Videos relacionados con قصه های کودکانه و جالب

Informaciona

Comparte y descubre información

  • نمایشگاه بین المللی روبات در مسکو

  • «عشق بعلاوه جنگ» اولین آلبوم کوابز، خواننده بریتانیایی

    کوابز، خواننده موسیقی سول اولین آلبومش به نام «عشق بعلاوه جنگ» را منتشر کرده است. خواننده بریتانیایی تعدادی از ترانه های این آلبوم را در کنسرتی در «سامرست هاوس» در لندن اجرا کرد.

    داستان زندگی این خواننده ۲۴ ساله پر پیچ و خم است. وی متولد لندن است و در نوجوانی در جستجوی اجدادش در غنا سفری را آغاز کرده است. کوابز در این آلبوم تجربیات این سیر و سفر را بازگو می کند.

    کوابز در باره منبع الهام این آلبوم می گوید: «تجربه های زیادی بوده است که دیدگاه من درباره زندگی را شکل داده اند. این تجربه ها برای من جالب بوده اند و فکر می کنم برای دیگران هم ممکن است جالب باشد. بنابراین در گوشه کنارهای مغزم دنبال این تجربه ها می گردم و تلاش می کنم ببینم معنی آنها برای من چه بوده است و بعد آنها را برای دیگران توصیف کنم.»

    پاییز امسال، کوابز مجموعه کنسرتهای را در بریتانیا، هلند و بلژیک، سوییس و آلمان برای تبلیغ آلبومش برگزار می کند.

    Ver video "«عشق بعلاوه جنگ» اولین آلبوم کوابز، خواننده بریتانیایی"

  • دیدنی های چهل و نهمین جشنواره جاز مونترو در سوئیس

    شنید اوکانر، یکی از شاخص ترین خواننده های زن دهه اخیر، از جمله هنرمندانی بود که این جشنواره معتبر اروپایی را افتتاح کرد. خواننده و آهنگساز ایرلندی، ترانه های معروف و همچنین قطعاتی از تازه ترین آلبومش را اجرا کرد.

    یکی از بخش های جالب جشنواره امسال، کنسرت جان لجند بود. خواننده ۳۶ ساله آمریکایی با اجرای یکی از معروفترین ساخته هایش بسیاری از تماشاگران را احساساتی کرد. جان لجند که کارش را در کنار هنرمندانی مانند جی زی و آلیشیا کی شروع کرده، حالا بسیار موفق و سرگرم تهیه پنجمین آلبومش است.

    کنسرت گروه «لیلی وود اند د پریک» از فرانسه، افتتاحیه بخش دیگری از برنامه جشنواره مونترو بود. سبک این گروه دو نفره با شرکت نیلی حدیدا و بنجامین کوتو، شعر های ساده و موسیقی فولک – الکترو است. موسیقی فولک پاپ آلترناتیو آنها یکی از محبوب ترین ریتم های پاپ فرانسه است.

    امیلی سانده، تماشاگران فستیوال مونترو را با اجرای آهنگ های معروفش به هیجان آورد. خواننده بریتانیایی با اولین اجرا و انتشار آلومبش در سال ۲۰۱۱ مشهور شد و دو سال بعد نیز دو جایزه بفتا کسب کرد. صدای او پر طنین و موسیقی اش تلفیقی از ژانرهای

    Ver video "دیدنی های چهل و نهمین جشنواره جاز مونترو در سوئیس"

  • برگزاری جشنواره موسیقی «شب های صدا» در لیون

    با شروع جشنواره «شب های صدا» در شهر لیون فرانسه، دوناتو، دی جی و نیل، آهنگساز و تهیه کننده ایتالیایی صحنه را برای تماشگران جوان این فستیول گرم کردند.

    بیش از ۲۰۰ هنرمند از ۲۲ کشور مختلف در این دوره جشنواره «شب های صدا» اجرا خواهند داشت. فستیوال، این میراث فرهنگی را با بهره بردن از فضاهای عمومی جالب این شهر فرانسوی زنده نگه می دارد.

    گروه مصری لبنانی «هالا وِلا » نیز در شب اول روی صحنه آمدند. گروه شامل مریم صالح، خواننده مصری، زیاد حمدان و مارک قدسی نوازندگان لبنانی است. اجرای آنها ترکیب موسیقی سنتی عربی با هیپ هاپ و تکنو است. موسیقی زنده و پر انرژی آنها بازتاب وضعیت سیاسی معاصر در کشورشان است.

    در سیزدهمین دوره فستیوال «شب های صدا» برگزارکنندگان آن تلاش کرده اند با بازگشت به ریشه های جشنواره با مخاطبان ارتباط نزدیکتری برقرار کنند و موسیقی متنوع را با استاندارد بالا به آنها عرضه کنند. مدیر جشنواره می گوید: «شب های صدا تنها جشنواره موسیقی الکترونیک نیست، بخش های زیادی از برنامه ها به ژانرهای دیگر اختصاص دارد. سعی می کنیم به نوآوری ها توجه کنیم. دادن امکانات رشد به هنرمندان مستقل اه

    Ver video "برگزاری جشنواره موسیقی «شب های صدا» در لیون"

  • آیا نفرتی تی به دنیای ما بازمی گردد؟

    درۀ پادشاهان در جنوب مصر، باز هم خبرساز شده است. نیکلاس ریوز، باستان شناس و مصر شناس بریتانیایی که پیش از این، با انتشار فرضیۀ خود در مورد مقبرۀ نفرتی تی، ملکۀ مشهور و زیباروی مصر، نام خود را بر سر زبان ها انداخته بود، به این کشور رفته است تا این فرضیه را عملی کند. وی سالهاست که در جستجوی یافتن مقبرۀ نفرتی تی است.

    این باستان شناس می گوید: «جنبۀ جالب اسکن سطح دیوارها این است که به شما امکان می دهد رنگ های نقاشی های دیواری را پس بزنید و آنچه را که این نقاشی ها مخفی می کرده اند، ببینید. با این اسکن ها می توان شکل فیزیکی لایه های پشت این دیوارها را دید. اسکن این دیوارها، بخش های جالب توجهی را فاش کرده است که طبیعی به نظر نمی رسند.»

    به گفتۀ این باستان شناس، نفرتی تی، ملکۀ مصر که چهارده قرب پیش از میلاد مسیح می زیسته، در همان آرامگاهی دفن شده که توتانخامون، فرعون مصر به خواب رفته است. توت عنخ آمون پسر «آکن آتون»، فرعون مصر است که در سن ۱۰ سالگی و پس از مرگ پدرش به قدرت رسید و پس از ۹ سال حکومت، در سن ۱۹ سالگی درگذشت. نیکلاس ریوز معتقد است توت عنخ آمون به طور ناگهانی و در سن ۱۹ سالگی درگذ

    Ver video "آیا نفرتی تی به دنیای ما بازمی گردد؟"

  • لباس های زیر «اِتَم» در هفته مد پاریس

    هفته مد پاریس با رونمایی از تازه ترین مجموعه لباس های زیر «اِتَم» آغاز شد. اتم استخر تاریخی و مشهور «مولیتور» در شرق پاریس را برای نمایش این مجموعه برگزید.

    جانی ویسمولر در سال ۱۹۲۹ این استخر را افتتاح کرد. مسن ترها ویسمولر، بازیگر نقش تارزان در دهه ۳۰ و ۴۰ میلادی، را خوب به یاد دارند. جالب اینکه نخستین بیکینی نیز در سال ۱۹۴۶ در این استخر تاریخی رونمایی شد.

    نیکولا فافیوت، طراح لباس فرانسوی، سه سال است که برای «اتم» کار می کند. او مقیم لیون است، شهری که سابقه ای کهن در صنعت نساجی دارد و به پارچه های دستبافش شهره خاص و عام است. فافیوت می گوید: «اینجا صنعتگران ماهر و چیره دستی کار می کنند که شناخت بسیار خوبی از شگردهای مختلف نساجی دارند و این شانس را برای من فراهم کردند که با پارچه های گوناگون کار کنم و از روش های متفاوت استفاده کنم.»

    ماری شوت، مدیرکل اتم می گوید:«نه تنها مشتریان اینگونه لباس های زیر افزایش یافته اند بلکه نحوه استفاده از آن نیز تغییر کرده است؛ امروز لباس زیر ترکیبی است از بازی و سرگرمی و مد.»

    ناتالیا وودیانووا، طراح لباس و مانکن روس نیز که مانند هر سال بخشی از لب

    Ver video "لباس های زیر «اِتَم» در هفته مد پاریس"

  • بازی با افکار عمومی در فیلم «دروغهای برندگان»

    فیلم آلمانی «دروغهای برندگان» ساخته کریستف هوخ هویسلر، تصویری از جامعه امروز به دست می دهد، جامعه ای که در آن بازی با افکار عمومی همه جا شایع است.

    روزنامه نگاری به نام فابین و کارآموز در جریان تحقیق درباره داستان رشوه خواری در ارتش آلمان برای دستکاری کردن تعداد سربازان معلول با دو داستان دیگر روبرو می شود: یکی داستان مردی که برای خودکشی خود را در باغ وحش خودش را به قفس شیرها در باغ وحش انداخته است، و دیگری داستان مربوط به رسوایی زباله های سمی. فابین و همکارش تلاش می کنند ارتباط بین این سه قصه را پیدا کنند

    کریستف هوخ هویسلر از نسل جدید فیلمسازان آلمانی است .وی پیش از ورود به عالم سینما، معماری خوانده است. این کارگردان ۴۲ساله شخصیت روزنامه نگار را در فیلمش اینگونه توضیح می دهد: «روزنامه نگار شخصیتی است که شاید بشود با کارآگاه مقایسه اش کرد. روزنامه نگار می تواند از مرزهای میان طبقات اجتماعی بگذرد، چون خودش به طبقه اجتماعی خاصی تعلق ندارد و کار کردن با لایه های مختلف اجتماعی بخشی از کار اوست. از این رو، جالب است که از شخصیت روزنامه نگار در هنرهای نمایشی، برای بازگوکردن داستان استفاده

    Ver video "بازی با افکار عمومی در فیلم «دروغهای برندگان»"

  • موزه بروکلین راز کفش های پاشنه بلند را می گشاید

    نمایشگاهی در بروکلین نیویورک، عشق و علاقه زنان به کفش را در طول قرن ها به نمایش گذاشته است. مجموعه موسوم به «کفش های پاشنه بلند نفس گیر» شامل کفش هایی از قرن هفدهم میلادی تا کفش های پاشنه بلند امروزی است.

    این نمایشگاه از شش بخش چون تجدید، تفسیر مجدد، شیک، راه رفتن فضایی و شیفتگی (فتیش) تشکیل شده است.

    لیزا اسمال، متصدی نمایشگاه می گوید: «می خواستم بازدیدکنندگان ببینند که این کفش های پاشنه بلند که ما آنرا بخش مسلم پوشش برخی از افراد محسوب می کنیم، یک وسیله بسیار جالب برای نگاه به تاریخ است. این کفش نشانه جنسیت، طبقه اجتماعی فرد، حتی نشان دهنده تجارت و مبادله در طول تاریخ است. بنابراین اینها اشیای شگفت انگیز برای کشف فرهنگ مادی است و همچنین برخی از آنها لذت بصری نیز است.»

    قدیمی ترین نمونه کفش پاشنه بلند موسوم به «چوپین» از سال ۱۵۵۰ میلادی باقی مانده و توسط زنان اشرافی دوره رنسانس ونیز مورد استفاده قرار می گرفته است.

    نمایشگاه «پاشنه های بلند نفس گیر؛ هنر کفش پاشنه بلند» تا پانزدهم فوریه ۲۰۱۵ در موزه بروکلین نیویورک ادامه دارد.

    Ver video "موزه بروکلین راز کفش های پاشنه بلند را می گشاید"

  • بازگشت سیندرلا با داستانی مدرن

    پس از آلیس در سرزمین عجایب و مالیفیسنت، دیسنی همچنان بدنبال بازتولید انیمیشن های کلاسیک اش است. داستان سیندرلا با کفش های بلورین بعد از ۶۰ سال از جدیدترین کارهای دیسنی است.

    تقریبا تمام عوامل تولید فیلم سیندرلا در جشنواره فیلم برلین حاضر بودند جایی که انیمیشن سیندرلا در بخش خارج از رقابت این جشنواره به نمایش درآمد.

    هلنا بونهام کارتر، بازیگر می گوید: «خیلی جالب است که کاری بدون جلوه های ویژه انجام شود، بدون استفاده از تکنیک ها صفحه آبی بخاطر اینکه فیلمهای بزرگ دیسنی و اساسا هر فیلمی با بودجه های کلان، پر از این تکنیکهاست و شما همواره روبروی یک صفحه سبز هستند و باید همه چیز را تصور کنید اما این بار ما همه چیز را بطور واقعی داشتیم .من حتی یک کدو تنبل بزرگ داشتم، یک کدو تنبل باد کرده برای بخشی از فیلم.»

    در این انیمیشن، لیلی جیمز نقش سیندرلا را بازی می کند و ریچارد مدن در نقش پرنس، عاشق سیندرلا می شود. ریچارد مدن می گوید: «این رابطه ای واقعا مدرن است و واقعا شبیه انیمیشن هایی نیست که پسر داستان به این سو و آن سو می رود و در پایان روز سوار بر اسب، دختر غمگین و پریشان را نجات می دهد. شما

    Ver video "بازگشت سیندرلا با داستانی مدرن"

  • همکاری شرکتهای تجاری متوسط و طراحان دنیای مد

    تشویق نوآوری و رقابت پذیری، از طریق ایجاد ارتباط میان شرکتهای تجاری کوچک و متوسط اروپایی و طراحان مد، ابتکاری جالب است که توسط طرح موسوم به “وورث” (Worth) در کشورهای اتحادیه اروپا در حال اجراست.

    بودجه این پروژه توسط اتحادیه اروپا تامین می شود و در راس آن، سازمان ایتالیایی شرکتهای تجاری کوچک و متوسط صنایع خلاقانه، کالج مد لندن و موسسه فرانسوی دنیای مد قرار دارند.

    دانیل کلوتیر مسئول هماهنگ کننده این طرح است. وی درباره اهداف این طرح می گوید: «این کار باعث ایجاد ارزش افزوده می شود. بخصوص که این افراد بطور معمول، با هم در تماس نیستند: آنها از کشورهای مختلف اروپایی و حوزه های متفاوت کاری می آیند و زمینه های خلاقیتشان هم با یکدیگر یکسان نیست. در مجموع ۲۸ شرکت تجاری و طراح مد، از ۱۲ کشور اروپایی در این برنامه شرکت می کنند.»

    ساموئل گاسمان، طراح جواهرات یکی از طراحان دنیای مد است که با کمک پروژه “وورث” توانسته ایده هایش را برای فروش عرضه کند. تازه ترین کار وی حلقه های ازدواج است که در یک فروشگاه معتبر در پاریس، بفروش می رسد.

    این طراح جواهرات، به منظور تولید محصولش بطور مداوم، با یک شر

    Ver video "همکاری شرکتهای تجاری متوسط و طراحان دنیای مد"

  • مجله شارلی اِبدو با کاریکاتور پیامبر اسلام در سه میلیون نسخه چاپ شد

    شماره جدید مجلۀ جنجالی «شارلی اِبدو» امروز چهارشنبه با کاریکاتور پیامبر اسلام در صفحه اول آن و با تیتر «تمامی بخشیده شد» و «من شارلی هستم» در سه میلیون نسخه روانه مجله و روزنامه فروشی های فرانسه شد.

    بیش از سه و نیم میلیون نفر یکشنبۀ گذشته، قلم بدست، با محکوم کردن حملات خونین هفتۀ گذشته در پاریس و در حمایت از این هفته نامه، بزرگترین تظاهرات تاریخ فرانسه را رقم زدند.

    «لوز» مردی است که کاریکاتور صفحه اول شماره جدید این مجله طنز را طراحی کرده است، مجله ای که بازنشر و چاپ کاریکاتورهایی از پیامبر مسلمانان در آن، مرگ هفده شهروند فرانسه از جمله چند کاریکاتوریست و پلیس را بدنبال داشته است.

    وی می گوید:«ما کاریکاتوریست هایی هستیم که بیشتر از همه دوست دارند شخصیت های بچگانه طراحی کنند، درست مثل زمانی که کودک بودیم، و راستی، تروریست ها هم زمانی کودک بوده اند و نقاشی کشیده اند، مثل ما، مثل همه بچه ها. اما در برهه ای آنها حس طنز و روح کودکانه خود را که اجازه می داد تا دنیا را با فاصله ببینند گم کردند. این کاری است که شارلی می کند؛ نگاه به دنیا با اندکی فاصله از آن.»

    میلیونها نفری که در هوداری

    Ver video "مجله شارلی اِبدو با کاریکاتور پیامبر اسلام در سه میلیون نسخه چاپ شد"

  • فرانسیس فورد کاپولا برنده جایزه هنری پرنسس آستوریاس شد

    جایزه بخش هنر بنیاد پرنسس آستوریاس روز چهارشنبه به فرانسیس فورد کاپولا، کارگردان معروف سینما تعلق گرفت.

    این جایزه در هشت رشته هنر، علوم اجتماعی، ارتباطات و علوم انسانی، ادبیات، همکاری های بین المللی، پژوهش های علمی و فنی، کنکورد و ورزش به افراد یا نهادهایی که در رشته مربوطه فعالیت های برجسته ای داشته اند تعلق می گیرد.

    جوزه لیادو فرناندز اوروتیا، رئیس هیات داوران گفت: «او قصه گویی استثنایی و چهره ای برجسته در تاریخ سینما است. حرفه او مبارزه ای مستمر برای حفظ کامل استقلال کار هنری خلاق و کارآفرینی در تمام جنبه هایش بوده است. او را بعنوان کارگردان، تهیه کننده و فیلمنامه نویس می شناسند.»

    فرانسیس فورد کاپولا، کارگردان مشهور سینما و خالق سه گانه «پدر خوانده» در سال ۱۹۳۹ در دیترویت واقع در ایالت میشیگان آمریکا بدنیا آمد. کاپولای ۷۶ ساله از مشهورترین کارگردانان و تهیه کنندگان آمریکایی ایتالیایی تبار در سینمای هالیوود است. او تاکنون برنده پنج جایزه اسکار، چهار جایزه گلدن گلوب و دو نخل طلای کن شده است.

    کاپولا در سال ۱۹۶۳ با ساخت فیلم «جنون ۱۳» رسما فعالیت حرفه ای اش را آغاز کرد. فیلم

    Ver video "فرانسیس فورد کاپولا برنده جایزه هنری پرنسس آستوریاس شد"

  • گفتگو با سازندگان انیمیشن موفق «تصویر بزرگتر»

    فیلم «تصویر بزرگتر» ساخته دیزی جیکوب، کارگردان بریتانیایی یکی از موفق ترین فیلم های سال 2015 است. این انیمیشن هفت دقیقه ای با کسب بیش از سی جایزه بین المللی از جمله بفتا و کارتون طلایی، نامزد دریافت اسکار در رشته انیمیشن کوتاه است.

    «تصویر بزرگتر» ترکیبی از کارتون دو بعدی، عروسک هایی با اندازه بزرگتر از انسان و دو متری است. فیلم که پروژه کارشناسی ارشد کارگردان در مدرسه ملی فیلم و تلویزیون و کالج هنر سنت مارتین است روایتی صریح و طنزی تلخ از نگهداری از مادری سالخورده را بیان می کند.

    دیزی جیکوب، کارگردان می گوید: «فیلم فوق العاده جالب و در عین حال موضوع خیلی جدی است. فانتزی کامل نیست مثلا قوری چای خود بخود جابجا نمی شود، اما سرشار از شخصیت ها و اشیایی است که عصبانیت و خشم نیک، شخصیت اصلی کارتون را نشان می دهند و در طول فیلم همچنان آینه ای از احساسات او هستند.»

    او در ادامه می افزاید: «تکنیک های فیلم ابتدا از ساختن یک شخصیت دو بعدی شروع شد، شخصیت نقاشی شده که می خواهد اتاق را جارو برقی بکشد. من همیشه نقاشی های خیلی بزرگ می کشیدم. بعد فکر کردم می توانم انیمیشن بزرگ را هم شروع کنم. ف

    Ver video "گفتگو با سازندگان انیمیشن موفق «تصویر بزرگتر»"

  • لیام نیسن در میان سنگ قبرها قدم می زند

    در فیلم ترسناک جنایی «قدم زدن در میان سنگ قبرها»، لیام نیسن تیره ترین نقش خود در سال های اخیر ایفا می کند.

