می شود. درست است که این امر نگرانی سرمایه گذاران در منطقه نفوذ یورو و کشورهای اروپایی را برانگیخته و بازارهای مالی را نیز تحت تاثیر قرار داده است اما برخی از کشورها از جمله آلمان که یکی از قدرتمندترین کشورهای اروپایی است، از کاهش ارزش یورو سود می برند.

    فیدل پیتر هلمر، مدیر تجاری بانک “هاوک اند اوفهاوسر” در این باره می گوید: “کشورهای صادر کننده در منطقه یورو از پایین بودن ارزش این واحد پولی خوشحال هستند چرا که تولیدات آنها برای خریداران خارجی ارزان تر تمام می شود چرا که این کشورها بیشتر خرید می کنند.”

    این امر یعنی صادرات، برای آلمان که نخستین قدرت اقتصادی اروپا محسوب می شود، جایگاه ویژه ای دارد. در سال ۲۰۱۳، صادرات آلمان، ۴۶ درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل داده است و بیشتر صادرات این کشور نیز، بعد از فرانسه در داخل اروپا، به آمریکا ارسال می شود.

    یک یوروی ضعیف در برابر دلار آمریکا، ممکن است تقاضای آمریکایی ها برای تولیدات آلمانی را بالا ببرد و موجب گردش بیشتر چرخ های کارخانجات و تولیدات روز افزون شود.

    با وجود آنکه بحران اقتصادی، کمتر توانسته آلمان را تحت تاثیر قرار دهد اما کم شدن میزان تقاضا برای صادرات المان در تابستان گذشته، نگرانی مقامات این کشور را برانگیخته بود. ضمن انکه، اقتصاد اروپا به پویایی اقتصاد کشورهای بزرگ این قاره بویژه آلمان وابستگی زیادی دارد.

    ضمن آنکه کاهش ارزش یورو را باید در رابطه با بازار نفت نیز مورد توجه قرار داد. پایین آمدن ارزش یورو رابطه مستقیم با بهای نفت دارد و وقتی نفت و مشتقات آن از جمله بنزین ارزان خریداری شود، به مشتریان نیز ارزان ارائه می شود.

    تاثیر این مساله در بودجه خانوار آلمانی به زودی دیده می شود و رضایتمندی آنها را از وضعیت اقتصادی در پی خواهد داشت.

    جرج کرامر، رییس بخش تجاری کومرتس بانک در آلمان می گوید: “ترکیب یوروی ضعیف و نفت ارزان، اقتصاد را به جلو هل می دهد. این مساله برای ما اهمیت زیادی دارد چرا که اقتصاد آلمان باید از مرحله نیمه رکودی که در تابستان امسال با آن روبرو بود، فاصله زیادی بگیرد و حالا این رشد می تواند به آرامی صورت بگیرد.”

    یکی دیگر از تاثیرات یوروی کم ارزش، ایجاد تورم منفی در منطقه پولی یوروست است. در سال گذشته قیمت کالاها در آلمان تنها یک دهم درصد افزایش یافت در حالیکه در اسپانیا، بهای کالاها یک و یک دهم درصد کاهش داشته است. این یعنی اینکه اسپانیا هم اکنون با تورم منفی روبروست.

    همزمان، بانک مرکزی اروپا نیز که تجربه ژاپن را در پیش چشمان خود دارد، برای اینکه مصرف کنندگان دائم در انتظار ارزان تر شدن کالاها دست از خرید نکشند، راه حل چاپ اسکناس را برگزیده است. آلمان با این راه حل مخالف است و آن را هزینه بر می داند.

    ارزش پایین یورو در برابر دلار آمریکا به نفع اقتصاد آلمان است اما با اینحال، خروج یونان برای این کشور گران تمام می شود چرا که ۶۵ میلیارد یورو از بدهی یونان به آلمان به آلمان تعلق دارد.

