Videos relacionados con نرخ یورو به افغانی تاریخ 2532023

Informaciona

Comparte y descubre información

  • کاهش نرخ بیکاری در ایرلند

  • سایه خطر تورم منفی از حوزه پولی یورو دور می شود

    آمارها نشان می دهد خطر تورم منفی از حوزه پولی یورو رسما از بین رفته است. نرخ تورم در این منطقه در ماه آوریل سال جاری از منفی به رقم صفر رسیده است. این نرخ در ماه ژانویه منفی ۰.۶ درصد و در فوریه منفی ۰.۳ درصد بوده است.

    کاهش قیمت سوخت که از اواسط سال ۲۰۱۴ آغاز شد تاثیر مهمی بر روند نزولی نرخ تورم در حوزه پولی یورو داشته است.

    آمار مربوط به نرخ تورم در این منطقه خبری خوبی برای بانک مرکزی اروپاست که از ماه مارس برنامه بازخرید ماهانه اوراق قرضه دولتی خود را آغاز کرد. هدف اصلی اجرای چنین برنامه های مقابله با خطر تورم منفی عنوان شده است.

    اما آمار مربوط به نرخ بیکاری در حوزه پولی یورو نشان میدهد این نرخ در ماه مارس نسبت به ماههای گذشته ثابت مانده و ۱۱.۳ درصد جمعیت فعال این منطقه را دربر می گیرد.

    اما نرخ بیکاری در آلمان، برترین اقتصاد حوزه پولی یورو در ماه آوریل روندی نزولی دارد و از رقم ۶.۵ درصد جمعیت فعال این کشور به ۶.۴ درصد رسیده است. این پایین ترین نرخ بیکاری طی ۲۰ سال گذشته در این کشور است.

    Ver video "سایه خطر تورم منفی از حوزه پولی یورو دور می شود"

  • کاهش نرخ بیکاری در منطقه پولی یورو

    احیای فعالیتهای اقتصادی در منطقه پولی یورو در ماههای اخیر، منجر به تحولات مثبت در بازار کار این منطقه شده است.

    بنا بر گزارش سازمان آمار اروپا (یورو استات)، نرخ بیکاری در منطقه پولی یورو در مجموع در سال جاری رو به کاهش بوده و از ۱۱.۴ درصد در ماه ژانویه، به ۱۱.۳ درصد در ماه فوریه رسیده است. در ماه مارس نیز ۴۹ هزار نفر از شمار متقاضیان کار کاسته شده است (آمار متقاضیان کار در ماه فوریه ۱۸ میلیون و ۲۰۴ هزار نفر بوده است).

    در میان کشورهای منطقه پولی یورو، ایتالیا و فرانسه بیشترین میزان بیکاری و آلمان کمترین تعداد را داشته است.

    در ایتالیا، سومین اقتصاد منطقه یورو نرخ بیکاری در ماه فوریه یک دهم درصد افزایش یافته و به رقم ۱۲.۷ درصد رسیده است.

    در فرانسه به عنوان قدرت دوم منطقه یورو، نرخ بیکاری در همان سطح ۱۰.۶ درصد باقی مانده و نسبت به ماه قبل از آن تغییری مشاهده نشده است.

    اما در آلمان به عنوان اقتصاد اول این منطقه، تولید پانزده هزار شغل در این کشور منجر به آن شد که نرخ بیکاری در ماه مارس به رقم کم سابقه ۶.۴ درصد برسد.

    Ver video "کاهش نرخ بیکاری در منطقه پولی یورو"

  • نرخ تورم صفر در حوزه پولی یورو

    نرخ تورم در حوزه پولی یورو در ماه آوریل سال جاری در مقایسه با زمان مشابه در سال ۲۰۱۴ تغییری نداشته و صفر بوده است.

    نمودار نرخ تورم در این منطقه نشان می دهد این نرخ از ماه فوریه سال جاری پس از ماهها سرانجام روندی صعودی به خود گرفته است.

    بانک مرکزی اروپا برای مبارزه موثر با روند نزولی نرخ تورم در حوزه پولی یورو و مقابله با خطر تورم منفی در منطقه از ماه مارس سال جاری برنامه بازخرید ماهانه اوراق قرضه دولتی خود را به مرحله اجرا درآورده است. هدف این نهاد رسیدن به تورم ۲ درصدی در منطقه است.

    Ver video "نرخ تورم صفر در حوزه پولی یورو"

  • آمار نرخ بیکاری و تورم در حوزه پولی یورو

    نرخ تورم در حوزه پولی یورو در ماه اکتبر سال جاری یک دهم درصد نسبت به ماه پیش از آن افزایش یافته و به رقم ۰.۴ درصد رسیده است.

    قیمتها در بخش انرژی اندکی کاهش یافته اما در بخش خدمات در این منطقه قیمتها افزایش داشته است.

    با وجود افزایش اندک نرخ تورم خطر گرفتاری منطقه پولی یورو به تورم منفی هنوز از بین نرفته است. نرخ تورم در این منطقه از رقم ایده آل بانک مرکزی اروپا یعنی ۲ درصد فاصله زیادی دارد.

    اما دفتر آمار اروپا، یوروستات روز جمعه علاوه بر نرخ تورم آمار و ارقام مربوط به نرخ بیکاری را نیز منتشر کرده است.

    براساس این آمار از تعداد افراد بیکار در حوزه پولی یورو در ماه سپتامبر سال جاری ۱۹ هزار نفر کاسته شده است. اما این رقم در آمار کلی نرخ بیکاری تغییری ایجاد نمی کند. بدین ترتیب یازده و نیم درصد جمعیت فعال این منطقه دچار معضل بیکاری هستند.

    ضعیف ترین نرخ بیکاری در بین کشورهای حوزه پولی یورو در آلمان و اتریش ثبت شده است. در مقابل یونان بالاترین نرخ بیکاری در این منطقه را دارد. براساس آمار ماه ژوئیه سال جاری ۲۶.۴ درصد جمعیت فعال این کشور بیکار هستند.

    Ver video "آمار نرخ بیکاری و تورم در حوزه پولی یورو"

  • هشدار رییس بانک مرکزی اروپا نسبت به تعلل برای مبارزه با نرخ تورم

    ماریو دراگی، رییس بانک مرکزی اروپا روز پنجشنبه نسبت به واکنش دیر برای مهار نرخ بسیار پایین تورم در حوزه پولی یورو و عدم مبارزه موثر با خطر تورم منفی در این منطقه هشدار داد.

    به اعتقاد آقای دراگی برنامه رسیدن به نرخ تورم ۲ درصدی در میان مدت باید در الویت قرار گیرد.

    ماریو دراگی در سخنان خود از بانک های مرکزی کشورهای عضو حوزه پولی یورو خواست تا برای رسیدن به اهداف این نهاد در زمینه نرخ تورم تلاش کنند.

    رییس بانک مرکزی اروپا پیش از این نیز از آمادگی نهاد تحت امرش برای ایجاد تحول در سیاستهای پولی خود در نشست دهم مارس سال جاری خبر داده بود.

    اجرای برنامه بازخرید ماهانه اوراق قرضه دولتی یکی از مهمترین تدابیر بانک مرکزی اروپا برای مقابه با نرخ بسیار پایین تورم در حوزه پولی یوروست.

    نرخ تورم در حوزه پولی یورو در ماه ژانویه سال جاری چهار دهم درصد بوده که نسبت به ماه دسامبر رشدی معادل ۰.۲ درصد داشته است.

    Ver video "هشدار رییس بانک مرکزی اروپا نسبت به تعلل برای مبارزه با نرخ تورم"

  • نرخ تورم بسیار پایین در حوزه پولی یورو

    نرخ تورم در حوزه پولی یورو در ماه اوت با ۰.۲ درصد در مقایسه با یک سال گذشته تغییر چندانی پیدا نکرده است.

    سقوط قیمت نفت قیمتها را در بخش انرژی با کاهش مواجه کرده امری که در پایین ماندن نرخ تورم در حوزه پولی یورو نقش عمده ای ایفا کرده است.

    بانک مرکزی اروپا با اعمال تدابیر حمایتی خود از جمله اجرای برنامه بازخرید ماهانه اوراق قرضه دولتی در نظر دارد نرخ بسیار پایین تورم در حوزه پولی یورو را افزایش دهد. هدف این نهاد رسیدن به نرخ تورم دو درصدی در این منطقه است.

    Ver video "نرخ تورم بسیار پایین در حوزه پولی یورو"

  • افزایش نرخ بهره بانک مرکزی روسیه برای مقابله با نرخ بالای تورم

    بانک مرکزی روسیه روز پنجشنبه نرخ بهره بانکی خود را یک دهم درصد بالا برد تا این نرخ به رقم ۱۰.۵ درصد برسد.

    هدف از اتخاذ چنین تصمیمی مقابله با کاهش روز افزون ارزش روبل در برابر دلار و یورو همچنین مبارزه با نرخ بالای تورم در کشور اعلام شده است. نرخ تورم تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۱۰ درصد پیش بینی می شود.

    علاوه بر سقوط ارزش روبل، اعمال تحریمهای اقتصادی متقابل روسیه علیه کشور های غربی در واردات مواد غذایی موجب شده نرخ تورم روندی صعودی به خود گیرد.

    برغم تحولات مذکور کاهش ارزش روبل در بازار مبادلات ارزی روز پنجشنبه ادامه پیدا کرد. بدین ترتیب هر دلار ۵۵ روبل و ۴۵ کوپک معامله شد و هر یورو نزدیک به ۶۹ روبل مورد داد و ستد قرار گرفت.

    Ver video "افزایش نرخ بهره بانک مرکزی روسیه برای مقابله با نرخ بالای تورم"

  • نرخ بیکاری در یونان از ۲۵ درصد فراتر رفت

    شمار بیکاران در یونان افزایش یافته است. به گفته موسسه آمار این کشور نرخ بیکاری یونان از ۲۵ درصد در ماه مه به ۲۵.۲ درصد از جمعیت فعال در ماه ژوئن افزایش یافته است.

    طی سالهای اخیر کمترین نرخ بیکاری در یونان را می توان در ژوئن سال ۲۰۱۲ میلادی یافت که ۲۴.۹ درصد بوده است. پس از آن نرخ بیکاری یونان رو به افزایش گذاشت و در نهایت در سپتامبر سال ۲۰۱۳ به بالاترین حد خود یعنی ۲۷.۹ درصد رسیده بود.

    سال گذشته نرخ بیکاری در یونان پس از دست یافتن اقتصاد این کشور به ثبات نسبی کاهش یافت. با این حال نرخ بیکاری در این کشور بیش از دو برابر میانگین نرخ بیکاری در حوزه یورو است.

    Ver video "نرخ بیکاری در یونان از ۲۵ درصد فراتر رفت"

  • کاهش ارزش یورو در برابر دلار آمریکا

    ارزش یورو در برابر دلار آمریکا روندی نزولی به خود گرفته است. روز جمعه در بازار معاملات ارزی هر یورو یک دلار و ۲۰ سنت مورد معامله قرار گرفته است. ارزش یورو در برابر دلار به پایین ترین حد خود از سال ۲۰۱۰ تنزل پیدا کرده است.

    براساس گزارشها در طول سال ۲۰۱۴ میلادی حدود ۱۲ درصد از ارزش یورو در برابر دلار کاسته شده است.

    یکی از عوامل ادامه یافتن روند نزولی ارزش یورو مصاحبه روز جمعه ماریو دراگی، رییس بانک مرکزی اروپا با روزنامه اقتصادی «هاندلسبلت» چاپ دوسلفدورف آلمان عنوان شده است. در این مصاحبه رییس بانک مرکزی اروپا از آمادگی این نهاد برای ایجاد تغییرات تکنیکی و ایجاد تحول کمیتی و کیفیتی در تدابیر حمایت اقتصادی خبر داده است.

    هدف اصلی بانک مرکزی از اعمال این تدابیر مبارزه موثر با نرخ بسیار پایین تورم در حوزه پولی یورو و خطر تورم منفی عنوان شده است.

    نرخ تورم در این منطقه در ماه نوامبر سال ۲۰۱۴ میلادی تنها ۰.۳ درصد بوده است. با توجه به کاهش روز افزون قیمت نفت در بازارهای جهانی این نرخ قابلیت کاهش مجدد دارد.

    Ver video "کاهش ارزش یورو در برابر دلار آمریکا"

  • افزایش نرخ تورم در حوزه پولی یورو پس از ماهها روند نزولی

    نرخ تورم در حوزه پولی یورو پس از ۵ ماه روند نزولی سرانجام در ماه مه ۰.۳ درصد افزایش یافته است. این نرخ در ماه آوریل صفر اعلام شده بود.

    داده های موسسه آمار اروپا نشان می دهد در بخشهای خدمات و مواد غذایی قیمتها بیشترین افزایش را داشته است.

    بدین ترتیب آمار نرخ تورم نشان میدهد خطر ابتلای منطقه به تورم منفی تا حدودی از بین رفته است. بانک مرکزی اروپا برای از بین بردن این خطر با تزریق پول به بدنه اقتصاد حوزه پولی یورو در ماه مارس یک برنامه بازخرید ماهانه اوراق قرضه دولتی را اجرا کرده است.

    Ver video "افزایش نرخ تورم در حوزه پولی یورو پس از ماهها روند نزولی"

  • نرخ بیکاری رکورد در ایتالیا

    نرخ بالای بیکاری در ایتالیا در ماه اکتبر سال جاری رکورد شکست.

    موسسه ملی آمار ایتالیا روز جمعه نرخ بیکاری در کشور را ۱۳.۲ درصد جمعیت فعال ایتالیا اعلام کرده است. این آمار بالاترین رقم از سال ۲۰۰۴ میلادی محسوب می شود.

    این نرخ در ایتالیا، سومین قدرت اقتصادی حوزه پولی یورو نسبت به ماه سپتامبر ۰.۳ درصد رشد داشته است.

    نرخ بیکاری در بین جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله نیز ۰.۶ درصد افزایش یافته و به رقم ۴۳.۳ درصد جمعیت این قشر رسیده است.

    Ver video "نرخ بیکاری رکورد در ایتالیا"

  • تصمیم بانک مرکزی سوییس به دخالت در بازار برای تنظیم نرخ فرانک

    افزایش بیش از حد ارزش فرانک سوییس در برابر دلار آمریکا و یورو مسئولان بانک مرکزی این کشور را بر آن داشته تا برای تنظیم ارزش واحد پولی کشور در سیاستهای خود تحول ایجاد کنند.

    توماس جوردن، رییس بانک مرکزی سوییس روز پنجشنبه اعلام کرد نهاد تحت اداره اش برای تنظیم ارزش فرانک در بازار مبادلات ارزی دخالت خواهد کرد و نرخ بهره بانکی این نهاد از منفی تغییری نخواهد کرد.

    از ماه ژانویه سال جاری یعنی تاریخ توقف تدابیر حمایتی بانک مرکزی سوییس از فرانک حدود ١٣ درصد به ارزش این واحد پولی در برابر یورو افزوده شده است.

    Ver video "تصمیم بانک مرکزی سوییس به دخالت در بازار برای تنظیم نرخ فرانک"

  • مهار نرخ بیکاری در آلمان

    نرخ بیکاری در آلمان، قدرتمندترین اقتصاد حوزه پولی یورو در ماه فوریه نسبت به ماه پیش از آن دارای ثبات بوده و تغییری نداشته است. بدین ترتیب این نرخ از رقم ۶.۵ درصد جمعیت فعال این کشور تغییری پیدا نکرده است.

    اما از سوی دیگر از تعداد افراد جوینده کار در این کشور بیش از ۲۰ هزار نفر کاسته شده است.

    رولف بورکل، تحلیلگر امور اقتصادی می گوید: «این خوش بینی مربوط به وضعیت اقتصادی آلمان می شود. خصوصا با نرخ بسیار پایین تورم. در ماه ژانویه این نرخ برای اولین بار از سال ۲۰۰۹ منفی بوده است. این به معنای آنست که قدرت خرید شهروندان افزایش یافته است.»

    افزایش میزان مصرف در آلمان یکی از عوامل مهم بهبود روز افزون اوضاع اقتصادی این کشور و عدم افزایش نرخ بیکاری در آن است.

    آلمان در شرایطی موفق به مهار معضل بیکاری می شود که اکثر کشورهای حوزه پولی یورو مدتهاست با افزایش روز افزون آن درگیر هستند.

    Ver video "مهار نرخ بیکاری در آلمان"

  • ادامه روند نزولی ارزش یورو در برابر دلار آمریکا

    ارزش یورو در برابر دلار آمریکا برای پنجمین روز پیاپی کاهش پیدا کرده است. در بازار مبادلات ارزی هر یورو یک دلار ۱۷ سنت مورد معامله قرار گرفته است. بدین ترتیب نرخ برابری یورو در مقابل دلار آمریکا در پایین ترین حد خود طی نه سال اخیر قرار گرفته است.

    اعمال تدابیر حمایتی بانک مرکزی اروپا از طریق تزریق پول به پیکره اقتصاد حوزه پولی یورو برای سرعت بخشیدن به روند رشد اقتصادی این منطقه از جمله مهمترین عامل افت ارزش یورو معرفی می شود.

    از جمله اثرات مثبت کاهش ارزش یورو در برابر دلار رونق در بخش تجارت خارجی حوزه پولی یورو خواهد بود.

    Ver video "ادامه روند نزولی ارزش یورو در برابر دلار آمریکا"

  • کاهش نرخ تورم در حوزه پولی یورو

    نرخ تورم در حوزه پولی یورو به پایین ترین حد خود طی پنج سال اخیر رسیده است.