    این فیلم براساس رشته کتابهای پرفروش لارنس بلاک ساخته شده است و داستان مت، پلیس سابق نیویورک را تعریف می کند که اکنون بعنوان کارآگاه خصوصی اما بدون مجوز کار می کند.

    لیام نیسن درباره جنبه تیره و تار فیلم می گوید: «عناصر بسیار تاریکی در داستان وجود دارند که مدتی طولانی است در هیچ فیلمی ندیده ام. به همین دلیل ابدا این فیلم را یک فیلم اکشن نمی نامم. به نظرم، قتلها در فیلم بسیار کند بر ملا می شوند.»

    یک قاچاقچی هروئین از مت می خواهد کسانی را که همسرش را ربوده و به قتل رسانده اند، پیدا کند. مت می پذیرد و در خیابان های نیویورک به دنبال این قاتلان سابقه دار می گردد تا از وقوع جنایت دیگر جلوگیری کند.

    لیام نیسون می گوید: «جستجوهای بسیاری برای آماده سازی انجام دادم. به ویدیوهای پلیس در مورد قاتل های زنجیره ای دسترسی داشتم و نحوه ردیابی آنها بسیار جالب بود.»

    فیلم «قدم زنی در میان سنگ قبرها» را اسکات فرانک، برنده جایزه اسکار نوشته و کارگردانی کرده است.

    این فیلم هم اکنون در سینماهای بریتانیا، ایتالیا، دانمارک و ایالات متحده آمریکا روی اکران رفته است.

    Ver video "لیام نیسن در میان سنگ قبرها قدم می زند"

  • فیلم «شورشی» قسمت دوم «سنت شکن» به سینما آمد

    قسمت دوم فیلم «سنت شکن» به نام «شورشی» در سینماهای اروپایی اکران می شود. این فیلم اکشن و علمی تخیلی بر اساس رمانی به همین نام از ورونیکا راث، نویسنده آمریکایی است.

    تئو جیمز و شایلن وودلی هنرپیشگان اصلی این فیلم هستند. وودلی که در نخستین قسمت این فیلم هم بازی کرده می گوید: «شخصیت ام را خیلی دوست دارم. توانایی ها او را می ستایم. جالب بود که در این قسمت شخصیت ام متحول می شود. در فیلم اول، شخصیتی مرموز و در مجموع آرام بود اما در فیلم جدید بیشتر به امیال و احساسات او پی می بریم و بسیاری از نکات نهفته شخصیت او بر ملا می شود.»

    دو شخصیت اصلی فیلم در قلب جریان های انقلابی که در دنیایی تخیلی در حال وقوع است، به دنبال کشف رازی هستند که در بخش اول نهفته مانده بود.

    تئو جیمز می گوید: «شخصیت جالبی را بازی کردم. او مردی است با کلیشه های مردانه که درد و رنج هایی را تجربه کرده که در شکل گیری شخصیت او تاثیر داشته اند و در این فیلم به ابعاد مختلف آن تجربه ها پرداخته می شود.»

    «شورشی» برای نخستین بار هفته پیش در لندن به نمایش درآمد. ورونیکا راث، نویسنده مجموعه رمان های «سنت شکن» در این مراسم حضور دا

    Ver video "فیلم «شورشی» قسمت دوم «سنت شکن» به سینما آمد"

  • برگزاری اولین نمایشگاه کتابهای مصور در قاهره

    قاهره مصر میزبان نمایشگاهی یک هفته ای از کتاب های مصور است. در این رخداد که برای اولین بار در پایتخت مصر برگزار می شود، آثاری از هنرمندان مصری، آلمانی و فرانسوی در کنار یکدیگر در معرض دید علاقمند قرار گرفت.

    برغم عدم حمایتهای داخلی از هنرمندان مصری کتابهای مصور نسل جدیدی از نویسندگان و تصویرگران این کتابها در این کشور ظهور کرده اند. مونا البغدادی هنرمند مصری می گوید: «در مصر هنرمندان بسیاری داریم هستند و کتابهای مصور هم زیادند اما متأسفانه امکان چاپ این آثار وجود ندارد. امیدواریم روزی بتوانیم اینها را چاپ کنیم.»

    برپایی این نمایشگاه مجالی برای ملاقات و گفتگوی هنرمندان مصری با هنرمندان اروپایی و تبادل تجارب آنها نیز فراهم کرده است. ژآن پی یر مغسیه از مشاوران موزه کتابهای مصور شهر آنگولم فرانسه در این نمایشگاه حضور دارد و می گوید: «داستان مصور قادر است هم اطلاعات بدهد و هم دیدگاه هنرمند را در اختیار ما بگذارد. از این رو واقعاً جالب است. شخصاً از این همه پختگی آثار هنرمندان جوان متحیر شدم.»

    امروزه، داستان مصور به عنوان هنری مستقل برای روایت مسائل سیاسی و اجتماعی، روشها و شیوه های خاص خودش را دارد. به داستان مصور ادبیات هنر نهم هم می گویند.

    در کارگاههایی که در این نمایشگاه برگزار شده، هنرمندان فرانسوی برخی از تازه ترین شیوه های خلق کتاب های مصور مثلا تصاویر سه بعدی را برای هنرمندان مصری شرح دادند.

    محمد شیخ ابراهیم، خبرنگار یورونیوز در قاهره می گوید: «هر کشوری تاریخ و تجارب خود را دارد. اکثر کتابهایی که اینجا می بینیم منعکس کننده مشکلات روزمره مصر از طریق یک روش هنری است که ببیننده را مجذوب می کند و او هم می تواند خود، بخشی از داستان باشد.»

    این نمایشگاه که مشترکا توسط موسسه آلمانی گوته، موسسات فرانسوی و انتشارات مصری صفصافه برگزار شده از ۲۲ تا ۲۷ سپتامبر در قاهره و اسکندریه برپا خواهد بود.

    Ver video "برگزاری اولین نمایشگاه کتابهای مصور در قاهره"

  • نمایش رسانه های خشونت طلب در فیلم «خزنده شب»

    فیلم «خزنده شب» (Nightcrawler) نخستین ساخته بلند دن گیلروی آمریکایی است. او که فیلمنامه نویسی شناخته شده است، در تجربه فیلمسازی خود به عالم خبرنگاران جنایی لس آنجلس سر زده است. فیلم داستان لو بلوم، با بازی جک جیلنهال را بازگو می کند که در ناامیدی و بیکاری، با دنیای جذاب خبرنگاری مستقل جنایی آشنا می شود.

    جیک جیلنهال، بازیگر اصلی فیلم می گوید: «فیلم «خزنده شب» تا حدودی در مورد یک فرد منزوی است، یک دزد خرده پا که یک شب هنگام رانندگی با تصادفی در بزرگراه مواجه می شود و افرادی را می بیند که از صحنه های جرم و تصادف فیلمبرداری می کنند و تصاویر را به رسانه های محلی می فروشند. برایش جالب می شود. پس می رود و یک دوربین و یک رادار پلیس یاب می خرد و خودش دست به کار می شود. در حقیقت داستان ظهور یک امپراتوری است.»

    شخصیت جیلنهال در فیلم بارها از اشتهای سیری ناپذیر رسانه ها برای خبرهای وحشتناک و خشن حرف می زند. سخنانی که می توان آنها را به عنوان انتقادی صریح از شرایط امروزی دنیا تلقی کرد.

    جیک جیلنهال می افزاید: «به نظر من ما به چنین جایی رسیده ایم. نظر خودم را می گویم، تجربه کردن لحظات، سخت شده چرا که بیش از حد درگیر تلفن یا چیزهای دیگر هستیم و به نظر من نتیجه اش این است که افرادی مثل “لو” شانس شکوفایی پیدا می کنند. برایم بسیار جالب است که مردم می گویند این شخصیت مضطربشان می کند و یا می ترساندشان. من فکر می کنم او ساخته دست ماست. خود ما این فرد را خلق کرده ایم. ما گذاشتیم که او در این فیلم موفق شود.»

    فیلم «خزنده شب» بزودی در سراسر جهان روی پرده می رود.

    Ver video "نمایش رسانه های خشونت طلب در فیلم «خزنده شب»"

  • رابرت دنیرو، یک «کارآموز» غیرمنتظره

    رابرت دنیرو و آن هتوی در افتتاحیه فیلم تازه ای از هالیوود به نام «کارآموز» که روز دوشنبه سی شهریور در نیویورک برگزار شد شرکت کردند.

    رابرت دنیرو در نقش مرد بیوه هفتاد ساله ای به نام بن ویتکر ظاهر می شود که در می یابد پیری و دوران بازنشستگی لزوما به معنی از کارافتادگی نیست. او با استفاده از فرصتی طلایی دوباره به محیط کار برمی گردد و داوطلب کارآموزی در یک موسسه مد آنلاین می شود.

    آن هتوی که نقش رییس این موسسه بازی می کند درباره کاراکترش می گوید: «اولین چیزی که من را به این شخصیت جذب کرد این بود که برایم پیش نیامده بود یک زن جوان، با هوش و پرکار را در این موقعیت ببینم که با فشارها و استرس محیط کار بخوبی کنار بیاید، تصور می کنم خیلی از زن ها با این شخصیت ارتباط بگیرند و مردها هم همینطور. نکته جالب دیگر شخصیت این است که می خواهد آدم خوبی باشد و خوشحالم که نانسی کارگردان ما، کارکتر را به شکل یک رییس زن بدجنس و بی احساس ننوشته است.»

    نانسی میرز، کارگردان فیلمنامه نویس و از تهیه کننده های فیلم امیدوار است فیلم «کارآموز» بتواند به رفع سو تفاهم های معمول بین دو نسل در محیط کار کمک کند. او

    Ver video "رابرت دنیرو، یک «کارآموز» غیرمنتظره"

  • دستورالعمل محافظت کارکنان بهداشتی آمریکا در برابر ابولا منتشر شد

    مقامات بهداشتی آمریکا برای مقابله با ویروس ابولا، روز دوشنبه، دستورالعمل های جدیدی را منتشر کردند که هدف از آن محافظت کارکنان بخش بهداشت در برابر این ویروس مرگبار است.

    تا به امروز بیش از ۲۰۰ تن از کارکنان بخش بهداشت که با مبتلایان به ابولا سر و کار داشته اند جانشان را از دست داده اند.

    دکتر تام فریدن، مدیر «مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها» در آمریکا، مهمترین و بحرانی ترین مرحله ای را که کارکنان بهداشتی می باید بسیار مواظب باشند، توجه و دقت کافی به هنگام در آوردن روپوش و لوازم محافظتی می داند.

    یک حرکت نابجا، لمس ناخودآگاه پیشانی عرق کرده با دستکش کافی است تا ابولا قربانی دیگری بگیرد.

    دکتر فریدن، وجود یک ناظر آموزش دیده که بر تمام مراحل درآوردن روپوش و لوزام محافظتی از بدن نظارت و در صورت لزوم هشدار دهد را چاره پیشگیری از ابتلاء کارکنان بخش بهداشت به ابولا می داند.

    همزمان ارتش آمریکا درصدد است تا یک واحد واکنش سریع ایجاد کند که هدفش مقابله با بیماری های واگیردار و نیز با ویروس ابولا در صورت شیوع آن در آمریکا خواهد بود.

    همزمان و در آستانه جشن هالووین و برای سرگرمی، روپوش ابولا با ملزوماتش و به ارزش ۸۰ به بازار می آید که منتقدان، طراحی آن را جالب و بامزه نمی دانند.

    Ver video "دستورالعمل محافظت کارکنان بهداشتی آمریکا در برابر ابولا منتشر شد"

  • آزمایش آمبولانس قابل پرواز و هدایت شونده

    زمانی که کسی دچار سانحه ای مثل ایست قلبی می شود دقیقه ها هم ارزش دارند ولی آمبولانس معمولاً بسسیار دیر می رسد. در چنین مواردی آمبولانس هدایت شونده از راه دور می تواند یک راه حل باشد.

    پهپاد ساخته شده توسط یک فارغ التحصیل دانشگاهی هلند ده مرتبه سریعتر ازآمبولانس کلاسیک عمل می کند. با یک تلفن همراه هدایت می شود و مجهز به دفیبریلاتور است و پزشکی، از طریق بلندگو و دوربین دستورات لازم برای استفاده از آن را ارائه می دهد.

    “الک مومون” مخترع این دستگاه سرعت عمل را رمز موفقیت آن می داند و می گوید: “محدودیت پهپادها کم بودن ظرفیت باطری آنهاست. ولی با این سرعت حرکت و رسیدن سریع به مقصد، ما فقط پنج درصد باطری را مصرف می کنیم. این مسئله به ما اجازه می دهد که قادر باشیم اینچنین سریع پرواز کنیم.

    این دستگاه درحال حاضر تنها بصورت مدل ساخته شده ولی با آزمایش های جاری امید است تا پنج سال دیگر به بازار عرضه شود.

    از سوی دیگر تحقیقاتی نیز از طرف یک شخصیت علمی دانشگاه استانفورد کالیفرنیا در جریان است که خبر از ساخت هدایت شونده های پوشیدنی می دهد.
    این محقق وسیله ای طرح کرده است که مثل مچبند به دور دست بسته می شود و می تواند به یک دوربین قابل پرواز و هدایت شونده تبدیل شود. قفل این مچبند با فشار دادن یک دگمه باز می شود و مثل هلیکوپتر به پرواز در می آید. دستگاه، حرکت فرد استفاده کننده را دنبال می کند و پس از گرفتن عکس یا فیلمبرداری به سمت او برمی گردد.

    اگر چه چنین مدلهایی برای علاقمندان ورزش های سخت در نظر گرفته شده است ولی می تواند برای دوستداران سلفی های جمعی، بخصوص آنها که بازوی بلندی ندارند هم جالب باشد.

    Ver video "آزمایش آمبولانس قابل پرواز و هدایت شونده"

  • کوین اسپیسی در بازی رایانه ای "جنگاوری پیشرفته"

    جدید ترین سری بازی های رایانه ای ندای وظیفه ( Call Of Duty)، این بار با بازیگری کوین اسپیسی توسط شرکت اکتیویژن به بازار آمده است. در این بازی که جنگ آوری پیشرفته نام دارد، کوین اسپیسی در نقش جاناتان آیرونز، یکی از پرقدرت ترین انسان ها در دهه ۲۰۵۰ ظاهر می شود.

    کوین اسپیسی که خود برنده اسکار است، می گوید از بازی در این نقش هیجان زده است: “یکی از کارهایی که من دوست دارم و همیشه تلاش می کنم انجام دهم، گام نهادن در راه های ناآشنا و ایفای نقش هایی است که تا کنون انجام نداده ام. من در زمره انسان هایی نیستم که همیشه راه های باریک و مستقیم را طی می کنند و دست به کارهای امن و حساب شده می زنند. کمی آشفتگی و درهم ریختگی برایم جالب است.”

    ویدیو گیم جنگ آوری پیشرفته، آینده تیره ای را به تصویر می کشد که در آن نیروهای نظامی خصوصی که در قالب شرکت ها فعالیت می کنند، از دولت ها قوی ترند و سربازان این نیروها به دنبال بالاترین ماموریت ها هستند. کوین اسپیسی می گوید این تجربه ای منحصر به فرد در سینما و تلویزیون است و سناریوی آن به جای یک گفتگوی خشک، پر از ایده و طرح تازه است.

    کوین اسپیسی: “این تجربه ای متفاوت بود. وقتی شما بازی در فیلم سینمایی یا تلویزیونی را می پذیرید، معمولا یک سناریوی کامل دریافت می کنید که می دانید چه کارهایی باید انجام دهید. اما در اینجا به این شکل است که شما خودتان درباره اینکه قهرمان داستان چه شخصیتی داشته باشد فکر می کنید. به این صورت است که چیزهایی درباره ایده های خودمان و راهی که پیش رو داریم روی کاغذ می آوریم. این از نادر مواردی بود که سناریویی را پذیرفتم که انتهای آن قابل پیش بینی نبود.”

    ویدیو گیم جنگ آوری پیشرفته، از سوم نوامبر به بازار آمده است. سری بازیهای “ندای وظیفه” که از سال ۲۰۰۳ عرضه شده و چند شرکت مختلف در توسعه آن نقش داشته اند، یکی از موفق ترین بازی ها در صنعت بازی های رایانه ای است. کاربران ماهانه این بازی ها بیش از چهل میلیون نفرند.

    Ver video "کوین اسپیسی در بازی رایانه ای "جنگاوری پیشرفته""

  • کارزار تبلیغاتی دانمارک در لبنان برای حل مسئله مهاجرت

    وزرات مهاجرت دانمارک در ابتکاری تازه، با راه انداختن یک کارزار تبلیغاتی در لبنان بر آن است تا پناهجویان را از سفر به دانمارک منصرف کند.

    این تبلیغات که روز دوشنبه به زبان عربی و انگلیسی در روزنامه های لبنان منتشر شده حاوی این پیام است که کشورهای عضو اتحادیه اروپا خدمات اجتماعی را برای پناهجویان جدید تا پنجاه درصد کاهش می دهند.

    الی شهروند ساکن بیروت که آرشیتکت است درباره این تبلیغات گفت: «اولش برایم جالب بود . چون به جای این که تبلیغ شود در چنین بحرانی « ما به پناهجویان کمک می کنیم»، در قالب تبلیغات گفته « کمک به پناهجویان را قطع می کنیم». خیلی مسخره است که آنها بخواهند به این شیوه چیزی بفروشند.»

    لبنان با چهار میلیون نفر جمعیت به تنهایی طی سال های اخیر بیش از یک میلیون و یکصد هزار پناهجوی سوری را پذیرفته است.

    نوحا کرم دیگر شهروند بیروت که وکیل است افزود: «اگر آنها می خواهند اقدام بشردوستانه انجام دهند، می توانند تعداد خاصی پناهجو بپذیرند و آنطور که در اینجا [لبنان] می بینیم، به این همه پناهجو اجازه ورود به خاکشان را ندهند. ما نزدیک به دو میلیون پناهجو داریم و نمی دانیم کی هستند

    Ver video "کارزار تبلیغاتی دانمارک در لبنان برای حل مسئله مهاجرت"

  • اکران «وارونه» فیلم تازه شرکت پیکسار از جشنواره کن آغاز شد

    فیلم «وارونه» (Inside Out) انیمیشن سه بعدی تازه ای از شرکت پیکسار است. داستان فیلم بر اساس ایده کارگردان شکل گرفته و در ذهن یک دختر نوجوان روی می دهد. شادی، خشم، تنفر، ترس و غم پنج احساسی است که زندگی ریلی اندرسون، دختر نوجوان را شکل می دهد.

    انیمیشن «وارونه» اولین بار روز هجدهم ماه مه در بخش خارج از مسابقه شصت و هشتمین جشنواره کن به نمایش در آمد.

    جان لستر، مدیر عامل شرکت پیکسار با اشاره به جالب بودن پروژه می گوید: «کار طولانی بود، برای فهمیدن روانشناسی و نظریه های علمی در باره احساسات، خاطره و ارتباط آنها با کارکرد مغز تحقیقات زیادی کردیم تا جزییات فیلم درست باشد.»

    پیت داکتر، کارگردان می گوید ایده اصلی فیلم را از دوره نوجوانی دخترش الهام گرفته است. او می افزاید: «دخترم وقتی نه ساله بود صدای شخصیت الی در فیلم انیمیشن (آپ) یا «بالا»را اجرا کرد. اما با بزرگتر شدن و رسیدن به سن یازده و دوازده سال ساکت تر و آرام تر شد. و من نمی دانستم در دهنش چه می گذرد. این، نقطه شروع فیلم شد.»

    اکران بین المللی فیلم «وارونه» از اوایل ماه ژوئن در سینماها شروع می شود.

    Ver video "اکران «وارونه» فیلم تازه شرکت پیکسار از جشنواره کن آغاز شد"

  • بازیهای ویدیویی در نمایشگاه مادرید

    «هفته بازی» مادرید، یکی از مهمترین نمایشگاه های بازی های ویدیویی در اروپا بشمار می رود. بیش از پنجاه هزارعلاقمند در جریان آخرین دوره این نمایشگاه با تازه ترین بازیها و سرگرمی های ویدیویی آشنا شدند.

    استقبال بازدیدکنندگان آخرین نسخه «کال او دیوتی» (Call of Duty) چشمگیر بود، یک بازی تیراندازی رایانه ای پر هیجان و گهگاه پیش بینی ناپذیر.

    در نسخه «گاست» “کال او دیوتی” آینده شاهد تضعیف آمریکا خواهد بود. ائتلافی از کشورهای آمریکای لاتین موسوم به ائتلاف «فدریشن» از پشت پرده، این دسیسه را مدیریت می کنند.