    هر چند مقامات آلمان مطالب منتشر شده در مجلۀ اشپیگل مبنی بر خروج احتمالی یونان از منطقه پولی یورو را تکذیب کرده اند اما به نظر می رسد کاهش ارزش یورو به نفع آلمان تمام می شود.

    Ver video "کاهش ارزش یورو در برابر دلار: شکست اقتصادی یا رونق صادرات؟"

  • دولت یونان برای بازپرداخت وام هایش مهلت خواست

    دولت یونان برای نجات از خطر ورشکستگی از صندوق بین المللی پول درخواست کرده است تا به جای پرداخت بدهی اش به این صندوق در چهار نوبت، تمام مبلغ آن را به صورت یکجا در پایان ماه میلادی جاری واریز کند. در حالی که نخست وزیر یونان اخیرا گفته بود که کشورش قادر به بازپرداخت همه بدهی های خود خواهد بود، اما برای نخستین بار، بازپرداخت یکی از اقساط به تعویق می افتد.

    آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان پنج شنبه شب در شهر مزلبرگ گفت: «رأی سه نهاد بین المللی تأثیر مهمی بر کشورهای عضو خواهد گذاشت اما تا آن زمان این کشورها باید به طور دائم از خود واکنش نشان دهند. در یک سو مذاکره کنندگانِ طرف یونانی هستند و در سوی دیگر گروه اروپایی که باید در سطح وزرای دارایی تصمیم بگیرند و البته این تصمیم باید از سوی دولت های متبوع آنها تأیید شود. ما اکنون در میانه این روند هستیم و باید کمی صبر کنیم.»

    از سوی دیگر، یانیس واروفاکیس، وزیر دارایی یونان گفت: «این بحران نقدینگی به لحاظ سیاسی از سوی کشورهایی که یونان به آنها بدهکار است، مهندسی می شود. آنها می خواهند به ما فشار بیاورند تا دائما در این بحران بدهی تورم زا باقی بمانیم. (

    Ver video "دولت یونان برای بازپرداخت وام هایش مهلت خواست"

  • نرخ بهره بانکی در روسیه ثابت ماند

    بانک مرکزی روسیه برای اولین بار در سال جاری نرخ بهره بانکی را در این کشور تغییر نداد. این تصمیم پس از آن رخ می دهد که روند سقوط ارزش روبل با کاهش قیمت نفت تشدید شده است.

    تاکنون تصمیمات بانک مرکزی روسیه برای کاهش نرخ بهره در این کشور نتوانسته است به رکود اقتصادی به وجود آمده پایان دهد.

    رئیس بانک مرکزی روسیه گفت: « با در نظر گرفتن عوامل خارجی و آخرین آمارها در پیش بینی خودمان از رشد اقتصادی در سال جاری تجدید نظر کردیم. احتمال اصلی ای که می دهیم این است که روند صعودی رشد اقتصادی در نیمه دوم سال آینده از سر گرفته شود.»

    نرخ تورم در روسیه ۱۵.۸ درصد است و براساس آخرین پیش بینی ها نرخ رشد اقتصادی در این کشور در سال جاری بین منفی ۳.۹ درصد و منفی ۴.۴ درصد خواهد بود. نرخ بهره در روسیه نیز بدون تغییر ۱۱ درصد باقی می ماند. بانک مرکزی روسیه در سال جاری تاکنون ۵ بار نرخ بهره را در این کشور کاهش داده است.

    در همین حال در پی اعلام تصمیم بانک مرکزی روسیه ارزش روبل باز هم کاهش یافت. روبل روسیه در عرض یک سال گذشته ۴۵ درصد از ارزش خود را در برابر دلار آمریکا از دست داده است.