    موسسه آمار اروپا، یوروستات روز سه شنبه نرخ تورم در این منطقه را در ماه سپتامبر سال جاری ۰.۳ درصد اعلام کرد که نسبت به ماه پیش از آن یک دهم درصد تنزل دارد.

    این آمار بیم گرفتاری منطقه به تورم منفی را بیشتر خواهد کرد و سیاستگذاران بانک مرکزی اروپا را بیش از پیش تحت فشار قرار خواهد داد تا برای رسیدن به هدف نرخ تورم دو درصدی، سیاست پولی خود را متحول کنند.

    این نهاد روز پنجشنبه نشستی فوق العاده در ناپل ایتالیا خواهد داشت.

    Ver video "کاهش نرخ تورم در حوزه پولی یورو"

  • افزایش نرخ بیکاری در فرانسه

    نرخ بیکاری در فرانسه در سه ماهه سوم سال جاری میلادی روندی صعودی به خود گرفته و به بالاترین حد خود طی ۱۸ سال اخیر رسیده است.

    براساس داده های موسسه ملی آمار و مطالعات اقتصادی فرانسه نرخ بیکاری در این زمان به رقم ۱۰.۶ درصد جمعیت فعال این کشور رسیده است. این نرخ در مقایسه با یک سال گذشته ۰.۲ درصد افزایش دارد. این آمار معادل افزایش ۷۵ هزار نفری تعداد افراد بیکار است. این رقم برای اولین بار طی هشت سال اخیر از میانگین نرخ بیکاری در منطقه پولی یورو فراتر رفته است.

    در این بین نرخ بیکاری بین افراد رده سنی ۱۵ تا ۲۴ سال به رقم ۲۴.۶ درصد جمعیت این قشر می رسد.

    این آمار خبر خوبی برای دولت فرانسه که اولویت خود را مهار نرخ بیکاری در کشور اعلام کرده بشمار نمی رود.

    Ver video "افزایش نرخ بیکاری در فرانسه"

  • خطر تورم منفی بیش از پیش حوزه پولی یورو را تهدید می کند

    داده های موسسه آمار اروپا، یوروستات نشان می دهد نرخ تورم در حوزه پولی یورو در ماه نوامبر نسبت به ماه پیش از آن کاهش یافته و به رقم ۰.۳ درصد رسیده که با هدف از پیش تعیین شده بانک مرکزی اروپا یعنی ۲ درصد فاصله زیادی دارد.

    کاهش بیش از حد قیمت نفت و سوخت تاثیر مستقیمی بر روی پایین آمدن نرخ تورم داشته اند.

    بانک مرکزی اروپا برای مقابله با روند نزولی نرخ تورم و مبارزه با خطر تورم منفی در منطقه، به اعمال ساز و کارهای غیرمتعارف حمایتی روی آورده که تاکنون نتیجه قابل توجهی نداشته است.

    Ver video "خطر تورم منفی بیش از پیش حوزه پولی یورو را تهدید می کند"

  • ادامه روند صعودی نرخ بیکاری در فرانسه

    کابوس برای فرانسوا اولاند، رییس جمهوری فرانسه و دولت این کشور ادامه دارد.

    داده های موسسه ملی آمار و مطالعات اقتصادی فرانسه نشان می دهد نرخ بیکاری در این کشور در سه ماهه سوم سال جاری میلای دو دهم درصد افزایش یافته است. بدین ترتیب دولت فرانسه هنوز در رسیدن به هدف خود یعنی ایجاد تغییر در منحنی نرخ بیکاری ناموفق بوده است.

    نرخ بیکاری در فرانسه، دومین اقتصاد قدرتمند حوزه پولی یورو به رقم ۱۰.۴ درصد جمعیت فعال آن رسیده است. این نرخ در میان جوانان ۱۵ تا ۲۴ سال نیز با یک دهم درصد افزایش ۲۳.۷ درصد جمعیت این قشر است.

    Ver video "ادامه روند صعودی نرخ بیکاری در فرانسه"

  • کاهش شدید نرخ تورم در سوییس

    روند نزولی نرخ تورم در سوییس ادامه دارد. این نرخ در ماه اوت سال جاری در مقایسه با یک سال گذشته ۱.۴ درصد کاهش یافته است. این بیشترین کاهش نرخ تورم طی ۵۶ سال گذشته گزارش شده است.

    کاهش شدید نرخ تورم اقتصاد سوییس را در معرض ابتلای به معضل تورم منفی قرار داده است.

    سیاست پولی بانک مرکزی سوییس در متوقف کردن ساز و کارهای حمایتی از فرانک واحد پولی این کشور و افزایش ارزش آن در برابر دلار آمریکا و یورو به روند نزولی نرخ تورم در کشور سرعت بخشیده است. سیاست گذاران این نهاد در نشست هفدهم سپتامبر سال جاری این نهاد تحولات نرخ تورم و انتطباق احتمالی سیاست پولی بانک مرکزی با این تغییرات را بررسی خواهند کرد.

    Ver video "کاهش شدید نرخ تورم در سوییس"

  • افزایش اندک نرخ تورم در حوزه پولی یورو

    نرخ تورم در حوزه پولی یورو در ماه مارس برای دومین ماه متوالی اندکی افزایش یافته است. امری که خطر گرفتاری این منطقه به تورم منفی را تا حدودی منتفی کرده است. با این وجود نرخ تورم هنوز منفی ۰.۱ درصد است.

    کندی روند کاهش قیمتها در ماه مارس نشان می دهد برنامه بازخرید ماهانه اوراق قرضه دولتی که توسط بانک مرکزی اروپا به مرحله اجرا درآمده نتایج مثبتی بدنبال داشته است.

    Ver video "افزایش اندک نرخ تورم در حوزه پولی یورو"

  • کاهش نرخ بیکاری در یونان

    یونان صاحب بالاترین نرخ بیکاری در حوزه پولی یورو شاهد کاهش این نرخ در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۵ بوده است.

    اقتصاد این کشور در این زمان رشدی معادل ۰.۹ درصد داشته که موجب کاهش نرخ بیکاری شده است.

    براین اساس نرخ بیکاری یونان از ۲۶.۶ درصد جمعیت فعال این کشور در سه ماهه اول سال جاری میلادی به ۲۴.۶ تنزل یافته است. این در حالی است که نرخ بیکاری این کشور در سه ماهه اول سال ۲۰۱۴ به رقم باورنکردنی ۲۷.۸ درصد رسیده بود.

    بحران بدهی های یونان و بدنبال آن اجرای برنامه های وسیع ریاضت اقتصادی در ازای دریافت کمک های مالی بین المللی بنیه اقتصادی این کشور را بشدت ضعیف کرده و نرخ بیکاری در آنرا بالا برده است.

    Ver video "کاهش نرخ بیکاری در یونان"

  • افزایش نرخ بیکاری در یونان

    نرخ بیکاری در یونان در سه ماهه آخر سال ۲۰۱۴ نسبت به سه ماهه پیش از آن افزایش یافته است. براساس داده های موسسه ملی آمار یونان نرخ بیکاری در این زمان به رقم ۲۶.۱ درصد جمعیت فعال این کشور رسیده و نسبت به سه ماهه سوم سال ۰.۶ درصد رشد دارد.

    همچنین آمارها نشان می دهد حدود ۷۳ درصد افراد بیکار در یونان مدت زیادی است که گرفتار این معضل هستند.

    گرفتاری یونان به بحران بدهی ها و اعمال تدابیر ریاضت اقتصادی در این کشور میزان رشد اقتصادی آنرا بطور قابل توجهی کاهش داده و موجب شده یونان یکی از بالاترین آمار نرخ بیکاری را در حوزه پولی یورو داشته باشد.

    Ver video "افزایش نرخ بیکاری در یونان"

  • کاهش مجدد نرخ بیکاری در اسپانیا

    نرخ بیکاری در اسپانیا در سه ماهه سوم سال جاری میلادی به پایین ترین حد خود طی سه سال گذشته رسیده است.

    آمار منتشر شده روز پنجشنبه موسسه ملی آمار اسپانیا نشان می دهد نرخ بیکاری در چهارمین قدرت اقتصادی حوزه پولی یورو به رقم ۲۳.۷ درصد جمعیت فعال آن رسیده است. این نرخ نسبت به سه ماهه دوم سال ۰.۸ درصد کاهش یافته است.

    با وجود این آمار بیش از ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در اسپانیا دچار معضل بیکاری هستند که این رقم بالاترین آمار در اروپا پس از یونان محسوب می شود.

    رشد اقتصادی اسپانیا از ابتدای سال ۲۰۱۴ روند تصاعدی به خود گرفته است. دولت این کشور امیدوار است با شتاب دادن به آهنگ رشد اقتصادی با معضل بیکاری مبارزه موثر کند. دولت ماریانو راخوی پیش بینی می کند نرخ بیکاری در سال ۲۰۱۵ میلادی به رقم ۲۲.۲ درصد جمعیت فعال اسپانیا برسد.

    Ver video "کاهش مجدد نرخ بیکاری در اسپانیا"

  • کاهش تقاضا و افت رشد بخش خصوصی در حوزه پولی یورو

    روند رشد اقتصادی بخش خصوصی در حوزه پولی یورو در ماه سپتامبر سال جاری میلادی افت پیدا کرده و به پایین ترین حد خود طی ده ماه گذشته رسیده است.

    موسسه مالی مارکیت با انتشار این خبر کاهش میزان تقاضا در این منطقه را از عوامل این افت معرفی کرده است. کاهش سطح قیمتها و پایین بودن بیش از حد نرخ تورم در حوزه پولی یورو افت میزان تقاضا را در پی داشته است.

    سیاستگذاران بانک مرکزی اروپا همواره نگران افت بیش از حد قیمتها در حوزه پولی یورو هستند و در تلاشند تا نرخ تورم در این منطقه را تا حدی بالا ببرند.

    Ver video "کاهش تقاضا و افت رشد بخش خصوصی در حوزه پولی یورو"

  • کاهش نرخ تورم در ماه مارس در منطقه یورو

    قیمت کالاها در منطقه یورو بار دیگر در ماه مارس کاهش یافت.

    بر اساس اعلام سازمان آمار اروپا (یورو استات) قیمت کالاهای مصرفی در ۱۹ کشور عضو این منطقه، در ماه ژانویه ۰.۶ درصد، در ماه فوریه ۰.۳ درصد و سرانجام در ماه مارس ۰.۱ درصد نسبت به مدت مشابه در سال قبل کاهش یافته است.

    نرخ کاهش قیمتها بسیار کم است و پیش بینی می شود بزودی قیمت کالاها و خدمات دوباره افزایش یابد.

    در همین حال، نرخ بیکاری نیز در این منطقه به پایین ترین سطح خود طی سه سال اخیر رسیده است که نشان دهنده تحرک بیشتر در فعالیتهای اقتصادی و احتمالا افزایش نرخ تورم خواهد بود.

    در این گزارش ذکر شده است که عمده ترین علت کاهش قیمت کالاهای مصرفی، کاهش قیمت حامل های انرژی بوده است.

    Ver video "کاهش نرخ تورم در ماه مارس در منطقه یورو"

  • کاهش نگران کننده نرخ تورم در یونان

    نرخ تورم در یونان روندی نزولی دارد. موسسه آمار یونان روز دوشنبه اعلام کرد نرخ تورم در این کشور در ماه اکتبر ۱.۷ درصد کاهش یافته است. این در حالی است که در ماه سپتامبر نیز نرخ تورم ۰.۸ درصد پایین آمده بود.

    به نظر می رسد یونان پس ماهها درگیری با رکود اقتصادی، اینبار باید با خطر تورم منفی مقابله کند.

    روند نزولی نرخ تورم از حدود ۲۰ ماه پیش در این کشور آغاز شد. در ماه نوامبر سال ۲۰۱۳ نرخ تورم در کشور ۲.۹ درصد کاهش یافته بود.

    خطر تورم منفی اقتصاد حوزه پولی یورو را نیز تهدید می کند.

    Ver video "کاهش نگران کننده نرخ تورم در یونان"

  • نگرانی و نارضایتی مردم یونان از بالا رفتن نرخ مالیات بر ارزش افزوده

    یونان در راستای اعمال اصلاحات اقتصادی و پاسخ به انتظارات بستانکاران خود نرخ مالیات بر ارزش افزوده در کشور در برخی از بخشها را از ۱۳ به ۲۳ درصد افزایش داد. تاکسی ها، رستورانها و یا اجناس فاسد نشدنی شامل این افزایش مالیات می شوند.

    یک نانوا گفت: «دو سال پیش با افزایش مالیات بر ارزش افزوده بر روی مواد غذایی روبرو بودیم. اکنون افت فروش داریم و برخی کسبه افرادی را از کار بیکار کرده اند.»

    یک شهروند یونانی نیز می گوید: «از خودپرداز ۵۰ یورو پول کشیدم و تقریبا همه آنرا خرج کردم. اکنون تمام هفته را باید با ۵ یورو سپری کنم آیا چنین چیزی ممکن است؟»

    با وجود این در بخشهایی چون هتلداری برای حمایت از صنعت گردشگری در کشور نرخ مالیات بر ارزش افزوده تغییری نکرده است.

    لفتریس کیوسس، محقق در یک موسسه مربوط به تحقیقات درباره مصرف کنندگان گفت: «هزینه اضافی برای خانوارها به رقم ۵۶۰ میلیون یورو در سال خواهد رسید و این تنها مربوط به مالیات بر ارزش افزوده بر روی مواد غذایی است. یعنی بطور متوسط ۱۵۷ یورو برای هر خانوار، که آنها این پول را در اختیار ندارند.»

    در این بین رانندگان تاکسی نگران از دست دادن تمامی

    Ver video "نگرانی و نارضایتی مردم یونان از بالا رفتن نرخ مالیات بر ارزش افزوده"

  • نرخ بهره بانک مرکزی اروپا تغییری نکرد

    سیاستگذاران بانک مرکزی اروپا در جریان نشست سیاست پولی روز چهارشنبه خود در فرانکفورت در نرخ بهره بانکی ۰.۰۵ درصدی این نهاد تغییری ایجاد نکردند.

    بانک مرکزی اروپا در ماه سپتامبر سال گذشته نرخ بهره بانکی خود را به پایین ترین حد تاریخی تنزل داده بود.

    این نهاد از ماه مارس سال جاری برای مقابله با روند نزولی نرخ تورم و بالا بردن روند رشد اقتصادی در حوزه پولی یورو اجرای برنامه بازخرید اوراق قرضه دولتی را در دستور کار خود قرار داده است.

    Ver video "نرخ بهره بانک مرکزی اروپا تغییری نکرد"

  • تدابیر بانک مرکزی سوئد برای مقابله با نرخ تورم منفی در کشور

    بانک مرکزی سوئد برای مقابله با نرخ تورم منفی در کشور یک سری تدابیر حمایت اقتصادی را به مرحله اجرا در می آورد.

    بر این اساس نرخ بهره بانکی این نهاد از صفر به منفی ۰.۱ درصد تنزل یافت. از سوی دیگر برنامه خرید اوراق قرضه دولتی نیز از سوی بانک مرکزی اجرا خواهد شد. میزان خرید این اوراق تا سقف یک میلیارد و ۴۰ میلیون یورو گزارش شده است.

    در سوئد از سال ۲۰۱۲ قیمتها و نرخ تورم روندی نزولی به خود گرفت و اکنون این نرخ با هدف از پیش تعیین شده بانک مرکزی این کشور یعنی ۲ درصد فاصله زیادی دارد.

    با انتشار این خبر ارزش کرون واحد پولی سوئد در بازار مبادلات ارزی حدود ۲ درصد کاهش یافت.

    Ver video "تدابیر بانک مرکزی سوئد برای مقابله با نرخ تورم منفی در کشور"

  • اعطای وام انتقالی به یونان

    روز پنجشنبه، ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرد که کشورهای منطقه یورو با اعطای بک وام انتقالی به مبلغ هفت میلیارد یورو به یونان موافقت کرده اند.

    آقای یونکر گفت: “توافقی که با یونان کرده ایم نتیجه مثبت خواهد داد منوط به اینکه کل برنامه توافق شده به مورد اجرا گذاشته شود.”

    قرار است جزئیات فنی این وام به مذاکره دقیقتر گذاشته شود. یونان با شدیدترین اقدامات ریاضتی در تاریخ اتحادیه اروپا موافقت کرده است. اما، خیابانهای آتن شاهد شدیدترین اعتراضهای مردم این کشور در دو سال گذشته بوده است.

    Ver video "اعطای وام انتقالی به یونان"

  • یونان قسمت دیگر از بدهی های خود را پرداخت

    یونان روز چهارشنبه مبلغ ۲۰۰ میلیون یورو مربوط به بهره وامهای دریافتی خود از صندوق بین المللی پول را به این نهاد پرداخت کرد.

    کند بودن روند مذاکرات این کشور با بستانکاران خود از جمله صندوق بین المللی پول جهت حل بحران بدهی ها و دریافت یک بسته نجات مالی موجب شده دولت یونان در حال حاضر با کسری نقدینگی مواجه باشد. علیرغم این مشکل این بخش از بدهی های یونان پرداخت شد.

    یانیس واروفاکیس، وزیر دارایی یونان نیز همچنان به تلاشهای خود برای به نتیجه رساندن مذاکرات ادامه می دهد. وی در این راستا روز سه شنبه با وزیران دارایی و اقتصاد فرانسه همچنین با ماریو دراگی، رییس بانک مرکزی اروپا دیدار و گفتگو کرد.

    از سوی دیگر نرخ بیکاری در یونان در ماه آوریل سال جاری به رقم ۲۵.۴ درصد جمعیت فعال این کشور رسیده است. در بازه زمانی یک ساله این نرخ ۱.۸ درصد کاهش یافته است. تداوم روند نزولی نرخ بیکاری می تواند روزنه امیدی برای اقتصاد یونان باشد.