    بازی محبوب دیگر را باید اکشن «اساسینز کرید» (Assassin’s Creed) دانست؛ در نسخه جدید این بازی از جنگ با دزدان دریایی در کارائیب به فضای پاریس در زمان انقلاب فرانسه می رسیم.

    یکی از بازدیدکنندگان درباره این بازی می گوید: «جو حاکم بر نسخه جدید این بازی بنظرم واقعگرایانه تر است. زمانی که در آن بازی می کنید جالب است: انقلاب فرانسه و دعوای بین قدرتها.»

    از بازیهای دیگر این نمایشگاه می توان به بازی علمی-تخیلی «اولو» (Evolve) اشاره کرد که در نمایشگاه «ای 3» (E3) لس آنجلس و «گیمزکام» (Gamescom) آلمان، جایزه بهترین بازی را از آن خود کرد؛ جنگ با هیولاهایی عظیم الجثه با قابلیت گرافیکی فوق العاده بالا.

    یکی از بازدیدکنندگان درباره این بازی می گوید: «هیولا بودن، مسئله کمی نیست. بازی کردن در یک نقش بد که موجب ترس بقیه است. برای اینکه شما بزرگید... از همه قوی ترید و این بهترین چیز است. این نیست که شما با بقیه در یک سطح هستید بلکه از آنها بالاترید.»

    بازار بازیهای ویدیویی در کریسمس امسال داغ داغ خواهد بود و علاقمندان از هم اکنون می توانند به انتخاب هدایای خود فکر کنند.

    Ver video "بازیهای ویدیویی در نمایشگاه مادرید"

  • فیلم «در کنار او» برنده بزرگ جشنواره بین المللی فیلم اوراسیا

    بزرگترین برنده دهمین دوره جشنواره فیلم «اوراسیا» در قزاقستان، فیلم اسرائیلی «در کنار او» بود. آصف کورمان، کارگردان این فیلم در مراسم اختتامیه این جشنواره، جایزه را از دست حسنعلی آشیمف، هنرپیشه قزاق که رییس هیات داوران بود، دریافت کرد.

    فیلم «در کنار او»، راشل، قهرمان فیلم را دنبال می کند که از گبی، خواهر معلول ذهنی خود نگهداری می کند. اما راشل یک روز مجبور می شود خواهرش را در یک مرکز ویژه معلولان بگذارد.

    در این فیلم لیرون بن اشلوش، همسر کارگردان فیلم ایفای نقش می کند. آصف کورمان، کارگردان فیلم درباره همکاری با همسرش می گوید: «البته پیچیده بود ولی این پیچیدگی، لحظه های شگفت انگیز و هماهنگ و همچنین لحظه های برخورد و تضاد دارد. مانند یک داستان خوب عشقی است. فیلم اینگونه ساخته شد ولی دست آخر، لذتبخش بود.»

    جایزه بهترین کارگردان به بندیکت ارلینگسون، برای ساخت فیلم «از اسب ها و مردها» تعلق گرفت. کریستوف توک، تهیه کننده فیلم، در غیاب کارگردان جایزه را دریافت کرد. تقریبا کل فیلم «از اسب ها و مردها» در فضای باز اتفاق می افتد و مجموعه ای داستانی درباره اهالی ایسلند و رابطه آنها با اسب هایشان است.

    تیناتین دالاکیشویلی، هنرپیشه اهل گرجستان جایزه بهترین هنرپیشه زن را برای فیلم «ستاره» دریافت کرد. داستان فیلم «ستاره»، درباره دختری است که از مردی مسن پرستاری می کند و در عین حال آرزو دارد چند جراحی زیبایی انجام دهد تا بتواند وارد عرصه ستاره های مشهور شود. این فیلم را آنا ملیکیان، کارگردان ارمنی تبار روسی ساخته است.

    تیناتین دالاکیشویلی می گوید: «صادقانه بگویم، از یک طرف بازی کردن این نقش دشوار بود ولی از طرف دیگر کار کردن با آنا تجربه بزرگی نیز بود. من او را بسیار دوست دارم و فردی عالی است.»

    جایزه بهترین هنرپیشه مرد به چهار هنرپیشه فیلم گرجی استونیایی «نارنگی ها» تعلق گرفت. داستان این فیلم ضد جنگ در یک روستای مهاجران استونیایی در زمان مناقشه آبخازیا در سال های ۱۹۹۰ میلادی اتفاق می افتد.

    فیلم قفقازی «ماجرا» دو جایزه از جمله جایزه فدراسیون بین المللی منتقدان فیلم را دریافت کرد. فیلم «ماجرا» اقتباسی آزاد از کتاب «شب های سفید» فئودور داستایووسکی است. مارات، قهرمان فیلم، زنی را از یک حمله نجات داده و او را به خانه اش همراهی می کند. زن تعریف می کند هر روز منتظر عشقش است که به خانه برگردد. مارات جذب شخصیت پیچیده این زن می شود.

    نریمان توربایف، کارگردان فیلم می گوید: «این فیلم ترکیبی جالب از ادبیات روس با طرز فکر قزاق است. این فیلم پیامی قابل فهم برای همه دارد.»

    ولفگانگ اشپیندلر، خبرنگار یورونیوز از آلماتی می گوید: «فیلم های نمایش داده شده در این جشنواره ازطرف هیات داوران به دلیل کیفیتشان مورد تقدیر قرار گرفتند. در کل، چهار جایزه به فیلم های ساخت قزاقستان تعلق گرفت که موفقیتی بزرگ برای صنعت فیلمسازی این کشور است.»

    Ver video "فیلم «در کنار او» برنده بزرگ جشنواره بین المللی فیلم اوراسیا"

  • لباسهای «ورساچی»، «دیور» و «کنزو» در هفته مد پاریس

    هفته مد پاریس با مجموعه لباسهای بهار ۲۰۱۵ روز یکشنبه در پاریس آغاز شد. آتلیه ورساچی این رخداد را با یک نمایش تماشایی همراه با رنگهای درخشان و لباسهای شفاف وسوسه انگیز آغاز کرد.

    در ابتدای این رخداد شش روزه، هنرپیشگان آمریکایی «کیت هادسن» و «گولدی هاون» شاهد لباس قرمز و پر زرق و برق مانکن پرآوازه «اوا هرزیگووا» بودند.

    دوناتلا ورساچی طراح ارشد این مارک در پایان در میان تشویق حاضران در راهرو نمایش حاضر شد.

    هفته مد پاریس در حالی تا پنجشنبه ۹ بهمن ادامه می یابد که مارکهایی همچون دیور، شانل و گوتیه قرار است لباسهای خود را برای حاضران نمایش دهند.

    یک مرد امروزی برای شبی در اپرا چه باید بپوشد؟ اگر او لباس «دیور» را که در هفته مد پاریس نمایش داده شد، بپوشد، جامه او مرکب از کت و شلوار شبانه خواهد بود که شادابی و جوانی اش را با کفشهای ورزشی جالب و گاه پارچه های راه راه زبر رنگارنگ و شیک به دست می آورد.

    نمایش مجموعه پاییز و زمستان «دیور» کلاسیک ترین نمایش این هفته بود که یک ارکستر با ۳۷ ساز و در یک ردیف آن را همراهی می کردند.

    مارک کنزو مجموعه پاییز و زمستان ۲۰۱۵-۲۰۱۶ خود را که توسط «

    Ver video "لباسهای «ورساچی»، «دیور» و «کنزو» در هفته مد پاریس"

  • هفته مد پاکستان؛ مجموعه جدید ماهین خان با نام «ماهین»

    با بیش از چهار دهه تجربه ماهین خان به درستی بانوی مد رده بالای پاکستان است.او با مجموعه «تقدیم به کراچی با عشق» نشان داد شهرتش بی دلیل نیست. وی در هفته مد پاکستان مجموعه ای کلاسیک را که در عین حال یادآور گذشته باشکوه کراچی است، ارائه کرده است.

    ماهین خان می گوید: «من زندگی در کراچی دهه شصت و هفتاد را دیده ام. زنان بسیار برازنده بودند، آنها مثل قوها بودند. آنها لباسهای کاملا گلدوزی شده یا با زرق و برق نداشتند. خوب من سعی کردم همین برازندگی را برگردانم.»

    نیدا آزور در سال ۲۰۰۵ میلادی و بعد از فارغ التحصیلی از موسسه معتبر هنر و معماری دره سند در کراچی، خانه مد خود را راه اندازی کرد. مجموعه آزور شامل نیم تنه ها، لباسهای یکدست به عنوان بالاتنه و دامنهای بلند محلی همراه با پیراهنهای چین دار است که در آنها از پارچه هایی با رنگهای غنی استفاده شده است و ترکیبی است از سنت و مدرنیته.

    نیدا آزور می گوید: «از دوره رنسانس الهام گرفته شده است. رنگها همه قرمز، نارنجی، آبی و سیاه هستند. طیف وسیعی از سایه های غربی و شرقی در کنار هم قرار گرفته اند. تعداد زیادی چاپ، لایه بندی، چاپ دیجیتال، پارچه لیزری، آرایش و گلدوزی در این مجموعه هست. جالب است. می توانید با هم ترکیبشان کنید یا آنها را با هم بپوشید.»

    اینها مجموعه ای از صدف مالاتره طراح متولد فرانسه و اهل کراچی است که با استفاده از رنگهای روشن، گلدوزی محلی و شیوه های ابداعی برای ایجاد بافت مدرن شناخته می شود.

    آخرین مورد هم نمایش طراحی خانگی سانا سفیناز است که لباسهای آماده پوشش و تجملی را نشان می دهد که توسط محسن علی طراحی شده اند.

    Ver video "هفته مد پاکستان؛ مجموعه جدید ماهین خان با نام «ماهین»"

  • کانتینفلاس؛ زندگی کمدین مکزیکی بر پرده سینما

    فیلم سینمایی «کانتینفلاس»، داستان زندگی بزرگترین و محبوب ترین کمدین سینمای مکزیک را بازگو می کند و مسیر موفقیت او، از زندگی در فقر تا فرش های قرمز هالیوود را نشان می دهد.

    ماریو مورِنو رِیِس که با اسم هنری کانتینفلاس شناخته شده، در بیش از ۵۵ فیلم ایفای نقش کرده است. از جمله دور دنیا در هشتاد روز (۱۹۵۶) که نخستین فیلم آمریکایی او بود و برایش گلدن گلوبِ بهترین بازیگر مرد را به همراه آورد.

    اسکار خائنادا، بازیگر نقش کانتینفلاس، می گوید: «قصه از زمانی آغاز می شود که او برای بازی در فیلم “دور دنیا در هشتاد روز” دعوت شده. او در این دوره از زندگی حرفه ایش توانسته بود مرزها را در نوردد و آوازه اش نه فقط در آمریکای لاتین، که در هالیوود هم بپیچد. فیلم حول این موضوع دور می زند، ولی من خودم بمعنای واقعی روی ماریو تمرکز داشتم تا بفهمم چطور یک بازیگر می تواند یک کاراکتر ثابت را در مدتی چنین طولانی حفظ کند.»

    منتقدان می گفتند یک بازیگر اسپانیایی از پس ایفای نقش این کمدین مکزیکی برنخواهد آمد، اما سکار خائنادا، با بازی خوبش در نقش کانتینفلاس، پاسخ آنها را داد.

    اسکار خائنادا می افزایدد: «می پرسید چطور نقش را به این خوبی درک کردم؟ در میان مصاحبه های فراوانی که از ماریو وجود دارد، هر وقت از او خواسته اند تا کانتینفلاس را تعریف کند و شخصیت او را در یک کلمه بگوید، او همیشه با تاکید گفته “مکزیک”. پس به نوعی من نقشی را بازی می کنم که خود مکزیک است. او در تک تک کلماتش بر مکزیک تاکید می گذارد. من این کنایه را دریافتم و حجم عظیمی از احترام و مسئولیت روی دوشم افتاد.»

    کانتینفلاس، مثل چارلی چاپلین، طنزپردازی اجتماعی بود و تحت تاثیر نخستین فیلم های چاپلین و جهان بینی او قرار داشت.

    فیلم «کانتینفلاس» در آمریکا روی پرده رفته و اکران آن در مکزیک و سایر کشورهای اسپانیولی زبان برای ماه سپتامبر در نظر گرفته شده است.

    Ver video "کانتینفلاس؛ زندگی کمدین مکزیکی بر پرده سینما"

  • آثار رالف پوچی، سازنده مانکن در موزه هنر و طراحی نیویورک

    نمایشگاهی در موزه هنر و طراحی در شهر نیویورک میزبان نمایشگاهی است که به آثار رالف پوچی، طراح و سازنده مانکن، اختصاص دارد. “پوچی” یکی از طراحان مشهور مانکن در نسل خود و شاید در تاریخ آمریکا است. وی روش مبتکرانه ای در ساخت مانکن بکار برده که منحصر به فرد است.

    گلن آدامسون، مدیر موزه هنر و طراحی نیویورک می گوید: «مانکن زمانی نقشی نداشت و کسی به آن توجه نمی کرد و فراموش می کرد چون همه لباسها را نگاه می کردند. اما رالف پوچی کار طراحی مانکن را به چیزی جالب و جذاب تبدیل کرده است، یعنی به بدنی که می تواند لباس ها را بهتر جلوه دهد. نبوغ رالف پوچی همین است.»

    نمایشگاه شامل ۳۰ مانکن، از مهم ترین طراحی های پوچی هستند. همزمان با نمایشگاه، یک کارگاه مجسمه سازی توسط مایکل اورت، دوست قدمی پوچی نیز برگزار شده است و بازدیدکنندگان می توانند از نزدیک فرآیند ساخت مانکن، از مدل سازی اولیه با گل رس و سپس شکل گیری محصول نهایی کار را ببینند.

    رالف پوچی درمورد کارهای مایکل اورت می گوید: «فکر می کنم کار خیلی خوب انجام شده است، واقعاً خیلی خوب. مانکنهای خوش فرمی هستند. مایکل اورت آنها را خیلی خوب ساخته است. ای

    Ver video "آثار رالف پوچی، سازنده مانکن در موزه هنر و طراحی نیویورک"

  • طراحی ساختمانی شیشه ای برای لویی ویتون در پاریس

    فرانک گهری، معمار کانادایی-آمریکایی فضایی را برای بنیاد لویی ویتون در شهر پاریس فرانسه طراحی کرده است. در این محوطه مجموعه های هنری بصورت دائمی یا بصورت موقت به نمایش گذاشته می شوند و تالار بزرگی برای برگزاری کنسرت در نظر گرفته شده است.

    دوازده بادبان شیشه ای ساختمان این محوطه را در بر گرفته اند. ساختمان فضایی به وسعت یازده هزار کیلومتر مربع را اشغال کرده و به کوه یخی تشبیه شده است. گهری می گوید قصد داشته است ساختمانی طراحی کند که «حس حرکت» را القاء کند.

    وی می گوید: «می خواستیم ساختمانی خلق کنیم که شیشه ای و حس گریز باشد. این ایده در ذهن من به شکل کشتیهایِ بادبانی در حال مسابقه با یکدیگر، تصور شد. حس حرکت برای من اهمیت داشت، اینکه به نظر برسد ساختمان به کندی در حال گذر از پارک بوا دو بولوین است. می توان بازتاب درختها و باغ را در همین حالت حرکت در ساختمان دید.»

    محرک اصلی ساخت این بنا، برنار آرنو، میلیاردر و رئیس شرکت موسوم به «ال وی ام اچ» بزرگترین گروه شرکتهای کالاهای لوکس و صاحب شرکت لویی وویتون است. گهری می گوید: «من این ایده را که نمای ساختمان زنده باشد، پسندیدم. نما از جنس شیشه است، به دلیل سایه هایی که با تغییر وضعیت نور ایجاد می شود، چیزهای دیگر تغییر می کند. می توان با نور آرایی شکل آن را تغییر داد و منظره های جالب درست کرد و حتی از هنرمندان دعوت کرد که در نورآرایی نمای ساختمان نقش داشته باشند.»

    معمار ۸۵ ساله در مورد اینکه آیا جنبه های هنرهای تجسمی در کارهای او بارزتر است یا هنر معماری می گوید: «من معمار هستم در نتیجه از پیش سراغ ساخت پیکره و مجسمه نمی روم. مرز بین مجسمه سازی و معماری در دنیای امروز ما خیلی مشخص است. در نتیجه نمی خواهم با کسی در اینباره بحث کنم. زیبایی در چشم بیننده است و آزاد هستید هر اسمی که می خواهید روی آن چه می بینید، بگذارید.»

    بیش از صد میلیون برای ساخت این بنا هزینه شده و ساخت آن شش سال طول کشیده است.

    Ver video "طراحی ساختمانی شیشه ای برای لویی ویتون در پاریس"

  • آتش بس در شرق اوکراین به مناسبت بازگشایی مدارس

    طرف های درگیر در اوکراین توافق کرده اند همزمان با بازگشایی مدارس در هفتۀ نخست سپتامبر، آتش بس کامل برقرار کنند. این آتش بس از هفتۀ نخست آغاز فصل مدارس در مناطق شرقی اوکراین میان نیروهای دولتی و جدایی طلبان به اجرا گذاشته خواهد شد.

    آتش بس جدید در حالی برقرار می شود که طرفین درگیر در اوکراین، بارها توافق آتش بس مینسک را زیرپا گذاشته اند.

    مارتین سایدیک، نمایندۀ ویژۀ سازمان همکاری و امنیت اروپا در همین رابطه در جمع خبرنگاران گفت: «با استفاده از این فرصت، مایلم نگرانی عمیق خودم را از تعداد دفعاتی که توافق پیشین شکسته شده و موجب وخیم تر شدن شرایط در شرق اوکراین شده است، اعلام کنم.»

    ولادیسلاو دینگو، نمایندۀ جدایی طلبان در این مذاکرات نیز تاکید کرده است این نیروها به آتش بس مذکور وفادار خواهند بود. وی در مقابل خبرنگاران با بیان این مطلب گفت: «در جریان این مذاکرات، یک پیشنهاد جالب و متعادل مطرح شد و آنهم توقف کامل درگیری ها از اول سپتامبر بود. این پیشنهاد از تمامی طرف ها پاسخ مثبت دریافت کرد و این امید وجود دارد که از اول سپتامبر، بتوانیم به توقف این بحران از سوی دو طرف برسیم.»

    تصمیم جد

    Ver video "آتش بس در شرق اوکراین به مناسبت بازگشایی مدارس"

  • باتری های آلومینیومی با قابلیت شارژ شدن در کمتر از یک دقیقه

    باتریهای لیتیومی دارای منفعت فراوانی برای جهان مدرن بودند. آنها در همه چیز از ساعتهای مچی گرفته تا جتهای غول پیکر، جانشین باتری های سنگین تر و تک استفاده ای قلیایی شدند.

    اما این باتریهای شارژی اینک جوابگوی نیازهای رو به افزایش ما به انرژی به ویژه برای تلفنهای همراه نیستند. علاوه بر این آنها با محیط زیست هم سازگار نیستند.

    اکنتون محققان در دانشگاه استنفورد کالیفرنیا از آماده شدن آنچه که آنها اولین باتری آلومینیومی شارژ شونده با عملکرد بالا می نامند خبر می دهند. این باتری ها در کمتر از یک دقیقه شارژ می شوند و طول عمر زیادی دارند و ارزان هم هستند. ویژگی جالب دیگر این باتری، قابلیت خمیدگی آن است که می تواند دستگاههای آینده را هم انعطاف پذیر کند.

    مینگ گونگ، دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه استنفورد می گوید: «داشتن یک تلفن همراه انعطاف پذیر امکان پذیر است. یک صفحه نمایش منعطف پذیر در حالی که باتری پشت آن قرار دارد. فوق العاده است.»

    باتریهای جدید از آلومینیوم و گرافیت ساخته شده اند، موادی که ارزان قیمت هستند. آلمینیوم مدتها به خاطر قیمت ارزان، اشتعال پذیری کم و ظرفیت ذخیره سازی زیاد ماده

    Ver video "باتری های آلومینیومی با قابلیت شارژ شدن در کمتر از یک دقیقه"

  • فروش رکورد اجناس مربوط به جشن هالووین در آمریکا

    جشن هالووین که شب نهم آبان ماه برگزار می شود بقدری در فرهنگ مردم آمریکا ریشه دوانده که محبوب ترین جشن در ایالات متحده بشمار می رود و آمار و ارقام مربوط به فروش لباس و اجناس برای این جشن در مخیله نمی گنجد. میزان خرج آمریکایی ها برای برگزاری جشن هالووین امسال مجموعا به رقم ۱۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار رسیده است.