    روسیه علاوه بر سق

    Ver video "نرخ بهره بانکی در روسیه ثابت ماند"

  • ma peinture traditionnel

    ma peinture traditionnel est pour le plaisir اخر اللمسات : لوحة بأسلوب واقعي تقليدي، هي للمتعة فقط ، بالنسبة لي ، غالبا ما أنفذها فقط تحت .....الطلب ، ولا علاقة لها بفكرة المشروع الفني الذي أشتغل عليه..... يوم إكتشاف آلة الفوتوغراف، ترك المحترف والأستوديو الرسام الانطباعي، وخرج ليرسم في الهواء الطلق، لحظة الزمن و إنطباع الضوء في الفضاء الخارجي ،و كوسيلة تعبيرية جديدة وكرد فعل بعد اكتشاف الصورة الفتوغرافية ، وهنا بدأت في الواقع ما قد نسميه أزمة الرسم الواقعي كإبداع، وتعبيد الطريق الممهد لظهور العديد من الطرق التصويرية والتشكيلية الجديدة ، وهذا هو السبب في تراجعها...والمدرسة الواقعية كفن هي جزء من تاريخ الفن طبع فترة زمنية من تاريخ الإنسانية ، وتحفها الفنية يستمتع بها العديد من السياح وزوار العديد من المتاحف العالمية ، وفعلا هناك رسامون مهرة ينتجون لوحات واقعية بطرق تقليدية في زمننا المعاصر، لكن برغم من ذلك لم يعد لها أي معنى إبداعي وثقافي ، و الواقعية التقليدية مقبولة بقوة وغزارة تجاريا وسياحيا ،ولا يمكن أن ننكر ذلك ، ومحبوبة لدى جميع الأوساط لأنها سهلة الهضم ، ويفضلها الميسورين ماديا ، لأنها تكملة لأثاث الديكور والتزيين ,والصالونات الأنيقة ، هي في الحقيقة إن صح التعبير أصبحت إضافة لفنون تطبيقية شبه حرفية،أما فنون بصرية وتشكيلية معاصرة ، فهي بعيدة كل البعد عن حساسية تناقضات الفترة الزمنية التي ننتمي إليها ، ولم يعد لها أي معنى في زمن ثقافة الصورة الرقمية والواقع الإفتراضي،...االمدرسة الواقعية كانت إبداع وفن في القرن التاسع عشر و جزء من فن التاريخ الموجود في المتاحف ، ومازالت جد مقبولة مهنيا ، لكنها مرفوضة كبحث فني في العديد من المدارس العليا للفنون الجميلة والمتخصصة في التعبير التشكيلي والمجال الثقافي المعاصر ......

    Ver video "ma peinture traditionnel"

  • واکنش ها نسبت به خبرهای مربوط به رشد اقتصادی منطقه یورو

    اعلام یک دهم درصد رشد اقتصادی فراتر از ارقام پیش بینی شده در منطقه پولی یورو، به برخی خوش بینی ها و در عین حال ناباوری ها در کشورهای این منطقه دامن زده است. نامتوازن بودن رشد در منطقه یورو به ویژه در کشور هایی مانند یونان مشکلی است که خوش بینی را به زیر سئوال می برد.

    یک شهروند یونان می گوید: “ما که آنرا احساس نکردیم. چون چنین می گویند الزاما درست نیست. امیدوارم که اینطور باشد، ولی من نمی بینم.”

    آمارهای مربوط به رشد اقتصادی اگر نتوانند قدرت خرید شهروندان را افزایش دهند، اعتماد چنئانی را بر نمی انگیزند.

    یک شهروند دیگر می گوید: “ارقام می توانند جعلی باشند، همانگونه که در گذشته بوده اند. این واقعیت را نشان نمی دهد. واقعیت در شماره ها و ارقام نیست. بلکه در جایی است که بتوانی ببینی، مانند اینجا.”

    تاثیر پذیری اقتصادهای پیرامونی از دو قدرت اقتصادی بزرگ منطقه یورو یعنی آلمان و فرانسه، ضرورت پیشگامی این قدرت های برتر در انجام اصلاحات عمیق تر را مطرح می کند. نیازی که هنوز در مورد آن تصمیم گرفته نشده است.