    استاماتیس جیانیسیس، خبرنگار یورونیوز در آتن می گوید: «یونان باید دوازدهم ماه مه ۷۵۰ میلیون یورو به صندوق بین المللی پول بپردازد. در حالی که صندوق دولت به سرعت خالی می شود

    Ver video "یونان قسمت دیگر از بدهی های خود را پرداخت"

  • افزایش نگرانی ها درباره بحران بدهی های یونان

    در حالی که به ماه ژوئن یعنی زمان بازپرداخت قسمتی دیگر از بدهی های یونان به صندوق بین المللی پول نزدیک می شویم نگرانی درباره خالی بودن خزانه دولت بیش از پیش در بازار احساس می شود.

    بدین ترتیب نرخ بهره استقراض دولتی یونان با سررسید ۱۰ ساله روز دوشنبه با افزایش همراه بود و به رقم ۱۱.۵ درصد رسید.

    یونان باید ۵ ژوئن مبلغ ۳۰۰ میلیون یورو را به صندوق بین المللی پول بازپرداخت کند.

    جرمی استرچ، رییس استراتژی بازارهای مالی بانک «سی آی بی سی» می گوید: «به سمت دوره ای بسیار مهم در حال حرکت هستیم. در حالی که به آخر ماه و تاریخ بازپرداخت بدهی ها به صندوق بین المللی پول نزدیک می شویم، دولت یونان بیش از پیش با کمبود پول مواجه است. به سمت اولتیماتومی حرکت می کنیم که ممکن است دو طرف را به پیشرفت در یافتن راه حل مجبور کند.»

    سخنگوی دولت یونان نیز روز دوشنبه به لزوم رسیدن به یک توافق با بستانکاران کشور تاکید کرد.

    به نتیجه رسیدن مذاکرات بین یونان و طلبکاران می تواند راه این کشور را برای دریافت کمک مالی بین المللی باز کند.

    از سوی دیگر اتحادیه اروپا که تمایل ندارد یونان از حوزه پولی یورو خارج شود

    Ver video "افزایش نگرانی ها درباره بحران بدهی های یونان"

  • تصمیم گیری درباره نرخ بهره در آمریکا به ماه ژوئن موکول شد

    سرانجام بیانیه بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا، پس از نشستی دو روزه درباره نرخ بهره و سیاستهای نوین پولی در این کشور اعلام شد.

    بنا بر گزارش این بانک، تصمیم گیری درباره افزایش نرخ بهره به ماه ژوئن موکول شد و به این ترتیب نسبت به خواسته سرمایه گذاران این کشور برای حفظ نرخ کنونی بهره، انعطاف پذیری نشان داده شد.

    این بانک با توجه به سقوط قیمت نفت و افزایش بهای دلار در ماههای اخیر، و از آنجا که سود فعالیتهای اقتصادی در این کشور با فعالیت شرکتهای چندملیتی گره خورده است، تصمیم جدید را اتخاذ کرد.

    این بار در بیانیه بانک مرکزی، از به کارگیری کلمه «بیمار» برای شرح وضعیت اقتصادی ایالات متحده آمریکا خودداری شد و در مقابل تاکید گردید که بهبود بازار کار امروز، حاصل تصمیم آنها در سال ۲۰۰۶ میلادی برای کنترل نرخ بهره در این کشور است.

    اعلام این خبر باعث افت شاخص سهام در بازار بورس وال استریت و در مقابل افزایش ارزش یورو در مقابل دلار شد.

    Ver video "تصمیم گیری درباره نرخ بهره در آمریکا به ماه ژوئن موکول شد"

  • بانک مرکزی اروپا متعهد به تشدید تدابیر حمایتی در صورت ضرورت

    نشست ماهانه بانک مرکزی اروپا در ساختمان جدید این نهاد در فرانکفورت به ریاست ماریو دراگی روز پنجشنبه برگزار شد.

    با وجود اراده این نهاد برای تقویت بنیه اقتصادی حوزه پولی یورو، مدیران آن برای کاهش مجدد نرخ بهره بانکی به توافق نرسیدند. بنابراین نرخ بهره بانکی بانک مرکزی اروپا همچنان ۰.۰۵ درصد باقی ماند.

    ماریو دراگی، رییس بانک مرکزی اروپا در جریان یک کنفرانس خبری پس از نشست یاد شده گفت: «اگر لازم باشد برای پاسخگویی به خطرات ناشی از نرخ بسیار پایین تورم در دوره ای طولانی پاسخ گفت، هیئت مدیره متفقا نسبت به تعهداتش درباره استفاده از ساز و کارهای غیر متعارف پایبند است. موضوعی که کار را پیچیده می کند ایجاد تغییر در آهنگ و ساختار تدابیر اتخاذ شده در آغاز سال آینده است. ما تدابیر مقدماتی فنی برای اعمال این ساز و کارها را تشدید کرده ایم.»

    بانک مرکزی اروپا نسبت به خطر ابتلای حوزه پولی یورو به تورم منفی بسیار نگران است. این نهاد نسبت به پیش بینی های خود درباره نرخ تورم در این منطقه تجدیدنظر کرد. بر اساس پیش بینی های جدید نرخ تورم تا پایان سال ۲۰۱۴ میلادی ۰.۵ درصد و در سال ۲۰۱۵ هفت دهم درصد خواهد بود. این درحالی است که پیش از این نرخ تورم بالاتر پیش بینی می شد.

    تره ور ویلیامز، رییس اقتصاددانان بخش فعالیتهای بازرگانی بانک لویدز می گوید: «پاسخ مناسب برای بازگشت به رشد اقتصادی، اعمال اصلاحات اساسی، اجرای سیاست پولی انعطافی و احتمالا کاهش مالیتها است. می دانیم که اجرای اصلاحات اساسی بسیار دشوار است. از نقطه نظر سیاست پولی دراگی به وضوح با همه اهرمهایی که در اختیار دارد کار می کند.»

    مقامات بانک مرکزی اروپا نسبت به رشد اقتصای در حوزه پولی یورو نیز بدبین هستند و پیش بینی های خود را در این زمینه تغییر داده اند. براساس پیش بینی های جدید میزان رشد اقتصادی در این منطقه تا پایان سال ۲۰۱۴ میلادی ۰.۸ درصد و در سال آینده تنها یک درصد خواهد بود. در پیش بینی های قبلی این رشد برای سال جاری میلادی ۰.۹ درصد و برای سال ۲۰۱۵ میلادی ۱.۶ درصد ارزیابی شده بود.

    Ver video "بانک مرکزی اروپا متعهد به تشدید تدابیر حمایتی در صورت ضرورت"

  • رشد خوشبینی اقتصادی در میان آلمانی ها

    بنا بر گزارش موسسه تحقیقات بازار«جی اف کی» روحیه مصرف در میان آلمانی ها طی سیزده سال اخیر هرگز تا به این اندازه بالا نبوده، که یکی از دلایل آن امیدواری به داشتن درآمدی بالاتر در آینده است.

    آلمان هم اکنون اولین قدرت اقتصادی منطقه یورو محسوب می شود.

    در سال ۲۰۱۴ میلادی دستمزد نیروی کار در آلمان ۱.۷ درصد افزایش یافت؛ امری که باعث بالا رفتن خوشبینی در میان آلمانی ها و افزایش میزان مصرف و درنهایت تقویت رشد اقتصادی این کشور در سال جدید میلادی نیز می شود.

    علاوه بر نرخ پایین بیکاری و همچنین تورم پایین، سیاستهای بانک مرکزی اروپا در کاهش ارزش یورو نیز باعث شد که صادرات آلمان به خارج از منطقه یورو از قدرت رقابتی بالایی برخوردار باشد.

    Ver video "رشد خوشبینی اقتصادی در میان آلمانی ها"

  • رشد بالای خرده فروشی در آلمان

    رشد میزان خرده فروشی در آلمان در ماه آوریل سال جاری بیشتر از پیش بینی ها بوده و به رقم ۱.۷ درصد رسیده است. در بازه زمانی یک ساله نیز خرده فروشی در قدرتمندترین اقتصاد حوزه پولی یورو ۱ درصد رشد به خود دیده است.

    نرخ تورم پایین در آلمان همچنین پایین بودن نرخ بیکاری و بهره بانکی از جمله محرکهای مهم مصرف در این کشور محسوب می شوند. اخیرا مصرف داخلی نقش کلیدی را در رشد اقتصادی آلمان ایفا کرده است. این درحالی است که معمولا تجارت خارجی موتور اقتصادی این کشور بشمار می رود.

    Ver video "رشد بالای خرده فروشی در آلمان"

  • بررسی وضعیت و تحولات اروپا پس از بحران اقتصادی در کنفرانس بوداپست

    در بوداپست پایتخت مجارستان روز دوشنبه کنفرانسی تحت عنوان «لامفالوسی» درباره بررسی وضعیت و تحولات اروپا و اتحاد پولی پس از بحران اقتصادی برگزار شد.

    تصمیم بانک مرکزی اروپا مبنی بر اجرای برنامه بازخرید اوراق قرضه دولتی در این کنفرانس مورد بررسی قرار گرفت.

    گیئورگی ماتولسی، رییس بانک مرکزی مجارستان می گوید: «روئسای بانکهای مرکزی که امروز در این کنفرانس حضور دارند متفقا اعتقاد دارند که اتحادیه اروپا و حوزه پولی یورو به سیاستهای اقتصادی سنتی احتیاج ندارد بلکه به اعمال اصلاحات اساسی نیازمند است. ماریو دراگی اجرای یک برنامه عالی را آغاز کرده که پیش از هر چیز شامل حوزه پولی یورو می شود. اما تبعات این برنامه به کشورهای خارج از منطقه پولی یورو نیز می رسد. کاهش نرخ بهره استقراض دولتی و افزایش نقدینگی به رشد اقتصادی این کشورها کمک خواهد کرد.»

    بئاتریس آسبوت، خبرنگار یورونیوز در بوداپست می گوید: «۱۶ سال از آغاز به کار واحد پولی یورو می گذرد. امروز شاهد وجود شبه تورم منفی در منطقه پولی یورو هستیم. از آن زمان از خود می پرسیم آیا این واحد پولی در منطقه ای که دولتهای عضو هر کدام سیاستهای متفاوتی دار

    Ver video "بررسی وضعیت و تحولات اروپا پس از بحران اقتصادی در کنفرانس بوداپست"

  • راه برای آغاز مذاکرات کمکهای مالی به یونان هموار می شود

    بدنبال رای مثبت پارلمان یونان به طرح کمکهای مالی به این کشور، کمیسیون اروپا ضمن اظهار رضایت از این اقدام، گفته است یونان شرایط آغاز مذاکرات مربوطه را مراعات کرده است.

    سخنگوی کمیسیون گفت: “مقامات یونان نخستین بخش طرح چهارگانه توافق شده در کنفرانس سران منطقه یورو را بموقع از مرحله قانونی گذرانده اند.”

    در این میان، وزرای دارایی منطقه یورو علی الاصول با اعطای یک وام انتقالی هفت میلیارد یورویی به یونان موافقت کرده و گفته اند جزئیات فنی آن تحت مذاکره است. یونان با شدیدترین اقدامات ریاضتی در تاریخ اتحادیه اروپا موافقت کرده است.

    Ver video "راه برای آغاز مذاکرات کمکهای مالی به یونان هموار می شود"

  • کاهش قیمت تولیدات صنعتی در حوزه پولی یورو

    آمارها نشان می دهد قیمت تولیدات صنعتی در حوزه پولی یورو در ماه اوت سال جاری نسبت به ماه پیش از آن ۰.۸ درصد کاهش یافته است. در بازه زمانی یک ساله نیز این کاهش قیمت ۲.۶ درصد ارزیابی شده است.

    سقوط قیمتها در بخش انرژی تاثیر مستقیمی بر روی کاهش سطح قیمتها در بخش تولیدات صنعتی در این منطقه داشته است.

    نرخ تورم در حوزه پولی یورو از ماه سپتامبر سال جاری علیرغم تمهیدات بانک مرکزی اروپا روندی منفی به خود گرفته است. بانک مرکزی همواره با ایجاد تحول در سیاست پولی خود سعی دارد با این روند مقابله کند.

    Ver video "کاهش قیمت تولیدات صنعتی در حوزه پولی یورو"

  • کاهش قیمت نفت و سوخت گذرا است

    ژولی از لیموژ فرانسه پرسیده است : با وجود سقوط قیمت نفت، بهای سوخت تنها اندکی کاهش یافته است. آیا این روند ادامه خواهد یافت؟

    توماس پورشر، اقتصاد دان به این پرسش پاسخ می دهد: «به دو دلیل نباید منتظر کاهش سیستماتیک قیمت نفت و سوخت بود. اول این که، قیمت نفت با دلار اعلام می شود، در حالی که بهای آن معمولا با یک واحد پولی دیگر پرداخت می شود. برای مثال در اروپا، نفت را با یورو می خریم و باید نرخ برابری دلار و یورو را در نظر داشت.

    وی درباره تاثیر مالیات ها بر افزایش قیمت سوخت می گوید: «دلیل دوم این است که مالیات بر قیمت سوخت بسیار بالاست. این مالیات ها معمولا نرخ ثابتی دارند. مانند فرانسه که مصرف کنندگان، عملا هربار، پنجاه درصد بهای سوخت را به عنوان مالیات می پردازند.

    اگر مثال فرانسه را در نظر بگیریم، قیمت هر بشکه نفت به دلار، پنجاه درصد کاهش یافته است. اگر همین بها را به یورو تبدیل کنیم، میزان کاهش چهل درصد است. اگر بهای سوخت را با احتساب مالیات در پمپ بنزین ها در نظر بگیریم، قیمت، فقط هفده درصد پایین آمده است.»

    توماس پورشر، درباره تداوم روند کاهش قیمت سوخت می گوید: «سوال دوم، آیا ا

    Ver video "کاهش قیمت نفت و سوخت گذرا است"

  • خرید اوراق قرضه دولتی توسط بانک مرکزی اروپا رسما از ماه مارس آغاز می شود

    بانک مرکزی اروپا در جریان نشست کمیته سیاست پولی این نهاد در روز پنجشنبه نرخ بهره بانکی خود را از ۰.۰۵ درصد تغییری نداد اما نسبت به اعمال تدابیر جدیدی برای بهبود اوضاع اقتصادی حوزه پولی یورو اتخاذ تصمیم کرد.

    ماریو دراگی رییس این نهاد از خرید ماهانه اوراق قرضه دولتی و خصوصی معادل شصت میلیارد یورو تا ماه سپتامبر سال ۲۰۱۶ خبر داد. زمان آغاز اجرای این برنامه ماه مارس سال جاری میلادی است.

    رییس بانک مرکزی اروپا در جریان یک کنفرانس خبری گفت: «در ماه مارس سال جاری بانک مرکزی اروپا و بانکهای مرکزی کشورهای عضو حوزه پولی یورو برنامه خرید اوراق قرضه دولتی و اوراق قرضه مربوط به نهادهای حوزه پولی یورو را آغاز خواهند کرد. این برنامه بازخرید اوراق قرضه براساس مشارکت همه دولتهای عضو سیستم بانک مرکزی اروپا به اجرا در می آید.»

    براساس ارزیابی های بانک مرکزی اروپا ۲۰ درصد این اوراق قرضه بازخرید شده دارای ریسک هستند که مسئولیت خطر ضرر و زیان بین کشورهای عضو حوزه پولی یورو تقسیم خواهد شد.

    بدنبال این تحولات ارزش یورو در برابر دلار آمریکا بار دیگر در بازارهای مالی کاهش یافت.

    Ver video "خرید اوراق قرضه دولتی توسط بانک مرکزی اروپا رسما از ماه مارس آغاز می شود"

  • افزایش اندک نرخ بیکاری در آمریکا

    نرخ بیکاری در ایالات متحده آمریکا در ماه مه نسبت به ماه پیش از آن اندکی افزایش یافته و به رقم ۵.۵ درصد جمعیت فعال این کشور رسیده است.

    از سوی دیگر آمارها نشان می دهد اقتصاد ایالات متحده در ماه مه ۲۸۰ هزار فرصت شغلی ایجاد کرده، رشد اشتغالزایی نسبت به ماه آوریل ۵۹ هزار فرصت شغلی است. این بالاترین رقم ایجاد شغل در آمریکا از ماه دسامبر سال ۲۰۱۴ است.

    در بخشهای خدمات به شرکتها، خدمات بهداشتی و هتلداری بیشترین رقم اشتغالزایی ثبت شده است. بخشهایی همانند بهره برداری از نفت و گاز شیل با حذف مشاغل روبرو بوده است.

    در واکنش به این آمار و ارقام ارزش یورو در برابر دلار بلافاصله پایین آمد و نرخ بهره استقراض دولتی ایالات متحده با سررسید ۱۰ ساله نیز با افزایش اندکی روبرو شد و به رقم ۲.۴ درصد رسید.

    Ver video "افزایش اندک نرخ بیکاری در آمریکا"

  • عدم تغییر در نرخ بهره بانک مرکزی اروپا

    سیاستگذاران بانک مرکزی اروپا که در نشستی فوق العاده در ناپل ایتالیا گرد هم آمده اند کاهش نرخ بهره بانک مرکزی به زیر رقم ۰.۰۵ درصد را ضروری ندانستند.

    ماریو دراگی، رییس این نهاد در جریان یک کنفرانس خبری درباره نحوه تزریق نقدینگی در حوزه پولی یورو از اواسط ماه اکتبر توضیحاتی خواهد داد.