    مسئول یک فروشگاه در نیویورک می گوید: «فکر می کنم جشن هالووین اخیرا بین بزرگسالان نیز طرفدار پیدا کرده است. من شنیده ام که مغازه داران غرفه های مربوط به فروش اجناس برای کودکان را حذف کرده اند زیرا نمی توانند میزان سود بالایی داشته باشند.»

    یک شهروند آمریکایی می گوید: «تا زمانی که لباسها منحصر به فرد و جالب هستند واقعا خوشایند است. سال پیش خودم را به شکل یک راهبه حامله درآورده بودم.»

    فروش البسه و اجناس مربوط به جشن هالووین طی ده سال گذشته در آمریکا رونق چشمگیری داشته است.

    میانگین خرج هر آمریکایی برای برگزاری این جشن تقریبا ۷۷ دلار اعلام شده، این رقم در سال ۲۰۰۵ حدود ۴۸ دلار بوده است.

    خرج برای خرید وسایل دکوراسیون هالووین امسال به رقم ۲ میلیارد دلار رسیده است. براساس آمارها ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار نیز به خرید لباسهای این جشن اختصاص داده شده است.

    Ver video "فروش رکورد اجناس مربوط به جشن هالووین در آمریکا"

  • رقصِ عشق مرد ۶۰ ساله در ترانه «یک تُن بار قلب»

    الکس متریک، دی جی ساکن لندن و تهیه کننده موسیقی بر اساس یک داستان عاشقانه واقعی ترانه ای به نام «یک تُن بار قلب» ساخته است. داستان واقعی عشق «گلن برنو»، مرد ۶۰ ساله، الهام بخش این ویدئو بوده است. برونو ساکن لوس آنجلس عزم می کند برای گرامیداشت یاد رابین، همسر درگذشته اش، عشق خود به رقص را بگیرد و رقصنده شود.

    الکس متریک درباره این ویدئو می گوید: «اغلب برای آهنگهای موسیقی الکترونیک، رقص ویدئوهایی ساخته می شود که می شود دور انداخت، چون مسخره هستند: دختران خیلی زیبا که در پوشیدن لباس هم امساک می کنند. برای ترانه «یک تن بار قلب» می خواستیم ویدئویی بسازیم که سنگینتر باشد، چیزی که برای این ترانه معنا داشته باشد. ویدئویی که آهنگ را کامل کند و از بخت خوش، گلن را پیدا کردیم.»

    متریک این ترانه را با همکاری استفان استورم، خواننده آهنگ و آهنگساز دیگری به نام بنان (Bnann) ساخته است. وی در مورد تفاوتهای این ترانه با دیگر ویدئوهای عاشقانه می گوید:«می خواستیم آهنگی بنویسیم که چیزی بیشتر ازترانه های عشق بین پسر و دختر باشد. وقتی می خواهید آهنگی برای رقص بنویسید، باید مثلاً قصه عشق خودتان را به صورت ترانه درآورید. اما ما آهنگی نوشتیم که هر کس که به آن گوش می دهد، حس کند قصه خودش هم هست، چیزی که بیشتر از عاشق بودنِ صرف بگوید، از دوستی و از پشتیبانی از دیگران بگوید. در کل نمی خواستیم یک آهنگ عاشقانه غمگین بنویسم.»

    این ویدئو را تا کنون بیش از ۱۲۲هزار نفر در شبکه ویدئویی یوتیوب نگاه کرده اند و به این ترتیب رؤیای برونو واقعیت یافته است.

    Ver video "رقصِ عشق مرد ۶۰ ساله در ترانه «یک تُن بار قلب»"

  • دبیرکل جدید ناتو: توسل به روشهای پلیسی تناقضی با معیارهای جامعه دمکراتیک ندارد

    ینس استولتنبرگ، نخست وزیر پیشین نروژ که زمانی در جامه فعالان صلح، در جمع معترضان جنگ ویتنام، مقابل سفارت آمریکا در اسلو حضور پیدا کرده بود اکنون یکی از قدرتمندترین اتحادهای نظامی دنیا را رهبری می کند. از اول اکتبر سمت دبیر کلی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، به او واگذار شده است. مهمترین چالش های پیش روی او کدامند؟ جیمز فرانی، خبرنگار یورونیوز در این مورد در مقر ناتو در بروکسل با آقای استولتنبرگ گفتگویی انجام داده است.

    یورونیوز: با تشکر آقای دبیرکل، عمده ترین دیدگاه استراتژیک شما برای سازمان طی پنج سال آتی چیست؟

    ینس استولتنبرگ: «اینکه ناتو را قوی نگه دارم و در عین حال با همکاری شرکایمان موجب ثبات در نوار همسایگی مان شوم. باید کاری کنیم تا نوار ارتباطی بین اروپا و آمریکای شمالی مثل صخره مستحکم باقی بماند. نشست مهم و عظیمی ابتدای ماه سپتامبر برگزار کردیم که طی آن تصمیمات مهمی اتخاذ شد. دقیقا به این مربوط می شد که چگونه می توان ناتو را قدرتمند نگه داشت. بعنوان نمونه تصمیم گرفتیم تا یک «برنامه عمل آمادگی» را به اجرا درآوریم که هدفش در واقع آماده نگه داشتن نیروها و افزایش ظرفیت های نظامیمان است.»

    یورونیوز: یکی از مسائل مهم که همیشه با نام سازمان شما همراه بوده مسئله هزینه های دفاعی بویژه در بین اعضای اروپایی است. در پاسخ به اروپایی ها که در شرایط فعلی درگیر سیاستهای ریاضتی هستند چه باید گفت؟ شهروندانی که برای افزایش هزینه های دفاعی باید از میزان رفاه، کمک های اجتماعی و بودجه آموزشی شان کاسته شود.

    ینس استولتنبرگ: «من درک می کنم که این تصمیم و انتخاب سختی است. ولی در عین حال، فکر می کنم باید توافقی را که همین چند هفته پیش صورت گرفته، دنبال کنیم. سران همه کشورها و دولتها به این نتیجه رسیدند که حداقل کاری که در شرایط فعلی باید کرد این است که کاستن از هزینه های دفاعی متوقف شود و طی دهه آینده هم به مرور آنها را افزایش داد. چیزی که طی سالهای گذشته در ناتو شاهدش بودیم کاستن هزینه های دفاعی بود. اما همزمان کشورهای اطراف ما نظیر روسیه، بودجه دفاعی خود را افزایش زیادی دادند. بنابراین زمان وارونه کردن این وضعیت فرا رسیده است.»

    یورونیوز: در مورد رابطه با روسیه صحبت کنیم. زمانیکه نخست وزیر نروژ بودید ظاهرا روابط خوبی با ولادیمیر پوتین داشتید. او هم بهار گذشته در یک مصاحبه یادآور شد که حتی با شما روابط شخصی دارد. روابطتتان را با رییس جمهوری روسیه چگونه توصیف می کنید؟

    ینس استولتنبرگ: «نروژ و روسیه سالهای سال در زمینه های مختلف همکاری داشته اند. من هم طبعا روابط کاری را با رهبران روسیه توسعه دادم.»

    یورونیوز: آخرین باری که با آقای پوتین صحبت کردید، چه زمانی بود؟

    ینس استولتنبرگ: «دقیقا خاطرم نیست ولی زمانیکه نخست وزیر بودم با هم تلفنی گفتگو داشتیم و چند بار هم در زمان نخست وزیری، او را از نزدیک ملاقات کردم. با توجه به اینکه پارسال از سمت نخست وزیری استعفا دادم تاریخ آخرین دیدار ما هم به قطعا به قبل آن برمی گردد. اما در نگاه کلی، روابطی که نروژ با روسیه داشته بر مبنای قدرت نظامی ما و عضویت ما در پیمان آتلانتیک شمالی قرار داشته است. بنابراین تناقضی بین طرفدار «قدرت نظامی بودن» و همزمان طرفدار «روابط سازنده بیشتر با روسیه بودن»، وجود ندارد.»

    یورونیوز: برای بارسازی این روابط چه چیزی باید اتفاق بیفتند؟ به چه شرایطی نیاز است؟

    ینس استولتنبرگ: «روسیه باید رویه خود را تغییر دهد. آنها باید در تطابق با قوانین حقوق بین الملل گام بردارند. باید در راستای تعهدات بین المللی خود عمل کنند. ما به این نیاز داریم تا بتوانیم در آینده همکاری های خود را با آنها تقویت کنیم.»

    یورونیوز: اجازه دهید به تهدیدات داعش بپردازیم. فعالیت آنها در نزدیکی مرزهای ترکیه متمرکز شده است. ناتو برای مقابله با این تهدید چه کار بیشتری می تواند انجام دهد؟ اینگونه بنظر می رسد که سازمان در وضعیت فعلی کمی حالت عقب نشینی بخود گرفته باشد؟

    ینس استولتنبرگ: «مسئولیت اصلی ناتو حمایت از همه کشورهای عضو و متحد است. برای حفاظت از ترکیه موشکهای پاتریوت را در این کشور مستقر کرده ایم تا اینگونه به آنها کمک کنیم در برابر هر گونه خشونت و درگیری های خونباری که پیش تر در سوریه و هم اکنون در عراق شاهدش هستیم، از خودشان حراست کنند. و قطعا در این راستا گام بر می داریم. بعلاوه در نشستمان در ولز توافق کرده ایم با تقویت و تجهیز نیروهای امنیتی عراق، به این کشور در دفاع از ملتش یاری برسانیم. علاوه بر این، وقتی جنگجویان به اروپا برمی گردند هم، ما کمک می کنیم و تبادل اطلاعاتی داریم. بنابراین توانایی داریم از تبدیل شدن آنها به یک تهدید و خطر بالقوه حملات تروریستی در خاک کشورهایمان جلوگیری کنیم.»

    یورونیوز: مسئله «جنگجویان خارجی» را مطرح کردید که برای من جالب است. دنیا واکنش با وقار شما به قتل عامی که برویک سه سال پیش در نروژ براه انداخت را فراموش نمی کند. شما آن موقع در اسلو، پاسخ مناسب را فضای باز بیشتر و دمکراسی بیشتر دانستید. در مورد مبارزه با این «جنگجویان خارجی» تفاوت در کجاست؟ آیا باید از همان استراتژی استفاده کنیم؟

    ینس استولتنبرگ: «دفاع از ارزشهایمان حیاتی است و اهمیت زیادی دارد برای اینکه آنها جامعه باز و دمکراتیک را هدف قرار داده اند. کاری که هر دفعه ای که تروریستها ما را تهدید می کنند باید انجام دهیم، دفاع از ارزشهای محوری جوامع باز و دمکراتیکمان است. اما قطعا در این راستا به همکاری پلیس و نیروی قهری هم نیازمندیم. باید بتوانیم از خودمان دفاع کنیم و این دقیقا ماموریت ناتو است. البته وقتی پای حرف فعالیت های ضدتروریستی به میان می آید، راه تنها راه نظامی نیست و تا حد زیادی پلیسی و اطلاعاتی هم هست. بنابراین سازمانهای زیادی در کشورهای ما در مبارزه با تروریستها و همینطورخنثی کردن خطرهای بالقوه بازگشت «جنگجویان خارجی» به کشورهایشان، با هم همکاری می کنند.»

    یورونیوز: نکته من دقیقا این

    Ver video "دبیرکل جدید ناتو: توسل به روشهای پلیسی تناقضی با معیارهای جامعه دمکراتیک ندارد"

  • علیرغم نتایج انتخابات سنا سیاستهای اقتصادی اوباما طرفدار دارد

    موج قرمز نقشه سیاسی ایالات متحده آمریکا را این هفته فرا گرفت. نتایج انتخابات میان دوره ای سنای آمریکا نشان داد رای دهندگان با انتخاب نامزدهای جمهوری خواه پیام روشنی به باراک اوباما، رییس جمهوری این کشور ارسال کردند.

    کارشناسان با ارائه لیستی مشکلات داخلی و خارجی کشور را بر شمرده اند اما در این فهرست خبری از مشکلات اقتصادی نیست. آخرین شاخصها و آمار و ارقام از عملکرد مناسب کاخ سفید در مسائل اقتصادی حکایت دارد. نرخ بیکاری به زیر رقم شش درصد جمعیت فعال تنزل پیدا کرده و آهنگ رشد تولید ناخالص داخلی کشور نیز در سه ماهه سوم سال جاری میلادی ۳.۵ درصد بوده است.

    در این رابطه یورونیوز گفتگویی با اشتفان گروبه، خبرنگار خود در واشنگتن ترتیب داده است.

    یورونیوز: چه اتفاقی پیش آمده؟ همواره در آمریکا با جمله معروف «اقتصاد گیج و نفهم» مواجه بودیم. آیا آمریکایی ها واقعا مسائل مالی و اقتصادی را فراموش کرده اند؟

    اشتفان گروبه: «آمریکا کشوری است که در آن دو دستگی وجود دارد. به یک دلیل شاهد این دو دستگی هستیم و آن رشد نابرابر اقتصادی در ایالات متحده است. تمام عایدات اقتصادی سی سال گذشته به جیب یک درصد جمعیت این کشور رفته است. این در حالی است که میزان حقوق و دستمزد برای ۹۹ درصد به سختی تغییر می کند.»

    یورونیوز: تغییرات در برنامه های اقتصادی رییس جمهوری آمریکا را پس از انتخابات میان دوره ای چگونه می بینید؟

    اشتفان گروبه: «فکر نمی کنم در آن تغییری ایجاد شود. رییس جمهوری در کنفرانس خبری روز چهارشنبه، خود را مدافع حقوق طبقه متوسط جامعه خواند. تنها سیاستمداری که برای برابری ها تلاش می کند. برابری برای برخورداری از حقوق بیمه و تامین اجتماعی و افزایش میزان حداقل حقوق و دستمزد. همه اینها توسط جمهوری خواهان رد شده بود. اما مطلب جالب اینست که در چهار ایالت یعنی آلاسکا، آرکانساس، نبراسکا و داکوتای جنوبی که از جمله ایالات محافظه کار و مخالف اوباما محسوب می شوند، افزایش حداقل حقوق بر روی برگه های رای گیری مطرح بوده است و طرفداران این افزایش به آن رای داده اند. بنابراین ممکن است اوباما رییس جمهوری محبوب نباشد اما سیاستهایش محبوبیت دارند.»

    Ver video "علیرغم نتایج انتخابات سنا سیاستهای اقتصادی اوباما طرفدار دارد"

  • نقش مدارس شبانه روزی در آینده کودکان و نوجوانان

    آموزش در مدارس شبانه روزی چگونه است؟ آیا نتایج بهتری دربر دارد؟ نوجوانان چگونه با زندگی دور از خانه کنار می آیند؟

    بسیاری از خانواده ها برای تصمیم درمورد فرستادن کودکانشان به مدرسه شبانه روزی مشکل دارند و همه نوجوانان نیز از این نوع مدارس دلخوش نیستند.

    در سوئیس مدارس شبانه روزی سطح بالایی وجود دارند که به آموزش و ساختن رهبران آینده جهان معروفند.
    دانش آموزان این مدارس بین ۹ تا ۱۸ ساله اند و از ۶۰ کشور مختلف می آیند. معلمان و دانش آموزان اغلب به صورت میدانی در آموزش شرکت می کنند، مانند کلاس زیست شناسی.

    جالب اینکه خانواده همه دانش آموزان این مدارس ثروتمند نیستند و هر مدرسه برنامه ای برای کمک هزینه تحصیلی نیز دارد و کودکان و نوجوانانی که دارای کیفیت تحصیلی بالا باشند، در آن پذیرفته می شوند.

    *نمونه مدرسه ای در هند

    بدیهی است که مدارس شبانه روزی پا به پای آموزش درسی باید در غیاب مادر و پدر مراقبت معنوی دانش آموزان نیز باشند.

    برای اغلب نوجوانان رفتن به مدرسه شبانه روزی ساده نیست. اما در هند به دلیل اینکه خانواده های بسیاری در مناطق دور از تمدن شهری زندگی می کنند، برای آموزش کودکانشان راهی جز این وجود ندارد.

    شارما، معلم یک مدرسه شبانه روزی می گوید: “اغلب پسران دلشان برای خانه تنگ می شود و ما سعی می کنیم به آنها آرامش بدهیم. به آنها می گوئیم: «ما اینجا هستیم، مانند مادرتان، شما تنها نیستید». تلاش ما این است که هر مشکلی داشته باشند حل کنیم.

    کارن، دانش آموز این مدرسه بر این نظر است که: “مدرسه شبانه روزی طرز رفتار و آداب بسیاری به ما می آموزد و این ما را قوی می کند. درس ها هم خوبند اما در درجه دوم اهمیت هستند. مسئله مهم در مدرسه شبانه روزی یاد گرفتن وقت شناسی و استقلال است که در زندگی آینده به ما کمک می کند.”

    و روی روبینسون، مدیر مدرسه می گوید: “مدرسه شبانه روزی بسیاری چیزها می آموزد که در مدرسه روزانه نیست. در درجه اول به خاطر اینکه مادر و پدر و دیگر اعضای خانواده حضور ندارند، شما ناچارید با دیگر دانش آموزان جوش بخورید حتی اگر دوست نداشته باشید. این شما را برای تعامل و زندگی در یک جامعه بزرگتر، هنگامی که مدرسه را ترک می کنید، آماده می سازد.”

    *نمونه یک مدرسه شبانه روزی در بالی اندونزی

    چه می شود اگر یک مدرسه روزانه، شاگرد شبانه روزی نیز بپذیرد؟ نمونه آن مدرسه سبز در جزیره بالی در اندونزی است که در سال ۲۰۱۲ رتبه سبز ترین نقطه جهان را به دست آورد.

    مدرسه سبز در ناحیه باندونگ در جزیره بالی واقع است و رهبران سبز نسل آینده را پرورش می دهد. در سال جاری حدود ۴۰۰ دانش آموز بین المللی و محلی در این مدرسه تحصیل می کنند. کلاس های مدرسه از مرحله قبل از مهد کودک تا دبیرستان را دربر می گیرد. آنها که از راه دور می آیند می توانند در قسمت شبانه روزی که یک دهکده است و اکنون شامل ۱۲ دانش آموز است، اقامت کنند.

    هر سال دانش آموزان خارجی برای مدت ۹ ماه یا بیشتر در اینجا اقامت دارند. برنامه قسمت شبانه روزی این مدرسه، پرورش دانش آموزانی است که از نظر اخلاقی مسئولیت ترویج جامعه ای با سبک زندگی سبز با خانه های بادوام و فرهنگ غذایی سالم را برعهده گیرند.

    نسخه کامل گزارش را در این شماره از برنامه جهان دانش ببینید و نظر خود را از طریق وبسایت یورونیوز و یا شبکه های اجتماعی با ما در میان بگذارید.

    Ver video "نقش مدارس شبانه روزی در آینده کودکان و نوجوانان"

  • برخورد دو فرهنگ غذایی در فیلم «سفر صد قدمی»

    فیلم «سفر صد قدمی» درباره ملاقات رستوران دار فرانسوی با بازی هلن میرن با یک آشپز هندی است.

    هلن میرن برای ایفای هر چه بهتر نقش مادام مالوری باید انگلیسی را با لهجه فرانسوی صحبت می کرد. او می گوید: «از همان لحظه اول که شروع به صحبت با لهجه فرانسوی می کنیم، مسخره به نظر می رسد. زیرا خیلی دوست داریم فرانسوی ها را مسخره کنیم. خیلی دلم می خواست نقشم را به زبان فرانسه ایفا کنم ولی اجازه اینکار را نداشتم. خوشبختانه این فیلم، نوعی کمدی است و مخاطبان می توانند به مادام مالوری بخندند.»

    رستوارن بسیار مشهور مادام مالوری در یک دهکده بسیار زیبا قرار دارد. او رییسی بدون هرگونه حس بخشش است. ولی زندگی مادام مالوری وقتی دگرگون می شود که یک خانواده هندی در نزدیکی او یک رستوران باز می کند.

    مانیش دایال، هنرپیشه آمریکایی برای ایفای نقش آشپز نکته های بسیاری در عرصه آشپزی آموخت. او می گوید: «به همه رستوران هایی که رفتم، کیفیت های آشپزان را مشاهده کردم و یاد گرفتم. باید به این فکر می کردم که کدام رفتار برای نقشم جالب است. درست است که آشپزها به تکبر و گستاخی شهرت دارند. اینرا نباید با اعتماد به نفس اشتباه گرفت. آنها همچنین به نابغه هایی کوچک شباهت دارند که به آنها نوعی آرامش می بخشد.»