    مینا آندروا، سخنگوی معاون کمیسیون اروپا می گوید: “این ارقام البته بخش کوچکی از خبرهای خوب هستند، اما جایی برای رضایت از خود باقی نمی گذارد. برای تقویت رشد و بهبود وضع اقتصادی ما همچنان به اقدامات قاطع سیاسی نیاز داریم.”

    برخی تحلیل گران اقتصادی و مالی بر ضرورت اصلاحات ساختاری بلندپروازانه و به کار گرفتن همه ابزار ممکن برای تقویت سرمایه گذاری در اروپا تاکید می کنند.

    یک کارشناس اقتصاد می گوید: “منطقه پولی یورو برخی مشکلات ساختاری واقعی دارد و یک چراغ درخشان یعنی آلمان که در حال حاضر دچار لکنت زبان است. بنابراین فکر می کنم، ماریو دراگی به سمت ترجیح دادن یک یوروی ضعیف و بنابراین رویارویی با تورم سوق داده می شود. خطر واقعی در مورد از دست دادن یک دهه مانند ژاپن وجود دارد.”

    اما ظاهرا مشکلات ساختاری فقط بین کشورهای منطقه نیست، بلکه در داخل اقتصادهای نیرومند نیز به چشم می خورد.

    0.20
    “ما که آنرا احساس نکردیم. چون چنین می گویند الزاما درست نیست. امیدوارم که اینطور باشد، ولی من نمی بینم.”

    0.33

    0.43
    زن: “ارقام می توانند جعلی باشند، همانگونه که در گذشته بوده اند. این واقعیت را نشان نمی دهد. واقعیت در شماره ها و ارقام نیست. بلکه در جایی است که بتوانی ببینی، مانند اینجا.”
    0.55

    1.15
    مینا آندروا، سخنگوی معاون کمیسیون اروپا می گوید: “این ارقام البته بخش کوچکی از خبرهای خوب هستند، اما جایی برای زضایت از خود باقی نمی گذارد. برای تقویت رشد و بهبود وضع اقتصادی ما همچنان به اقدامات قاطع سیاسی نیاز داریم.”

    1.26

    1.36

    Ver video "واکنش ها نسبت به خبرهای مربوط به رشد اقتصادی منطقه یورو"

  • تزریق ماهانه پول به پیکره اقتصاد آمریکا متوقف شد

    بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا در پایان نشست دو روزه خود در واشنگتن از توقف کامل خرید ماهانه اوراق قرضه خبر داد. بدین ترتیب جانت یلن، رییس این نهاد اجرای تدابیر حمایت اقتصادی بانک مرکزی از طریق خرید ماهانه اوراق قرضه را که در سال ۲۰۰۸ و در زمان ریاست بن برنانکی آغاز شده بود را متوقف می کند.

    اقتصاد ایالات متحده آمریکا که از آغاز کار باراک اوباما بعنوان رییس جمهوری این کشور متاثر از بحران جهانی اقتصادی بود، سه دوره تزریق نقدینگی به پیکره خود را تجربه کرد.

    میزان خرید اوراق قرضه بانک مرکزی آمریکا جمعا به رقم ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار رسیده است.

    مقامات بانک مرکزی آمریکا معتقدند بدنبال اجرای برنامه خرید ماهانه اوراق قرضه میزان اشتغالزایی در کشور افزایش یافته، نرخ بیکاری کاهش پیدا کرده و بخش املاک و مسکن رونق به خود دیده است. بنابراین محلی برای ادامه اجرای این برنامه باقی نمی ماند.

    پیش از این نیز بانک مرکزی میزان خرید ماهانه این اوراق را از ۸۵ میلیارد دلار به ۱۵ میلیارد دلار کاهش داده بود.

    گفتگو با اشتفان گروبه، خبرنگار یورونیوز در واشنگتن

    جهت بررسی تصمیمات بانک مرکزی آمریکا، یورونیوز با اشتفان گروبه، خبرنگار خود در واشنگتن گفتگو کرده است.