    وجود خطر تورم منفی در حوزه پولی یورو سیاستگذاران بانک مرکزی اروپا را بر آن داشته تا برای پویایی بیشتر اقتصاد این منطقه سیاست پولی را متحول کنند.

    Ver video "عدم تغییر در نرخ بهره بانک مرکزی اروپا"

  • وضعیت اقتصادی پرتغال پس از دریافت کمک های مالی بین المللی

    بحران اقتصادی در پرتغال موجب شده بود دولت این کشور از صندوق بین المللی پول و اتحادیه اروپا کمک های مالی که جمعا به رقم ۷۸ میلیارد یورو رسید دریافت کند.

    پشت سر گذاشتن بحران اقتصادی و رسیدن به رشد اقتصادی پرتغال را بر آن داشت تا شش ماه پیش اعلام کند دیگر به دریافت کمکهای مالی بین المللی احتیاجی ندارد.

    اقتصاد پرتغال برای اولین بار از سال ۲۰۱۰ میلادی ۰.۹ درصد رشد به خود دید. میزان رشد اقتصادی این کشور در سه ماهه اول سال جاری میلادی نیز به رقم ۰.۴ درصد رسیده است.

    اعمال تدابیر ریاضت اقتصادی طی سالهای گذشته برای مقابله با بحران و بازپرداخت بدهی ها موجب شده بود نرخ بیکاری در پرتغال افزایش یابد.

    دولت پرتغال پیش بینی می کند نرخ رشد اقتصادی کشور در سال ۲۰۱۵ میلادی ۱.۶ درصد باشد. پرتغال می تواند با تکیه بر این نرخ رشد در راه مبارزه با فقر و پایین آوردن نرخ بیکاری در کشور قدم بردارد.

    گفتگوی یورونیوز با پائولو آلموشتر، سردبیر بخش اقتصادی شبکه تلویزیونی خصوصی ت و ئی

    دولسه دیاس، خبرنگار یورونیوز: از زمان اجرای برنامه نجات مالی تروئیکا یعنی چهار سال پیش، این کشور با مشکلات فراوانی مواجه شد

    Ver video "وضعیت اقتصادی پرتغال پس از دریافت کمک های مالی بین المللی"

  • کابوس بازپرداخت بدهی ها برای دولت یونان ادامه دارد

    مذاکرات بین یونان و بستانکاران این کشور درباره بحران بدهی ها هنوز به نتیجه نرسیده است. این در حالی است که یونان باید دوازدهم ماه مه قسمتی دیگر از بدهی خود به صندوق بین المللی پول را بپردازد.

    این کشور برای برخورداری از یک بسته کمک مالی بین المللی باید یک برنامه کامل اصلاحات اقتصادی و بودجه ای ارائه کند.

    دیمیتریس کاتسیکاس، تحلیلگر امور سیاسی می گوید: «دولت واقعا به پول احتیاج دارد. تا ته صندوقها را به امید یافتن پول جارو می کنند. اما اعتقاد دارم برای ادامه راه به یونان پول کافی داده خواهد شد. تاریخ امتحان بزرگ ماه ژوئن خواهد بود. در نهایت ما محتاج به یک توافق جدید هستیم اگر درباره این موضوع توافق حاصل نشود یونان دیگر پولی نخواهد داشت.»

    بدین ترتیب نشست ۲۴ آوریل وزیران دارایی حوزه پولی یورو موسوم به یوروگروپ به بحران یونان اختصاص خواهد داشت.

    این کشور ۱۲ ماه مه باید ۷۷۰ میلیون یورو از بدهی های خود به صندوق بین المللی پول را پرداخت کند. ۵، ۱۲ و ۱۶ ژوئن نیز تاریخ سررسید پرداخت دیگر بدهی های یونان به این نهاد است. مجموع بدهی های یونان به صندوق بین المللی پول تا ۱۶ ژوئن به رقم بیش از ۲

    Ver video "کابوس بازپرداخت بدهی ها برای دولت یونان ادامه دارد"

  • ضرر و زیان شرکت بریتانیایی «ونگا» فعال در اعطای وامهای کوتاه مدت

    موسسه مالی «ونگا»، بزرگترین شرکت بریتانیایی فعال در زمینه اعطای وامهای کوتاه مدت به کارمندان در سال ۲۰۱۴ متحمل ضرر و زیانی معادل ۵۰ میلیون یورو شده است.

    این شرکت با تعیین بهره بالایی برای وامهای کوتاه
    مدت خود بین سالهای ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ یعنی تاریخ بحران اقتصادی در اروپا درآمد بسیار زیادی کسب کرد. معمولا زمان بازپرداخت این وامها تاریخ واریز حقوق کارمندان است.

    بازبینی در قوانین مربوط به اعطای وامهای کوتاه مدت در بریتانیا موجب شده میزان سود این نوع از موسسات با افت مواجه شود.

    Ver video "ضرر و زیان شرکت بریتانیایی «ونگا» فعال در اعطای وامهای کوتاه مدت"

  • تازه ترین آمار تورم در اسپانیا و آلمان

    تورم در اسپانیا در ماه سپتامبر سال جاری در مقایسه با یک سال گذشته به رقم کم سابقه منفی ۱.۲ درصد رسیده است. نرخ تورم که مدتی است در اسپانیا منفی شده، در ماه اوت منفی نیم درصد بوده است.

    کاهش شدید قیمت نفت در بازار و قیمت برق در خارج نشدن اقتصاد اسپانیا از تورم منفی نقش داشته اند.

    روند منفی قیمتها و در نتیجه تورم منفی مصرف داخلی را به امید پایین تر آمدن قیمتها با کاهش شدید مواجه می کند و در بنیه اقتصادی کشور اختلال بسیار شدیدی بوجود می آورد.

    اما در آلمان، قدرتمندترین اقتصاد حوزه پولی یورو، نرخ تورم در ماه سپتامبر نسبت به یک سال گذشته از ۰.۲ درصد تغییری پیدا نکرده است. کاهش قیمت در بخش انرژی، نرخ تورم را در این کشور در سطح پایینی قرار داده است.

    Ver video "تازه ترین آمار تورم در اسپانیا و آلمان"

  • کاهش نرخ بهره بانک مرکزی روسیه

    بانک مرکزی روسیه روز جمعه در اقدامی غافلگیرکننده نرخ بهره خود را به ۱۵ درصد کاهش داد. این نهاد حدود دو ماه پیش نرخ بهره خود را به ۱۷ درصد رسانده بود.

    بانک مرکزی روسیه دلیل تصمیم خود را مقابله موثر با افت فعالیتهای اقتصادی و رکود اقتصادی پیش بینی شده در کشور اعلام کرده است.

    روسیه پیش بینی می کند بر اثر اعمال تحریمهای اقتصادی کشورهای غربی و پایین آمدن قیمت نفت رشد اقتصادی اش در شش ماه اول سال ۲۰۱۵ میلادی ۳.۲ درصد سقوط کند.

    از سوی دیگر روند نزولی ارزش روبل در برابر دلار آمریکا و یورو روز جمعه ادامه یافته است.

    Ver video "کاهش نرخ بهره بانک مرکزی روسیه"

  • هشدار صندوق بین الملی پول نسبت به روند کند رشد اقتصاد جهان

    صندوق بین المللی پول روز پنجشنبه نسبت به محبوس ماندن حوزه پولی یورو در دام نرخ بسیار پایین تورم و رشد ناچیز اقتصادی هشدار داد و خواهان اقدامات ملموس تر بانک مرکزی اروپا شد.

    کریستین لاگارد، رییس این نهاد درباره رشد جهانی اقتصاد می گوید: «علیرغم کاهش قیمت نفت و رشد اقتصادی قوی ایالات متحده آمریکا ما شاهد آن هستیم که رشد جهانی اقتصاد با مانع برخورد می کند. اگر به نقشه نگاهی بیاندازیم تنها ایالات متحده است که امسال مستعد ایجاد تغییر در روند فعلی است. این در حالی است که رشد اقتصادی در منطقه پولی یورو، ژاپن و قدرتهای نوظهور اقتصادی که فراموش نکنیم موتور رشد اقتصاد جهان بودند، ضعیف خواهد بود.»

    صندوق بین المللی پول اعتقاد دارد سقوط قیمت نفت نه تنها به نفع اقتصاد حوزه پولی یورو نیست بلکه این منطقه را دچار تورم منفی نیز می کند.

    Ver video "هشدار صندوق بین الملی پول نسبت به روند کند رشد اقتصاد جهان"

  • تاثیر مثبت تحولات اخیر بحران یونان بر روی بازارهای بورس اروپایی

    یونان، اعضای یوروگروپ و بستانکاران این کشور برای رسیدن به یک توافق احتمالی تا روز یکشنبه وقت تعیین کرده اند.

    از سوی دیگر یونان روز چهارشنبه تقاضای رسمی بهره گیری از مکانیسم ثبات اروپایی یا همان صندوق اضطراری حوزه پولی یورو را تسلیم مقامات گروه وزیران دارایی حوزه پولی یورو، یوروگروپ کرده است.

    تحولات اخیر ارزش سهام را در اواسط کار روز چهارشنبه اکثر بازارهای بورس اروپایی افزایش داده است.

    اولیور روث، کارشناس موسسه کاپیتال مارکت گفت: «احتمال خروج یونان از حوزه پولی یورو هنوز در نظر گرفته نشده است. هنوز افراد خوش بینی هستند که اعتقاد دارند اروپایی ها پلی خواهند ساخت که به یونان این امکان را می دهد تا از موانع عبور کند. بنابراین اگر با خروج یونان روبرو باشیم این موضوع روشن است که بازارهای بورس با تبعات آن مقابله می کنند و احتمال آن وجود دارد که شاهد ضرر و زیانهای شدیدی باشیم.»

    تحولات اخیر یونان و امیدواری برای دست یافتن به یک توافق، بر روی نرخ بهره استقراض دولتی کشورهایی چون آلمان، ایتالیا، پرتغال و اسپانیا تاثیر مثبتی داشته است. نرخ بهره استقراض دولتی آلمان با سررسید ده ساله روز چه

    Ver video "تاثیر مثبت تحولات اخیر بحران یونان بر روی بازارهای بورس اروپایی"

  • سقوط ارزهای قزاقستان و روسیه

    دولت قزاقستان اعلام کرد به دلیل کاهش قیمت جهانی نفت، ارزش پول رایج این کشور، «تنگه» را به حالت شناور در آورده است تا بتواند از تورم جلوگیری کند. نخست وزیر این کشور می گوید که دولت در بازار ارز وارد نخواهد شد تا روند عرضه و تقاضا تعیین کننده نرخ ارز باشد.

    روسیه، کشور همسایه قزاقستان نیز به دلیل کاهش قیمت نفت، با رکود اقتصادی مواجه است.

    روز پنج شنبه ارزش هر دلار آمریکا در قزاقستان به ۱۸۸ تنگه، یعنی به کمترین میزان در ۱۷ سال گذشته رسید. تنها دو روز پیش ارزش هر دلار برابر با ۲۵۰ تنگه بود.

    ارزش روبل روسیه نیز به رکورد جدیدی در شش ماه گذشته رسید به طوری که هر روبل روز پنج شنبه تنها ۷۵ یورو معامله شد. این پایین ترین حد نمادین ارزش روبل در برابر یورو، پول واحد اروپاست.

    هر دو کشور روسیه و قزاقستان از تولید کنندگان مهم نفت در منطقه و جهان به شمار می روند.

    Ver video "سقوط ارزهای قزاقستان و روسیه"

  • فروش آبجوی هاینکن کمتر از پیش بینی بود

    هاینکن، سومین تولید کننده آبجو در جهان اعلام کرده است که فروش این کمپانی در تابستان کمتر از پیش بینیهای مورد نظر این شرکت بوده است. این شرکت اعلام کرده است که فروش آبجوهای کم الکل و سبک این شرکت در شرق و غرب اروپا در مقایسه با انتظارات با کاهش مواجه شده است.

    نرخ فروش این شرکت در تابستان تنها دو دهم درصد افزایش یافته و به پنج میلیارد و یکصد میلیون رسیده است. این شرکت برآورد کرده بود که نرخ فروش این شرکت از مرز 5.32 میلیارد یورو بگذرد.

    Ver video "فروش آبجوی هاینکن کمتر از پیش بینی بود"

  • بدبینی صندوق بین المللی پول نسبت به روند رشد اقتصادی حوزه پولی یورو

    صندوق بین المللی پول نسبت به پیش بینی های ماه ژوئیه خود درباره رشد اقتصادی حوزه پولی یورو تجدیدنظر کرد.

    بدین ترتیب بر اساس آخرین پیش بینی این نهاد رشد اقتصادی منطقه پولی یورو تا پایان سال ۲۰۱۴ میلادی ۰.۸ درصد خواهد بود. این رقم در پیش بینی های قبلی ۱.۱ درصد اعلام شده بود. برای سال ۲۰۱۵ نیز رشد اقتصادی این منطقه ۱.۳ درصد ارزیابی شده که از پیش بینی های قبلی ۰.۲ درصد کمتر است.

    اولیویه بلانشار، رییس اقتصاددانان صندوق بین المللی پول می گوید: «رشد اقتصادی حوزه پولی یورو عملا بسیار زود دچار افت شده است. این موضوع حتی در قلب این منطقه نیز مصداق دارد. این امر معیارهای زمانی که میراث گذشته هستند را منعکس می کند. منظور رشد اقتصادی ضعیف خصوصا در جنوب اروپا و سایر نقاط منطقه است که نقش مهمی در کندی روند بهبود امور اقتصادی ایفا می کنند.»

    نرخ بسیار پایین تورم و خطر تورم منفی در حوزه پولی یورو همچنین نرخ بالای بیکاری دو عاملی هستند که آهنگ رشد اقتصادی در این منطقه را با کندی مواجه کرده اند.

    صندوق بین المللی پول حتی رشد اقتصادی شاگرد ممتاز حوزه پولی یورو یعنی آلمان را نیز دچار افت می بیند. این نهاد در وضعیت کنونی نتایج اعمال سیاستهای بودجه ای سختگیرانه برای تثبیت بودجه کشورهایی چون آلمان را مثبت ارزیابی نمی کند.

    به اعتقاد صندوق بین المللی پول حوزه پولی یورو برای شتاب دادن به آهنگ رشد اقتصادی خود تنها نباید بر روی سیاستهای حمایتی بانک مرکزی اروپا تکیه داشته باشد. تقویت بخش بانکی و شرکتها، نهایی کردن پروژه اتحاد بانکی و اعمال اصلاحات اساسی به روند رشد اقتصادی این منطقه شتاب خواهد داد.

    Ver video "بدبینی صندوق بین المللی پول نسبت به روند رشد اقتصادی حوزه پولی یورو"

  • عدم تغییر در سیاستهای پولی بانک مرکزی اروپا

    همانطور که پیش بینی می شد بانک مرکزی اروپا در نشست روز چهارشنبه کمیته سیاست پولی خود در فراکفورت در نرخ بهره بانکی اش تغییری بوجود نیاورد. بدین ترتیب در پایین ترین حد تاریخی نرخ بهره این نهاد یعنی ۰.۰۵ درصد که در ماه سپتامبر سال گذشته درباره آن تصمیم گیری شده بود تغییری ایجاد نشد.

    ماریو دراگی، رییس بانک مرکزی اروپا گفت: «روند رشد اقتصادی و بهبود اوضاع براساس پیش بینی ها ادامه دارد. با وجود این، آمار و ارقام بهتری را انتظار داشتیم. اما در دوره طولانی که نرخ بهره بسیار پایین است با مشکلاتی مواجه خواهیم شد اما آیا این موضوع دلیل خوبی برای ایجاد تغییرات در سیاست پولی است؟ پاسخ منفی است.»

    بانک مرکزی اروپا برای بالا بردن روند رشد اقتصادی در حوزه پولی یورو و مقابله با خطر تورم منفی در این منطقه از ماه مارس برنامه بازخرید ماهانه اوراق قرضه دولتی خود را آغاز کرده بود. در این راستا این نهاد پیش بینی می کند میزان رشد اقتصادی حوزه پولی یورو تا پایان سال ۲۰۱۵ میلادی به رقم ۱.۵ درصد و در سال ۲۰۱۶ به رقم ۱.۹ درصد برسد.

    Ver video "عدم تغییر در سیاستهای پولی بانک مرکزی اروپا"

  • احتمال خرید اوراق قرضه دولتی توسط بانک مرکزی اروپا

    ماریو دراگی، رییس بانک مرکزی اروپا روز دوشنبه در صحن پارلمان اروپا و در مقابل کمیسیون اقتصادی و پولی این پارلمان در بروکسل از خرید اوراق قرضه دولتی در صورت ضرورت خبر داد.

    بدین ترتیب رییس این نهاد به گمانه زنی ها درباره احتمال ایجاد تحول در سیاستهای پولی بانک مرکزی اروپا پایان داد.

    رییس بانک مرکزی اروپا گفت: «اعمال تدابیر دیگر غیرمتعارف می تواند به خرید انواع اوراق قرضه منتهی شود. یکی از آنها خرید اوراق قرضه دولتی است.»

    هدف اصلی بانک مرکزی اروپا ایجاد تغییر در چشم انداز منفی امور اقتصادی در حوزه پولی یورو و مبارزه موثر با نرخ بسیار پایین تورم و در نتیجه خطر تورم منفی در این منطقه است.

    از سوی دیگر موضع بانک مرکزی اروپا با استقبال و واکنش مثبت بازارهای بورس اروپایی روبرو شد. ارزش سهام در اکثر این بازارها روز دوشنبه با رونق همراه بود.