    تهیه کنندگان این فیلم استیون اسپیلبرگ و اپرا وینفری هستند. لاسه هالستروم، کارگردان سوئدی که فیلم «شکلات» با بازی ژولیت بینوش را در سال ۲۰۰۰ ارائه کرده بود، این فیلم را ساخته است.

    فیلم «سفر صد قدمی» هم اکنون در سینماهای اروپا به اکران در آمده است.

    Ver video "برخورد دو فرهنگ غذایی در فیلم «سفر صد قدمی»"

  • ادگار دگا؛ آفرینش رقاص کوچک چهارده ساله

    مجمسه «رقاص کوچک چهارده ساله» اثر ادگار دگا در اولین نمایشش در سال ۱۸۸۱ میلادی سر و صدای زیادی برپا کرد.

    بیشتر منتقدان به ناسزا گفتن به او پرداختند. این مجسمه که هنرجوی جوان اپرای رقص باله پاریس را نشان می دهد با موم ساخته شده که انتخابی غیر معمول در دوران خودش به شمار می رفت. مجسمه اصلی رقاص کوچک در بخشی از یک نمایشگاه مخصوص در گالری ملی هنر در واشنگتن به نمایش در آمده است.

    آلیسون از گالری ملی هنر واشنگتن می گوید: «این تندیس تنها مجسمه ای است که در حیات دگا نمایش داده شده و همچنین نسخه اصلی یک تندیس بسیار مشهور است، بخاطر اینکه بعد از مرگ دگا به درخواست خانواده اش بیش از سی کپی این مجسمه از برنزی زیبا ساخته شد. همه این نسخها را امروزه می توان در موزه های سراسر جهان و همچنین مجموعه های خصوصی دید. اما نسخه اصلی و تنها نسخه ای که دگا آنرا لمس کرده و دیده، همین نسخه ای است که اینجا می بینید.»

    این نمایشگاه با یک باله موزیکال جدید به نام «رقاص کوچک» همراه شده که بوسیله مرکز کندی تولید شده است.

    این باله داستان ماری ون گوتم، یک بالرین جوان است که مورد توجه ادگار دگا قرار گرفت و بطور اتفاقی به مشهورترین رقاص در جهان تبدیل شد. این باله داستان ماری، رقص اش، دوستی اش با دگا و اتفاقاتی که برای او بعد از ترک اپرای پاریس افتاد را حکایت می کند.

    سوزان استرومن، طراح رقص می گوید: «او از خانواده خیلی فقیری بود، اما می خواست که بالرین شود. دگا گرفتار نوعی وسواس برای نقاشی کردن او شده بود. شما چهره او را در بسیاری از تابلوها و نقاشی های او می بینید. در واقع، ایده اصلی بازگرداندن او به زندگی بود.»

    تایلر پیک، رقاص باله در نقش ماری می گوید: «من احساس می کنم که دگا و ماری دوست داشتند با هم جر و بحث کنند. آنها مثل هم هستند، دگا سرانجام بالرینی را پیدا کرد که از حرف زدن نمی ترسید.
    به نظر من نکته جالب درباره ماری این بود که او از دگا نمی ترسید و ترسی نداشت که از افکارش با او صحبت کند در حالیکه به نظر نمی رسد بالرین ها معمولا علاقمند به صحبت کردن باشند.»

    ماری احتمالا بخاطر حاضر نشدن در تمرینات باله در تابستان ۱۸۸۲ از باله اخراج شد و دیگر اثری از او نمی توان یافت. باله «رقاص کوچک» در مرکز کندی در واشنگتن دی سی تا پایان ماه نوامبر ادامه دارد.

    Ver video "ادگار دگا؛ آفرینش رقاص کوچک چهارده ساله"

  • نگاهی به «همایش بین المللی فیلمهای پویانمایی» در شهر تولوز

    بیست وپنجمین دوره «همایش بین المللی فیلمهای پویانمایی» در شهر تولوز فرانسه برگزار شد. رخدادی که تهیه کنندگان سریالهای کارتونی می توانند شریک و حامی مالی پیدا کنند.

    اینجا صحبت از پول است.«همایش فیلمهای کارتونی» مجالی برای ملاقات تهیه کنندگان، صاحبان شبکه های تلویزیونی، و سرمایه گذارها با یکدیگر است. هدف، دیدن کلیپ های تبلیغاتی، مذاکره و برقراری تماسهای تجاری است.

    مدیران ایستگاه های تلویزیونی دولتی و خصوصی در به بارآوردن و تأمین بودجه سریالهای تصاویر متحرک در اروپا نقش عمده ای دارند. در اینجا همچنین خریدارانی حضور دارند که به دنبال یافتن برنامه برای پخش از سکوهای نرم افزاری و دیجیتال خود هستند تا به مخاطبان خود بر حسب تقاضای آنها محتوای تصویری ارائه می کنند (VDO).

    ولفگانگ اشپیدلر، خبرنگار یورونیوز می گوید: «مسئله اصلی، نحوه ارائه طرح، تأثیر اولیه آن بر روی مخاطبان، فشار و استرس زمانی است .هر یک ازپروژه ها یک مشاور وارد و با تجربه دارد.»

    توصیف پروژه ای جدید برای شمار زیادی مخاطب کار ساده ای نیست ! به خصوص اگر بخواهید مخاطب را متقاعد کنید که در پروژه ی شما سرمایه گذاری کند.

    پروژه«ولفی» مربوط به سریال از تلویزیون ایرلند است که شامل ۵۲ قسمت یازده دقیقه ای است.

    آندره فیتزپاتریک، تهییه کننده طرح «ولفی» می گوید:«پول زیادی نیاز داریم. اما قبلاً هم این کارها انجام داده ایم. مطمئنم این بار هم موفق می شویم.»

    میکاییلا هابرلاندر، رئیس همایش می گوید: «باید توصیف پروژه تا حد ممکن مختصر باشد. نیازی به زیاد حرف زدن نیست. کافی است به مخاطب حسی از موضوع سریال بدهید. البته پوشیدن لباسهای جالب و طنز پردازی حین ارائه هم بخت موفقیت را زیاد می کند.»

    اما تهییه کننده باید چه نکاتی را به مخاطب توضیح دهد ؟

    پل یانگ، تهیه کننده و مدیر عامل سالن کارتون در پاسخ می گوید:«تهیه کننده باید سعی کند که عصبی نشود. کافیست آماده باشد و آرامشش را حفظ کند.»

    از نظر جوان لافتز، یکی دیگر از مدیران همایش مدیریت زمان اهمیت زیادی دارد. وی می افزاید: «تهییه کننده باید بتواند پروژه اش را در مدت زمان تعیین شده، تبلیغ و تمام اطلاعات لازم را به مخاطب منتقل کند.»

    فرانسیس نیلسون، از دیکر مدیران همایش بر روی خلاقیت حین ارائه تاکید می کند و می گوید: «خلاقیت مهم است. تهیه کننده باید نشان دهد واقعاً مایل به انجام آن هست.»

    طرح موسوم به «ارنست و سلستین» از فرانسه توجه بسیاری را در همایش امسال به خود جلب کرد. طرح براساس فیلمی به همین نام است که نامزد دریافت جایز اسکار هم بود، ساخته شده است. این طرح که شامل ۲۶ قسمت ۱۳دقیقه ای است.

    دیدیه برونر، مدیر پروژه «ارنست و سلستین» درباره اینکه آیا طرحهای فرانسوی با وجود کمکهای دولتی برای تولیدات سمعی بصری باز هم نیاز به شریک مالی دارند، یا نه می گوید: «به هر حال تولید این کار هزینه بالایی می خواهد. اگر بخواهیم کاری با کیفیت تولید کنیم باید ابزارش را هم داشته باشیم: یعنی شریک مالی در بلژیک، آلمان در کشورهای اسکاندیناوی، و گاهی شریکی از آنطرف آبها، از کانادا یا از آمریکا.»

    مارک واندیویر، مدیر کارتون مووی در مورد اخبار تازه های صنعت فیلمهای پویا نمایی در اروپا می گوید:«بخش بزرگی از تولیداتی که پیش از این با مشارکت تهییه کننده آسیایی انجام می شد، به اروپا بازگشته است. یکی از دلایل، تحولات در تکنولوژی و پایین آمدن هزینه هاست. از طرف دیگر تهییه کنندگان اروپایی بدنبال تولیدات با کیفیت بالاتر هستند.»

    ساخت فیلم های تصاویر متحرک گران تمام می شود. میانگین هزینه تهیه نیمی از سریالهای تلویزیونهای اروپایی بین ۵ تا ده هزار یورو برای هر دقیقه است و برای سریالهای فیلمهای متحرک طولانی، نیاز به میلیونها یورو بودجه است.

    طی ۲۵ سال برگزاری همایش فیلمها پویا نمایی بودجه ساخت بیش از ۵۰۰ سریال کارتونی تلویزیونی، یعنی بیش از یک سوم کل طرح های ارائه شده، تامین شده است.

    ولفگانگ اشپیندلر، خبرنگار یورونیوز می گوید: «سریالهای تلویزیونی پویا نمایی طی ۲۵ سال گذشته تقریبا ۲ میلیارد بودجه ساخت خود را در این همایش پیدا کرده اند. این موفقیت و تولد همایش فیلمهای کارتونی را جشن می گیریم.»

    Ver video "نگاهی به «همایش بین المللی فیلمهای پویانمایی» در شهر تولوز"

  • دونالد ترامپ: جلوی مهاجرت های غیرقانونی را به آمریکا می گیریم

    دونالد ترامپ ، نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶، طی سخنرانی تبلیغاتی خود در آلاباما وعده داد که جلوی مهاجرت های غیرقانونی به کشورش را خواهد گرفت.

    دونالد ترامپ با حضور در میان هوادارانش در گردهمایی بزرگ جمهوریخواهان در آلاباما گفت: «ما مهاجرتهای غیرقانونی را متوقف می کنیم و در برابر آن دیواری تشکیل خواهیم داد. جالب است که طی ده پانزده سال گذشته سیاستمداران همه می خواستند چنین دیواری ایجاد کنند اما هرگز چنین اتفاقی رخ نداد. برای اینکه کسانی نمی خواهند چنین چیزی روی دهد. همه آنها نظیر بوش، هیلاری کلینتون از توجه به این موضوع امتناع کردند.»

    او که از منتقدان توافق هسته ای ایران و جامعه بین المللی است پیشتر در گفت و گو با شبکه ان بی سی آمریکا آن را توافقی بد ارزیابی کرده بود اما گفته بود آن را پاره نمی کند.

    طبق آخرین نظرسنجی ها محبوبیت آقای ترامپ طی یک هفته با سرعتی چشمگیر از ۸ به ۳۲ درصد افزایش یافته است. رقمی که دو برابر محبوبیت جدی ترین رقیب انتخاباتی اش، جب بوش است.

    هفده جمهوریخواه نامزدی خود را برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال آینده اعلا

    Ver video "دونالد ترامپ: جلوی مهاجرت های غیرقانونی را به آمریکا می گیریم"

  • نمایشگاه سه سالانه هنرهای معاصر برای جوانان

    «اکسپریمنتا»، سه سالانه بین المللی هنرهای معاصر برای جوانان با شرکت هنرمندان چهارده تا نوزده ساله از ده کشور در شهر تالین استونی برگزار می شود.

    آثار شرکت کنندگان از استونی، لتونی، فنلاند، روسیه، آلمان، اسلوونی، پرتغال، ترکیه، کانادا و برزیل در کلیسای کاترین مقدس، قدیمی ترین کلیسای پایتخت استونی به نمایش گذاشته شده اند.

    هدف این نمایشگاه که سه سال پیش بنیان گذاشته شد، گسترش هنر در آموزش و موضوع نسخه دوم آن «هنر و علم» است.

    آنلی کوستر، بنیانگذار و مدیر اکسپریمنتا می گوید: «به نظرم در قرن بیست و یکم باید مرز بین هنر و علم را از بین ببریم زیرا این مهارت ها در زندگی بسیار مهم هستند. اینها قابلیت های مهمی برای موفقیت در زندگی است. توانایی اندیشیدن نقادانه و تحلیلگرانه به آنچه زندگی می تواند به ما بعنوان چالش خلاقانه ارائه کند.»

    یولیوس ارتلت، یکی از اعضای گروه آلمان است. چیدمان او برنده جایزه هنرمند الهام بخش شد. او می گوید: «به نظر می رسد که اهالی مونیخ افاده ای و بدجنس اند. من از دوستانم در مونیخ عکس گرفتم و به خارجیان نشان دادم. آنها اولین برداشت خودشان را از عکس و اینکه چگونه این اشخاص را طبقه بندی می کنند، بیان کردند.»

    سولوبگ سار اهل استونی، یکی از آثار جالب توجه این نمایشگاه را خلق کرده است. اثر او شامل پنج نقاشی درباره خشونت و قلدری در مدرسه است.

    او می گوید: «عنوان این اثر «انتخاب طبیعی» است زیرا آنچه در مدرسه اتفاق می افتد مانند انتخاب طبیعی است. برای من این خشونت چند سال پیش اتفاق افتاد. به مدت دو سال قربانی قلدری بودم. اکنون همه چیز خوب است ولی جای زخم در روح و زندگیمان همیشگی است.»

    برخلاف دیگر موزه ها و نمایشگاه ها، در «اکسپریمنتا» می توان آثار را لمس کرد. این یک تجربه ای تعاملی است که می تواند الهام بخش بازدیدکنندگان باشد.

    Ver video "نمایشگاه سه سالانه هنرهای معاصر برای جوانان"

  • موزیکال «ممفیس» در لندن

    نمایش موزیکال موفق «ممفیس» (Memphis The Musical) به محله وِست اِند لندن آمده است. نقش نخست گروه لندنی نمایش بر عهده بورلی نایت، خواننده موسیقی سول و کیلیان دانلی است.

    بورلی نایت می گوید: «داستان “ممفیس” داستان تولد راک اند رول است و اینکه چطور این موسیقی اینگونه ترکید، که به نوعی مرهون هیویی کالهون، دی جی دهه پنجاه بود که نقشش را کیلیان بازی می کند. هیویی عاشق فلیشیا فارل می شود، که من نقشش را بازی می کنم، که یک خواننده پرشور است و می خواهد ستاره شود. هیویی هم می خواهد ستاره شود، اما هر دو در شهر کوچکی به اسم ممفیس گرفتارند. شهری که روی باروتی به نام راک اند رول نشسته که هر لحظه منفجر خواهد شد، هیویی اولین نفری است که این موسیقی را اجرا می کند.»

    داستان در دهه پنجاه میلادی می گذرد، زمانی که در شهر ممفیس کماکان قوانین جداسازی نژادی برپا بود و نژادپرستی بیداد می کرد. هرچند قصه در مورد موسیقی است و بر داستانی عشقی تمرکز دارد، اما در خلال آن به تبعیض های زمان نیز پرداخته شده است.

    با وجود اینکه داستان «ممفیس» بسیار آمریکایی است، اما همانطور که دیوید برایان (نوازنده کی بورد در گروه بون جُوی Bon Jovi)، آهنگساز و یکی از دو ترانه سرای کار می گوید، در بریتانیا هم استقبال بسیار خوبی از آن شده است.

    دیوید برایان می گوید: «به نظرم اینجا همه از کار لذت بردند. در اثر اشاره های مستقیمی نیست و مثلا نمی گوییم اینجا منظور نژادپرستی است. مردم کار را می بینند و آن را کشف می کنند. به نظرم با لباس ها و دکورها و لهجه عالی بازیگران فضا شبیه ممفیس شده است. آدم فکر می کند در ممفیس است، همان صدا را می دهد، دودآلود است. پس نتیجتا احساس می کنید به آن زمان رفته اید. در جریان پیش نمایش ها دیدیم که همه روی صندلی نیم خیزند، چون وارد داستان شده بودند.»

    موزیکال «ممفیس» در آمریکا از موفقیت چشمگیری برخوردار شد و چهار جایزه تونی را از آن خود کرد.

    این نمایش از تاریخ ۲۳ اکتبر، برابر با ۱ آبان در سالن شافتزبوری تئاتر لندن (London’s Shaftesbury Theatre) به روی صحنه رفته است.

    Ver video "موزیکال «ممفیس» در لندن"

  • آلبوم تازه «آنی لنوکس» روانه بازار شد

    آنی لنوکس خواننده و آهنگساز اسکاتلندی، آلبوم تازه ای روانه بازار کرده است. لنوکس در این آلبوم که «نوستالژی» (Nostalgia) نام دارد، شماری از ترانه های مشهور یا همان استانداردهای موسیقی جاز را بازخوانی کرده است.

    آنی لنوکس از ایده ابتدایی ضبط کردن آلبومی درسبک جاز می گوید: «ایده آلبوم در حدود دو سال پیش به سرم آمد. در واشنگتن دی سی بودم و اجرایی با هربی هنکاک داشتم. با گروه او تمرین می کردیم و قرار بود در خیریه سازمان ملل، برای اچ آی وی و ایدز اجرا کنیم. تمرین می کردیم و من با گروه آواز می خواندم، همه شان نوازندگان برجسته جاز هستند، برای تفریح می خواندم ولی دیدم عجب تفریح جالبی است. جالب تر از آنکه فکرش را می کردم. با خودم گفتم اینجا جای درستی برای صدای من خواهد بود.»

    آنی لنوکس که با گروه دو نفره یوریتمیکس به شهرت رسید، اخیرا در رشته انتقاداتی که به نسل جوان خوانندگان وارد کرد، بیانسه را «فمینیستی سطحی» خوانده بود.

    آنی لنوکس در این باره نیز به اظهار نظر پرداخت و گفت: «چیزی که می خواستم بگویم این بود که سالهاست زنانی حامی و پشتیبان، برای آزادی زنان و وصول برابری تلاش می کنند. این هدفی بسیار جدی است. اما وقتی زنانی روی صحنه می روند و صرفا اجرا می کنند، نمی گویم بیانسه صرفا اجرا می کند، این به بیانسه مربوط نمی شود، او را از این ماجرا بیرون بگذارید، چیزی که می خواهم بگویم این است که توئرکینگ و قرِ سربالا، فمینیسم نیست. حرف من این است. اگر بنا است از برچسب فمینیسم استفاده کنیم، باید بیشتر کار کنیم، باید نماینده خوبی برای آن باشیم.»

    آلبوم «نوستالژی» اخیرا در آمریکا عرضه شده و بزودی روانه بازارهای جهانی خواهد شد.

    Ver video "آلبوم تازه «آنی لنوکس» روانه بازار شد"

  • اخباری هیجان انگیز از ماموریتهای فضایی اروپا تا نیم قرن بعد

    سال ۲۰۱۴ برای منظومه شمسی سالی فوق العاده ای بوده است. بشر توانست روی دنباله دار، یک روبات قرار دهد و نیز فضانوردهای جدیدی را به فضا بفرستد. برنامه ریزی برای همه نوع مأموریتهای فضایی مختلف آغاز شده است. در این گزارش به آینده برنامه های فضایی اروپا نگاهی می اندازیم.

    فضاپیمای ناسا موسوم به «نیوهورایزن» یا “افقهای نو” که به سوی سیاره پلوتون حرکت می کند، از خواب زمستانی بیدار شده و قرار است تیرماه سال آینده (ژوییه ۲۰۱۵) به این سیاره برسد. تصاویری که این کاوشگر فضایی، از سیاره کوتوله پلوتون تهیه کند، اولین تصاویری خواهد بود که از نهمین سیاره منظومه شمسی بدست ما می رسد.

    رصدخانه جنوبی اروپا تأیید کرده است که بودجه لازم برای ساخت «تلسکوپ بسیار بزرگ اروپا»(E-ELT ) در شیلی، تأمین می شود. ساخت این تلسکوپ بلندپروازانه ترین طرح بشر در ساخت تلسکوپهای بزرگ است و با آن خواهیم توانست دوردست ترین نقاط گوشه های عالم را ببینیم.

    پیش از تعطیلات کریسمس، چرخ سیاست برنامه های فضایی اروپا به چرخش در آمده است. وزرای بیست کشور عضو آژانس فضایی اروپا در لوکزامبورگ گرد هم آمدند تا در باره موشک و مأموریتهای فضایی و بودجه های لازم گفتگو کنند.