    یورونیوز: از سال ۲۰۰۸ بانک مرکزی سه دوره برنامه خرید اوراق قرضه را به مرحله اجرا درآورد. دو دوره اول برای ایجاد ثبات در سیستم اقتصادی کشور اجرا شدند. و آخرین مرحله مربوط به شتاب بخشیدن به روند رشد بود. اجرای آخرین دور چه تاثیری داشته است؟

    اشتفان گروبه: «بانک مرکزی خواهد گفت که این تدابیر موثر بوده اند و اینکه نرخ بیکاری از رقم ۸ درصد به زیر ۶ درصد رسیده و اقتصاد کشور رشد داشته است همچنین این تدابیر در اشتغالزایی در کشور نیز نقش داشته اند. اما مخالفان حتی در میان اعضای بانک مرکزی می گویند نابرابری موجود بالا رفته ، حقوق و دستمزدهای مشاغل ایجاد شده در این زمان بالا نیست و رشد کلی اقتصادی نامنظم بوده است. کلا طبقه متوسط جامعه همچنان تحت فشار قرار دارد در حالی که سهامداران ثروتمندتر می شوند.»

    یورونیوز: از شش سال گذشته بانک مرکزی به پیکره اقتصاد کشور پول تزریق کرده است. اکنون این نهاد اجرای آخرین برنامه خرید اوراق قرضه خود را متوقف می کند. آیا اقتصاد به اندازه کافی قدرت دارد تا رشد داشته باشد؟

    اشتفان گروبه: «در اجرای مرحله سوم بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا بیلان بی سابقه ای داشته است. بیش از ۳ هزار میلیارد دلاری که این نهاد برای خرید اوراق قرضه پول چاپ کرده می تواند در زمانی که رشد اقتصادی به خود سرعت گیرد، موجب افزایش زیادی نرخ تورم شود. و این می تواند در برخی بخشها عدم تعادل مالی و حتی بحران ایجاد کند.»

    یورونیوز: در خارج از آمریکا همه تصمیمات بانک مرکزی این کشور زیر نظر قرار دارد. اما این تصمیم از همه مهمتر است. چگونه اروپا و بازار قدرتهای نوظهور اقتصادی متاثر از این تصمیم خواهند بود؟

    اشتفان گروبه: «اگر اقتصاد آمریکا شتاب مجدد به خود گیرد عامل محرکه ای برای اقتصاد اروپا و قدرتهای نوظهور اقتصادی خواهد بود. معیارهای مهم دیگری هم وجود دارد. از جمله اینکه وضعیت ارزش دلار چه می شود؟ قیمت نفت به چه میزان خواهد بود و در نهایت تحول امور در اروپا چگونه خواهد بود؟»

    Ver video "تزریق ماهانه پول به پیکره اقتصاد آمریکا متوقف شد"

  • عدم تغییر در نرخ بهره بانک مرکزی اروپا

    سیاستگذاران بانک مرکزی اروپا که در نشستی فوق العاده در ناپل ایتالیا گرد هم آمده اند کاهش نرخ بهره بانک مرکزی به زیر رقم ۰.۰۵ درصد را ضروری ندانستند.

    ماریو دراگی، رییس این نهاد در جریان یک کنفرانس خبری درباره نحوه تزریق نقدینگی در حوزه پولی یورو از اواسط ماه اکتبر توضیحاتی خواهد داد.

    وجود خطر تورم منفی در حوزه پولی یورو سیاستگذاران بانک مرکزی اروپا را بر آن داشته تا برای پویایی بیشتر اقتصاد این منطقه سیاست پولی را متحول کنند.