    نرخ بهره استقراض دولتی اکثر کشورهای حوزه پولی یورو از جمله ایتالیا نیز کاهش یافت.

    Ver video "احتمال خرید اوراق قرضه دولتی توسط بانک مرکزی اروپا"

  • اتخاذ سیاستهای پولی نامتعارف از طریق «تسهیل کمی» از سوی بانک مرکزی اروپا

    ماریو دراگی، رییس بانک مرکزی اروپا همانطوری که پیشتر اعلام کرده بود از ابزار و امکانات تحت اختیارش برای بهبود اوضاع اقتصادی حوزه پولی یورو استفاده می کند.

    بانک مرکزی اروپا در پایان نشست روز پنجشنبه خود نسبت به اعمال برنامه بازخرید ماهانه اوراق قرضه دولتی و خصوصی اتخاذ تصمیم کرد.

    به نظر می رسد سیاستگذاران این نهاد با اعمال سیاست پولی نامتعارف «تسهیل کمی» رویه بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا را در پیش گرفته اند. این نهاد تا چندی پیش با اجرای این برنامه، ماهانه میلیاردها دلار به پیکره اقتصاد کشور پول تزریق می کرد.

    بدین ترتیب بانک مرکزی اروپا با خرید ماهانه اوراق قرضه دولتی و خصوصی با سر رسید ۷ تا ۱۰ ساله تا سقف ۶۰ میلیارد یورو حجم پول در گردش در حوزه پولی یورو را بالا می برد.

    هدف اصلی اتخاذ چنین تدابیری تسهیل در اعطای وام به شرکتها، کارخانجات و افراد است. بانک مرکزی امیدوار است با اجرای این برنامه با نرخ بسیار پایین تورم در حوزه پولی یورو و خطر تورم منفی در این منطقه مبارزه کند.

    مارک هیفله، مدیر دفتر سرمایه گذاری بانک یو بی اس می گوید: «دامنه برنامه بازخرید اوراق قرضه گسترده تر

    Ver video "اتخاذ سیاستهای پولی نامتعارف از طریق «تسهیل کمی» از سوی بانک مرکزی اروپا"

  • رشد اقتصادی یونان تنها نیم درصد خواهد بود

    کمیسیون اروپا روز سه شنبه پیشبینی خود را از وضعیت اقتصادی کشورهای عضو اتحادیه اروپا ارائه کرد. در گزارش کمیسیون نرخ رشد اقتصادی یونان تنها نیم درصد اعلام شده، این در حالی است که پیش تر گفته شده بود که آتن شاهد رشد ۲.۵ درصد خواهد بود.

    پی یر مسکوویسی، کمیسیر اروپا در امور اقتصادی و مالی اظهار داشت: «کمیسیون گام به گام پیش می رود. نمی خواهیم پیش از پایان اصلاحات، درباره بدهی های (یونان) صحبت کنیم. امیدوارم در نشست ۱۱ مه “یورو گروپ” بتوانیم بگوییم که پیشرفت حاصل شده و در مسیر خوبی قرار داریم.»

    یانیس واروفاکیس، وزیر دارایی یونان درباره پیشرفتهای بدست آمده گفت: «پیشرفتهای خوب و با دوامی حاصل شده است. این مسئله مهمی است و راه را برای حرکت به سمت کاهش اختلافات باقی مانده و بازگرداندن یونان به شرایطی که همه انتظارش را دارند، هموار می کند. توافقات جدید با نهادها و شرکا باید در ابتدا به مشکل نقدینگی بپردازد. همه ما با تجربه یونان آشنا هستیم.»

    از سوی دیگر نرخ رشد اقتصادی کشورهای حوزه پولی یورو و تعدادی از اقتصادهای بزرگ اروپا نظیر فرانسه و آلمان بیش از پیشبینی قبلی عنوان شده است.

    در گزارش

    Ver video "رشد اقتصادی یونان تنها نیم درصد خواهد بود"

  • تعدیل نیروی کار در آژانس کاریابی آلمان

    پایین بودن نرخ بیکاری در آلمان قدرتمندترین اقتصاد حوزه پولی یورو موجب شده کارمندان آژانس کاریابی آلمان کار خود را از دست بدهند.

    این آژانس روز سه شنبه اعلام کرد بدلیل پایین بودن حجم کاری آن، حدود ۵ هزار نفر از نیروی کار خود را تا سال ۲۰۱۹ حذف خواهد کرد. این روند تعدیل نیروی کار از سال ۲۰۱۳ آغاز شده و با احتساب حذف مشاغل اخیر به رقم ۱۷ هزار نفر می رسد.

    نرخ بیکاری در آلمان در ماه مارس سال جاری به پایین ترین حد خود از زمان اتحاد دو آلمان رسیده و تنها ۶.۴ درصد جمعیت فعال این کشور را شامل می شود. تعداد افراد بیکار از ۵ میلیون نفر در سال ۲۰۰۵ به ۲ میلیون و ۹۳۰ هزار نفر در ماه مارس رسیده است.

    Ver video "تعدیل نیروی کار در آژانس کاریابی آلمان"

  • سیاستهای حمایتی بانک مرکزی اروپا برای حوزه پولی یورو و بانکهای یونان

    سیاستگذاران بانک مرکزی اروپا به ریاست ماریو دراگی روز پنجشنبه در نیکوزیا، پایتخت قبرس تشکیل جلسه دادند.

    در پایان این نشست، بانک مرکزی اروپا در نرخ بهره بانکی خود یعنی ۰.۰۵ درصد تغییری ایجاد نکرد.

    رییس بانک مرکزی اروپا در جریان یک کنفرانس خبری پس از نشست نیکوزیا گفت: «انعطاف پذیر کردن سیاستهای پولی بانک مرکزی اروپا در جهت حمایت و تقویت ظهور و توسعه مثبت اقتصاد حوزه پولی یوروست. ارتباط و دسترسی به بازارهای مالی همچنین هزینه های مربوط به استقراض بخش خصوصی از خارج از این منطقه نیز بهبود یافته است. خصوصا شرایط مربوط به استقراض شرکتها و اخذ وام خانوارها بهتر شده است.»

    اجرای برنامه بازخرید ماهانه اوراق قرضه دولتی این نهاد با هدف تزریق پول به حوزه پولی یورو و مبارزه با خطر تورم منفی، از روز دوشنبه آینده آغاز خواهد شد و تا سال ۲۰۱۶ ادامه خواهد یافت. بانک مرکزی اروپا ماهانه شصت میلیارد یورو اوراق قرضه خریداری خواهد کرد.

    اما ماریو دراگی درباره وضعیت یونان گفت: «بانک مرکزی اروپا تا امروز یکصد میلیارد یورو به یونان کمک مالی اعطاء کرده است. این کمک طی هجده ماه گذشته از ۵۰ میلیارد به ۱۰۰ می

    Ver video "سیاستهای حمایتی بانک مرکزی اروپا برای حوزه پولی یورو و بانکهای یونان"

  • افزایش قابل توجه نرخ بهره استقراض دولتی یونان و نگرانی اروپا

    افزایش غافلگیرکننده نرخ بهره استقراض دولتی یونان موجی از نگرانی را در حوزه پولی یورو و بازارهای مالی ایجاد کرده است.

    تصمیم دولت یونان برای خروج از برنامه نجات مالی تا آخر سال جاری میلادی به شک و ترید در بین سرمایه گذاران نسبت به ظرفیت این کشور برای به حرکت درآوردن چرخه اقتصادش دامن زده است. امری که موجب شده نرخ بهره استقراض این کشور در عرض کمتر از یک ماه دو برابر شود.

    براساس برنامه از پیش تعیین شده یونان تا سال ۲۰۱۶ میلادی باید از بسته نجات مالی گروه تروئیکا بهره برد.

    تاسوس آناستاساتوس، دبیر کل وزارت دارایی یونان می گوید: «از طرفی این وضعیت مربوط به بیم بازرها نسبت به بی ثباتی سیاسی می شود. از طرف دیگر ترس و نگرانی درباره رشد اقتصادی یونان پس از قطع برنامه نجات مالی وجود دارد. دولت یونان اعتقاد دارد این ترس و نگرانی ها توجیهی ندارند.»

    سیملا توچتیدو، خبرنگار یورونیوز در آتن می گوید: «تحلیلگران امور اقتصادی نگرانی خود را نسبت به بازگشت به وضعیت سال ۲۰۱۰ ابراز می کنند. در این سال بحران اقتصادی از یونان به جنوب اروپا منتقل شد. هنوز حوزه پولی یورو از این بحران که باعث اعمال تدابیر ریاضتی و ایجاد نرخ بالای بیکاری شد، کاملا خارج نشده است.»

    بدین ترتیب نرخ بهره استقراض دولتی یونان با سررسید ده ساله به رقم ۸.۹ درصد رسیده که بالاترین میزان در حوزه پولی یوروست. پس از این کشور پرتغال با ۳.۷ درصد در ردیف دوم قرار دارد و ایتالیا با ۲.۶ درصد در رده سوم قرار می گیرد.

    تاکیس زامانیس، کارگزار بازار بورس می گوید: «با توجه به تجربه گذشته مقامات اروپایی بسیار محتاط تر هستند و آمادگی اقدام لازم در هر زمانی را دارند. در دو سه ماه اخیر انتظار اتخاذ تصمیماتی از سوی بانک مرکزی اروپا می رفت اما این نهاد اقدامی صورت نداد. اما اعتقاد دارم این بانک به زودی وارد عمل خواهد شد و این حرکت نتیجه خواهد داشت.»

    بانک مرکزی اروپا به ریاست ماریو دراگی در واکنش به تحولات اخیر در نظر دارد تسهیلاتی برای بانکهای یونانی در نظر گیرد. کاهش میزان تضمین بانکها جهت استقراض از این نهاد از جمله این تسهیلات خواهد بود.

    واکنش بازارهای بورس اروپایی به تحولات یونان

    نگرانی درباره امور اقتصادی یونان و دو برابر شدن نرخ بهره استقراض دولتی این کشور در کمتر از یک ماه منشاء آشفتگی شدیدی در بازارهای بورس اروپایی بوده است.

    بدین ترتیب شاخص سهام در بازار بورس لندن در پایان کار روز پنجشنبه خود کاهش ۰.۲۵ درصدی به خود دید. این افت در بازار بورس فرانکفورت ۰.۱۳ درصد گزارش می شود.

    افت ارزش سهام در بازار بورس آتن نیز در همین روز به رقم ۲.۲۲ درصد رسیده است.

    Ver video "افزایش قابل توجه نرخ بهره استقراض دولتی یونان و نگرانی اروپا"

  • یونان قسمتی از بدهی های خود به صندوق بین المللی پول را بازپرداخت کرد

    یونان روز پنجشنبه یعنی زمان سررسید بازپرداخت بدهی خود به صندوق بین المللی پول، مبلغ ۴۵۰ میلیون یورو معادل کل این بدهی را بازپرداخت کرد. این مبلغ قسمتی از کمک مالی بود که صندوق بین المللی پول به این کشور اعطاء کرده بود.

    پیش از این یانیس واروفاکیس، وزیر دارایی یونان برای اطمینان بخشیدن به مقامات صندوق بین المللی پول نسبت به ظرفیت و توانایی کشورش در بازپرداخت بدهی های خود به واشنگتن مقر این نهاد سفر کرده بود.

    دیمیتریس مارداس، معاون وزارت دارایی یونان گفت: «نتیجه مذاکرات را می توانیم پیش بینی کنیم. اعتقاد داریم در پایان مذاکرات مشقت و سختی هایی را که در حال حاضر تحمل می کنیم را نخواهیم داشت.»

    دولت یونان همچنین باید ۱۴ آوریل ۵۰۰ میلیون یورو برای پرداخت حقوق کارمندان دولت و بازنشستگان بپردازد. ۱۵ آوریل نیز تاریخ بازپرداخت مربوط به خرید اوراق قرضه با سررسید کوتاه مدت است. در نهایت ۱۲ ماه مه باید قسمتی دیگر از بدهی های این کشور معادل ۷۷۰ میلیون یورو به صندوق بین المللی پول پرداخت شود.

    از سوی دیگر علیرغم کندی روند مذاکرات بین یونان و بستانکاران این کشور منابع اتحادیه اروپا از احتمال اعط

    Ver video "یونان قسمتی از بدهی های خود به صندوق بین المللی پول را بازپرداخت کرد"

  • افزایش ارزش فرانک، تهدیدی برای اقتصاد سوییس

    در سوئیس، میزان استقبال مردم از گردشگاههای زمستانی طی یک ماه اخیر و پس از آنکه نرخ برابری فرانک سوییس در مقابل یورو افزایش یافت، دستخوش تغییراتی شد.

    بانک مرکزی سوییس روز پنجشنبه ۲۵ دی اعلام کرد که سیاست حمایتی خود را برای جلوگیری از افزایش بیش از حد ارزش فرانک سوییس در برابر یورو متوقف خواهد کرد. اعلام این تصمیم آثاری جدی بر بازارها داشت زیرا تعیین سقف برابری ۱ فرانک و ۲۰ سنت در ازای یک یورو جهت جلوگیری از بالا رفتن ارزش فرانک که از سال ۲۰۱۱ میلادی درباره آن تصمیم گیری شده بود، رها شد.

    این وضعیت بویژه بر صنعت گردشگری سوییس تاثیر جدی گذاشت زیرا باعث شد هزینه استفاده از پیستهای اسکی سوییس دو برابر گرانتر از پیستهای اسکی در منطقه یورو باشد.

    برای حل این مشکلات تفریگاههای زمستانی از جمله گراشن راه حل هایی پیدا کردند. برنو استوفل، از موسسه گردشگری گراشن می گوید: «به صنعت گردشگری ضربه بسیار سختی وارد شد. ما نیز به عنوان صادرکننده در نظر گرفته می شویم درحالیکه محصولات ما در سوییس استفاده می شود و ضمنا نمی توانیم جایمان را تغییر دهیم. برای کاهش مشکلات، ما به مشتریانمان پیشنهادهایی دادیم ب

    Ver video "افزایش ارزش فرانک، تهدیدی برای اقتصاد سوییس"

  • افتتاح خط مستقیم لندن، لیون، مارسی شرکت یورواستار

    شرکت حمل و نقل ریلی یورواستار روز جمعه خط مستقیم لندن، لیون، مارسی خود را افتتاح و مورد بهره برداری قرار داد. بدین ترتیب مسیر لندن تا مارسی واقع در جنوب فرانسه در زمان ۶ ساعت و ۲۷ دقیقه طی خواهد شد.

    قطارهای سریع السیر یورواستار با حرکت از قلب لندن پس از عبور از پاریس و بدون نیاز به توقف در این شهر و تعویض ایستگاه، پایتخت بریتانیا را به لیون، اوینیون و سرانجام مارسی متصل می کنند.

    با آغاز به کار این خط نرخ بلیط رفت لندن مارسی نیز از ۱۴۶ یورو به ۱۲۳ یورو کاهش یافته است. به نظر می رسد این خط در بدو شروع کار خود مسافران زیادی را به خود جذب کرده است. تا کنون ۴۵ هزار رزرو بلیط برای این مسیر ثبت شده است.

    از زمان تاسیس شرکت یورواستار در سال ۱۹۹۴ میلادی تا کنون این کمپانی ۱۵۰ میلیون مسافر را بین شهرهای لندن، بروکسل و پاریس جابجا کرده است.

    شرکت ملی راه آهن فرانسه سهامدار عمده شرکت یورواستار محسوب می شود.

    Ver video "افتتاح خط مستقیم لندن، لیون، مارسی شرکت یورواستار"

  • اقتصاد شکننده اوکراین علیرغم رسیدن به توافق آتش بس

    علیرغم رسیدن به یک توافق آتش بس در اوکراین مدتها درگیری و ناآرامی در شرق این کشور بر روی اقتصاد این کشور و «گریونا» واحد پولی این کشور اثر منفی داشته است.

    سقوط ارزش واحد پولی اوکراین از یازده روز پیش، پس از آنکه بانک مرکزی این کشور تصمیم گرفت تدابیر حمایتی خود را متوقف کند به خود شدت گرفته است. یکی از دلایل سقوط گریونا نرخ تورم بسیار بالا در اوکراین است. در ماه ژانویه این نرخ به رقم ۲۸ درصد رسیده است.

    بوریس کوشتیروک، اقتصاددان اوکراینی می گوید: «بانک مرکزی اوکراین اعلام کرد میزان کسری بودجه در سال ۲۰۱۴ به رقم ۵ میلیارد دلار رسیده است و امسال نیز این مسئله بسیار نگران کننده است. اما سئوالی که مطرح می شود اینست: تا کجا دولت می تواند به شرکتهای اوکراینی کمک کند برای اینکه آنها بتوانند پاسخگوی معیارهای اتحادیه اروپا باشند و بتوانند وارد بازارهای مختلف اروپایی شوند.»

    روبل روسیه که مدتی بود دچار افت شدیدی در برابر دلار آمریکا و یورو شده بود در ماه فوریه روند صعودی گرفته و حتی روز دوشنبه دو درصد به ارزشش افزوده شد. اما در مقابل، گریونا در برابر دلار روندی نزولی به خود گرفته است.

    صندوق

    Ver video "اقتصاد شکننده اوکراین علیرغم رسیدن به توافق آتش بس"

  • گفتگوی اختصاصی رئیس صندوق بین المللی پول با یورونیوز

    کریستین لاگارد یکی از قدرتمند ترین زنان جهان است. او صندوق بین المللی پول را رهبری می کند، یعنی سازمانی که هدف آن ایجاد ثبات اقتصادی بلند مدت برای جهان است. یورونیوز گفتگویی اختصاصی دارد با او درباره آینده یونان و منطقه یورو و اقتصاد جهان در سال ۲۰۱۵.