    تصمیمهایی که اخیرا در نشست لوگزامبورگ گرفته شده است، بر برنامه های فضایی اروپا طی ۲۰، ۳۰ یا حتی ۵۰ سال آینده تأثیر خواهد گذاشت. استفنیا جانینی، وزیر آموزش ایتالیا می گوید: «یکی از موضوعاتی که در دستور کار امروز ما قرار دارد، برقراری تعادل بین سهم کشورهای مختلف به ویژه فرانسه، ایتالیا، و آلمان است.»

    ساخت موشک آریان ۶

    بدون موشک نمی توان ماهواره ها را به فضا فرستاد. در این نشست درباره موشکهایی که سفینه ها را به فضا می برند، نیز بحث شد. موشک آریان ۵، موشک اصلی اروپا، بسیار گران است. اسپیس ایکس (Space X)، رقیب آمریکایی جدید این موشک است که ارزانتر هست و براحتی می تواند جای موشک آریان ۵ را بگیرد. به همین دلیل اروپا تصمیم گرفته موشک آریان ۶ را بسازد. در نشست لوگزامبورگ بودجه ۳ میلیارد یورویی برای ساخت این موشک تصویب شد.

    ژنویوو فیاروسو، وزیر تحقیقات و آموزش عالی فرانسه می گوید: «مهمترین خبر خوش برای اروپا این است که تصمیم گرفته شده است تا برنامه ساخت موشک آریان ۶ آغاز شود. اولین پرواز آن هم برای سال ۲۰۲۰ میلادی برنامه ریزی شده است. آریان ۶ می تواند با موشکهای جدید دیگر رقابت کند، بخشهای مستقل دارد، و برای بودجه پروازش هم نیاز به بودجه عمومی ندارد.»

    دو نوع موشک آریان ۶، یکی با دو تقویت کننده (بوستر) و دیگری با چهار تقویت کننده، ساخته خواهد شد. هزینه هر بار پرواز بین ۷۵ تا ۱۱۵ میلیون یورو خواهد بود که از ۱۶۰ میلیون یوور هزینه پرتاب آریان ۵ بمراتب کمتر است.

    بریژیت زیپری، وزیر هوافضای آلمان در مورد موشک آریان- ۶ می گوید: «با این موشک در برنامه هایمان انعطاف خواهیم داشت و توان رقابتمان را هم بیشتر می شود. چون ما اروپاییها در رقابت با آمریکا، چین، روسیه، و هند باید راهمان را به فضا، باز نگه داریم. طیف رقبای ما گسترده شده اما باید در زمین بازی بمانیم و باید موشک پرتاب کننده خوبی داشتیم که ماهواره هایمان را به فضا ببرد.»

    مریخ پیمای “اگزومارس” بزودی بر سطح مریخ فرود می آید

    اما قرار است با این موشکها در فضا به کجا برویم؟ سیاره مریخ یکی از مقاصد مهم است. مأموریت فضایی «اگزومارس» به رهبری آژانس فضایی ایتالیا و بریتانیا، مدارگرد و کاونده کوچکی را در سال ۲۰۱۶ به فضا خواهد فرستاد. مریخ پیمای “اگزومارس” در سال ۲۰۱۸ بر سطح مریخ فرود خواهد آمد.

    در لوگزامبورگ، آژانس فضایی اروپا ۱۶۰ میلیون یورو بودجه این پروژه را دریافت کرده است. این، نخستین کاوشگری است که مستقیما شواهد حیات روی سطح مریخ را جستجو خواهد کرد.

    گرگ کلارک، عضو کابینه بریتانیا در امر دانشگاهها و علوم می گوید: «ویژگی منحصربه فرد “اگزومارس” این است که سطح مریخ را حفاری خواهد کرد و نشانه های حیات را زیر سطح مریخ جستجو می کند. این امکان قبلا وجود نداشت. هر بار که یکی از این مأموریتهای فضایی عملی می شود، اتفاقی تازه رخ می دهد. در واقع همان راه رزتا را می رویم. هیجان انگیز است چون چه چیزی پیدا خواهد شد.»

    روبرتو باتیسون، مدیر آژانس فضایی ایتالیا در مورد “اگزومارس” می گوید:« این برنامه، ادامه پروژه فرود [کاوشگر] فیله بر سطح دنباله دار است. جالب است ببینیم زیر سطح مریخ چه هست. زیرا آنالیز سطح مریخ تا کنون نشان می دهد که روی سطح این سیاره حیات وجود ندارد و بدون شک پرتوهای کیهانی طی میلیونها سال هر گونه حیات را که احیانا وجود داشته، از بین برده اند. اما این امکان وجود دارد که چیزی در اعماق مریخ مانده باشد.»

    دو فضانوردان اروپایی در فضا

    اروپا سال آینده دو فضانورد را به فضا خواهد فرستاد، اما اگر حمایتهای لازم مالی تمدید نشود، احتمالا در اواخر سالهای ۲۰۲۰ میلادی کار ایستگاه بین المللی فضایی پایان خواهد یافت. اما در حال حاضر این ایستگاه فضایی مشغول انجام پژوهشهای لازم در این زمینه است.

    جان دیتریش ورنر، مدیر آژانش فضایی آلمان در این باره می گوید: «از نظر ما ایستگاه فضایی بین المللی زیرساختاری کامل برای پژوهش در مدار نزدیک سطح زمین است. به این تحقیقات درحوزه های فیزیولوژی، زیست شناسی، علم مواد و همین طور برای رصد زمین و پژوهش در علوم پایه مثلا درباره پادماده نیاز داریم.»

    طرحهایی برای ماجراجویی های روباتهای فضانورد

    فضانوردان در انجام اکتشافات فضایی نقش مهم دارند، با این حال در اروپا، روباتها هم دست به ماجراجویی هایی فضایی می زنند.

    ژان ایو لوگال، مدیر آژآنس فضایی فرانسه می گوید: «چیزی که این روزها بیشتر از هرچیز دیگری نظرم را جلب می کند، کارهایی است که می توان با روباتها انجام داد. با روباتها تقریباً هر جا که بخواهیم می توانیم برویم و مامویتهای فضایی را سریعتر، بهتر، و به مراتب ارزانتر از ماموریتهایی با فضانوردان انجام دهیم.»

    هزینه مأموریت های فضایی باید توس

    Ver video "اخباری هیجان انگیز از ماموریتهای فضایی اروپا تا نیم قرن بعد"

  • «وحشی» در جشنواره فیلم لندن

    فیلم «وحشی» (Wild) در چارچوب جشنواره فیلم لندن به نمایش در آمد و روز دوشنبه، برای نخستین نمایش آن، عوامل فیلم از جمله ریس ویترسپون بازیگر، نیک هورنبی فیلمنامه نویس و شریل استرید که داستان از رمان او برگرفته شده، به زیر باران لندن آمدند.

    ریس ویترسپون در این فیلم نقش فردی حقیقی به نام شریل استرید را ایفا می کند که به منظور یافتن خویش، در سفری طولانی به دل طبیعت می زند و حدود دو هزار کیلومتر پیاده روی می کند. فیلم بر اساس رمانی به قلم خود شریل استرید ساخته شده و ژان مارک وله، کارگردان «باشگاه خریداران دالاس» (Dallas Buyers Club) آن را کارگردانی کرده است.

    ریس ویترسپون در مورد سختی های ایفای این نقش می گوید: «بزرگترین چالش رفتن در طبیعت و انجام کارهای ترسناک بود. زدن دل به دریا، پریدن در فضاهای تازه و ناشناخته. این فیلم برای من چالشی روانی بود چون باید پوست کلفت تر و بکرتر از فیلمهای دیگرم به نظر می آمدم. البته از جهات دیگر رهایی بخش هم بود.»

    شریل پس از شکست در ازدواج و فوت مادرش، به نا امیدی مطلق می رسد. سرانجام پس از سال ها بی توجهی به خودش، تصمیم مهمی می گیرد و سفر را آغاز می کند.

    خود شریل استرید واقعی هم برای نمایش فیلم در لندن حاضر بود. او درباره نحوه کار با بازیگر نقش خودش گفت: «او با من از زندگی اش گفت. از بخش هایی از قصه که به لحاظ احساسی با آنها رابطه برقرار کرده بود. در همان ابتدا تحت تاثیرش قرار گرفتم. انسانی حقیقی است. زن بسیار باهوشی است و خوب کتاب می خواند.»

    فیلم «وحشی» بزودی در سراسر اروپا به نمایش درخواهد آمد.

    Ver video "«وحشی» در جشنواره فیلم لندن"

  • برگزیدگان جشنواره تسالونیکی یونان معرفی شدند

    برندگان پنجاه و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم تسالونیکی در یونان، مشخص شدند.

    در بخش بین الملل جشنواره، تندیس طلایی «اسکندر»، به فیلمی مکزیکی به نام «تریسیا» یا «غم ابدی» اهدا شد. خورخه پرز سولانو، کارگردان فیلم جایزه اش را از معاون وزیر فرهنگ و ورزش یونان، خانم آنجلا گرکو دریافت کرد.

    داستان فیلم «تریسیا» زندگی دشوار دو زن مکزیکی را در روستایی دور افتاده در این کشور بیان می کند. آنها درمی یابند که هر دو از یک مرد، باردار هستند. فیلم درباره تلاش آنها برای مبارزه با مردان، طبیعت و سرنوشتشان است و اینکه آیا می توان زنجیره حوادث روزمره را تغییر داد یا خیر. این دومین فیلم بلند کارگردان فیلم، پرز سولانو است.

    کارگردان فیلم می گوید: «انتظارش را نداشتم، البته فیلم در هر دو نمایش با استقبال خوب مردم روبرو شده بود و نظرات خوبی درباره آن مطرح شد. شرکت در چنین جشنواره ای، برای من بخودی خود یک جایزه است و دریافت این تندیس نیز چیزی بیش از آن بود که من انتظارش را داشتم.»

    دومین جایزه این جشنواره، تندیس نقره ای اسکندر، به فیلم «در کنار او» ساخته آصف کورمن، کارگردان اسرائیلی اهدا شد.

    سومین جایزه را کریستینا گروزوا و پیتر والکانوف، کارگردانان فیلم «درس» دریافت کردند. تندیس برنزی اسکندر به این دو، به دلیل اصالت و نوآوری به کار رفته در فیلم اهدا شد.

    داستان فیلم «درس» درباره معلمی است که تلاش می کند به دانش آموزان درسی درباره بخشش بدهد اما بگونه ای غیر منتظره این درس با زندگی اش درمی آمیزد. زندگی روزمره، بی رحمانه است و مشکلات مالی او را مجبور به برخوردهایی افراطی می کند. دو کارگردان فیلم داستان ساده ای را انتخاب کرده بودند که مبتنی بر شخصیت زنی ایده آل گرا بود و سپس مشکلاتش را نشان دادند، مشکلاتی که او را مجبور می کرد معیارهای اخلاقی را کنار بگذارد. فیلم در نهایت از درسهایی همچون شجاعت و عزم و اراده برای مقابله با مشکلات موجود در زندگی سخن می گوید.

    کونستانتینا استاوریانوف، تهیه کننده فیلم می گوید: «این فیلم بر اساس یک داستان واقعی ساخته شده و درباره معلمی است که مجبور به سرقت از بانک می شود.»

    رنا ووگیوکالو، دیگر تهیه کننده فیلم می گوید: «این فیلم فروپاشی های درونی را نشان می دهد. ارزش های اخلاقی شخصیت اصلی فیلم ناگهان سقوط می کند و او باید خودش را با دنیای جدید تطبیق دهد، دنیایی که بسیار با آنچه تصور می کرد، متفاوت بود.»

    به گفته گوتز اسپیلمن، کارگردان اتریشی و عضو هیات داوران این جشنواره، تمام داوران از کیفیت بالای فیلم ها واقعا لذت بردند. بیشتر فیلمها واقعا جالب بودند و این، کمتر اتفاق می افتد. به نظر او، بالا بودن کیفیت آثار در جشنواره تسالونیکی، ویژگی منحصر بفردی است.

    امسال میهمان افتخاری جشنواره، هانا شیگولا، بازیگر و خواننده مشهور آلمانی بود. او تندیس طلایی اسکندر را به دلیل سهمی که در هنر فیلمسازی داشت، دریافت کرد.

    هانا شیگولا از الهه های سینمای آلمان محسوب می شود. او پس از همکاری با «راینر ورنر فاسبیندر» کارگردان و فیلمساز آلمانی، به یکی از مهمترین بازیگران پیشگام اروپا تبدیل شد. در کارنامه او، همکاری با فیلمسازان برجسته اروپایی از جمله فولکر شلوندورف، ژان لوک گدار و اتوره اسکولا نیز دیده می شود. در کنار فعالیتهای سینمایی، او خواننده ای پر آوازه نیز بود.

    هانا شیگولا می گوید: «ما اغلب فاسبیندر را یک جادوگر می نامیم. او همیشه آثار فوق العاده ای تهیه می کرد و می توانست در زمانی کوتاه، چیزهای بسیاری را به تصویر بکشد. اما او بگونه ای افسون شده بود و به نظر می رسید که نفرینی در زندگی اش وجود داشت. شاید به این دلیل که با وجود تمام کارهایی که کرد، به عشق و جاودانگی آن اعتقاد نداشت.»

    بازیگر و خواننده مشهور المانی برای میهمانان جشنواره تسالونیکی یونان، ترانه ای را که دارای جملاتی به سه زبان انگلیسی، فرانسوی و آلمانی بود، خواند و در این ترانه، خاطرات شگفت انگیز زندگی اش را بیان کرد.

    Ver video "برگزیدگان جشنواره تسالونیکی یونان معرفی شدند"

  • «خشن ترین سال» فیلمی علیه خشونت

    “جسیکا چستین” و “اسکار ایزاک” بازیگران فیلم “خشن ترین سال” هستند که در روز ششم نوامبر امسال در فستیوال سالانه فیلمهای منتخب انستیتوی فیلم آمریکا در لس آنجلس به نمایش در آمد. کارگردانی این فیلم را “جی سی چاندور” بعهده دارد.

    “اسکار ایزاک“، بازیگر نقش اصلی فیلم دلیل علاقه به نقش خود را چنین توضیح می دهد: “یکی از دلایل جذب من به فیلم این حقیقت بود که نگاهی کلیشه ای به مهاجران ندارد. معمولاً در فیلم ها، شخصیت های آمریکای لاتینی در قالب کسی که سعی می کند کارهای درست انجام دهد، معرفی نمی شوند. قهرمان فیلم، اهل کسب و کار است، در اقیانوسی پر از کوسه رشد می کند ولی سعی دارد راه درست را در پیش بگیرد. وی راهی طولانی و مسالمت آمیز در پیش دارد و این، نگاه تازه ای است.”

    داستان “خشن ترین سال” در سال ۱۹۸۱ میلادی، یکی از خشن ترین سالهای تاریخ نیویورک می گذرد. “ابل” که “ایزاک” نقش او را بازی می کند با همسرش “آنا” با بازی “چستین” سعی می کنند درعین دور ماندن از جرایم و جنایاتی که در کنارشان رخ می دهد، کسب و کارشان را رونق دهند.

    “جسیکا چستین” ضمن اشاره به بازی برجسته “اسکار ایزاک” می گوید که اگرچه مردم با شنیدن نام فیلم فکر می کنند باید خیلی خونین و خشن باشد ولی در حقیقت، موضوع درباره کسی است که می خواهد در خشن ترین سال نیویورک، یک زندگی آرام بدون خشونت داشته باشد. وی تأکید می کند که داستان فیلم، یک قصه اخلاقی است.

    این فیلم که به گفته بازیگرانش برخلاف ظاهر، اجتناب از خشونت را تبلیغ می کند، تا پایان سال جاری مسیحی روی پرده می آید.

    Ver video "«خشن ترین سال» فیلمی علیه خشونت"

  • ریز ویدراسپون و زمزمه نامزدی اسکار برای فیلم «وحشی»

    ریز ویدراسپون، هنرپیشه معروف پس از کسب شهرت با فیلم «قانونا بلوند» (Legally Blonde) مسیر طولانی ای را طی کرده، تا جایی که امروز از او به عنوان یکی از بختهای کسب اسکار بهترین بازیگر نام می برند.

    منتقدان از بازی درخشان او در فیلم «وحشی» (Wild) گفته اند. فیلمی که ژان مارک واله آن را بر اساس خاطرات شریل استرِید ساخته است.

    ویدراسپون با خواندن رمان استرید با نام «وحشی: از گم تا پیدا در مسیر پاسیفیک کرست» (Wild: From Lost to Found on the Pacific Crest Trail) در صدد کسب حقوق اقتباس سینمایی آن برمی آید.

    ریز ویدراسپون درباره کتاب می گوید: «به نظرم آمد کتاب به مسائل فراوانی می پردازد که دیدن آن در قالب فیلم اهمیت دارد. از بررسی تمایلات جنسی زنانه گرفته تا این باور که هیچکس نباید بابت تجربیاتش در زندگی شرمسار باشد، که همین تجربیات روی هم انباشته شده اند و از شما کسی را ساخته اند که هستید.»

    شریل استرید پس از فوت مادرش بشدت گرفتار هرویین شده و در ازدواج شکست می خورد. اما در سن ۲۲ سالگی تصمیم می گیرد مسیر ۱۸۰۰ کیلومتری پاسیفیک کرست را، به قصد خودشناسی، پیاده طی کند.

    رسوخ در جلد شخصیت رمان به معنای خروج ریز ویتراسپون از منطقه امنش بوده است. در صحنه هایی او باید برهنه می شد و عشق می ورزید، مواد مخدر مصرف می کرد و مدام ناسزا می گفت.

    ژان مارک واله که پیش از این فیلم «باشگاه خریداران دالاس» (Dallas Buyers Club) را ساخته، از بازیگر اصلی خود راضی است.

    ژان مارک وال، کارگردان، می گوید: «کار دشواری بود. من نبودم که مجبورش کردم آرایش نداشته باشد و برهنه شود و صحنه های مواد مخدر را کاملا لخت و بی بالاپوش بازی کند. اینها بخشی از قصه بود. نام فیلم “وحشی” است و نه “راحت و باحال و امن“، برای همین وحشی هم هست.»

    فیلم «وحشی» از ماه دسامبر در سینماهای آمریکا و از ابتدای سال آتی میلادی در سایر نقاط جهان اکران می شود.

    Ver video "ریز ویدراسپون و زمزمه نامزدی اسکار برای فیلم «وحشی»"

  • مستند «ترانس ایکس استانبول» نگاهی به زندگی دگرباشان در ترکیه

    فیلم مستند «ترانس ایکس استانبول»، نگاهی به زندگی هزاران زن تراجنسی در ترکیه دارد و داستان را با زندگی «ابرو کرانجی» دنبال می کند. ابرو، ساکن استانبول، یکی از این افراد است و با تبعیض علیه همه دگرباشان جنسی مبارزه می کند. هزاران زن تراجنسی در استانبول و شهرهای بزرگ ترکیه زندگی می کنند.

    «ترانس ایکس استانبول» و ماریا بیندر کارگردان آلمانی فیلم در جشنواره بین المللی فیلم استانبول در بخش حقوق بشر مورد تجلیل قرار گرفت. شورای حقوق بشر اروپا از فیلمسازانی که در راستای حقوق بشر و بالا بردن آگاهی عمومی فیلم می سازند، قدردانی می کند.

    فیلم، بررسی مشکلات دگرباشان جنسی در ترکیه است، یکی از موضوعات مرکزی فیلم، فرهنگ تنفرپراکنی و تهدید این افراد است. طی پنج سال گذشته، بیش از چهل زن تراجنسی در شهرهای مختلف ترکیه به قتل رسیده اند.

    ماریا بیندر کارگردان آلمانی فیلم میگوید: «هدف ما نشان دادن یک مورد و تحقیق درباره آن بود، یک بررسی سینمایی که نشان می دهد تبلیغات و برآشفتن افکار عمومی، یا سخنرانی ها چطور به یک اقدام جنایتکارانه حتی به قتل منتهی می شود. ما در فیلم طی نه ماه حوادثی را دنبال کردیم که در نهایت با قتل یک زن تراجنسی به پایان رسید. وحشتناک بود، با وجودی که در تئوری همه چیز را می دانستیم اما وقتی که اتفاق افتاد، انتظارش را نداشتیم.»

    کارگردان در توضیح چالش های ساخت فیلم می گوید: «هدف من مظلوم و قربانی نشان دادن این افراد نبود. می خواستم کسانی را نشان بدهم که زندگی و سرنوشتشان را در دست خودشان می گیرند. درونمایه فیلم من تاریک و دردآور است ولی سعی کردم این مضمون ها را با طنز نشان بدهم. در کل فیلم یک نوع طنز ظریف و پوشیده جاری است. جالب است که موقع نمایش فیلم اینجا در فستیوال با خنده زیاد همراه بود، اگر چه موضوع دردناکی داشت.»