    Ver video "عدم تغییر در نرخ بهره بانک مرکزی اروپا"

  • کاهش قیمت تولیدات صنعتی در حوزه پولی یورو

    آمارها نشان می دهد قیمت تولیدات صنعتی در حوزه پولی یورو در ماه اوت سال جاری نسبت به ماه پیش از آن ۰.۸ درصد کاهش یافته است. در بازه زمانی یک ساله نیز این کاهش قیمت ۲.۶ درصد ارزیابی شده است.

    سقوط قیمتها در بخش انرژی تاثیر مستقیمی بر روی کاهش سطح قیمتها در بخش تولیدات صنعتی در این منطقه داشته است.

    نرخ تورم در حوزه پولی یورو از ماه سپتامبر سال جاری علیرغم تمهیدات بانک مرکزی اروپا روندی منفی به خود گرفته است. بانک مرکزی همواره با ایجاد تحول در سیاست پولی خود سعی دارد با این روند مقابله کند.

    Ver video "کاهش قیمت تولیدات صنعتی در حوزه پولی یورو"

  • فرانسه تا دوسال به اهداف تعیین شده برای کسری بودجه نمی رسد

    دولت فرانسه اعلام کرد که تا دست کم دو سال دیگر قادر نخواهد بود که به اهداف تعیین شده برای کاهش کسری بودجه دست پیدا کند.

    رشد اقتصادی فرانسه در سال جاری میلادی فقط چهار دهم درصد است. در حالی که دولت پیش بینی کرده بود که این رقم به 1.7 درصد برسد.

    وزیر دارایی فرانسه اعلام کرده است که کسری بودجه 4.4 درصد تولید ناخالص داخلی است که 0.2 درصد بیش از کسری بودجه در سال گذشته است.

    میشل ساپین، وزیر دارایی فرانسه می گوید: «نتیجه این استراتژی این است که با رشد اقتصادی و تورم، کاهش کسری بودجه ای که برای سال 2015 پیش بینی کرده ایم به رقم 4.3 درصد تولید ناخالص داخلی محدود می شود. این رقم در سال 2017 از سه درصد تجاوز نخواهد کرد.»

    آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در حضور نمایندگان پارلمان به کارنامه اقتصادی دولت خود افتخار کرد که توانسته است برای اولین بار در 45 سال گذشته توازن بودجه ای را برقرار کند.

    خانم مرکل با کنایه زدن به کشورهای اروپایی که عملکرد خوبی نداشته اند از جمله فرانسه از آنها خواست که بالاخره به توافق مالی اتحادیه عمل کنند.

    آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان می گوید: «ما شاهدیم که در تعدادی از کشورها از جمله اسپانیا اصلاحات صورت گرفته، در حال تاثیرگذاری هستند. در عین حال ما باید این مساله را کاملا جدی بگیریم که کمیسیون اروپا به درستی هشدار می دهد که تاثیر منفی اصلاحات، بزرگترین ریسک برای اصلاحات اقتصادی است.»

    خانم مرکل نسبت به کشورهایی نگران است که با استفاده ار قرضهای هنگفت تلاش می کنند که اقتصاد خود را رونق ببخشند.

    در این جلسه آنگلا مرکل خواهان وضع تحریمهای اقتصادی بیشتر علیه روسیه شد.

    Ver video "فرانسه تا دوسال به اهداف تعیین شده برای کسری بودجه نمی رسد"

Esta Pagina participa en el Programa de Afiliados de Amazon EU y Amazon Services LLC, un programa de publicidad para afiliados diseñado para ofrecer a sitios web un modo de obtener comisiones por publicidad, publicitando e incluyendo enlaces a Amazon.es y Amazon.com

Utilizando el siguiente enlace podrás encontrar una página en la que se muestra la política de privacidad de esta web. Puedes usar el siguiente enlace para ver nuestras normas de uso. Si encuentras algún contenido inadecuado, puedes denunciarlo utilizando el siguiente enlace. Haciendo click en el siguiente enlace puedes ver el Aviso Legal de este sitio web.

Utilizamos cookies para medir y analizar el tráfico de este sitio web. Más información.