    یورونیوز: “خانم لاگارد، شما رئیس صندوق بین المللی پول هستید و برای بررسی درس هایی که می توان از کمک مالی به ایرلند آموخت به اینجا یعنی دوبلین آمده اید. آیا با توجه به هزینه اجتماعی تجربه ایرلند، این تجربه می تواند یک الگو باشد؟”

    کریستین لاگارد: “اگر به رقم ها نگاه کنیم، بهبود اقتصادی فوق العاده است، زیرا نشان می دهد که رشد اقتصادی بالا و حتی بالاترین در منطقه یورو است. اگر به نرخ بیکاری نگاه کنید، تقریبا سه درصد کاهش یافته است. اگر به بدهی ایرلند نگاه کنید، رو به کاهش است. اگر به کسری بودجه نگاه کنید، تقریبا نصف شده است. بنابراین چنین ارقامی واقعا قابل اتکا و نشان از یک جهت گیری خوب است. اما ایرلند هنوز با بیش از ده درصد بیکاری روبروست که بیش از بیست درصد آن شامل جوانان است. بناراین در حالت مطلوب نیستیم. ایرلند اگرچه آغاز خوبی داشته

    Ver video "گفتگوی اختصاصی رئیس صندوق بین المللی پول با یورونیوز"

  • نامه نخست وزیر یونان به یوروگروپ آرامش را به بازارهای بورس بازگرداند

    در پی انتشار خبری مبنی بر اینکه آلکسیس سیپراس، نخست وزیر یونان با ارسال نامه ای به گروه وزیران دارایی حوزه پولی یورو (یوروگروپ) بخش اصلی پشنهادهای آنها را قبول کرده، واکنش بازارهای بورس اروپایی مثبت بود.

    بدین ترتیب ارزش سهام در اواسط کار روز چهارشنبه بازار بورس لندن ۱.۴۲ درصد افزایش داشته است.

    اولیور روث، کارشناس اقتصادی و بازار بورس می گوید: «فکر می کنم دلیل این افزایش ارزش سهام، خوشبینی سرمایه گذاران است. آنها امیدوارند که همه پرسی روز یکشنبه برای حوزه پولی یورو مثبت باشد. این موضوع را که یونان ورشکسته شده، مدتی است که می دانیم و این امری تعیین کننده برای بازارها نیست. موضوعی که برای آنها اهمیت دارد اینست که بدانند تحول امور چگونه است. آیا یک راه حل سریع برای حل بحران یونان وجود دارد و یا اینکه برای مشکل پایانی وجود ندارد.»

    با این تحولات نرخ بهره استقراض دولتی کشورهایی چون ایتالیا، پرتغال و اسپانیا با سررسید ۱۰ ساله کاهش یافت این در حالی است که این نرخ در روزهای گذشته روندی صعودی به خود گرفته بود.

    Ver video "نامه نخست وزیر یونان به یوروگروپ آرامش را به بازارهای بورس بازگرداند"

  • عدم تغییر در سیاست پولی بانک مرکزی سوییس

    بانک مرکزی سوییس در پایان نشست فصلی خود که به بررسی وضعیت اقتصادی کشور اختصاص داشت در سیاست پولی خود تغییر و تحولی ایجاد نکرد.

    بدین ترتیب در نرخ بهره منفی ۰.۷۵ درصدی این نهاد تغییری ایجاد نشده است.

    بانک مرکزی سوییس پیش از این در ماه ژانویه سال جاری اعمال ساز و کارهای حمایتی از فرانک واحد پولی این کشور در برابر یورو را متوقف کرده بود، امری که بالا رفتن ارزش فرانک در برابر یورو را در پی داشت.

    افزایش ارزش فرانک و عدم تغییر در سیاست پولی بانک مرکزی برای تظیم واحد پولی کشور می تواند روند رشد اقتصادی سوییس را با کندی مواجه کند.

    Ver video "عدم تغییر در سیاست پولی بانک مرکزی سوییس"

  • گمانه زنی ها درباره احتمال خروج یونان از حوزه پولی یورو

    احتمال پیروزی حزب چپ رادیکال سیریزا در انتخابات پارلمانی یونان موجب افزایش گمانه زنی ها در مورد ماند یا خارج شدن این کشور از حوزه پولی یورو شده است. هفته نامه آلمانی «اشپیگل» روز یکشنبه از نظر موافق مقامات آلمان در مورد خروج یونان از حوزه پولی یورو خبر داد.

    آنیکا بریدتاردت، سخنگوی کمیسیون اروپا درباره این موضوع گفت: «پاراگراف سوم اصل ۱۴۰ معاهده تصریح کرده که نمی توان (قرارداد) عضویت در حوزه پولی یورو را لغو کرد.»

    مقامات اروپایی می خواهند که دولت آینده یونان به توافق مالی با وام دهندگان بین المللی پایبند بماند.

    دانیل گروس، کارشناس اقتصادی در این زمینه می گوید: «شرایط کنونی با سال ۲۰۱۲ میلادی متفاوت است، چراکه کسی نمی تواند یونان را مجبور به خروج کند. بر خلاف گذشته، هم اکنون یونان برای ماندن در حوزه پولی یورو به داشتن پول زیادی احتیاج ندارد. از لحاظ عملی و قانونی امکان آن نیست که یونان بگوید در حوزه پولی یورو می مانیم ولی بدهیها را پرداخت نمی کنیم زیرا بقیه کشورها هم می توانند این کار را انجام دهند.»

    حزب چپ رادیکال سیریزا، به به رهبری آلکسیس سیپراس اعلام کرده که در صورت در دست گرفتن سکان هدایت دولت، درباره نحوه بازپرداخت بدهیهای یونان تجدید نظر خواهد کرد.

    دانیل گروس می گوید: «آلمان و بقیه کشورها می توانند به برنامه های ریاضتی پایان دهند، اما یونان تنها کشوری است که نمی تواند این کار را انجام دهد زیرا پول کافی ندارد.»

    انتخابات زود هنگام پارلمانی یونان در تاریخ بیست و پنج ژانویه برگزار خواهد شد.

    Ver video "گمانه زنی ها درباره احتمال خروج یونان از حوزه پولی یورو"

  • آهنگ رشد اقتصادی آلمان سرعت خواهد گرفت

    بانک مرکزی آلمان، «بوندسبانک» نسبت به پیش بینی های خود درباره رشد اقتصادی این کشور تجدیدنظر کرده است.

    براین اساس رشد تولید ناخالص داخلی آلمان تا پایان سال جاری میلادی ۱.۷ درصد پیش بینی شده است این در حالی است که در ارزیابی ها قبلی این نهاد این میزان از رشد اقتصادی تنها یک درصد اعلام شده بود.

    پیش بینی رشد اقتصادی قدرتمندترین اقتصاد حوزه پولی یورو برای سال ۲۰۱۶ نیز با ۰.۲ درصد افزایش نسبت به ارزیابی های قبلی ۱.۸ درصد تخمین زده شده است.

    نرخ پایین بیکاری و افزایش درآمدها از جمله مهمترین عوامل خوشبینی بانک مرکزی آلمان نسبت به اوضاع اقتصادی در این کشور است.

    Ver video "آهنگ رشد اقتصادی آلمان سرعت خواهد گرفت"

  • خوشبینی دولت اسپانیا نسبت به چشم انداز اقتصادی کشور

    دولت اسپانیا روز جمعه در پیش بینی های خود نسبت به رشد اقتصادی کشور در سال جاری و سال آینده میلادی تجدیدنظر کرد.

    براساس پیش بینی های جدید، رشد اقتصادی چهارمین قدرت اقتصادی حوزه پولی یورو تا پایان سال ۲۰۱۴ یک و سه دهم درصد خواهد بود. این پیش بینی یک دهم درصد از ارزیابی های قبلی بیشتر شده است.

    برای سال ۲۰۱۵ نیز دولت اسپانیا پیش بینی رشد تولید ناخالص داخلی کشور را از ۱.۸ درصد به ۲ درصد ارتقا داد.

    پیش بینی کاهش نرخ بیکاری در سال ۲۰۱۴ و سال آینده یکی از دلایل خوشبینی دولت اسپانیا به چشم انداز اقتصادی کشور است.

    Ver video "خوشبینی دولت اسپانیا نسبت به چشم انداز اقتصادی کشور"

  • آغاز اجلاس سران اروپا زیر سایه شکست مذاکرات «یورو گروپ»

    رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در حالی اجلاس خود را آغاز کردند که به نظر می رسد امیدها برای یافتن راه حلی برای پایان دادن به بحران یونان کم رنگ شده است.

    آلکسیس سیپراس، نخست وزیر یونان در این زمینه گفت: «تاریخ اروپا مملو از مذاکرات بی نتیجه است، ولی در نهایت طرف ها سازش کرده اند. با توجه به پیشنهادهای سازنده یونان، مطمئنم مصالحه می کنیم و گروه یورو و یونان این بحران را پشت سر می گذارند.»

    خبرها از بی نتیجه بودن نشست وزرای دارایی حوزه پولی یورو حکایت دارد. از سوی دیگر ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا می گوید تا آخرین لحظه تلاش خواهد کرد. او اظهار داشت: «هنوز به توافق نرسیده ایم، ولی تا آخرین دقیقه، ثانیه و صدم ثانیه تلاش می کنیم تا جلوی شکست پروژه یورو را بگیریم.»

    جدا از بحث یونان، موضوع رسیدگی به وضعیت پناهجویان نیز یکی از مسائل مورد گفتگو خواهد بود. طرح کمیسیون اروپا برای تقسیم پناهجویان در کشورهای مختلف موجب ایجاد دو دستگی در بین اعضای اتحادیه شده است.

    جیمز فرانی، گزارشگر یورونیوز از محل اجلاس بیان کرد: «سال گذشته بیش از ۲۰۰ هزار پناهجو از دریای مدیترانه عبور کردند. گروه

    Ver video "آغاز اجلاس سران اروپا زیر سایه شکست مذاکرات «یورو گروپ»"

  • فروش جتهای جنگنده رافال فرانسه به قطر

    فرانسه ۲۴ فروند جت جنگی رافال به قطر می فروشد. براساس قراردادی که روز دوشنبه به امضای فرانسوا اولاند، رییس جمهوری این کشور و تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر رسیده این هواپیماهای جنگی ساخت کارخانه «دسو» به قیمت ۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون یورو در اختیار ارتش قطر می گیرد. تحویل این هواپیماها از سال ۲۰۱۸ آغاز خواهد شد.

    قطر سومین مشتری رافالهای فرانسه از ابتدای سال ۲۰۱۵ محسوب می شود. از این تاریخ تا کنون ۸۴ فروند رافال به فروش رفته است.

    پیش شرط قطر برای امضای این قرارداد و خرید این جتها افزایش ترافیک خط هوایی خود یعنی قطر ایرویز در فرانسه بوده است.

    Ver video "فروش جتهای جنگنده رافال فرانسه به قطر"

  • واکنش تند آنگلا مرکل علیه مهاجرستیزی و نژادپرستی در آلمان

    آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان در واکنش به آتش زدن عمدی سه محل در نظر گرفته شده برای پناهندگان که پنج شنبه از سوی گروههای نئونازی در نورنبرگ انجام گرفت در جمع هم حزبی های خود در همین شهر سخنرانی کرد.

    صدراعظم آلمان واکنش و تندی به این حرکت مهاجرستیز داشت و گفت: “اینکه عده ای بخواهند و بتوانند خانه پناهندگان و مهاجران را به آتش بکشند غیرقابل تحمل است. هر کسی که به آلمان می آید حق دارد روند قانونی پناهندگی را طی کند. اینجا حکومت قانون است و ما به ا
    ین موضوع افتخار می کنیم.”

    صدر اعظم آلمان در حالی سخنانی علیه نژادپرستی و مهاجر ستیزی ایراد کرد که در اوائل ماه دسامبر هواداران راست افراطی با برگزاری تظاهرات گسترده دردرسدن خواستار اخراج تمامی مهاجران خصوصا مسلمانان شدند. تظاهراتی علیه مهاجران در آلمانی که یکی از سیاه ترین دورانهای تاریخ نژادپرستی را پشت سر گذاشته است جسارت زیادی می خواهد اما در ماههای اخیر گروههای راست افراطی در شرق آلمان چندین بار موفق شده اند به این بهانه به خیابان بیایند.

    نرخ بیکاری و فقر در شرق آلمان چندین بار نرخ آن در غرب آلمان است.

    Ver video "واکنش تند آنگلا مرکل علیه مهاجرستیزی و نژادپرستی در آلمان"

  • مشکل بازپرداخت وامهای مسکن با ارز خارجی در مجارستان و واکنش مجلس این کشور

    مجارستان از جمله کشورهایی است که بیش از سایر کشورهای اروپای شرقی تحت تاثیر منفی تصمیم بانک مرکزی سوییس مبنی بر توقف تدابیر حمایتی از فرانک قرار گرفت.

    این شهروند مجاری که در سال ۲۰۰۶ وام مسکنی در بوداپست گرفته بود باید آنرا به فرانک سوییس بازپرداخت کند. افزایش ارزش فرانک در برابر دلار آمریکا در بازار موجب شده میزان بازپرداخت وام وی بجای ۲۰۰ یورو در ماه دو برابر شود.

    ماته، روزنامه نگاری مجاری نیز که برای خرید خودروی خود وام دریافت کرده بود با مشکلی مشابه درگیر بوده است.

    ماته گرهارد می گوید: «شاید بهتر بود به برای این مشکل به دادگاه می رفتم زیرا پرونده های زیادی در این مورد در دادگستری مطرح است.»

    ماته به عدم اطلاعش از خطرات ناشی از تبدیل این وامها به پول خارجی تاکید دارد.

    اما مجلس مجارستان در ماه نوامبر سال ۲۰۱۴ به این مشکل واکنش نشان داد و قانونی را برای حمایت بدهکاران با پول خارجی تصویب کرد. در این قانون نرخ تبدیل ارز با نوسان حذف شده و نرخ ثابتی تعیین شده است.

    ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان منشاء تصویب این قانون پس از نهایی شدن آن از حمایت از شهروندان مجاری در برابر نوسا

    Ver video "مشکل بازپرداخت وامهای مسکن با ارز خارجی در مجارستان و واکنش مجلس این کشور"

  • رشد نسبی ارزش سهام در بازارهای اروپا

    ارزش سهام در بازارهای مالی اروپا در روز پنج شنبه از رشدی نسبی برخوردار بود.

    در این روز شاخص سهام بورس لندن ۲.۲۶ درصد و شاخص سهام در بورس فرانکفورت و پاریس ۲.۸۸ درصد رشد داشت.

    به گفته تحلیلگران به نظر می رسد ترس سرمایه گذاران از وضعیت اقتصادی چین کمتر شده است و معامله گران این روز را با اطمینان خاطر بیشتری شروع کرده اند.

    الیویه روث، تحلیلگر بازار می گوید: «بحران در چین قطعا هنوز تمام نشده و باید ببینیم این بحران چه تاثیری بر اقتصاد جهان داشته است. این تاثیرات کاملا واضح نیستند و به همین دلیل باید به این مساله از نزدیک نگریست و آن را تحلیل کرد. اما بازارهای مالی در حال حاضر دوباره به ثبات رسیده اند.»

    از چین نیز خبر می رسد که شایعات مبنی بر مداخله مستقیم بانک مرکزی چین در بازار سهام این کشور، منجر به آن شده که شاخص سهام بازار بورس کومپوزیت شانگهای نیز حدود ۵ درصد رشد داشته باشد.

    بهای هر بشکه نفت برنت در این روز ۳ دلار و ۴۳ سنت افزایش یافت و به رقم ۴۳ دلار و ۱۴ سنت رسید و نرخ برابری یورو در برابر دلار آمریکا نیز ۰.۱۹ کاهش یافت و هر یورو به مبلغ ۱ دلار و ۱۲ سنت به فروش رفت.

    Ver video "رشد نسبی ارزش سهام در بازارهای اروپا"

  • سقوط تاریخی ارزش روبل در برابر دلار آمریکا

    تصمیم بانک مرکزی روسیه مبنی بر افزایش نرخ بهره خود از ۸ به ۹.۵ درصد جهت مبارزه با نرخ تورم بالا در کشور واکنش منفی بازار مبادلات ارزی را بدنبال داشته است.

    بدین ترتیب در این بازارها روز جمعه، ارزش روبل واحد پولی روسیه در برابر دلار آمریکا به پایین ترین سطح خود در تاریخ تنزل پیدا کرد و هر دلار کمی بیش از ۴۳ روبل داد و ستد شد.

    کاهش ارزش روبل در برابر دلار از نتایج اعمال تحریمهای اقتصادی علیه روسیه توسط کشورهای غربی در بحران اوکراین ارزیابی می شود. در پی اجرای این تحریمها سرمایه گذاران زیادی خاک روسیه را ترک کرده اند.

    کاهش قیمت نفت و گاز در بازارهای جهانی از دیگر عوامل سقوط ارزش روبل است. قسمت اعظم درآمد روسیه از فروش نفت و گاز تامین می شود.

    Ver video "سقوط تاریخی ارزش روبل در برابر دلار آمریکا"

  • بحران بدهی ها؛ تعیین اولتیماتوم برای یونان

    شکست مذاکرات در نشست گروه وزیران دارایی حوزه پولی یورو یوروگروپ با مقامات یونانی احتمال خروج یونان از حوزه پولی یورو و بیم سرایت این بحران به سایر نقاط این منطقه را قوت بخشیده است.