    ماریا بیندر در گذشته نیز مستند هایی در باره حقوق بشر، حقوق زنان، نژادپرستی ساخته است. او نه تنها کارگردان، بلکه فعال حقوق بشر است و می گوید فیلمهایش بیش از یک پروژه فیلمسازی است و نمی خواهد آنها تنها در سالن سینما و یا در تلویزیون پخش بشوند. ساخت این فیلم با کمک مالی «ابزار حقوق بشر و دموکراسی اروپا» وابسته به اتحادیه اروپا ممکن شده است.

    فیلم «ترانس ایکس استانبول» در سینماهای ترکیه در نمایش و بصورت آنلاین در دسترس است.

    Ver video "مستند «ترانس ایکس استانبول» نگاهی به زندگی دگرباشان در ترکیه"

  • آخرین خواسته ریحانه جباری قبل از اجرای حکم اعدام

    OK
    آخرین خواسته ریحانه جباری قبل از اجرای حکم اعدام

    ریحانه جباری، زن جوان ایرانی که روز شنبه به دار آویخته شد، در وصیتنامه صوتی که پیش از اعدام ضبط شده از مادرش می خواهد تا کلیه اعضای بدن وی را اهدا کند.

    ریحانه جباری هفت سال پیش به اتهام قتل بازداشت شد. او در جلسات دادگاه همیشه تکرار کرد که برای دفاع از خود در برابر تعرض جنسی مرتضی سربندی، پزشک ۴۷ ساله و کارمند سابق وزارت اطلاعات مرتکب این قتل شده است.

    ریحانه در بخشی از وصیتنامه خود خطاب به مادرش می گوید: «نمی خواهم زیر خاک بپوسم. نمی خواهم چشم یا قلب جوانم خاک شود. التماس کن که ترتیبی داده شود که به محض دار زدنم، قلب، کلیه، چشم، کبد، استخوان ها و هر چیزی که قابل پیوند زدن است، از بدنم جدا و به کسی که نیاز دارد، هدیه شود. نمی خواهم گیرنده عضو، نامم را بداند، گلی برایم بخرد یا حتی فاتحه ای برایم بخواند.»

    برای شنیدن فایل صوتی اینجا کلیک کنید

    با وجود درخواستهای فعالان حقوق بشری در داخل و خارج از ایران برای توقف مجازات اعدام ریحانه جباری، مقام های ایران حکم اعدام وی را روز شنبه به اجرا گذاشتند.

    اعدام خانم جباری باعث واکنشهای بسیاری در ایران و محکومیت این اقدام از سوی مقام ها و نهادهای بین المللی شد.

    روز سه شنبه سه تن از اعضای گروه فمن در مقابل سفارت ایران در برلین در اعتراض به اعدام ریحانه جباری تجمعی برهنه برگزار کردند.

    بخشی از متن وصیت نامه صوتی ریحانه جباری در پی می آید:

    شعله جان، امروز فهمیدم که چه اتفاقی افتاده؛ فهمیدم حالا دیگر در نوبت اجرای حکم قصاص قرارگرفته ام. از تو گله دارم که چرا خودت به من نگفتی که به آخرین صفحهٔ کتاب زندگی ام رسیده ام. به نظر تو این حق من نبود که بدانم؟! تو که میدانی چقدر از غمگین بودنت شرم زده ام، چرا فرصت عذر خواهی و یا بوسیدن دست خودت و بابا را برایم کوتاه تر کردی؟!

    دنیا به من اجازهٔ نوزده سال زندگی را داد، آن شب شوم می باید من کشته می شدم، جسدم در گوشه ای از شهر می افتاد و بعد از چند روز نگرانی، پلیس شما را برای شناسایی ام به پزشکی قانونی می برد و تازه آنجا می فهمیدید که به من تجاوز هم شده!

    قاتل هرگز پیدا نمی شد زیرا ما زر و زور آن ها را نداریم و همهٔ شما رنجور و شرم زده به زندگی تان ادامه می دادید، چند ماه یا چند سال بعد هم دق می کردید و تمام!

    اما با آن ضربهٔ لعنتی، قصه عوض شد، جسدم نه در بیابان ها، که در گور زندان «اوین» و بندهای بالا و پایین و انفرادی و حالا در زندان گور مانند شهر ری رسیده است. اما تسلیم سرنوشت باش و هرگز گلایه نکن!

    تو بهتر از من می دانی، مرگ پایان زندگی نیست! تو یادم دادی هر انسانی به دنیا می آید تا تجربه ای کسب کند و درسی یاد بگیرد و با هر تولد، رسالتی بر دوش انسان گذاشته می شود. من یاد گرفتم که گاهی باید جنگید.

    یادت هست داستان نیچهٔ فیلسوف را برایمان می گفتی که به مرد گاریچی که به اسبش شلاق می زد، اعتراض کرد و صاحب اسب شلاق را به سر و صورت نیچه کوبید و در نهایت به مرد سنجابی. تو می گفتی، او به همه یاد داد که در راه خلق یک ارزش باید ایستاد، حتی اگر بمیری! تو به ما یاد دادی که در گیرودار مدرسه، دعوا ها و چقولی های کودکانه باید خانم بود. یادت هست چقدر روی رفتار ما تأکید داشتی؟! تجربه ات غلط بود!

    وقتی به حادثه پرت شدم، آموزشم کمکی به من نکرد. رفتار آرامم در دادگاه مرا به خونسردی در قتل و جنایت کار بی رحم بودن متهم کرد. اشک نریختم، التماس نکردم و کولی وار هوار نزدم. چون به حمایت قانون اطمینان داشتم، اما متهم شدم به بی تفاوتی در برابر جنایت.

    می بینی! من که حتی پشه ها را نمی کشتم و سوسک را با شاخکش بیرون می انداختم، شدم جانی، آن هم با قصد قبلی! رفتارم با حیوانات تمایل به پسر بودن تعبیر شد و قاضی حتی به خودش زحمت نداد که توجه کند. هنگام حادثه ناخن هایم بلند و سوهان کشیده بود و بی توجه به این گفت که من بوکسر بوده ام.

    چه خوش خیال بودیم که از قضات توقع عدل و داد داشتیم. او هرگز از خود نپرسید که آیا دست هایم ضمانتی ورزشکاران به خصوص ورزشی مثل بوکس را ندارد. در این کشور که تو عشقش را در دلم کاشتی، هیچ کس مرا نخواست و هیچ کس حمایتم نکرد، وقتی زیر ضربه های بازجو فریاد می زدم و رکیک ترین الفاظ را می شنیدم. وقتی آخرین نشانهٔ زیبایی را از خودم دور کردم و موهایم را تراشیدم جایزه گرفتم، یازده روز انفرادی!

    شعله جان گریه نکن به چیزهایی که از من می شنوی! من همان روزهای اول در آگاهی، وقتی پیر دختری به اسم مأمور آگاهی از خجالت ناخن هایم درآمد، فهمیدم زیبایی چیزی نیست که مطلوب این دوره باشد، زیبایی ظاهر، زیبایی افکار و آرزوها، زیبای خط، زیبایی چشم و بینش و حتی داشتن صدایی خوش.

    مادر عزیزم، جهان بینی من عوض شده و تو مسئولش نیستی. حرف هایم تمامی ندارد و همه را به کسانی داده ام تا اگر زمانی دور از چشم تو و بی خبر اعدامم کردند، به تو برسانند. من ارثیهٔ کاغذی فراوانی برایت گذاشته ام.اما قبل از مرگ چیزی می خواهم که تو باید با تمام توان از هر راهی که می توانی برایم فراهم کنی. در واقع این تنها چیزی است که از این دنیا، کشور و از تو می خواهم. می دانم برای این کار نیاز به زمان داری، به همین دلیل این بخش از وصیت نامه ام را زودتر به تو می گویم.

    تو را به خدا اشک نریز و گوش کن! از تو می خواهم به دادگاه بروی و تقاضایم را بگویی. از داخل زندان امکان نوشتن چنین نامه ای را که به تأیید رئیس زندان برسد، ندارم و تو باید یک بار دیگر برایم عذاب بکشی. این تنها چیزی است که اگر برایش التماس کنی ناراحتم نمی کند، هرچند بارها به تو گفته ام برای نجاتم از اعدام التماس نکن.

    مهربان مادرم، شعله جانم، عزیزتر از جانم، نمی خواهم زیرخاک بپوسم. نمی خواهم چشم یا قلب جوانم خاک شود. التماس کن که ترتیبی داده شود که به محض دار زدنم، قلب، کلیه، چشم، کبد، استخوان ها و هرچه که قابل پیوند زدن است، از بدنم جدا و به ک

    Ver video "آخرین خواسته ریحانه جباری قبل از اجرای حکم اعدام"

  • ریاض میزبان دانشگاههای مدرن عربستان

    حاکمان عربستان سعودی در سالهای اخیر توجه ویژه ای به مسئله آموزش و خصوصا تاسیس دانشگاههای مدرن دارند.

    در ۴۰ سال گذشته شمار دانشجویان از هفت هزار به یک میلیون رسیده است. ریاض میزبان بهترین دانشگاههای عربستان سعودی است. دانشگاههایی که اکثرا جزو املاک خانواده پادشاهی عربستان سعودی هستند.

    مبالغ هنگفت و قابل توجهی در ریاض برای ساخت دانشگاهها هزینه شده است. دانشگاه امیر سلطان اولین دانشگاهی است که تنها بدلیل درآمدهای صرف مالی ساخته نشده است. تمام بودجه دانشگاه صرف دانشجویان، کادر دانشگاه و استادان می شود.

    شمار دانشجویان دانشگاه سلطان بسیار کمتر از دیگر دانشگاههای کشور است. نزدیک به ۴۰۰۰ نفر در این دانشگاه تحصیل می کنند که اکثر آنها را دانشجویان خارجی تشکیل می دهند.

    رشته های مهندسی، علوم محض، معماری و طراحی داخلی بزبان انگلیسی در این دانشگاه تدریس می شوند. این دانشگاه در ارتباط مستقیم با شرکتهای بزرگ قرار دارد.

    نکته جالب توجه این دانشگاه این است که بسیاری از زنان می توانند در رشته هایی تحصیل کنند که پیشتر موفق نمی شدند.

    یکی از دانشجویان معماری می گوید: “سالهایی که در این دانشگاه گذرانده ام من را تبدیل به انسان امروز کرده است. اینجا، یاد گرفته ام صدای خودم را در جامعه بلند کنم، روباط اجتماعی بهتری در جامعه داشته باشم. مستقل باشم و برای رسیدن به اهدافم صبور. تغییرات زیادی در این دانشگاه کرده ام.”

    در سال ۲۰۰۶ این دانشگاه اولین دانشگاهی بود که برای دختران رشته حقوق ایجاد کرد. بسیاری از آنها فارغ التحصیلان دیروز وکلای امروز عربستان سعودی اما کسی نمی داند آیا براحتی اجاز کار پیدا می کنند یا نه؟

    به موازات تحصیلات، دانشجویان در بحثههای مهم جامعه شرکت می کنند. این موضوع کمک زیادی به روابط اجتماعی آنها می کند. ورزش بخش مهم دیگری است که دانشگاه در اختیار دانشجویان قرار داده است. همه دانشجویان ناگزیر باید ۳ رشته ورزشی را دنبال کنند و امتحان بدهند.

    چالشهای ورزشی به دانشجویان کمک می کند تا درآینده موفق باشند و کارشان را جدی تر بگیرند.

    Ver video "ریاض میزبان دانشگاههای مدرن عربستان"

  • پیمان معادی در فیلم «اردوگاه اشعه ایکس»

    مراسم اولین اکران فیلم «اردوگاه اشعه ایکس» ساخته پیتر ستلر در نیویورک برگزار شد. در این فیلم کریستین استوارت و پیمان معادی نقش آفرینی می کنند.

    کریستین استوارت، هنرپیشه ۲۴ساله آمریکایی که بیشتر بخاطر بازی در سری فیلمهای «گرگ و میش» شهرت دارد، در فیلم «اردوگاه اشعه ایکس»، نقش یک سرباز آمریکایی به نام «ایمی کول» را بازی می کند که در بازداشتگاه آمریکا در خلیج گوانتانامو مشغول انجام وظیفه است. وی در این پایگاه که برای زندانی کردن مظنونان به اقدامات تروریستی ساخته شده است، با زندانی به نام علی، با نقش آفرینی پیمان معادی آشنا می شود. رابطه دوستی عجیبی بین این دو نفر شکل می گیرد.

    استوارت در مورد اینکه آیا این فیلم، فیلمی با مضامین سیاسی است یا نه، می گوید:«فیلم مسئله ای سیاسی را تداعی می کند، اما هیچ نقطه نظر خاصی را تحمیل نمی کند. چیزهایی که در مورد این بازداشتگاه متوجه می شویم، عینی و واقعی است. فیلم فقط سوالاتی مطرح می کند، اما هیچ پاسخی به آنها نمی دهد. بیشتر داستان حول شخصیت این دو نفر است که در این فضای پیچیده به سر می برند.»

    پیمان معادی نقش یک زندانی بیگناه را ایفا می کند که هشت سال است در اردوگاه دلتا زندانی است.

    وی در مورد پیام فیلم می گوید: «اردوگاه اشعه ایکس فیلمی است درباره اینکه به یکدیگر گوش کنیم، با هم حرف بزنیم و قصه های همدیگر را بشنویم. از فیلم بخاطر این پیام دوستی خوشم آمد، اینکه می توانیم بهتر از چیزی که هستیم باشیم و دنیا را جای بهتری برای زیستن کنیم، شبیه همان اتفاقی که بین من و کریستن استورات در فیلم می افتد.»

    فیلم «اردوگاه اشعه ایکس» اولین فیلم بلند پیترستلر، کارگردان هندی تبار است. فیلمنامه فیلم را هم خود وی نوشته است. اولین نمایش فیلم در سی امین دوره جشنواره فیلم ساندنس در ژانویه ۲۰۱۴ میلادی با استقبال منتقدان و تماشاچیان روبرو شد.

    قرار است فیلم در فستیوال فیلم لندن که از هشتم تا ۱۹ اکتبر برگزار می شود نیز به نمایش درآید. «اردوگاه اشعه ایکس» بزودی در سینماهای ایالات متحده آمریکا اکران خواهد شد.

    Ver video "پیمان معادی در فیلم «اردوگاه اشعه ایکس»"

  • نمایش اثرات بحران اقتصادی یونان در فیلم «انفجار»

    فیلم «انفجار» که با پیش زمینه مشکلات مالی فعلی در یونان ساخته شده است، زنی به نام ماریا را نشان می دهد که از خانه اش فرار می کند. ماریا که پیش از این مادری با محبت و غمخوار برای سه فرزندش بوده است، می خواهد روند زندگی غمبارش را با در دست گرفتن زمام امور آن تغییر دهد. او از مادر حسود و معلولش، خواهر روان پریش و پر توقعش و شوهر ملوانش که هر شش ماه یک بار به خانه می آید فرار می کند. او مصمم است که همه موانع را در این راه از پیش روی بردارد.

    این فیلمی روایتی از شرایط اجتماعی و سیاسی یونان است. بحران اقتصادی همچون سرعت دهنده انفجار این زن عمل می کند. همه شخصیتها باید فورا برای آینده شان تصمیم بگیرند.

    سیلاس زومرکاس، کارگردان فیلم می گوید: «این فیلم داستان زنی است که تصمیم دارد زندگی اش را به کل تغییر دهد. او با افرادی که دوست دارد، با خانواده اش و با خودش مبارزه می کند. چرا؟ چون او یک روز صبح در جریان بحران فعلی یونان بیدار می شود و خودش را نمی تواند بشناسد. او دیگر نمی داند چه کسی است. او باید راهی برای بازیافتن عزت نفسش بیابد.»

    اولین نمایش عمومی این فیلم در شصت و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم لوکارنو بود و در بسیاری از جشنواره ها نمایش داده شده و با واکنش مثبت منتقدان روبرو شد .

    سیلاس زومرکاس ۳۶ ساله به نسل جدید کارگردانان یونان تعلق دارد که فیلمهایشان کم و بیش در ارتباط با شرایط اجتماعی و سیاسی است. او می گوید: «فیلم براساس داستان کسی که در میان ما زندگی می کند، نیست. بیشتر به نظر می رسد براساس تجربه یک نسل باشد. این نسل به شدت در سالهای اخیر بر اثر بحران مالی صدمه خورده است.»

    آنجلیکی پاپولیا در فیلم نقش ماریا را بازی می کند. وی زنی است که سرشار از انرژی است و هر باری را که خانواده اش بر دوشش می گذارد، تحمل می کند. هنرپیشه یونانی بازی فوق العاده ای ارائه می کند. در مدت زمان کوتاهی از فردی که با عشق به اطرافیانش، با دنیای اطراف روبرو شود، تبدیل به فردی تلخ و عصبانی در مقابل دیگران می شود.

    زومرکاس می گوید: «آنجلیکی پاپولیا جز اینکه جالب است، اگر نگوییم بهترین ولی یکی از درخشانترین هنرپیشه های نسل خودش است. او در هر نقشی که بازی می کند جرات زیادی از خود نشان میدهد، امری که واقعا خیلی نادر است. ماریا، زنی که او نقشش را بازی می کند، هم خیلی شبیه او است.»

    این فیلم در یونان به روی پرده رفته است و در بهار سال ۲۰۱۵ در چهار کشور اروپایی از جمله آلمان، لهستان، هلند و ایتالیا اکران خواهد شد.

    Ver video "نمایش اثرات بحران اقتصادی یونان در فیلم «انفجار»"

  • جشنواره تالین؛ نگاهی به دو فیلم از کشور میزبان

    در باد مخالف؛ جسارت در صحنه آرایی

    سینمای استونی، در مقیاس با سایر کشورهای اروپایی، صنعتی کوچک با خروجی تنها شش فیلم در سال است. امسال فیلم «در باد مخالف» (استونیایی: Risttuules، انگلیسی: In the Crosswind) بی تردید یکی از آثار برجسته استونی است. فیلم را مارتی هِلده ساخته و داستان آن در سال ۱۹۴۱ و در اوج تبعید استونیایی ها به سیبری می گذرد.

    انتخاب زیبایی شناختی فیلم جسورانه است. فیلم از ۱۳ صحنه ثابت سیاه و سفید تشکیل شده است. این صحنه ها در اصطلاح به «تابلوی زنده» (tableaux vivants) هم شناخته می شوند. هر یک از این ۱۳ صحنه در دو تا شش ماه آماده سازی و در یک روز فیلمبرداری شده اند. کل زمان فیلمبرداری نیز سه سال و نیم به طول انجامیده است.

    مارتی هلده، کارگردان ۲۷ ساله فیلم، امسال جوانترین کارگردان حاضر در جشنواره فیلم تالین استونی است. این فیلم، نخستین فیلم بلند او است.

    مارتی هلده در مورد ایده ابتدایی فیلم می گوید: «ایده اثر در واقع از یک نامه آمد.... در آن نوشته بود: “احساس می کنم در سیبری زمان ایستاده، که جسمم در سیبری اما روحم هنوز در وطن است.” با خواندن این جمله ها فکر کردم می خواهم فیلمی بسازم که در آن زمان متوقف باشد تا احساس آن روز آن مردم در سیبری را از نو خلق کنم. می خواستم تماشاچی در سالن همان احساسی را داشته باشد که آن افراد در سیبری داشتند. می خواستم آزادی مخاطب را از او بگیرم تا نتواند جای خاصی را تماشا کند و نقطه فوکوس را تشخیص دهد. برانگیختن واکنشی از این دست ایده اصلی بود.»

    تنباکوی گیلاس؛ عاشقانه ای در دل طبیعت

    یکی دیگر از کارگردانان دیگر که فیلم نخست خود را به جشنواره فرستاده، کا ترین مایمیک است. او به همراه همسرش آندرس مایمیک، فیلم «تنباکوی گیلاس» (استونیایی: Kirsitubakas، انگلیسی: Cherry Tobacco) را ساخته اند. فیلم، داستان یک دختر شهرستانی استونیایی را روایت می کند.