    تنها راه حل موجود برای یوروگروپ توسعه برنامه های کمک مالی به یونان است که مقامات این کشور تا به این لحظه خواهان توقف آنها هستند. یونان تا روز جمعه فرصت دارد به این پیشنهاد پاسخ دهد.

    نیک کافکاس، تحلیلگر امور اقتصادی می گوید: «با نام نهاد نهادن اولتیماتوم بر روی این وضعیت موافق نیستم. اولتیماتوم معنی دیگری دارد: یعنی اینکه شما چهار روز فرصت دارید وگرنه، فلان اتفاق خواهد افتاد اما اینجا کلمه «وگرنه» وجود ندارد. بنابراین اعتقاد دارم هنوز بین ۵ تا ۱۰ روز فرصت داریم تا به یک توافق برسیم.»

    بانک مرکزی اروپا روز چهارشنبه درباره ادامه اجرای برنامه تزریق نقدینگی به بانکهای یونان تصمیم خواهد گرفت. روز جمعه اولتیماتوم یوروگروپ به یونان به پایان می رسد و ۲۸ فوریه تاریخ پایان برنامه کمک مالی ۲۴۰ میلیارد یورویی به این کشور است.

    رابرت هالور، کارشناس بادربانک می گوید: «بازار این مذاکرات را بعنوان بازی پوکر بین طرفین ت

    Ver video "بحران بدهی ها؛ تعیین اولتیماتوم برای یونان"

  • پیروزی حزب «سیریزا» در انتخابات پارلمانی یونان چه پیامدهای خواهد داشت؟

    در انتخابات پارلمانی یونان، حزب چپگرای «سیریزا» به رهبری الکسیس سیپراسِ کاریزماتیک، دولت محافظه کار حاکم را به چالش کشیده اشت. با وجود، نرخ بیکاری ۲۵ درصدی در این کشور، بسیاری از رای دهندگان مخالف سیاستهای ریاضتی ای هستند که نهادهای سه گانه ترویکا به یونان تحمیل کرده اند.

    از سوی دیگر، توافق درباره کاهش هزینه ها، به بهای بسته نجات مالی ترویکا به ارزش ۲۵۰ میلیارد یورو حاصل شده است و سیپراس می گوید بخش بزرگی از این وامها باید بخشوده شود.

    اگر حزب چپگرای «سیریزا» در انتخابات پارلمانی یونان پیروز شود، چه رخ خواهد داد؟ آیا پیروزی این حزب رادیکال باعث خواهد شد پیمان ثبات اقتصادی اتحادیه اروپا و سیاستهای ریاضتی که این حزب، آن راعلت وضعیت بد یونانیها می داند، کنار گذاشته شود؟ یا اینکه وضعیت فاجعه بار ورشکستگی و عدم تواناییی یونان در پرداخت وامهایش این حزب را به تسلیم واخواهد داشت؟ آیا باید پیمان ثبات اقتصادی اروپا را نادیده گرفت و تسلیم خواست های رهبر این حزب شد؟ یا این که یونان از منطقه پولی یورو یا حتی از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد؟

    در این برنامه «بیست و پنج ثانیه» دیمیتریوس پاپادیمولیس

    Ver video "پیروزی حزب «سیریزا» در انتخابات پارلمانی یونان چه پیامدهای خواهد داشت؟"

  • یونانی ها مطمئن از ماندن در حوزه یورو اما نگران از آینده اند

    توافق میان آتن و و بروکسل در میان یونانی ها احساس رضایتی توام با نگرانی پدید آورده است. از یکسو خاطر آنها از ماندن در حوزه پولی یورو آسوده شد اما از سوی دیگر نگران از آینده و پیامدهای اصلاحات موردانتظار بروکسل از آتن. در هر صورت این احساس در فضای آتن موج می زند که یونانی ها بازنده اصلی اند و چاره ای جز اجرای اصلاحات ندارند.

    خبرنگار یورونیوز در آتن نظر برخی از شهروندان این شهر را جویا شده است.

    یکی از ساکنان آتن گفت: «باز هم آلمان برای بار سوم در تاریخ معاصر، نشان داد که از قدرتش و وارد ساختن آسیب های جدی به اروپا به نفع خود بهره برداری کرد. پر کردن شکاف میان یونان از یکسو و اروپایی شمالی و آلمان از سوی دیگر کاری به غایت دشوار است.»

    دیگری افزود: «ما سوار بر قایق و در میان امواج در حرکتیم. به همین دلیل تا این حد مصالحه کردیم. در غیراینصورت می بایست از حوزه پولی یورو خارج می شدیم. و نمی دانیم در صورت خروج از حوزه یورو چه سرنوشتی در انتظارمان بود. از این رو وارد این چانه زنی دشوار شدیم. از سوی دیگر نمی توانیم به هر چیزی تن بدهیم. من در مورد جزئیات توافق خیلی نگران هستم.»

    شهروند دیگر

    Ver video "یونانی ها مطمئن از ماندن در حوزه یورو اما نگران از آینده اند"

  • بانک مرکزی اروپا به قطع کمک مالی اضطراری خود به بانک های یونان می اندیشد

    بانک مرکزی اروپا روز یکشنبه از احتمال قطع کمک مالی اضطراری خود به بانک های یونان خبر داد.

    موافقت پارلمان یونان در نخستین ساعات بامداد امروز یکشنبه با درخواست نخست وزیر برای به همه پرسی گذاشتن شرایط پیشنهادی اعتبار دهندگان بین المللی خشم اروپا را برانگیخته است.

    اعضای گروه یورو این تصمیم را به مثابه پایان گفتگوهایی سخت و فشره با آتن توصیف می کنند که از پنج ماه پیش آغاز شده است.

    اما الکسیس سیپراس از مردم کشورش خواسته تا با اعلام مخالفت خود در همه پرسی یکشنبه آینده، پنجم ژوییه به وی امکان دهند تا در گفتگوها با شرکای اروپایی قوی تر ظاهر شود.

    در حالی که مهلت بازپرداخت بخشی از بدهی های آتن به صندوق بین المللی پول روز سه شنبه به پایان می رسد وزرای دارایی کشورهای حوزه پولی یورو از تمدید برنامه کمک مالی به آتن پس از این تاریخ خودداری کردند.

    یونان هم اکنون با وضعیت بسیار پیچیده و حساسی روبروست. بانک های این کشور که با کمبود شدید نقدینگی روبرو هستند روی وام ضروری بانک مرکزی اروپا حساب کرده اند. این در حالی است که طی روزهای اخیر از طول صف های مشتریان بانکها برای بیرون کشیدن پول هایشان ک

    Ver video "بانک مرکزی اروپا به قطع کمک مالی اضطراری خود به بانک های یونان می اندیشد"

  • بازگشت اسپانیا به مسیر رشد اقتصادی

    بنابر گزارش بانک مرکزی اسپانیا، اقتصاد این کشور طی سه ماهه آخر سال ۲۰۱۴ میلادی ۰.۸ درصد رشد داشته و اسپانیا سرانجام پس از یک دوره طولانی رکود، روند بهبود وضعیت اقتصادی را آغاز کرده است.

    در این گزارش تاکید شده است که کاهش بهای نفت و همچنین اقدام بانک مرکزی اروپا در کاهش ارزش یورو در بهبود وضعیت اقتصادی این کشور موثر بوده است.

    رشد اقتصادی کشور اسپانیا طی ماههای ژانویه تا مارس امسال نیز نسبت به دوره مشابه در سال قبل، ۲.۵ درصد بیشتر بوده است و انتظار می رود که تا پایان سال ۲۰۱۵ میلادی نرخ رشد دست کم به ۲.۸ درصد برسد.

    Ver video "بازگشت اسپانیا به مسیر رشد اقتصادی"

  • جریمه سنگین بانکهای سوییسی و آمریکایی به اتهام تبانی در بازارهای مالی

    کمیسیون اروپا بانک آمریکایی «جی پی مورگان» را در دو پرونده جمعا به پرداخت جریمه ای معادل ۷۲ میلیون و ۱۰۰ هزار یورو محکوم کرد. تبانی در بازارهای مالی و تبانی بر سر تعیین نرخ بهره استقراض بین بانکی اتهاماتی است که این بانک آمریکایی با آن روبرو بوده است.

    بانکهای یو بی اس، سوییس و کردیت سوییس نیز به اتهام تبانی در بازارهای مالی به ترتیب به پرداخت ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار و ۹ میلیون ۱۰۰ هزار یورو جریمه محکوم شدند.

    خواکین آلمونیا، نایب رییس کمیسیون اروپا در امور رقابتهای تجاری بازرگانی می گوید: «تصمیمات کمیسیون بر مبنای توافق با بانکها که به دخالت خود در این تبانی ها اعتراف کرده اتخاذ شده است. در ازای این اعترافات، این بانکها از کاهش ۱۰ درصدی میزان جریمه خود بهره برده اند. این موضوع به کمیسیون اجازه داد تا تحقیقات خود را با سرعت به نتیجه برساند. میزان جریمه ها بر مبنای مدت و ارزش مالی جرایم ارتکابی تعیین شده است.»

    در این بین بانک سلطنتی اسکاتلند، آر بی اس که در هر دو پرونده تبانی نقش داشته از مجازات کمیسیون اروپا گریخته است. این بانک بدلیل همکاری با مقامات کمیسیون اروپا در تحقیقات و پرده برداشتن از تبانی مذکور از نوعی مصونیت برخوردار شده است.

    Ver video "جریمه سنگین بانکهای سوییسی و آمریکایی به اتهام تبانی در بازارهای مالی"

  • نرخ تورم در ژاپن باردیگر پایین می آید

    ژاپن که سالهاست اقتصادش با تورم منفی دست و پنجه نرم می کند بار دیگر نرخ تورم را برای سال مالی ۲۰۱۵ – ۲۰۱۶ با افت پیش بینی می کند. بدین ترتیب بانک مرکزی ژاپن این نرخ را یک درصد پیش بینی کرده که نسبت به پیش بینی های قبلی ۰.۷ درصد کاهش دارد.

    افت شدید ۶۰ درصدی قیمت نفت از ماه ژوئن سال ۲۰۱۴ از عوامل اصلی کاهش قیمتها در ژاپن محسوب می شود.

    انتظار می رود بانک مرکزی ژاپن برای مقابله با این روند برنامه توسعه اعطای وام و تشویق بانکها جهت ایجاد تسهیلات واگذاری وام را در دستور کار خود قرار دهد.

    از سوی دیگر بانک مرکزی اجرای برنامه بازخرید اوراق قرضه تا سقف ۵۴۶ میلیارد یورو در سال را ادامه خواهد داد.

    Ver video "نرخ تورم در ژاپن باردیگر پایین می آید"

  • برنامه بودجه سال ۲۰۱۵ فرانسه تشریح شد

    وزارت اقتصاد و دارایی فرانسه برنامه بودجه سال ۲۰۱۵ این کشور را روز چهارشنبه تقدیم شورای وزیران کرد.

    حفظ روند رشد اقتصادی کشور و مبارزه با نرخ بیکاری از اولویتهای این برنامه بودجه است.

    میشل سپن، وزیر دارایی فرانسه درباره برنامه بودجه می گوید: «در وضعیت اقتصادی نامناسب حال حاضر که همه در جریان آن هستند، دولت تصمیم گرفت استراتژی اقتصادی خود که در بهار امسال آنرا تشریح کرده بود را حفظ کند. ما مسئولیت وضعیت بودجه ای کشور را بعهده می گیریم و اعمال تدابیر ریاضتی را رد می کنیم.»

    میزان کسری بودجه فرانسه در سال ۲۰۱۴ به رقم ۴.۴ درصد می رسد این رقم برای سال ۲۰۱۵ با یک دهم درصد کاهش باز هم از هدف از پیش تعیین شده اتحادیه اروپا یعنی سه درصد دور است. پیش بینی میشود در سال ۲۰۱۶ میزان کسری بودجه این کشور ۳.۸ درصد باشد.

    رقم بالای کسری بودجه و نرخ پایین رشد اقتصادی، میزان بدهی های فرانسه را به رقم رکورد بیش از دو هزار میلیارد یورو رسانده است.

    مارک توآتی، اقتصاددان می گوید: «تدابیر واقعی برای اقتصاد اعمال نمی شود. به اصلاحات و تدابیر ریشه ای برای اقتصاد فرانسه نیاز داریم. نه سارکوزی و نه اولاند این نوع تدابیر را به مرحله اجرا در نیاورده اند. ادامه افزایش کسری بودجه، بالا رفتن بدهی های دولتی را نیز در پی خواهد داشت. نرخ بهره استقراض دولتی اکنون پایین است اما روزی می رسد که بازار از خواب بیدار می شود و متعاقب آن نرخ بهره بالا می رود در این حالت با مشکلی همانند بحران یونان در فرانسه مواجه خواهیم شد.»

    بدین ترتیب نرخ بدهی های دولت فرانسه در سال ۲۰۱۴ معادل ۹۵.۳ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور خواهد بود. در سال آینده میلادی این رقم افزایش ۱.۹ درصدی به خود می بیند و در سال ۲۰۱۶ میلادی به رقم ۹۸ درصد می رسد.

    پیش بینی رشد اقتصادی یک درصدی در سال ۲۰۱۵ مبنای برنامه بودجه فرانسه قرار گرفته است. دولت فرانسه که با توجه به فشار افکار عمومی و رسانه تمایل ندارد به سراغ افزایش میزان مالیاتها برود، با چالش مبارزه با کسری بودجه خود روبرو خواهد بود.

    Ver video "برنامه بودجه سال ۲۰۱۵ فرانسه تشریح شد"

  • اختلاف نظر در کمیته سیاست پولی بانک مرکزی اروپا

    بانک مرکزی اروپا برای اولین بار روز پنجشنبه گزارش آخرین نشست کمیته سیاست پولی این نهاد را منتشر کرد.

    در این گزارش وجود اختلاف نظر بین سیاستگذاران این نهاد درباره برنامه بازخرید اوراق قرضه دولتی به چشم می خورد. هدف از این برنامه مقابله با نرخ بسیار پایین تورم و خطر تورم منفی در حوزه پولی یورو بوده است.

    برخی اعضای بانک مرکزی اروپا اجرای این برنامه را ساز و کاری موثر و یک سیاست پولی کامل می دانند. در مقابل عده ای اعتقاد دارند اجرای چنین طرحی باید در موارد بسیار ضروری و بعنوان آخرین راه حل این نهاد به مرحله اجرا درآید.

    Ver video "اختلاف نظر در کمیته سیاست پولی بانک مرکزی اروپا"

  • واکنش بانک مرکزی روسیه در برابر سقوط ارزش روبل

    سقوط ارزش روبل واحد پولی روسیه در برابر دلار آمریکا و یورو ادامه دارد. امری که سران بانک مرکزی این کشور را برای حمایت از واحد پولی خود به واکنش وا داشته است. این نهاد یازده میلیارد دلار از ذخایر ارزی کشور را به حمایت از ارزش روبل اختصاص داده است.

    با اعمال تحریمهای اقتصادی کشورهای غربی علیه روسیه بر سر بحران اوکراین ارزش روبل در برابر دلار آمریکا از ۳۳ روبل در ازای هر دلار در ماه ژانویه به رقم ۴۱ روبل در ماه اکتبر رسیده است.

    بدین ترتیب از ماه ژانویه سال جاری ارزش روبل در برابر دلار افت ۲۸ درصدی به خود دیده است.

    دیمیتری پولیوو، کارشناس امور مالی و اقتصادی می گوید: «خطر اعمال چنین سیاستی اینست که ممکن است نرخ برابری روبل به جایی برسد که مردم برای تبدیل پس انداز روبل خود به پول خارجی و حتی دلار اقدام کنند. بدین ترتیب توقف این روند بسیار مشکل خواهد بود.»

    علاوه بر اعمال تحریمهای اقتصادی علیه روسیه تنزل قیمت نفت نیز از دیگر عوامل سقوط ارزش روبل معرفی می شود.

    در بازارهای مالی روز پنجشنبه هر دلار کمی بیش از ۴۰ روبل مورد معامله قرار گرفته بود. هر یورو نیز ۵۲ روبل و ۴۰ کوپک داد و ستد شده است.

    Ver video "واکنش بانک مرکزی روسیه در برابر سقوط ارزش روبل"

  • تمدید مدت اعتصاب خلبانان شرکت ایرفرانس

    بنا بر اعلام رئیس سنديکاي ملي خلبانان خطوط هوايي فرانسه، خلبانان شرکت ایرفرانس به تمدید اعتصاب تا تاریخ جمعه ۲۶ سپتامبر رای دادند.

    پیش از این اعلام شده بود که این اعتصاب تنها تا دوشنبه ۲۲ سپتامبر طول می کشد و پس از آن دست کم ۴۵ درصد از پروازهای ایرفرانس از سر گرفته خواهد شد.

    به گفته رئیس این اتحادیه، علت تمدید مدت اعتصاب آن است که تاکنون به تقاضاهای خلبانان پاسخ های معقول و منطقی داده نشده است.

    هواپیمایی ایرفرانس می گوید این اعتصاب که از روز دوشنبه ۱۵ سپتامبر آغاز شده، روزانه هزینه ای معادل ۱۰ تا ۱۵ میلیون یورو برای این شرکت به همراه داشته است.

    این اعتصاب که طولانی ترین اعتصاب خلبانان شرکت ایرفرانس نام گرفته، در اعتراض به سیاستهای نوین این شرکت در گسترش پروازهای ارزان قیمت، و به علت نگرانی خلبانان از آینده شغلی شان برگزار شده است.

    Ver video "تمدید مدت اعتصاب خلبانان شرکت ایرفرانس"

  • افزایش ارزش سهام در بازارهای بورس اروپایی

    تصمیم سیاستگذاران بانک مرکزی اروپا مبنی بر افزایش سقف کمکهای نقدی اضطراری به بانکهای یونانی و بدین ترتیب دور شدن خطر خروج یونان از حوزه پولی یورو، واکنش مثبت سرمایه گذاران اروپایی را در پی داشته است.

    در این راستا، ارزش سهام در بازار بورس لندن در پایان کار روز پنجشنبه ۰.۶۳ درصد افزایش یافت، این افزایش ارزش سهام در بازار بورس فرانکفورت ۱.۵۳ درصد گزارش شده است.

    رابرت هالور، کارشناس و تحلیلگر بادربانک آلمان گفت: «سیاست برنده شد و یونانی ها تا سه سال آینده پول خواهند داشت. بنابراین تا انتخابات پارلمانی آلمان همه امور مربوط به حوزه پولی یورو آرام خواهد بود. این موضوعی بود که دنبالش بودیم یعنی یک پیروزی زیبا. اما این یک پیروزی کوتاه مدت بود؛ در بلند مدت، یعنی در سه سال آینده به نقطه ای بر می گردیم که هفته گذشته در آن قرار داشتیم.»

    بر این اساس، نرخ بهره استقراض دولتی با سر رسید ده ساله برای کشورهایی چون آلمان کاهش یافته است.

    اما تحولات در بازار ارز مربوط به سیاستهای بانک مرکزی آمریکا می شود. جانت یلن رئیس این نهاد از افزایش بهره بانک مرکزی آمریکا در آینده نزدیک خبر داده است، امری که ار

    Ver video "افزایش ارزش سهام در بازارهای بورس اروپایی"

  • برنامه وسیع تعدیل نیروی کار در دویچه بانک آلمان

    دویچه بانک، یکی از بزرگترین بانکهای آلمان ۲۵ درصد نیروی کار خود معادل ۲۳ هزار نفر را حذف خواهد کرد. قسمت بیشتر این برنامه وسیع تعدیل نیروی کار در بخشهای اداری این نهاد اجرا می شود.

    با احتساب این برنامه حذف مشاغل تعداد نیروی کار این نهاد به رقم ۷۵ هزار نفر خواهد رسید.

    درگیری دویچه بانک با چندین رسوایی مالی هزینه ای معادل ۱۰ میلیارد یورو برای این نهاد در بر داشته است. امری که اجرای طرحهای صرفه جویی اقتصادی از جمله حذف مشاغل را توجیه می کند.

    از سوی دیگر تصویب قوانین سختگیرانه در بخش بانکی اروپا و پایین بودن نرخ بهره در این قاره نهادهای مالی فعال را به پایین آوردن هزینه و مخارج خود ترغیب کرده است.

    Ver video "برنامه وسیع تعدیل نیروی کار در دویچه بانک آلمان"

  • آلمان برنده اصلی بحران بدهی های یونان

    تحقیقات موسسه مطالعات اقتصادی «لایبنیتس» آلمان نشان میدهد در دوران بحران بدهی های یونان کشور آلمان حدود ۱۰۰ میلیارد یورو معادل ۳ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور صرفه جویی بودجه ای داشته اشت.

    براساس این مطالعات وجود بحران در یونان موجب شده سرمایه گذاران از سال ۲۰۱۰ به سمت خرید اوراق قرضه دولتی آلمان و سرمایه گذاری مطمئن روی آورند. امری که نرخ بهره استقراض دولتی این کشور را کاهش داده است.

    علاوه بر این در جریان اجرای برنامه های خصوصی سازی در یونان، آلمان قراردادهای پرمنفعتی در این زمینه با این کشور منعقد کرده است.

    Ver video "آلمان برنده اصلی بحران بدهی های یونان"

  • بازگشایی بانکها همزمان با افزایش مالیات بر ارزش افزوده در یونان

    بانکهای یونان روز دوشنبه بعد از سه هفته تعطیلی بار دیگر درهای خود را به روی مشتریان می گشایند. قرار است همزمان با بازگشایی بانکها، محدودیتهای دریافت پول نقد از دستگاههای خودپرداز نیز برداشته شود. شهروندان یونانی در مدت تعطیلی بانکها اجازه داشتند که فقط تا سقف ۶۰ یورو در روز از خودپردازها دریافت کنند.

    تحول مهم دیگری که از روز دوشنبه در اقتصاد یونان رخ خواهد داد، افزایش مالیات بر ارزش افزودۀ کالا و خدمات است که یکی از شروط وام دهندگان خارجی برای ارائه بسته جدید کمک مالی به شمار می رود. به این ترتیب نرخ مالیات بر ارزش افزوده در یونان نسبت به گذشته افزایش چشمگیری خواهد داشت و از ۱۳ درصد به حدود ۲۳ درصد خواهد رسید.

    بیشترین افزایش مالیات بر ارزش افزوده مربوط به کالاهایی همچون شکر و خدماتی مثل تاکسی و خدمات کفن و دفن خواهد بود.

    یک یونانی می گوید: «هر تصمیمی که درباره یونان گرفته شده، عملی خواهد شد. تدابیر جدید فایده ای ندارد. هیچ چیزی نسبت به پنج سال گذشته عوض نمی شود. اما این تدابیر به نظرم ضروری هستند.»

    شهروند دیگری می گوید: «همه کسانی که به دولت وابسته اند کار را بدتر می کنند. اگر

    Ver video "بازگشایی بانکها همزمان با افزایش مالیات بر ارزش افزوده در یونان"

  • صندوق بین المللی پول روند رشد جهانی اقتصاد را کافی نمی داند

    کریستین لاگارد، رییس صندوق بین المللی پول در پایان نشست روز پنجشنبه این نهاد در جریان یک کنفرانس خبری نسبت به کندی روند رشد جهانی اقتصاد هشدار داد و این روند را کافی ارزیابی نکرد.

    رییس صندوق بین المللی پول در ادامه گفت: «خبر خوب اینست که رشد جهانی اقتصاد از سر گرفته شده اما خبر بد روند کند این رشد است. در مجموع ما معتقدیم این روند رشد خیلی خوب نیست. این روند برای کاهش نرخ بیکاری، برای تقویت درآمد طبقه متوسط و در نهایت برای کاهش میزان فقر در دنیا کافی نیست.»

    صندوق بین المللی پول به کشورهای عضو حوزه پولی یورو توصیه می کند تا سیاستهای اصلاحی و حمایت از تقاضا را در راس اولویتهای خود قرار دهند.

    Ver video "صندوق بین المللی پول روند رشد جهانی اقتصاد را کافی نمی داند"

  • انتقال پناهجویان از جزایر یونانی دریای اژه به سمت مرز مقدونیه

    گزارش تفصیلی

    کشتی «ونیزلوس» روز جمعه برای دومین بار در بندر پیره شهر آتن پهلو گرفت و حدود دو هزارپناهجو را از جزیره «لزبوس» به این بندر یونانی منتقل کرد. اغلب مسافران این کشتی را پناهجویان سوری به اضافه تعدادی مهاجر افغانی تشکیل می دادند. زنی که مادر چهار فرزند است به خبرنگار یورونیوز گفت پس از کشته شدن همسرش بر اثر انفجار بمب مجبور به ترک سوریه شده است.

    در لزبوس امکانات و خدمات کافی برای میزبانی و پذیرش این حجم از مهاجر وجود ندارد و مقامات یونانی تصمیم گرفته اند بسیاری از آنها را از طریق سالونیک به شمال یونان منتقل کنند.

    محمد یکی از مهاجرین سوری می گوید: «ساکنان جزیره لزبوس به ما کمک کردند اما دولت نه. خبری از سازمان ملل متحد و دیگر سازمان ها نبود. آنها فقط نظاره گر بودند و کاری انجام نمی دادند. البته گاهی هم عکس می گرفتند.»

    هزینه سفر از سوریه تا بندر پیره در یونان برای هر فرد مهاجر بالغ بر دو هزار یورو تخمین زده می شود. این مبلغ بالا به دلیل هزینه مضاعفی است که آنها باید برای انتقال از ترکیه به جزایر یونانی دریای اژه بپردازند. «سپاه رستگاری»، سازمان خیریه بین المللی که ساختار

    Ver video "انتقال پناهجویان از جزایر یونانی دریای اژه به سمت مرز مقدونیه"

  • پادشاه اسپانیا عنوان دوشس را از خواهرش سلب می کند

    دربار اسپانیا اعلام کرد که فلیپه ششم، پادشاه این کشور قصد دارد عنوان دوشس را از خواهرش سلب کند.

    کریستینا متهم است که به همراه شوهرش“فعالانه” در پولشویی، اختلاس و فرار مالیاتی شرکت داشته است. به گفته دادستان او با استفاده از موقعیتش در خاندان سلطنتی و از طریق سازمان غیر انتفاعی تحت ریاستش، قراردادهایی به مبلغ شش میلیون و صد هزار یورو با شرکت های مختلف انعقاد کرده است.

    خوان کارلوس، پادشاه پیشین اسپانیا در سال ۱۹۹۷ عنوان دوشس پالما را به دخترش اعطا کرده بود.

    کریستینا چهل و نه ساله، قهرمان پیشین المپیک در رشته هندبال، ششمین نفر در فهرست وارثان تاج و تخت پادشاهی اسپانیاست. بر اساس مقررات، پادشاه نمی تواند عنوان جانشینی را از خواهرش سلب کند.

    وی نخستین عضو خانواده سلطنتی در تاریخ اسپانیاست که در برابر دادگاه محاکمه می شود.

    Ver video "پادشاه اسپانیا عنوان دوشس را از خواهرش سلب می کند"

  • کهولت و ضعف جسمی، دلایل استعفای رییس جمهوری ایتالیا

    جیورجیو ناپولیتانو، طی دو دوره رییس جمهوری ایتالیا بود. وی در تاریخ بیست و دوم آوریل ۲۰۱۳، علیرغم کهولت سن و به دلیل اینکه پارلمان در مورد هیچ کاندیدایی برای این سمت به توافق نرسید، این سمت را دوباره در اختیار گرفت.

    وی طی ریاست جمهوری خود، با مشکلات زیادی از جمله بحران در منطقۀ پولی یورو و همچنین تنش های سیاسی داخلی میان احزاب مختلف بویژه در دورۀ نخست وزیری سیلویو برلوسکونی روبرو بود.

    جورجیو ناپولیتانو که ۸۹ سال سن دارد، زندگی سیاسی خود را از سال ۱۹۵۳ و بعنوان نمایندۀ حزب کمونیست ایتالیا در پارلمان این کشور آغاز کرد.

    وی همچنین سابقۀ وزارت کشور و نمایندگی در پارلمان اروپا را دارد. جورجیو ناپولیتانو بمدت ۸ سال، نمایندۀ حزب کمونیست ایتالیا در پارلمان اروپا بود. از دیگر سمت های او پیش از ریاست جمهوری ایتالیا می توان به ریاست کمیسیون امور نهادها در اتحادیۀ اروپا اشاره کرد.

    جورجیو ناپولیتانو که توسط رییس جمهوری پیش از خود به عنوان سناتور مادام العمر ملقب شده بود، برای نخستین بار در تاریخ دهم می ۲۰۰۶ ریاست جمهوری این کشور را بعهده گرفت. وی همچنین نخستین فرد از حزب کمونیست ایتالیا است

    Ver video "کهولت و ضعف جسمی، دلایل استعفای رییس جمهوری ایتالیا"

  • آشفتگی در بازار بورس مسکو در پی قوت گرفتن احتمال تحریمهای جدید

    شدت گرفتن تنش و ناآرامی در اوکراین و سقوط قیمت نفت دربازار افت مجدد ارزش روبل در برابر دلار آمریکا را روز دوشنبه در پی داشته است.

    کاهش شدید ارزش روبل در برابر دلار آمریکا و یورو نرخ تورم در روسیه را به رقم ۱۱ درصد رسانده است.

    بازار بورس مسکو نیز روز دوشنبه آشفتگی را تجربه کرد. قوت گرفتن احتمال اعمال تحریمهای بیشتر اقتصادی کشورهای غربی علیه روسیه شاخص سهام دراواسط کار این بازار را ۴.۲۱ درصد دچار افت کرده است.

    دولت روسیه پیش بینی می کند رشد اقتصادی این کشور در سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۵ درصد افت داشته باشد.

    Ver video "آشفتگی در بازار بورس مسکو در پی قوت گرفتن احتمال تحریمهای جدید"

  • پاریس انتظار مسکو برای تحویل ناو میسترال را بی پاسخ گذاشت

    یک روز پس از آنکه مسکو بار دیگر موضوع تحویل ناو هلی کوپتربر ساخت فرانسه تا ۱۴ نوامبر را مطرح کرد، میشل سپن، وزیر دارایی فرانسه روز پنجشنبه انتظار مسکو را بی پاسخ گذاشت.

    آقای سپن گفت در حال حاضر شرایط برای تحویل نخستین ناو میسترال آماده نیست. او تحویل این ناو را منوط به عادی شدن وضعیت در اوکراین و بازگشت آرامش به این کشور خواند.

    دیمیتری روگوزین، معاون نخست وزیر روسیه روز چهارشنبه در پیامی، تصویری از دعوتنامه ای به تاریخ هشتم اکتبر را منتشر کرد که در آن ادعا می شود مقامات نیروی دریایی فرانسه از مقامات روسیه برای شرکت در مراسم تحویل این ناو در تاریخ ۱۴ نوامبر دعوت کرده اند.

    پیش تر وزیر دفاع فرانسه گفته بود که فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری در ماه نوامبر درباره تحویل یا عدم تحویل ناو میسترال تصمیم خواهد گرفت.

    پاریس قرار بود نخستین ناو هلی کوپتربر را در ماه اکتبر به روسیه تحویل دهد، اما در پی تحولات در شرق اوکراین و در راستای تحریم های نظامی علیه روسیه، در اوایل ماه سپتامبر تحویل این ناو به تعویق افتاد.

    قرارداد سفارش دو ناو هلی کوپتربر به مبلغ ۱.۲ میلیارد یورو در ژوئن سال ۲۰۱۱ و در دوره ریاست جمهوری نیکولا سارکوزی به امضا رسید. بر اساس این قرارداد اولین ناو می باید در سال ۲۰۱۴ و دومین آن در سال ۲۰۱۵ تحویل روسیه شود.

    Ver video "پاریس انتظار مسکو برای تحویل ناو میسترال را بی پاسخ گذاشت"

  • افزایش نرخ فروش پژو سیتروئن

    فروش گروه خودروسازی پژو سیتروئن در سه ماهه اخیر یک ممیز شش دهم درصد افزایش داشته است. دلیل اصلی افزایش تقاضا برای خودورهای این کمپانی در چین اعلام شده است.

    فروش این شرکت خودروسازی به 12.29 میلیارد یورو ردر بخش خودروهای غیراتومات رسیده است. این در حالیست که فروش خودروها در بخش اتومات با هشت دهم در صد کاهش روبرو شده است.

    این شرکت در حالی با افزایش نرخ فروش مواجه شده است که در دو سال گذشته بحرانهای فراوانی را بدلیل کاهش فروش خودروهایش پشت سر گذاشته است، بحرانهایی که مدیران این شرکت را بر آن داشت تا طرحهای تعدیل نیرو در این شرکت اجرا کنند.

    Ver video "افزایش نرخ فروش پژو سیتروئن"

  • خوش بینی رییس بانک مرکزی اروپا نسبت به بهبود وضعیت اقتصادی در قاره سبز

    ماریو دراگی رییس بانک مرکزی اروپا دو شنبه در کمیسیون اقتصادی پارلمان اروپا تاکید کرد که به رشد اقتصادی قاره سبز خوش بین است و اعلام کرد بزودی بانک مرکزی اروپا کمکهای مالی به موسسات مالی بحران زده خواهد کرد.

    وی گفت شاخص های اقتصادی امیدوار کننده هستند و نشان دهنده بهتر شدن اوضاع در اروپا می باشند. او دلیل این رشد اقتصادی را ماحصل طرحهای خرید اوراق بورس بهادار و مقابله با کاهش تورم دانست.

    وی همچنین در پاسخ به نماینده چپ گرای پرتغالی پارلمان اروپا که او را بدلیل تحت فشار گذاشتن یونان بازخواست کرد، گفت: “آخر چگونه ما یونان را تحت فشار گذاشته ایم؟ ما تا به حال به آنها ۱۰۴ میلیارد یورو وام داده ایم. این مبلغ نزدیک به ۶۵ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور است. بالاترین رقم کمکی که در اروپا وجود دارد. چگونه می گویید ما یونان را تحت فشار قرار می دهیم. دیگر قضاوت با شماست.”

    وی هم چنین در سخنانش اعلام کرد که نرخ تورم همچنان نزدیک به صفر باقی می ماند چرا که قیمت نفت هم کاهش بی سابقه ای در بازارهای جهانی داشته است.

    Ver video "خوش بینی رییس بانک مرکزی اروپا نسبت به بهبود وضعیت اقتصادی در قاره سبز"

Esta Pagina participa en el Programa de Afiliados de Amazon EU y Amazon Services LLC, un programa de publicidad para afiliados diseñado para ofrecer a sitios web un modo de obtener comisiones por publicidad, publicitando e incluyendo enlaces a Amazon.es y Amazon.com

Utilizando el siguiente enlace podrás encontrar una página en la que se muestra la política de privacidad de esta web. Puedes usar el siguiente enlace para ver nuestras normas de uso. Si encuentras algún contenido inadecuado, puedes denunciarlo utilizando el siguiente enlace. Haciendo click en el siguiente enlace puedes ver el Aviso Legal de este sitio web.

Utilizamos cookies para medir y analizar el tráfico de este sitio web. Más información.