    تابستان است و در استونی راه های زیادی برای گذراندن شب های نیمه تابستان وجود ندارد. لورا، دختر جوانی که از شرایط کسالت بار خسته است، به همراه یک دوستدار طبیعت به نام جوزپ، به گردشی طبیعی می رود. در طول سفر، رابطه میان این دو پیچیدگی هایی پیدا می کند. لورا سردرگم می شود. نمی داند آیا برای بار نخست در حال تجربه کردن عشق است و یا تنها در جوزپ، تصویر پدری را جستجو می کند. از فیلمساز پرسیدیم آیا فیلم را بر اساس تجربه ای شخصی ساخته است؟

    کاترین مایمیک در پاسخ می گوید: «قصه، تخیلی است اما جزئیات و لحظاتی از زندگی حقیقی در آن هست. اگر در مورد عاشق شدن فیلمی می سازید، باید تجربه ای هم داشته باشید. بله، چیزهایی از زندگی حقیقی خودم در فیلم هستند.»

    فیلم در جنوب استونی فیلمبرداری شده، جایی که رابطه ای عمیق میان سکنه و طبیعت جریان دارد. «تنباکوی گیلاس» در سینماهای این کشور بر پرده رفته است.

    Ver video "جشنواره تالین؛ نگاهی به دو فیلم از کشور میزبان"

  • «تئوری همه چیز»، فیلمی درباره دوران جوانی استیون هاوکینگ، فیزیکدان مشهور بریتانیایی

    فیلم «تئوری همه چیز» که درباره زندگی استیون هاوکینگ، فیزیکدان نظری و کیهان شناس مشهور بریتانیایی است، در جشنواره فیلم تورنتو اکران شد.

    این فیلم بر اساس خاطرات جین هاوکینگ، اولین همسر فیزیکدان ساخته شده است. هاوکینگ در سن ۲۱ سالگی به یک بیماری نادر عصبی مبتلا شد که به فلج شدن کامل او انجامید.

    «تئوری همه چیز» را جیمز مارش، کارگردان برنده اسکار ساخته است.

    ادی ردمین، ایفاگر نقش استیون هاوکینگ است. او در مورد احساسش پس از پایان فیلم می گوید: «این یک پروژه شوق آور برای همه دست اندرکاران بود. خانواده هاوکینگ ما را به گرمی پذیرفتند و آنچنان با ما خوب رفتار کردند که ما خواستیم حق مطلب را در مورد داستان استیون و جین و شور زندگیشان ادا کنیم.»

    فلیسیتی جونز نیز در مورد موفقیت فیلم می گوید: «امیدوار مردم از آن خوششان بیاید. هیچ کاری در مورد آن نمی توانم انجام دهم ولی با این وجود عصبیم. برایم جالب است ببینم عکس العمل تماشاگران چیست؟»

    فیلم «تئوری همه چیز» از ماه نوامبر در سینماها به نمایش گذاشته خواهد شد.

    یادی از جیمز گاندولفینی در فیلم «دراپ»

    فیلم دیگری که اولین اکران جهانی خود را در جشنواره تورنتو انجام داد، فیلم «دراپ» بود. داستان این فیلم درباره یک بارمن اهل بروکلین است که بار او محل مبادله پول گانگسترها است. روزی او بین پلیس و مافیای چچن به دام می افتد.

    جیمز گاندولفینی که سال پیش فوت کرد، از هنرپیشه های این فیلم بود. اکران فیلم فرصتی شد برای به یاد آوردن این هنرپیشه که در سن ۵۱ سالگی درگذشت.

    میکائل روسکام، کارگردان بلژیکی فیلم گفت که این لحظه خداحافظی است. او گفت: «امروز این فیلم به راه خود می رود و این همچنین فرصت خداحافظی با جیم است. هنوز این فرصت به من دست نداده است. بنابراین لحظه ای بسیار احساسی است. بویژه برای همسر و فرزند او که امروز حضور دارند.»

    مایکل گاندولفینی پسر گاندولفینی در مورد اینکه چرا در روز نمایش فیلم حضور دارد گفت: «می خواستم همه بدانند که پدرم خیلی بیشتر از یک هنرپیشه بود. می خواستم با حضورم نشان دهم که او چگونه شخصی بود.»

    تام هاردی هنرپیشه می گوید: «افراد بسیار کمی دارای اینچنین نبوغی هستند. من او و کارش را تحسین می کنم و خوش شانس بودم که با او کار کردم.»

    فیلم «دراپ» اکران جهانی خود را شروع کرده است.

    Ver video "«تئوری همه چیز»، فیلمی درباره دوران جوانی استیون هاوکینگ، فیزیکدان مشهور بریتانیایی"

  • اولین شکایت های موسوم به «اقدام گروهی» در فرانسه

    سوال این برنامه سخن شما را بنوآ از شهر لیون فرانسه پرسیده است: «اولین اقدام گروهی (class action) در اوایل ماه اکتبر در فرانسه به اجرا گذاشته شده است. این نوع شکایت که از ایالات متحده آمریکا آمده نوعی شکایت گروهی است که در چندین کشور اروپایی وجود دارد. این اقدام دقیقا درباره چیست؟»

    ان لیز سیبونی، استاد حقوق اروپا در دانشگاه لیژ بلژیک به این پرسش پاسخ داده است: «کلاس اکشن یا اقدام گروهی، فرایندی است که به چندین نفر امکان می دهد اقدام و شکایت هماهنگی را در دادگاه آغاز کنند. این کار بویژه وقتی جالب توجه است همانند اولین مورد اقدام گروهی در فرانسه در اوایل اکتبر که خسارت هایی که به هر فرد مدعی وارد شده خیلی کوچک باشد.

    با اینکه این خسارت ها از نظر فردی کوچک اند اما در حالت جمعی می تواند به میلیون ها یورو بالغ شود. در این حالت اگر هیچ مکانیسمی وجود نداشته باشد که به تجمیع اقدامات فردی در یک اقدام واحد کمک کند، فرایند دادرسی هرگز انجام نخواهد شد.

    فرایند ها در تمام کشورهای اروپایی یکسان نیست. این فرایندها دو تفاوت اساسی با هم دارند. اول از نظر دامنه اقدامات قانونی. دامنه اقدامات در برخی کشورها می تواند بسیار گسترده باشد. در مقابل کشورهایی هم هستند که دامنه اقدامات در آنها بسیار محدود شده است. مثلا در آلمان، در مواردی مانند ادعا برای خسارت های ناشی از سهامداری جزء یا در مسائل مربوط به آلودگی، این مکانیسم به شما کمکی نخواهد کرد.

    تفاوت دوم به وضعیتی اشاره دارد که یا افراد تقاضایشان را مطرح می کنند و یا قانونگذار درباره مشارکت افراد در یک اقدام جمعی تصمیم می گیرد. منظور از تقاضای افراد این است که کسی که خواهان پیوستن به یک اقدام گروهی است باید بروشنی درخواستش را مطرح کند.

    مدل دیگر به انتخاب قانونگذار وابسته است. در این حالت این دادگاه است که به مدعای فرد گوش می کند و تصمیم میگرد که آیا این مدعا در یک اقدام جمعی خاص جای می گیرد یا خیر. مثلا در مورد شرکت های خدمات تلفن که محکوم به نقض قانون ضد تراست هستند، دادگاه تصمیم می گیرد که همه مشتریان این شرکت بطور خودکار بخشی از یک اقدام گروهی علیه این شرکت باشند، مگر اینکه مدعیان اختلاف نظرهای آشکاری داشته باشند.

    برای اینکه این فرایند کاملا موثر واقع شود، هنوز کارهای دیگری هست که باید انجام شود. هنوز کارهایی هست که باید در سطح اروپا صورت گیرد. ما واقعا نیازمند قوانین بیشتری برای مدیریت موارد فراملی هستیم. در حال حاضر قوانین اروپایی خیلی ملاحظه کارانه اند.»

    اگر مایلید پرسشی مطرح کنید به وب سایت یورونیوز یا صفحات ما در شبکه های اجتماعی مراجعه کنید.

    Ver video "اولین شکایت های موسوم به «اقدام گروهی» در فرانسه"

  • قدرت جادویی عنکبوت در تولید ابریشم و تازه هایی از دنیای انرژی

    قدرت جادویی عنکبوت و مهار آن دستمایه بسیاری از افسانه های کهن و همچنین داستانهای مصور معاصر است. امروزه بشر توانسته یک گام به استفاده از توانایی این حشره نزدیکتر شود. محققان ژاپنی با پیوند ژن گونه ای از عنکبوتها با ژن نوعی دیگر از حشرات تولید کننده ابریشم، توانسته اند در این عنکبوت تغییرات ژنتیکی ایجاد کنند. آنها موفق شدند ژن عنکبوتی به نام آرانِئوس ونتریکوسوس Araneus)
    ventricosus) را که از راسته عنکبوتهای گردباف است، یعنی عنکبوتهایی که تارهای شبکه ای بزرگی می تنند و اغلب طرحهای قابل توجهی دارند، با ژن یک نوع اکرم ابریشم پیوند زده و ابریشم جدیدی بدست آورند.

    یوشیهیکو کووانا، مدیر این گروه پژوهشی می گوید: «ما ژن عنکبوت گردباف را با گونه ای کرم ابریشم تجاری ترکیب کردیم و موفق شدیم ابریشم جدیدی بدست آوریم که استحکامش یک و نیم برابر بیشتر از ابریشمهای رایج است.»

    محققان می گویند که ابریشم ایجاد شده، ۵۰ درصد محکمتر از ابریشمی است که کرم ابریشم تولید می کند. استفاده از عنکبوت برای تولید تجاری ابریشم یکی از چالشها است. عنکبوت، مانند حشرات ریسنده ابریشم، در مقیاس بالا ابریشم درست نمی کند.

    آقای کووانا می گوید: «عنکبوت، بر خلاف کرم ابریشم ، گرایش یه همجنس خواری دارد، به همین دلیل پرورش تعداد زیادی از آن ها کار سختی است. دو تا عنکبوت را در یک جعبه گذاشتیم و صبح روز بعد دیدیم که تنها یکی از آن ها باقی مانده است.»

    همچنان پرسشهای زیادی در مورد قابلیت دوام و زیست پذیری عنکبوتهایی که با پیوند ژن بوجود می آیند، مطرح است. این عمل تا کنون فقط در یک آزمایشگاه انجام شده است. با این حال پژوهشگران در مؤسسه ملی علوم مربوط به زیست شناسی خاک در ژاپن از نتایج و چشم انداز کنونی آزمایشها راضی هستند.

    استفاده از باکتری برای تولید سوخت

    محققان کالج سلطنتی لندن می گویند که با انجام آزمایشهای مهندسی ژنتیک روی باکتری موجود در روده موسوم به «ای-کُلی» (E-Coli)(اشریشیا کلی) به منبع جدیدی از سوخت دست یافته اند.

    آن ها معتقدند که تغییرات متابولیسم در سلولها می تواند گاز پروپان تولید کند. دکتر پاتریک جونز مدیر تیم تحقیقاتی می گوید: «به محض اینکه سیستم را بهینه کنیم و اجزا مختلف را در کنار یکدیگر بگذاریم، شاهد تأثیر متابولیسم بر تولید گاز پروپان خواهیم بود.»

    باکتری بصورت طبیعی می تواند منبع سوخت باشد و گاز طبیعی و متان تولید کند. اما مزیت گاز پروپان در ذخیره سازی آن است، زیرا پروپان مایع فضای بسیار کمتری برای انرژی که تولید می کند، نیاز دارد.

    اما مهندسی ژنتیک باکتری «ای-کُلی» تنها آغاز راه است. دکتر جونز می گوید که تیم تحقیقاتی اش مایلند از سیانو باکترها نیز برای تولید پروپان استفاده کنند. این باکتری می تواند فوتوسنتز کند. در واقع فرایند تبدیل انرژی خورشیدی در این باکتری منجر به تولید سوخت می شود.

    دکتر جونز می گوید: «اتفاق جالب این است که با سیانو باکتری این است که خواهید توانست به انرژی خورشیدی هم دست بایبد و از آن برای تولید انرژی شیمیایی استفاده کنید. از انرژی شیمیایی به سوخت دست یابید.»

    دکتر جونز می گوید که برای اینکه نتایج آزمایشها توجه صنایع را به خود جلب کند، راه درازی باقی مانده است.

    Ver video "قدرت جادویی عنکبوت در تولید ابریشم و تازه هایی از دنیای انرژی"

  • گفتگوی اختصاصی یورونیوز با فرانک گهری، «جنون درخشانِ» معماری معاصر

    فرانک گهری یکی از معماران مطرح است، ستاره ای که بسیاری از سرمایه گذاران ثروتمند آرزو دارند او را استخدام کنند. معمار ۸۵ ساله آمریکایی- کانادایی و خالق موزه گوگنهایم بیلبائوی اسپانیا به بازنشستگی حتی فکر هم نمی کند. وی همچنان بدنبال این است تا بناهای باشکوه و فوق العاده ای که خلق می کند، تاریخ ساز شوند. گهری برای دریافت یک جایزه بین المللی دیگر به اوِیدو اسپانیا سفر کرده است. با او در همین محل گفتگو کرده ایم.

    یورونیوز: فرانک گهری، از اینکه با ما هستید سپاسگزارم. شما بتازگی از بنای تحسین برانگیز موزه ای جدید در پاریس پرده برداری کرده اید، همزمان مرکز جرج پمپیدو هم از شما تجلیل کرده و اینجا در اویدو هم جایزه شاهزاده آستوریاس را با خود به خانه می برید. از این قدردانی ها چه احساسی دارید؟

    فرانک گهری:
    «احساس سوءظن. من همیشه در کارم حس عدم امنیت داشته ام که حس سالمی است. در ننتیجه خیلی این چیزها را جدی نمی گیرم. البته خوب است، حس خوبی به آدم می دهد. اما موضوعی جنبی است.»

    یورونیوز: رییس جمهوری فرانسه بنای بنیاد لوی ویتون را به کلیسای نور تشبیه کرده است. برخی از مهمانها در شب افتتاحیه آن را به قایق بادبانی، ماهی یا یک تکه ابر تشبیه کرده اند. این بنا دقیقا چیست؟

    فرانک گهری :
    «همه چیز. تمام این استعاره ها درست است. من دریانورد هستم، قایقرانی می کنم. وقتی از شیشه استفاده شود نمی توان نقاشی ها را از قلاب آویزان کرد. در نتیجه ساختمان اصلی داخل این فضاست. با ساختمانی دولایه روبرو هستیم . این ساختمان این حس را می دهد که در وسط پارک قایقرانی می کنید.»

    یورونیوز: منبع الهامتان برای خلق چنین عمارت فوق العاده ای چه بود؟

    فرانک گهری:
    «اول از پاریس الهام گرفتم و بعد از تقدس، از مقدس بودن آن مکان. پارک “اکلیماتاسیون” در پاریس، در قرن نوزدهم ساخته شده است. مارسل پروست در این پارک بازی می کرد. این مسئله مهمی است و البته چیزهای دیگر. برنارد آرنو (رییس بنیاد لوی ویتون) که با او کار می کنم، خودش هنرمند است. او در رشته مهندسی تحصیل کرده است، اما به علت فعالیتهایش در عالم مُد، می داند با هنرمندان و افراد خلاق، چگونه کار کند.»

    یورونیوز: در مورد برنارد آرنو صحبت کنیم. وی رئیس شرکت موسوم به «ال وی ام اچ»، بزرگترین گروه شرکتهای کالاهای لوکس و صاحب شرکت لویی ویتون است. وی پس از دیدار از ساختمان موزه گوگنهایم بیلبائو کار طراحی بنای بنیاد لوی ویتون را به شما سپرد. بنای این موزه چه اهمیتی در زندگی حرفه ای شما دارد؟

    فرانک گهری:
    «نمی دانم دقیقا چقدر اهمیت دارد، اما کار مهمی بود. بر روی شهر تاثیر داشت و آن را تغییر داد. از نظر اقتصادی برای همه به صرفه بود. هزینه ساخت آن زیاد نبود: ۸۰ میلیون یورو در سال ۱۹۹۷. طی ۱۷ سال هزینه هایش جبران شده است. شهر از اولین باری که من به اینجا آمدم، خیلی تغییر کرده است. خیلی آبادتر شده است. من از این بابت خیلی خوشحالم. مثل یک معجزه است.»

    یورونیوز: در حال حاضر شهرهای زیادی هستند که ساختمان های مشابه می خواهند. شما بعنوان معمار حاضرید برای آنها کار کنید؟

    فرانک گهری:
    «اما آنها من را برای [طراحی بنا] استخدام نمی کنند. از معماران دیگر می خواهند که برایشان کار کند. به هر حال جالب است. مگر نه؟ کسی مثل من را نمی خواهند. از کس دیگری می خواهند که یک چنین بنایی طراحی کند و گاهی هم کسی را پیدا نمی کنند.»

    یورونیوز: شما در مقام معمار، به شهری دیگر یا سرمایه گذار ثروتمند دیگری قول می دهید که کارتان همین تأثیر را داشته باشد؟

    فرانک گهری:
    «من نمی توانم قول دهم. اما شبیه این کار را خیلی انجام دادم. در تالار دیسنی [در کالیفرنیا]، در شیکاگو. شاید بخت با من یار بوده است.»

    یورونیوز: ۸ سال پیش در فیلم مستندی گفتید: “وقتی بناهایی که خلق کرده ام، افتتاح می شوند، می خواهم پنهان شوم. از این که مردم چه نظری خواهند داشت، وحشت دارم.” آیا هنوز هم همینطور است؟

    فرانک گهری :
    «خودم را جای دیگری می گذارم و می گویم گاهی آدمها از ساختن یک ساختمان یا خلق چیزی دچار خودستایی می شوند (فکر می کنند مهم هستند). این احساس را خوب می فهمم. شاید نوعی تواضع کاذب باشد، نمی دانم. خوب من اینطور هستم، کاریش هم نمی شود کرد. همیشه مشغول [طراحی] ساختمان جدیدی هستم و همان حسی را دارم که قبلا گفتم حس سالم عدم امنیت و هر وقت روی بنایی کار می کنم مطمئن نیستم که چه قدر خوب از کار در خواهد آمد.»

    یورونیوز: عده ای استعداد شما را «جنونی درخشان» توصیف کرده اند.

    فرانک گهری: «چی درخشان؟»

    یورونیوز: جنون

    فرانک گهری:
    «جنون! خیلی هم دیوانگی نیست. قبل از هر چیز من هم انسان هستم. “دی ان ای” انسان را دارم و راه گریزی از محدودیتهای بشری ندارم. همیشه هنرمندان بزرگ را دیوانه گفته اند. پس باید احساس غرور کنم که به من هم همین را بگویند.»

    یورونیوز: طرحهای زیادی در دست دارید. از جمله قصد دارید یک گوگنهایم در ابوظبی بسازید. پردیسی برای فیس بوک در کالیفرنیا و بنای یادبود برای آیزنهاور در واشنگتن. آیا اصلا به این فکر می کند که کمتر کار کنید یا حتی بازنشسته شوید؟

    فرانک گهری:
    «همین الان به همین موضوع فکر می کنم. دلم می خواهد بروم دراز بکشم ( باخنده). نمی دانم چرا، اما از کار کردن و از دیدن مردم لذت می برم. تیم کاری بسیار خوبی دارم. من نوعی رسالت دارم، قصد دارم جایگاه معمار را به او بازگردانم. این روزها پیمانکار از معمار مهمتر است. من می خواهم به وضعیتی بازگردیم که دست کم مدیریت پروژه در دست معمار باشد. و با گروه «داسو» و حالا هم با «تریبل» برنامه های کامپیوتری درست کرده ایم که هزینه تغییرات را از بین ببرد. در بیلبائو اولین بار از نرم افزارهای کامپیوتری استفاده واقعی کردم این کار باعث صرفه جویی های زیادی در بنایی شد که معمولا برای پیمانکار هزینه های اضافی در بر دارد. این موضوع به معمار قدرت بیشتری می دهد، به من امکان می دهد که بیشتر کار کنم و ساختمانهایی بسازم که بیشت

    Ver video "گفتگوی اختصاصی یورونیوز با فرانک گهری، «جنون درخشانِ» معماری معاصر"

Esta Pagina participa en el Programa de Afiliados de Amazon EU y Amazon Services LLC, un programa de publicidad para afiliados diseñado para ofrecer a sitios web un modo de obtener comisiones por publicidad, publicitando e incluyendo enlaces a Amazon.es y Amazon.com

Utilizando el siguiente enlace podrás encontrar una página en la que se muestra la política de privacidad de esta web. Puedes usar el siguiente enlace para ver nuestras normas de uso. Si encuentras algún contenido inadecuado, puedes denunciarlo utilizando el siguiente enlace. Haciendo click en el siguiente enlace puedes ver el Aviso Legal de este sitio web.

Utilizamos cookies para medir y analizar el tráfico de este sitio web. Más información.